8.7.1 Post 70 Ordinære arbeidsmarkedstiltak, kan overføres

Sammendrag

I saldert budsjett for 2005 er det lagt opp til et nivå på de ordinære arbeidsmarkedstiltakene på gjennomsnittlig 12 700 plasser i 1. halvår 2005 og 9 700 plasser i 2. halvår 2005. Dette omfatter om lag 500 plasser til forsøket med kommunalt ansvar for arbeidsmarkedstiltak i enkelte bydeler i Oslo kommune.

Aetat Arbeidsdirektoratet har meddelt at innenfor tildelt ramme vil det gjennomføres anslagsvis 15 000 plasser i gjennomsnitt for 1. halvår. Gjennomføringen av flere tiltaksplasser enn planlagt har sammenheng med lavere priser på tiltakene og en mindre kostnadskrevende tiltakssammensetning enn tidligere lagt til grunn.

Regjeringen foreslår et tiltaksnivå for ordinære arbeidsmarkedstiltak på 12 700 plasser for 2. halvår 2005. Dette er 3 000 flere plasser enn det som opprinnelig er planlagt for 2. halvår og gir flere tiltaksplasser for langtidsledige, innvandrere og langtidsmottakere av sosialhjelp, samt plasser til prosjektet Skole på byggeplass. Videre foreslås flere tiltaksplasser for bekjempelse og forebygging av fattigdom. Dette må ses i sammenheng med å gjøre satsingen landsomfattende fra 2006. Tiltaksnivået omfatter også om lag 500 plasser til forsøket med kommunalt ansvar for arbeidsmarkedstiltak i enkelte bydeler i Oslo kommune.

Som følge av lavere priser på tiltakene og en mindre kostnadskrevende tiltakssammensetning enn tidligere lagt til grunn, vil allerede vedtatt bevilgning gi rom om lag 2 100 plasser i 2. halvår 2005 utover de planlagte 9 700 plassene. Et tiltaksnivå i 2. halvår 2005 på 12 700 plasser tilsier et økt bevilgningsbehov på 48,5 mill. kroner tilsvarende 900 nye tiltaksplasser. Regnskapsinformasjon fra 2004 viser at 41,4 mill. kroner som er bevilget for inneværende år for å dekke regnskapsmessig etterslep i 2005, ble utbetalt i 2004.

Samlet innebærer dette at det foreslås å øke bevilgningen på post 70 med 7,1 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener arbeidsledigheten fortsatt er altfor høy. Ifølge Arbeidskraftundersøkelsen (AKU) var arbeidsledigheten 4,5 pst. av arbeidsstyrken i 1. kvartal 2005. Ved utgangen av mai var det registrert 78 320 helt ledige arbeidssøkere ved Aetat, mens 17 185 var på ulike arbeidsmarkedstiltak. Disse medlemmer konstaterer at Regjeringen har oppjustert sitt anslag for arbeidsledigheten i 2005 fra 4,1 pst. (i Nasjonalbudsjettet for 2005) til 4,3 pst. (i RNB). Dette viser at den høye ledigheten er i ferd med å bite seg fast, og understreker behovet for en langt mer aktiv nærings- og sysselsettingspolitikk.

Disse medlemmer mener det er viktig å sørge for at de som er arbeidsledige får styrket sine muligheter til å komme tilbake i jobb gjennom kompetanseheving og ikke støtes ut av arbeidslivet for godt. Disse medlemmer mener arbeidsmarkedstiltak har en positiv effekt på deltakernes fremtidige yrkeskarriere. Disse medlemmer viser til at Regjeringen foreslår å kutte antall plasser fra 15 000 til 12 700.

Disse medlemmer foreslår at antallet tiltaksplasser opprettholdes på samme nivå 1. halvår 2005, noe som innebærer 2 300 flere tiltaksplasser enn det Regjeringen legger opp til for 2. halvår 2005, hvorav 1 800 plasser innen ordinære arbeidsmarkedstiltak og 500 plasser innen spesielle arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede. Det foreslås at bevilgningene over kap. 634 post 70 økes med 97 mill. kroner, og tilsagnsfullmakten foreslås utvidet med 28 mill. kroner.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

634

Arbeidsmarkedstiltak (jf. kap. 3634)

70

Ordinære arbeidsmarkedstiltak, kan overføres, forhøyes med

104 100 000

fra kr 1 525 000 000 til kr 1 629 100 000"

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet viser til sine merknader under punkt 8.6.1, og fremmer med bakgrunn i dette følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

634

Arbeidsmarkedstiltak (jf. kap. 3634)

70

Ordinære arbeidsmarkedstiltak, kan overføres, forhøyes med

27 100 000

fra kr 1 525 000 000 til kr 1 552 100 000"

Medlemen i komiteen frå Senterpartiet viser til at arbeidsløysa framleis er på eit høgt nivå. Denne medlemen viser til at Senterpartiet sitt opplegg i revidert statsbudsjett vil gje ein sysselsettingsgevinst på 2 700 fleire personar i arbeid. Denne medlemen vil vidare vise til den auka innsatsen Senterpartiet foreslår ovanfor yrkeshemma, gjennom ei auke i talet på skjerma tiltaksplassar. På sikt vil dette medføre at fleire kan komme raskare attende til ordinært arbeid, noko som både er ein god arbeidspolitikk og kostnadssparande for staten.

8.7.2 Post 71 Spesielle arbeidsmarkedstiltak, kan overføres, kan nyttes under post 70 og post 73 Investeringer i skjermede tiltak, kan overføres, kan nyttes under post 71

Sammendrag

Bevilgningen i saldert budsjett for 2005 gir grunnlag for et gjennomsnittlig tiltaksnivå på om lag 24 650 tiltaksplasser for yrkeshemmede, dvs. en styrking på 2 150 plasser i forhold til året før. For 2. halvår 2005 foreslås en ytterligere økning i nivået på arbeidsmarkedstiltakene for yrkeshemmede arbeidssøkere på 300 plasser. Dette vil gi om lag 24 800 tiltaksplasser i gjennomsnitt for 2005. Avklarende og integrerende tiltak vil bli prioritert. Dette gir et økt bevilgningsbehov på 18 mill. kroner i 2005 fordelt med 15 mill. kroner på post 71 og 3 mill. kroner på post 73. I tillegg innebærer dette at tilsagnsfullmakten må økes med om lag 3,6 mill. kroner, jf. forslag til romertallsvedtak. Flere tiltaksplasser gir grunnlag for redusert ventetid før tiltaksstart og raskere tilbakeføring til ordinært arbeid.

Forslaget om flere tiltaksplasser skyldes oppjusterte anslag for veksten i tallet på yrkeshemmede i forhold til det som ble lagt til grunn i forbindelse med statsbudsjettet for 2005. Forslaget om flere tiltaksplasser for yrkeshemmede må sees i sammenheng med foreliggende tilbud og muligheter for utdanning finansiert av attføringsstønader (kap. 2543 post 71). Erfaringer viser også at enkelte yrkeshemmede går ut i ordinært arbeidsliv uten å ha vært gjennom en periode på tiltak.

Informasjon fra regnskapet for 2004 viser en lavere utnyttelse av tilsagnsfullmakten for å dekke regnskapsmessig etterslep fra 2004 enn forutsatt. Dette gir isolert sett grunnlag for å sette ned bevilgningen med 22,4 mill. kroner.

I sum innebærer dette at bevilgningen under post 71 foreslås redusert med 7,4 mill. kroner og post 73 foreslås økt med 3 mill. kroner.

Stortinget ba Regjeringen foreta en samlet vurdering av behovet for tiltaksplasser for yrkeshemmede. Vurderingen skulle ses i sammenheng med yrkeshemmedes behov for avklaring, arbeidspraksis og opplæring, jf. anmodningsvedtak nr. 160 av 15. desember 2003 og Budsjett-innst. S. nr. 5 (2003-2004). Regjeringen omtalte arbeidet i St.prp. nr. 1 (2004-2005). Et forslag til enkelte endringer i tiltaksregelverket vil bli sendt på høring i mai 2005. Hensikten med endringsforslagene er å tilpasse regelverket bedre til de faktiske behov brukergruppene har, blant annet sett i lys av den sterke økningen i antall registrerte yrkeshemmede arbeidssøkere. Forslaget vil bli omtalt i St.prp. nr. 1 (2005-2006). De ulike virkemidlene for å øke arbeidstilknytningen blant yrkeshemmede vil for øvrig bli grundig diskutert i den planlagte stortingsmeldingen om arbeidsretting i velferdspolitikken.

Kommunalkomiteen ba i Budsjett-innst. S. nr. 5 (2002-2003) om en undersøkelse av langtidsvirkningene av tiltaket Arbeid med bistand. ECON Analyse gjennomførte dette i 2004, og enkelte av resultatene er formidlet i St.prp. nr. 1 (2004-2005). I tillegg gjennomføres en kvalitativ oppfølgingsundersøkelse som ventes ferdigstilt i løpet juni måned. Dette vil bli omtalt i St.prp. nr. 1 (2005-2006).

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett 2005 med Fremskrittspartiet, omtalt i denne innstilling under kapittel 1.3, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær støtte til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett 2005 med de endringer som følger av avtalen. I avtalen er det enighet om å øke antall tiltaksplasser for yrkeshemmede med 500. Flertallet foreslår på denne bakgrunn å øke bevilgningen til kap. 634 post 71 med 25 mill. kroner og kap. 634 post 73 med 5 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag. I tillegg foreslås tilsagnsfullmakten under kap. 634 post 71 økt med 6 mill. kroner.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet, fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

634

Arbeidsmarkedstiltak (jf. kap. 3634)

71

Spesielle arbeidsmarkedstiltak, kan overføres, kan nyttes under post 70, forhøyes med

17 600 000

fra kr 3 262 000 000 til kr 3 279 600 000"

Arbeidsmarkedstiltak (jf. kap. 3634)

73

Investeringer i skjermede tiltak, kan overføres, kan nyttes under post 71, forhøyes med

8 000 000

fra kr 69 400 000 til kr 77 400 000"

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartietviser til at det ifølge Arbeidersamvirkenes Landsforening er oppstått uklarhet om kravet til 25 pst. kommunal medfinansiering i arbeidsmarkedstiltaket Varig Tilrettelagt Arbeid (VTA).

Disse medlemmer vil presisere at det må være et mål at medfinansieringsavtalen blir gjennomført i tråd med intensjonen om 25 pst. medfinansiering.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at det har vært en betydelig økning i antallet yrkeshemmede de siste årene, samt at det nå er flere yrkeshemmede enn helt ledige. Disse medlemmer mener det hadde vært fornuftig om det ble opprettet om lag 500 flere tiltaksplasser for yrkeshemmede.

Disse medlemmer viser til avtalen om revidert nasjonalbudsjett mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet hvor dette er innfridd.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til sine merknader under omtalen av kap. 630 Aetat over, og fremmer med bakgrunn i dette følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

634

Arbeidsmarkedstiltak (jf. kap. 3634)

73

Investeringer i skjermede tiltak, kan overføres, kan nyttes under post 71, forhøyes med

73 000 000

fra kr 69 400 000 til kr 142 400 000"

Medlemene i komiteen frå Senterpartiet og Kystpartiet vil peike på den svært vanskelege situasjonen mange av dei yrkeshemma er i. Desse medlemene registrerer at Regjeringa legg opp til ein auke i talet på skjerma tiltaksplassar, men meiner denne auken langt frå er tilstrekkeleg for å imøtekomme den aukande trongen som er på dette området. Desse medlemene vil påpeike at auka satsing på dette området vil redusere ventetida for dei yrkeshemma før tiltaksstart og dermed gje dei ei raskare attendeføring til ordinært arbeid. Dette ville redusere belastninga for den yrkeshemma og spare samfunnet for store kostnader. Desse medlemene viser til at ei auka løyvingane på 41 mill. kroner vil gje 600 nye tiltaksplassar. Desse medlemene foreslår på denne bakgrunn ein auke på 41 mill. kroner på denne posten i forhold til Regjeringa sitt forslag.

Desse medlemene fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

634

Arbeidsmarkedstiltak (jf. kap. 3634)

71

Spesielle arbeidsmarkedstiltak, kan overføres, kan nyttes under post 70, forhøyes med

21 600 000

fra kr 3 262 000 000 til kr 3 283 600 000"

Arbeidsmarkedstiltak (jf. kap. 3634)

73

Investeringer i skjermede tiltak, kan overføres, kan nyttes under post 71, forhøyes med

15 000 000

fra kr 69 400 000 til kr 84 400 000"