I 2005 er det 30 år siden vedtaket
av sluttakten fra Helsingfors, og det er ti år siden Konferansen
for sikkerhet og samarbeid i Europa (KSSE) ble omgjort til en organisasjon
(OSSE). Fra å være en arena for dialog mellom øst
og vest i et delt Europa, har OSSE utviklet seg til et instrument
for å støtte omstillingsprosesser og håndtere
nye sikkerhetsutfordringer. OSSE er fortsatt den eneste sikkerhetsorganisasjon
hvor USA, EU, Russland og de tidligere sovjetrepublikkene deltar
på like vilkår. Dette gir også organisasjonen
muligheter for dialog og samarbeid, både innenfor rammen
av OSSE og i partnerskap med land utenfor.
En bred tilnærming til sikkerhet, der
politisk-militær sikkerhet ses i sammenheng med økonomi,
miljø og menneskerettigheter, er grunntanken i OSSEs virksomhet.
Etter Regjeringens syn gir dette OSSE et fortrinn i møte
med nye og komplekse sikkerhetsutfordringer. Sammen med fleksibilitet
og evne til å ta tak i nye problemstillinger, er organisasjonen
blitt en viktig aktør på områder som
kampen mot terrorisme, menneskehandel, handel med narkotika og våpen,
grensekontroll og etnisk/religiøs intoleranse.
Samtidig legger Regjeringen vekt på at
OSSE ivaretar sine kjerneoppgaver innen konfliktforebygging, krisehåndtering
og gjenoppbygging etter kriser. Fra norsk side blir det gitt omfattende
støtte til organisasjonens arbeid for demokratisering,
oppbygging av rettsstater og menneskerettigheter. Med sin feltvirksomhet i
land i omstilling er OSSE godt plassert for å fremme slike
grunnleggende verdier.
OSSE, gjennom virksomheten til Kontoret for
demokratiske institusjoner og menneskerettigheter (ODIHR), har oppnådd
en ledende rolle som valgobservatør. Politiutdannelse er
også blitt et viktig innsatsområde for OSSE. Flere
sendelag på Balkan arbeider med utdanning av multietnisk
politi, og i Sentral-Asia er politireform sentralt. Arbeidet med
nedrustning og rustningskontroll er også viktig, så vel
som oppfølging av CFE-avtalen, Wien-dokumentet og Open Skies-avtalen
og dokumentet om håndvåpen. Nærmere omtale
av OSSEs ulike virkeområder finnes i de andre kapitlene
i meldingen.
Norge har arbeidet for reform og effektivisering
av OSSE i flere år. I 2004 er det tatt skritt i riktig
retning. Like fullt viste 2004 etter Regjeringens mening behovet
for mer omfattende reformer. Norge arbeider for å reformere
og videreutvikle OSSE i tråd med organisasjonens komparative
fortrinn både geografisk og tematisk, og i overensstemmelse
med norske interesser og målsettinger. På ministerrådet
i Sofia i desember 2004 ble det enighet om å etablere et
uavhengig reformpanel som fikk i oppdrag å se på organisasjonens
effektivitet, dens organer og strukturer og komme med forslag til hvordan
OSSE kan reformeres og revitaliseres. Panelet skal legge frem en
rapport med anbefalinger innen utgangen av juni 2005. Deltakerlandene
vil deretter behandle tilrådingene. Ambassadør
Knut Vollebæk leder panelet, som ellers har deltakere fra
USA, Russland, Tyskland, Nederland, Kazakhstan og Kroatia.
Etter norsk syn er ordningen med årlig,
roterende formannskap i OSSE tilfredsstillende og sikrer organisasjonen
et klart definert lederskap. Likevel støtter Norge en styrking
av generalsekretæren som representerer kontinuiteten i
organisasjonen. Ministerrådet i Sofia vedtok en viss styrking
av generalsekretærens rolle. Det er etter norsk syn et
skritt i riktig retning. Nå gis stillingen større
initiativrett, i samråd med formannskapet, når
det gjelder å bringe opp viktige saker til Det faste råd,
og den får bedre mulighet til å utøve
lederskap ved at vedkommende får myndighet til å utnevne direktørene
i sekretariatet, med formannens samtykke. Generalsekretærens
funksjon som øverste administrative leder gir vedkommende
også spillerom for å legge viktige politiske føringer.
Norge anser OSSEs 17 sendelag som organisasjonens
store aktivum, og har deltatt i arbeidet for å effektivisere
sendelagene. Forsøkene har ikke lykkes i 2004. Til tross
for at flere vertsland for sendelag har gitt uttrykk for frustrasjon
over hvordan de fungerer, har noen deltakerland blokkert endringer
i frykt for at sendelag skal bli nedlagt. Uenigheten står
både om selve plasseringen av sendelag og sendelagenes
mandat og varighet.
Under Norges formannskap i Europarådet
i 2004 tok Regjeringen initiativ til et tettere samarbeid mellom OSSE
og Europarådet. Som normsetter for demokratiske standarder
og rettsstaten har de to organisasjonene til dels parallelle roller
og delvis overlappende oppgaver. Fra norsk side foreslo man å etablere
en koordineringsmekanisme som inkluderer OSSE-troikaen, medlemslandene
i byrået i Europarådet, formannen i Europarådets
arbeidsgruppe for samarbeidet med OSSE og generalsekretærene
i de to organisasjonene. Koordineringsgruppen skal møtes
to ganger i året og komme frem til konkrete tiltak for
tettere samarbeid på utvalgte områder. I utgangspunktet
er det mest aktuelt med forsterket tematisk samarbeid, som bekjempelse av
terrorisme og kampen mot menneskehandel. Det slovenske OSSE-formannskapet
og det polske formannskapet i Europarådet følger
opp det norske initiativet med sikte på at toppmøtet
i Europarådet i Warszawa i mai 2005 skal vedta en erklæring
om samarbeidet.
OSSE er en konsensusorganisasjon slik at alle
deltakerland, uavhengig av størrelse, skal ha muligheten
til å påvirke organisasjonens virksomhet. Gjennom å være
en pådriver og initiativtaker har man fra norsk side lykkes
med å få flere norske initiativer satt på dagsordenen
i OSSE i 2004. Dette kan etter Regjeringens syn bidra til å videreutvikle
OSSEs standardsettende arbeid. Regjeringen legger altså vekt
på OSSEs kjernevirksomhet og arbeid for stabilitet, demokratisering,
rettsstat og menneskerettigheter. Disse prioriteringene preger også de
betydelige norske bidrag som gis gjennom sekondering av personell
til OSSEs prosjektvirksomhet og til valgobservasjon.
Reformer som styrker rettsstaten gjennom utdanning og
reform av politi, er sentrale områder i OSSEs arbeid for
stabilisering, gjenoppbygging og demokratisering både på Vest-Balkan,
i Kaukasus og Sentral-Asia. Dette er ett av områdene som
har mottatt betydelige norske midler og også ekspertise.
Blant annet er Norge en av de største bidragsyterne til
OSSEs program for politireform i Kirgisistan.
Regjeringen prioriterer også OSSEs
arbeid for likestilling mellom kvinner og menn. På dette
området har OSSE utfordringer både internt i organisasjonen
og i arbeidet ute i deltakerlandene. Fra norsk side har man ledet
arbeidet med en OSSE-handlingsplan for likestilling som foreslår
tiltak for å bedre situasjonen både internt og
ute i felt. Handlingsplanen fikk full støtte og ble vedtatt
på ministerrådet i Sofia i desember.
Fra norsk side har man også engasjert
seg i oppfølgingen av OSSEs handlingsplan mot menneskehandel. Fokuset
er satt på barns særlige behov som offer for menneskehandel.
Norge har fått gjennomslag for at det skal utarbeides et
tillegg til handlingsplanen for å styrke tiltak rettet
mot barn.
Norge har også videreført
samarbeidet med Nederland om effektiv megling for håndvåpen.
Innenfor rammen av Forumet for sikkerhetssamarbeid (FSC) har Norge
og Nederland, sammen med Tyskland, fastlagt prinsipper for nasjonal
lovgivning angående megling av håndvåpen.
Deltakerlandene forplikter seg til å etablere lovgivning
for lovlig våpenmegling. Hensikten er å bedre
kontrollen og hindre at våpen ender opp i illegale markeder.
Det skal blant annet kreves lisens for å drive våpenmegling.
Det vil senere bli vurdert mekanismer for informasjonsutveksling.
OSSEs brede og flerdimensjonale tilnærming
til sikkerhet gir et godt utgangspunkt for å bekjempe terrorisme.
I OSSE står hensynet til menneskerettigheter sentralt i
dette arbeidet. FNs vedtak og rammeverk utgjør det juridiske
og politiske grunnlaget for OSSEs aktiviteter for bekjempelse av
terrorisme. Som en politisk organisasjon bidrar OSSE til å øke
bevisstheten og kunnskapen rundt de problemer man står
overfor, og skape politisk tilslutning til nye initiativ og iverksettelse
av tiltak. Flere beslutninger under ministermøtet i Sofia
i desember på konkrete områder som containersikkerhet
og samarbeid med Interpol om tapte og stjålne pass, er
eksempler på dette.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Haakon Blankenborg, lederen Thorbjørn Jagland, Jens Stoltenberg og Gunhild Øyangen, fra Høyre, Julie Christiansen, Inge Lønning, Oddvard Nilsen og Finn Martin Vallersnes, fra Fremskrittspartiet, Morten Høglund og Christopher Stensaker, fra Sosialistisk Venstreparti, Kristin Halvorsen og Bjørn Jacobsen, fra Kristelig Folkeparti, Sigmund Kroslid og Lars Rise, og fra Senterpartiet, Åslaug Haga, viser til at OSSE fortsatt er den eneste sikkerhetsorganisasjon hvor USA, EU, Russland og de tidligere sovjetrepublikkene deltar på like vilkår, og at organisasjonen er et viktig instrument for å støtte omstillingsprosesser og håndtere nye sikkerhetsutfordringer. OSSE har bidratt avgjørende til å forebygge konflikter i en rekke situasjoner, selv om dette ikke alltid har lykkes. Organisasjonen har sin styrke i sin tilstedeværelse med feltkontorer, som gjør en viktig innsats for å gjenoppbygge og stabilisere samfunn etter konflikt eller forebygge eskalering av konflikter. Komiteen har merket seg at det fra norsk side blir gitt omfattende støtte til organisasjonens arbeid for demokratisering, oppbygging av rettsstater og menneskerettigheter, og ser positivt på dette.
Komiteen har videre merket seg at det i 2004 er tatt skritt i riktig retning når det gjelder effektivisering av OSSE, men at det fremdeles er behov for reformer. Det er viktig at forslag fra det uavhengige reformpanelet som har fått i oppdrag å se på organisasjonens effektivitet, dens organer og strukturer, kan lede fram til slike reformer.
Komiteen har merket seg de satsingsområder Regjeringen har lagt vekt på innen OSSE, blant annet likestilling og menneskehandel med fokus på barn, og er enig i disse prioriteringene. Komiteen vil understreke betydningene av effektive tiltak for å redusere omfanget av håndvåpen, og ser det som viktig at Norge arbeider for dette på alle relevante arenaer.
Komiteen vil understreke betydningen av en bred tilnærming til terrorbekjempelse, og at OSSE kan bidra til å forhindre en utvikling hvor hensynet til terrorbekjempelse blir brukt for å legitimere brudd på menneskerettighetene og innskrenking i sivile rettigheter. Komiteen understreker betydningen av å se sammenhengen mellom manglende demokrati, overgrep på menneskerettighetene og utvikling av nasjonal og internasjonal terrorisme, og understreker betydningen av at OSSE forholder seg til disse elementene som en helhet.
Komiteen deler Regjeringens bekymring over menneskerettighetssituasjonen i Tsjetsjenia og for den humanitære situasjonen blant de internt fordrevne som befinner seg i Ingusjetia. Komiteen ber Regjeringen arbeide aktivt for å bidra til at OSSE-nærvær kan gjenopprettes i Tsjetsjenia.
Blant de store utfordringene for OSSE er dessuten en rekke andre "frosne" konflikter og demokratiseringsprosesser. Blant frosne konflikter er konflikten om Nagorno-Karabakh mellom Aserbajdsjan og Armenia, konflikten i Moldova om Transdniestre og uløste separatistkonflikter i Georgia. Komiteen viser videre til at demokratiseringsprosesser har stoppet helt opp i Hviterussland, Turkmenistan og Usbekistan. Også i Aserbajdsjan, Armenia, Kasakhstan og Tadsjikistan er det langt fra at demokratiske standarder blir praktisert. Situasjonen i Kirgisistan er uavklart.
Komiteen peker på valgobservasjon som en viktig oppgave for OSSE, og understreker at det også bør være en viktig oppgave for organisasjonen å bidra til prosjekter som støtter nyvalgte parlament i såkalte overgangsstater.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til meldingen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
St.meld. nr. 35 (2004-2005) - om samarbeidet i Organisasjonen for sikkerhet og samarbeid i Europa (OSSE) i 2004 - vedlegges protokollen.
Oslo, i utenrikskomiteen, den 8. juni 2005
Thorbjørn Jagland
leder |
Bjørn Jacobsen
ordfører |