I denne proposisjonen ber Regjeringa om Stortinget sitt
samtykke til deltaking i den 14. påfyllinga i Det internasjonale
utviklingsfondet (International Development Association
- IDA). IDA er Verdsbanken sitt utviklingsfond for dei fattigaste
landa, som ut ifrå sin økonomiske situasjon ikkje
bør ta opp lån på vanlege vilkår
i Verdsbanken. Fondet gjev lån på mjuke vilkår og
gåvemidlar til utviklingsfremjande og fattigdomsreduserande
tiltak og er særs viktig for økonomien i det store
fleirtalet av dei fattigste utviklingslanda. Fondet vil òg
vere heilt avgjerande for å sikre tilstrekkeleg finansiering
til å nå FNs tusenårsmål. Nye
ressursar vert tilførde hovudsakleg frå gjevarland
som resultat av påfyllingsforhandlingar og gjennom tilbakebetalingar på tidlegare
lån. Påfyllingsforhandlingane vert vanlegvis haldne
kvart tredje år.
Den førre påfyllinga av fondet
(IDA 13) vart gjord i 2002 for perioden 2002-2004. Utlånspolitikken
til fondet, påfyllingsnivået og byrdefordelinga
mellom gjevarlanda utgjer sentrale tema i forhandlingane.
IDA 14-påfyllinga gjeld for perioden
2005-2008 og utgjer til saman SDR (Special Drawing Rights) 22,3 mrd.
(rundt 220 mrd. kroner). Av dette er tilskotet frå gjevarlanda
SDR 12,3 mrd. (rundt 120 mrd. kroner). Alt i alt svarar dette til
ein auke på rundt 25 pst. i høve til IDA 13.
Ei omfattande omfordeling i delar mellom dei
ulike gjevarlanda fann stad i samband med IDA 14-påfyllinga.
Dette inneber at ein kan sjå for seg konturane av ein ny
dynamikk i framtidige forhandlingar. Medan det tidlegare var ein
dominerande gjevar (USA), ser det no ut til at ein vil kunne få tre
nesten jamstore (USA, Japan og Storbritannia). Tilskota frå dei
einskilde landa går fram av vedlegg 1 i proposisjonen.
Tilskot til IDA går over kap. 171 post 70 (Verdsbanken).
Sidan IDA 9 har det vore praksis å fastsetje
tilskota til kapitalpåfyllinga i Special Drawing Rights
(SDR). Kursen for omrekning til nasjonal valuta vert fastsett under
forhandlingane. For IDA 14 er kursen for omrekning til nasjonal
valuta fastsett til å vere den gjennomsnittlege vekslingskursen
for perioden frå 1. april til 30. september
2004. For Noregs del inneber dette ein kurs der 1 SDR svarar til
NOK 10,05411.
Denne gongen vart IDA 14-forhandlingane òg
nytta til forhandlingar om finansiering av tapte tilbakebetalingar
som følgje av at IDA gjev omfattande gjeldslette under
gjeldsletteinitiativet for dei fattigaste landa (Heavily Indebted
Poor Countries Initiative - HIPC) i IDA 14-perioden. Det vart oppnådd
semje om å nytte byrdefordelinga under IDA 13-påfyllinga,
noko som representerer ei klart meir rettferdig byrdefordeling enn
ved tidlegare finansiering av HIPC-gjeldslette. Noregs tilskot til
dekning av IDAs HIPC-kostnader under IDA 14 utgjer NOK 195 930 000
over tre år, kjem i tillegg til det regulære norske
gjevartilskotet og vil verte dekt av Fond for internasjonale gjeldsletteoperasjonar
(kap. 172 post 70).
Det var semje om at ein i IDA 14-forhandlingane skulle
fokusere spesielt på følgjande utvalde tema som utgjer
særlege utfordringar for IDAs tilskot til å oppnå FNs
tusenårsmål:
– Ein berekraftig
gjeldssituasjon for mottakarlanda, under dette å auke gåvedelen
av IDA-hjelpa. Trass i omfattande gjeldslettetiltak dei seinare åra
slit mange fattige land framleis med monalege gjeldsproblem.
– Berekraftig økonomisk
vekst og utvikling av privat sektor. Dette er svært viktige
element i utviklingsprosessen, som har vorte vigd urimeleg lita
merksemd dei seinare åra.
– IDAs rolle i utviklingssamarbeidet,
særleg på landnivå. Eit heilt sentralt
tema i dagens debatt om utviklingshjelp er trongen for
at alle gjevarar tilpassar seg mottakarlanda sine eigne utviklingsstrategiar
og harmoniserer verksemda si.
Det var brei tilslutnad til det norske synet
om at fokus på desse tema ikkje skal kome i staden for,
men i tillegg til viktige prioriteringar som ein er vorte samde
om i tidlegare IDA-forhandlingar, til dømes helse, utdanning
og godt styresett, og at økonomisk vekst og fattigdomsreduksjon
er gjensidig styrkjande element. Prinsippet om at IDAs hjelp skal
forankrast i dei fattige landa sine eigne fattigdomsretta utviklingsstrategiar
vil verte ytterligare styrkt under IDA 14-perioden.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Haakon Blankenborg, lederen Thorbjørn Jagland, Jens Stoltenberg
og Gunhild Øyangen, fra Høyre, Julie Christiansen,
Inge Lønning, Oddvard Nilsen og Finn Martin Vallersnes,
fra Fremskrittspartiet, Morten Høglund og Christopher Stensaker,
fra Sosialistisk Venstreparti, Kristin Halvorsen og Bjørn Jacobsen,
fra Kristelig Folkeparti, Sigmund Kroslid og Lars Rise, og fra Senterpartiet, Åslaug
Haga, merker seg at formålet med IDA er å gi
lån på myke vilkår og gavemidler til utviklingsfremmende
og fattigdomsreduserende tiltak. IDA er derfor et særlig
viktig virkemiddel for å styrke økonomien i det
store flertallet av de fattigste utviklingslandene. Komiteen merker
seg i denne sammenheng at land med et bruttonasjonalprodukt per
innbygger på USD 895 eller mindre kan få midler
fra IDA.
Komiteen vil under behandlingen
av denne proposisjonen også vise til at komiteen nylig
har behandlet St.meld. nr. 35 (2003-2004) Felles kamp mot fattigdom.
En helhetlig utviklingspolitikk, jf. Innst. S. nr. 93 (2004-2005).
Her understreket et flertall i komiteen at FNs tusenårsmål
er blitt det sentrale mobiliseringsgrunnlaget for en felles kamp
mot fattigdom. Derfor er det et mål, slik komiteen ser
det, å mobilisere både giverland og utviklingsland
til et felles krafttak frem mot 2015. Komiteen vil
i denne sammenheng understreke betydningen av det åttende
tusenårsmålet som omhandler etableringen av et
partnerskap mellom landene i nord og sør. De rike landene
skal i henhold til målene forplikte seg til mer og bedre
bistand, mens de fattige landene må forbedre sine styresett
og bekjempe korrupsjon. Det er viktig at det etableres en størst
mulig grad av likeverdighet i forholdet mellom de fattige og de
rike landene der de fattige landene utvikler eierskap til egen utvikling. Komiteen understreker
her betydningen av de såkalte Poverty Reduction Strategy Papers
(PRSP). Derfor slutter komiteen seg til en av hovedmålsettingene
med den 14. kapitalpåfyllingen at denne skal bidra til
en oppfyllelse av tusenårsmålene innen tidsfristen.
Komiteen merker seg også proposisjonens
omtale av at IDA 14-forhandlingene også ble benyttet til
forhandlinger av tapte tilbakebetalinger. Årsaken til dette er
at IDA også gir omfattende gjeldslettelser under gjeldsletteinitiativet
for de fattigste landene (HIPC). I denne sammenheng vil komiteen igjen
uttrykke sin støtte til det som også kom til uttrykk
i St.meld. nr. 35 (2003-2004), jf. Innst. S. nr. 93 (2004-2005),
at gjeldslettetiltakene skal være addisjonelle og ikke
komme til erstatning for annen utviklingsbistand. Komiteen merker
seg proposisjonens omtale av forhandlingene om IDA 14.
Komiteen vil også minne
om de såkalte Monterrey-forpliktelsene som ble inngått
i mars 2002. Her forpliktet de rike landene seg til å yte
mer og bedre utviklingsbistand. Målet er at alle giverland
skal øke sin utviklingsbistand slik at denne minst utgjør
0,7 pst. av BNI. Norge må etter komiteens syn
arbeide for at dette målet nås.
På denne bakgrunn støtter komiteen forhandlingsresultatet
som bl.a. innebærer at Norges andel av den 14. kapitalpåfyllingen økes
til 1,68 pst. eller 2 184 070 000 kroner
for perioden 1. juli 2005 til 30. juni 2008. I
tillegg støtter komiteen en bevilgning på 195 930 000
kroner som over tre år skal dekke Norges tilskudd til dekning
av IDAs gjeldslettekostnader under HIPC i IDA 14-perioden.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykkjer i at Noreg deltek i den 14. kapitalpåfyllinga i Det internasjonale utviklingsfondet (IDA) med 2 184 070 000 kroner for perioden 1. juli 2005 til 30. juni 2008.
Oslo, i utenrikskomiteen, den 8. juni 2005
Thorbjørn Jagland
leder |
Finn Martin Vallersnes
ordfører |