Det foreslås å øke
bevilgningen med 1 mill. kroner, fra 152,2 til 153,2 mill. kroner.
Endringen har sammenheng med at to personer ble overført
fra Petroleumstilsynet til Oljedirektoratet i 2004, jf. St.prp.
nr. 17 (2004-2005). Motsvarende reduksjon foreslås under
Arbeids- og sosialdepartementets kap. 642 Petroleumstilsynet.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt
med 22,3 mill. kroner, fra 55,53 mill. kroner til 77,83 mill. kroner. Økningen knytter
seg til økt kunnskap og aktivt nærvær
i nordområdene (20 mill. kroner) og gjenbevilgning av mindreforbruk
i 2004 (2,3 mill. kroner). Forslagene er nærmere omtalt
i proposisjonen. Videre foreslås stikkordet "kan overføres"
tilføyd på posten.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet viser til at kap. 1810 post
21 Oljedirektoratet Spesielle driftsutgifter foreslås økt
med 22,3 mill. kroner. Disse medlemmer er enige i
at det vitenskapelige kunnskapsgrunnlaget i tilknytning til Nordområdene må styrkes. Disse
medlemmer påpeker imidlertid at det er store mangler
på kunnskap om økologien i Barentshavet og dermed
kunnskapshull i underlaget til den helhetlige forvaltningsplanen
for området som skal være på plass i
2006. Disse medlemmer omprioriterer derfor økningen
på 22,3 mill. kroner for dette formål. Disse
medlemmer viser i denne forbindelse til sine merknader og
forslag i Innst. S. nr. 249 (2003-2004) Innstilling fra energi-
og miljøkomiteen om petroleumsvirksomheten.
Disse medlemmer viser til at
det i flere år har vært arbeidet med sikte på å få igangsatt
en tverrsektoriell kartlegging og grunnleggende studier, hvor Lofoten-Barentshavet
og tilhørende kystområder er blitt gitt særlig
fokus. Denne virksomheten vil fremskaffe data som er viktige i en økosystemrettet
og helhetlig forvaltning av havområdene. For å ivareta
dette behovet har Havforskningsinstituttet, Norges Geologiske Undersøkelser
(NGU) og Statens Kartverk Sjø i felleskap utarbeidet prosjektet
MAREANO (Marin arealdatabase for norske kyst- og havområder).
Disse medlemmer er kjent med
at MAREANO-prosjektet er kostnadsberegnet til 250 mill. kroner,
og at Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett for 2005 har påbegynt
prosjektet med 5 mill. kroner, dvs. 2 pst. av totalbehovet. Disse
medlemmer er videre kjent med at med MAREANO skal baseres
på bidrag fra Oljedirektoratet, Fiskeridirektoratet, Direktoratet
for naturforvaltning, Forsvarets forskningsinstitutt, Statens Forurensningstilsyn
og Norsk Polarinstitutt. Disse medlemmer understreker
at det er svært sentralt å sikre dette prosjektet
god framdrift og sikker finansiering og mener at Oljedirektoratet
skal ta en betydelig del og ber om at 10 mill. kroner av økningen på kap.
1810 Oljedirektoratet Post 21 Spesielle driftsutgifter går
til MAREANO prosjektet i 2005.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
for øvrig til sitt forslag i behandlingen av St.meld. nr.
21 (2004-2005):
"Stortinget ber Regjeringen i statsbudsjettet for
2006 legge fram en samlet plan for satsingen på marin forskning,
herunder en fullfinansieringsplan for MAREANO for gjennomføringsperioden
2006-2010 og en vurdering av AMOEBE."
Disse medlemmer viser til at
Barentshavet/Lofoten er et av verdens største
og viktigste marine matfat, og et av verdens mest produktive havområder. I
Barentshavet forvalter Norge i samarbeid med Russland, ekstremt
store og viktige bestander av blant annet torsk og lodde.
Disse medlemmer vil understreke
at Barentshavet i tillegg har ekstraordinære verdier når
det gjelder biologisk mangfold. Barentshavet er leveområdet
for mange sjøfugler. I Barentshavet finnes også verdens største
forekomster av dypvannskoraller, men foreløpig er bare
en liten del av havområdet undersøkt. I tillegg
utgjør Barentshavet unike leveområder for sel, hval,
hvalrosser og isbjørn. Disse medlemmer vil peke
på at disse verdiene er sårbare for oljeforurensning
og på langt nær godt nok beskyttet i dag. Disse medlemmer viser
for øvrig til sine merknader og forslag i Innst. S. nr.
178 (2004-2005) Innstilling fra samferdselskomiteen om På den
sikre siden - sjøsikkerhet og oljevernberedskap.
Disse medlemmer har registrert
at miljøvernministeren har tatt til orde for miljøsoner
i Barentshavet uten at dette er omtalt i St.meld. nr. 21 (2004-2005) Regjeringens
miljøvernpolitikk og riktes miljøtilstand. Disse
medlemmer viser til sine merknader og forslag i behandlingen
av St.meld. nr. 21 (2004-2005) og til Innst. S. nr. 249 (2003-2004)
Innstilling fra energi- og miljøkomiteen om petroleumsvirksomheten
hvor de påpeker at i Barentshavet har vi fortsatt store
muligheter til å styre eksisterende og framtidige aktiviteter,
slik at ikke kortsiktige interesser setter naturen og framtidens
livsgrunnlag i fare. Områder som er særlig sårbare for
enkelte aktiviteter må beskyttes, før de utsettes
for nye risiki eller belastninger. Disse medlemmer mener
føre-var-prinsipp og bevaring først er nøkkelprinsipper
for fornuftig forvaltning og bærekraftig utvikling i de
få land- og havområdene som fortsatt er relativt
intakte. Det er derfor svært skuffende at Regjeringen i
St.meld. nr. 21 (2004-2005) ikke gir noen klare svar på hvordan
spørsmålet om petroleumsfrie områder skal
behandles videre eller kommer med forslag til opprettelse av slike. Disse
medlemmer påpeker at mulighetene for en reelt helhetlig
forvaltning av Barentshavet definitivt blir kraftig svekket når
beslutningen om å gjenåpne Barentshavet for petroleumsaktivitet
ble fattet før den helhetlige forvaltningsplanen for Barentshavet
er klar i 2006. For å gjenopprette noe av balansen mellom
hensynet til ressursuttak og naturvern, vil disse medlemmer ha
en klar og målrettet prosess med forslag til petroleumsfrie
områder i Barentshavet før etableringen av en
helhetlig forvaltningsplan for Barentshavet i 2006.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse
med statsbudsjettet for 2006 å foreslå petroleumsfrie
områder for Lofoten-Barentshavet og redegjøre
for innholdet i en ryddig og inkluderende prosess for den helhetlige forvaltningsplanen
for Lofoten-Barentshavet."
Disse medlemmer understreker
at det ikke er noen selvfølgelighet i at en ferdig utarbeidelse
av forvaltningsplanen vil åpne for helårlig petroleumsaktivitet
i Barentshavet. I den forbindelse vises det til de ikke planlagte
utslippene fra boreriggen Eirik Raude, og om det enkle faktum at
et krav om nullutslipp ikke er noen garanti mot uforutsette hendelser.
Disse medlemmer viser også til
at sameksistensutvalget først nylig ble utvidet med miljøfaglig kompetanse
på tross av at Stortinget fattet vedtak om dette i Innst.
S. nr. 249 (2003-2004) Innstilling fra energi- og miljøkomiteen
om petroleumsvirksomheten. Utvidelsen inkluderer statlige miljøkompetanse, men
ikke miljøorganisasjoner. Disse medlemmer er
bekymret for dette, ettersom det betyr at viktig uavhengig kompetanse
mangler i et sentralt utvalg og at den etablerte skjevheten med
at det kun er næringsinteressen (olje og fisk) av de sivile
interessenter som er representert.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innen
1. juli 2005 utvide sameksistensutvalget med representanter
fra miljøorganisasjonene og sørge for at gruppen
vurderer kriterier for områder som skal gjøres
petroleumsfrie, samt hjemmelsgrunnlag for dette vernet. Gruppen
skal også utarbeide en prioritert liste over hvilke områder
som er aktuelle for vern på sokkelen og avklare viktige
juridiske problemstillinger knyttet til opprettelsen av petroleumsfrie
områder. Utvalgets arbeid må koordineres i tid
med arbeidet med den helhetlige forvaltningsplanen for Barentshavet."
Disse medlemmer viser
til at i Nordområdemeldingen (Muligheter og utfordringer
i nord (St.meld. nr. 30 (2004-2005)) legges det avgjørende
vekt på energi og miljø- og naturressurser som
hovedfaktorer i den nye utviklingen i nordområdene og forholdet
til Russland. Videre viser disse medlemmer til at
revidert nasjonalbudsjett for 2005 foreslås en betydelig
styrking av bl.a. det regionale nordområdesamarbeidet med
blant annet Russland (kap. 197 post 70 og 76). Disse medlemmer påpeker
at dette ikke samsvarer med at det samtidig kuttes ytterligere i
bevilgningene som skal dekke miljøsamarbeidet innen de
nye olje- og naturressursutfordringene. Disse medlemmer viser
til at den nye utviklingen i nordområdene krever en kraftig
opprusting av norsk miljøinnsats og miljøsamarbeid
med Russland og andre land i nord. Raskt økende oljetransport,
petroleumsaktivitet og dessuten økt annen skipstransport
som vil bli mulig pga. tiltakende is-smelting, vil øke
de direkte utfordringene med å bevare og forvalte de levende
ressursene og økosystemet i nord. Samtidig må miljøforvaltning, forskning
og samarbeid utnyttes strategisk som en plattform der
Norge kan posisjonere seg politisk og bygge nettverk internasjonalt
utenom en energisektor som nødvendigvis vil bli dominert
av de tyngste politiske aktørene.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen å styrke
samarbeidsprosjekter i nordområdene innen miljøkartlegging,
-forvaltning og -forskning samt miljøsamarbeid mellom norske
og russiske frivillige organisasjoner."
Disse medlemmer viser til at
Barentssamarbeidet (Kirkeneserklæringen 1993) spiller i
dag en sentral rolle i Norges forhold til Russland. Langs ei grense som
markerer dramatiske levekårsforskjeller, er Barentssamarbeidet
et velfungerende grenseregionalt samarbeidsforum som er unikt i
internasjonal sammenheng. På regionalt nivå er
det etablert et variert og utstrakt samarbeid innen næringsliv,
utdanning og forskning, miljø og helse, kultur
og urfolk, og folk- til- folk samarbeid. Disse medlemmer mener
Norge skal bygge videre på, styrke og utvide det samarbeidet som
allerede er etablert gjennom Barentssamarbeidet og Barentsrådet. Disse
medlemmer viser i denne sammenheng til sine merknader og
forslag i behandlingen av Nordområdemeldingen (Muligheter
og utfordringer i nord (St.meld. nr. 30 (2004-2005)).