I saldert budsjett for 2005 er det lagt opp
til et nivå på de ordinære arbeidsmarkedstiltakene
på gjennomsnittlig 12 700 plasser i 1. halvår
2005 og 9 700 plasser i 2. halvår 2005. Dette
omfatter om lag 500 plasser til forsøket med kommunalt
ansvar for arbeidsmarkedstiltak i enkelte bydeler i Oslo kommune.
Aetat Arbeidsdirektoratet har meddelt at innenfor
tildelt ramme vil det gjennomføres anslagsvis 15 000 plasser
i gjennomsnitt for 1. halvår. Gjennomføringen av
flere tiltaksplasser enn planlagt har sammenheng med lavere priser
på tiltakene og en mindre kostnadskrevende tiltakssammensetning
enn tidligere lagt til grunn.
Regjeringen foreslår et tiltaksnivå for
ordinære arbeidsmarkedstiltak på 12 700
plasser for 2. halvår 2005. Dette er 3 000
flere plasser enn det som opprinnelig er planlagt for 2. halvår
og gir flere tiltaksplasser for langtidsledige, innvandrere
og langtidsmottakere av sosialhjelp, samt plasser til prosjektet
Skole på byggeplass. Videre foreslås flere tiltaksplasser
for bekjempelse og forebygging av fattigdom. Dette må ses
i sammenheng med å gjøre satsingen landsomfattende
fra 2006. Tiltaksnivået omfatter også om lag 500
plasser til forsøket med kommunalt ansvar for arbeidsmarkedstiltak
i enkelte bydeler i Oslo kommune.
Som følge av lavere priser på tiltakene
og en mindre kostnadskrevende tiltakssammensetning enn tidligere lagt
til grunn, vil allerede vedtatt bevilgning gi rom om lag 2 100
plasser i 2. halvår 2005 utover de planlagte 9 700
plassene. Et tiltaksnivå i 2. halvår
2005 på 12 700 plasser tilsier et økt
bevilgningsbehov på 48,5 mill. kroner tilsvarende 900 nye
tiltaksplasser. Regnskapsinformasjon fra 2004 viser at 41,4 mill.
kroner som er bevilget for inneværende år for å dekke
regnskapsmessig etterslep i 2005, ble utbetalt i 2004.
Samlet innebærer dette at det foreslås å øke
bevilgningen på post 70 med 7,1 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
arbeidsledigheten fortsatt er altfor høy. Ifølge
Arbeidskraftundersøkelsen (AKU) var arbeidsledigheten 4,5
pst. av arbeidsstyrken i 1. kvartal 2005. Ved utgangen
av mai var det registrert 78 320 helt ledige arbeidssøkere
ved Aetat, mens 17 185 var på ulike arbeidsmarkedstiltak. Disse
medlemmer konstaterer at Regjeringen har oppjustert sitt
anslag for arbeidsledigheten i 2005 fra 4,1 pst. (i Nasjonalbudsjettet
for 2005) til 4,3 pst. (i RNB). Dette viser at den høye
ledigheten er i ferd med å bite seg fast, og understreker
behovet for en langt mer aktiv nærings- og sysselsettingspolitikk.
Disse medlemmer mener det er
viktig å sørge for at de som er arbeidsledige
får styrket sine muligheter til å komme tilbake
i jobb gjennom kompetanseheving og ikke støtes ut av arbeidslivet
for godt. Disse medlemmer mener arbeidsmarkedstiltak
har en positiv effekt på deltakernes fremtidige yrkeskarriere. Disse
medlemmer viser til at Regjeringen foreslår å kutte
antall plasser fra 15 000 til 12 700.
Disse medlemmer foreslår
at antallet tiltaksplasser opprettholdes på samme nivå 1. halvår
2005, noe som innebærer 2 300 flere tiltaksplasser
enn det Regjeringen legger opp til for 2. halvår
2005, hvorav 1 800 plasser innen ordinære arbeidsmarkedstiltak
og 500 plasser innen spesielle arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede.
Det foreslås at bevilgningene over kap. 634 post 70 økes
med 97 mill. kroner, og tilsagnsfullmakten foreslås utvidet
med 28 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
634 | | Arbeidsmarkedstiltak (jf.
kap. 3634) | |
| 70 | Ordinære arbeidsmarkedstiltak, kan overføres, forhøyes
med | 104 100 000 |
| | fra kr 1 525 000 000 til
kr 1 629 100 000" | |
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Kystpartiet viser til sine merknader under punkt 8.6.1,
og fremmer med bakgrunn i dette følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
634 | | Arbeidsmarkedstiltak (jf.
kap. 3634) | |
| 70 | Ordinære arbeidsmarkedstiltak, kan overføres, forhøyes
med | 27 100 000 |
| | fra kr 1 525 000 000 til
kr 1 552 100 000" | |
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet viser
til at arbeidsløysa framleis er på eit høgt
nivå. Denne medlemen viser til at Senterpartiet
sitt opplegg i revidert statsbudsjett vil gje ein sysselsettingsgevinst
på 2 700 fleire personar i arbeid. Denne
medlemen vil vidare vise til den auka innsatsen Senterpartiet
foreslår ovanfor yrkeshemma, gjennom ei auke i talet på skjerma
tiltaksplassar. På sikt vil dette medføre at fleire
kan komme raskare attende til ordinært arbeid, noko som
både er ein god arbeidspolitikk og kostnadssparande for
staten.
Bevilgningen i saldert budsjett for 2005 gir
grunnlag for et gjennomsnittlig tiltaksnivå på om
lag 24 650 tiltaksplasser for yrkeshemmede, dvs. en styrking
på 2 150 plasser i forhold til året før.
For 2. halvår 2005 foreslås en ytterligere økning
i nivået på arbeidsmarkedstiltakene for yrkeshemmede
arbeidssøkere på 300 plasser. Dette vil gi om
lag 24 800 tiltaksplasser i gjennomsnitt for 2005. Avklarende
og integrerende tiltak vil bli prioritert. Dette gir et økt
bevilgningsbehov på 18 mill. kroner i 2005 fordelt med
15 mill. kroner på post 71 og 3 mill. kroner på post
73. I tillegg innebærer dette at tilsagnsfullmakten må økes
med om lag 3,6 mill. kroner, jf. forslag til romertallsvedtak. Flere
tiltaksplasser gir grunnlag for redusert ventetid før tiltaksstart
og raskere tilbakeføring til ordinært arbeid.
Forslaget om flere tiltaksplasser skyldes oppjusterte anslag
for veksten i tallet på yrkeshemmede i forhold til det
som ble lagt til grunn i forbindelse med statsbudsjettet for 2005.
Forslaget om flere tiltaksplasser for yrkeshemmede må sees
i sammenheng med foreliggende tilbud og muligheter for utdanning
finansiert av attføringsstønader (kap. 2543 post
71). Erfaringer viser også at enkelte yrkeshemmede går
ut i ordinært arbeidsliv uten å ha vært
gjennom en periode på tiltak.
Informasjon fra regnskapet for 2004 viser en
lavere utnyttelse av tilsagnsfullmakten for å dekke regnskapsmessig
etterslep fra 2004 enn forutsatt. Dette gir isolert sett
grunnlag for å sette ned bevilgningen med 22,4 mill. kroner.
I sum innebærer dette at bevilgningen
under post 71 foreslås redusert med 7,4 mill. kroner og
post 73 foreslås økt med 3 mill. kroner.
Stortinget ba Regjeringen foreta en samlet vurdering av
behovet for tiltaksplasser for yrkeshemmede. Vurderingen skulle
ses i sammenheng med yrkeshemmedes behov for avklaring, arbeidspraksis
og opplæring, jf. anmodningsvedtak nr. 160 av
15. desember 2003 og Budsjett-innst. S. nr. 5 (2003-2004).
Regjeringen omtalte arbeidet i St.prp. nr. 1 (2004-2005). Et forslag til
enkelte endringer i tiltaksregelverket vil bli sendt på høring
i mai 2005. Hensikten med endringsforslagene er å tilpasse
regelverket bedre til de faktiske behov brukergruppene har, blant
annet sett i lys av den sterke økningen i antall registrerte
yrkeshemmede arbeidssøkere. Forslaget vil bli omtalt i
St.prp. nr. 1 (2005-2006). De ulike virkemidlene for å øke
arbeidstilknytningen blant yrkeshemmede vil for øvrig bli
grundig diskutert i den planlagte stortingsmeldingen om arbeidsretting
i velferdspolitikken.
Kommunalkomiteen ba i Budsjett-innst. S. nr.
5 (2002-2003) om en undersøkelse av langtidsvirkningene
av tiltaket Arbeid med bistand. ECON Analyse gjennomførte
dette i 2004, og enkelte av resultatene er formidlet i St.prp. nr.
1 (2004-2005). I tillegg gjennomføres en kvalitativ oppfølgingsundersøkelse
som ventes ferdigstilt i løpet juni måned. Dette
vil bli omtalt i St.prp. nr. 1 (2005-2006).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett
2005 med Fremskrittspartiet, omtalt i denne innstilling under kapittel
1.3, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær støtte
til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett 2005 med
de endringer som følger av avtalen. I avtalen er det enighet
om å øke antall tiltaksplasser for yrkeshemmede
med 500. Flertallet foreslår på denne
bakgrunn å øke bevilgningen til kap. 634 post
71 med 25 mill. kroner og kap. 634 post 73 med 5 mill. kroner i
forhold til Regjeringens forslag. I tillegg foreslås tilsagnsfullmakten
under kap. 634 post 71 økt med 6 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kystpartiet, fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
634 | | Arbeidsmarkedstiltak (jf.
kap. 3634) | |
| 71 | Spesielle arbeidsmarkedstiltak, kan overføres, kan nyttes under
post 70,
forhøyes med | 17 600 000 |
| | fra kr 3 262 000 000 til
kr 3 279 600 000" | |
| | Arbeidsmarkedstiltak (jf.
kap. 3634) | |
| 73 | Investeringer i skjermede
tiltak, kan overføres, kan nyttes
under post 71,
forhøyes med | 8 000 000 |
| | fra kr 69 400 000 til kr
77 400 000" | |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartietviser til at det ifølge Arbeidersamvirkenes
Landsforening er oppstått uklarhet om kravet til 25 pst.
kommunal medfinansiering i arbeidsmarkedstiltaket Varig Tilrettelagt
Arbeid (VTA).
Disse medlemmer vil presisere
at det må være et mål at medfinansieringsavtalen
blir gjennomført i tråd med intensjonen om 25
pst. medfinansiering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det har vært en betydelig økning i antallet
yrkeshemmede de siste årene, samt at det nå er flere
yrkeshemmede enn helt ledige. Disse medlemmer mener
det hadde vært fornuftig om det ble opprettet om lag 500
flere tiltaksplasser for yrkeshemmede.
Disse medlemmer viser til avtalen
om revidert nasjonalbudsjett mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet
hvor dette er innfridd.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sine merknader under omtalen av kap. 630 Aetat over, og fremmer
med bakgrunn i dette følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
634 | | Arbeidsmarkedstiltak (jf.
kap. 3634) | |
| 73 | Investeringer i skjermede
tiltak, kan overføres, kan nyttes
under post 71,
forhøyes med | 73 000 000 |
| | fra kr 69 400 000 til kr
142 400 000" | |
Medlemene i komiteen frå Senterpartiet og
Kystpartiet vil peike på den svært vanskelege situasjonen
mange av dei yrkeshemma er i. Desse medlemene registrerer
at Regjeringa legg opp til ein auke i talet på skjerma
tiltaksplassar, men meiner denne auken langt frå er tilstrekkeleg
for å imøtekomme den aukande trongen som er på dette
området. Desse medlemene vil påpeike
at auka satsing på dette området vil redusere
ventetida for dei yrkeshemma før tiltaksstart og dermed
gje dei ei raskare attendeføring til ordinært
arbeid. Dette ville redusere belastninga for den yrkeshemma og spare
samfunnet for store kostnader. Desse medlemene viser
til at ei auka løyvingane på 41 mill. kroner vil
gje 600 nye tiltaksplassar. Desse medlemene foreslår
på denne bakgrunn ein auke på 41 mill. kroner
på denne posten i forhold til Regjeringa sitt forslag.
Desse medlemene fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
634 | | Arbeidsmarkedstiltak (jf.
kap. 3634) | |
| 71 | Spesielle arbeidsmarkedstiltak, kan overføres, kan nyttes under post
70,
forhøyes med | 21 600 000 |
| | fra kr 3 262 000 000 til
kr 3 283 600 000" | |
| | Arbeidsmarkedstiltak (jf.
kap. 3634) | |
| 73 | Investeringer i skjermede
tiltak, kan overføres, kan nyttes
under post 71,
forhøyes med | 15 000 000 |
| | fra kr 69 400 000 til kr
84 400 000" | |