Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet har lagt frem Dokument nr. 8:66 (2004-2005)
om fleksible drivstoffpriser og i tillegg forslag om en umiddelbar
avgiftsnedsettelse og viser også til sin omtale i Budsjett-innst.
S. II (2004-2005) Kapittel 11.
Disse medlemmer mener det er
urimelig at Norge som en av verdens største oljeeksportører,
med enorme inntekter som stiger med økende oljepris, samtidig
som vi har større avstander og lavere befolkningstetthet,
og derfor et dårligere kollektivtilbud enn de fleste andre
europeiske land, også skal ligge på topp når
det gjelder drivstoffavgifter. Disse medlemmer ønsker å redusere
avgiften fra 1. juli. Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen under kap. 5536 post 76 med 820 mill. kroner i forhold
tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5536 | | Avgift på motorvogner
m.m.: | |
| 76 | Avgift på bensin,
nedsettes med | 820 000 000 |
| | fra kr 9 341 000 000
til kr 8 521 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker å redusere
avgiften fra 1. juli. Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen under kap. 5536 post 77 med 430 000 000
kroner, tilsvarende 430 000 000 i forhold til
tidligere vedtatt budsjett. Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5536 | | Avgift på motorvogner
m.m.: | |
| 77 | Avgift på mineralolje
til framdrift av motorvogn (autodieselavgift),
nedsettes med | 430 000 000 |
| | fra kr 4 990 000 000
til kr 4 560 000 000" | |
Disse medlemmer viser til forslag
til endret vedtak i kapittel 2.6.