17.30.1 Fjerning av formuesskatt på arbeidende kapital

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartiet vil vise til at det er behov for å styrke incentivene til å investere i egen virksomhet. Økt innovasjon og nyskaping er et uttalt mål. For å nå dette trenger Norge en politikk som utløser investeringskapital fra private investorer.

Disse medlemmer vil videre vise til at vi i Norge har svært mange selvstendige næringsdrivende og aktive småbedriftseiere. Et skatteregime med fritak for formuesskatt på arbeidende kapital vil kunne bidra til å videreutvikle disse bedriftsmiljøene.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen om å utrede og fremme forslag om fritak for formuesskatt og arveavgift på arbeidende kapital etter den svenske modellen."

17.30.2 Aktiv seniorpolitikk

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kystpartiet viser til at det er behov for å føre en mer aktiv seniorpolitikk. Dette er ikke minst aktualisert gjennom Stortingets vedtak om pensjonsreformen (Innst. 2004-2005) hvor et av målene er å forlenge arbeidslinja.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Budsjett-innst. S. nr. 11 (2004-2005) hvor komiteen skriver: "Komiteen er av den oppfatning at en egen stortingsmelding nå bør utarbeides for å sette dette viktige området skikkelig på den politiske dagsorden (...)". Komiteen fremmet følgende forslag: "Stortinget ber Regjeringen iverksette et arbeid med en egen stortingsmelding om seniorpolitikk".

Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet har vært en pådriver i arbeidet med å sette seniorpolitikken på den politiske dagsorden, og vil ta stilling til de ulike forslag under behandlingen av stortingsmeldingen.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartiet vil videre påpeke at mange eldre arbeidstakere skyves ut av arbeidslivet. Dette er dårlig samfunnsøkonomi, og ikke minst dramatisk for de det angår. Disse medlemmer mener derfor det bør tas en helhetlig gjennomgang av aktuelle incentiver for en mer aktiv seniorpolitikk. Et av de mest aktuelle tiltakene er redusert arbeidsgiveravgift for arbeidstakere over 55 år.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen senest i statsbudsjettet for 2006 legge fram en helhetlig gjennomgang av incentivordninger for en mer aktiv seniorpolitikk, herunder redusert arbeidsgiveravgift for arbeidstakere under 55 år."

17.30.3 Skattefradrag for enslige

Komiteens medlem fra Senterpartiet og Kystpartiet viser til at andelen enslige er sterkt økende, og at mange i denne gruppen sliter med svært høye bo- og levekostnader. Disse medlemmer viser til initiativ fra flere partier om en politikk for enslige. Disse medlemmer registrerer at Regjeringen har varslet en egen stortingsmelding om livsvilkår for enslige i Norge.

Disse medlemmer fremme følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen legge fram forslag for Stortinget om et eget skattefradrag for enslige."

17.30.4 Skattefrihet for gaver til frivillige organisasjoner

Komiteens medlem fra Senterpartiet vil vise til at Senterpartiet ønsker å utvide ordningen med skattefrihet for gaver til frivillige organisasjoner mer enn det Regjeringen har foreslått. Dette medlem har merket seg at muligheten for skattefradrag har bidratt til sterk økning av slike gaver, og at det i 2004 ble gitt skattefradrag til 600 000 nordmenn for en samlet gavesum på 1,1 mrd. kroner - nesten en fordobling fra 2003.

Dagens regler krever at selskap, stiftelse eller sammenslutning som kan motta slik gave har nasjonalt omfang samt at stiftelse må ha mottatt offentlig støtte det aktuelle år. Dette medlem mener slike krav er uheldig, og at det må være virksomhetens art som må bestemme hvem som omfattes. Dette medlem mener det er uheldig at Stiftelsen Arken i Stavanger som driver et arbeid for gatebarn i flere land ikke skal kunne motta gaver på slike vilkår når andre organisasjoner med samme virksomhet er godkjent i dag.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag som sikrer at ordningen med skattefritak for gaver for skatte­året 2005 kan omfatte alle allmennyttige og ikke-kommersielle frivillige organisasjoner."