Utenriksdepartementet viser i proposisjonen
til at EUs Råd vedtok 28. november 2002 direktiv
2002/90/EF om definisjon av hjelp til ulovlig
innreise, transitt og opphold og rammebeslutning 2002/946/JIS
(Justis- og innenrikssaker) om styrking av de strafferettslige rammer
for å hindre hjelp til ulovlig innreise, transitt og opphold.
Direktivet og rammebeslutningen er en videreutvikling av Schengen-regelverket.
Formålet med direktivet og rammebeslutningen
er å bekjempe bistand til ulovlig innvandring, både
i forbindelse med ulovlig grensepassering og når hjelpen
har som mål å opprettholde nettverk som utnytter
mennesker. Det er altså bakmennene direktivet og rammebeslutningen
søker å ramme. Med henblikk på dette
er det viktig med en tilnærming av gjeldende straffebestemmelser
i Schengen-området. Definisjon av den aktuelle overtredelsen
og unntakene omhandles i direktivet, mens minsteregler for sanksjoner,
juridiske personers ansvar og jurisdiksjon er omhandlet i rammebeslutningen.
I Ot.prp. nr. 4 (2004-2005), jf. Innst. O. nr.
57 (2004-2005) og Besl. O. nr. 52 (2004-2005), ble det foreslått å gjennomføre
direktivet og rammebeslutningen i norsk rett ved endringer i lov
av 24. juni 1988 om utlendingers adgang til riket og deres opphold
her (utlendingsloven).
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sigvald Oppebøen Hansen, Reidar Sandal, Karl Eirik Schjøtt-Pedersen og
Signe Øye, fra Høyre, Peter Skovholt Gitmark,
Hans Kristian Hogsnes og Kari Lise Holmberg, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn
Andersen og Per Sandberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen
og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti, Ruth
Stenersen og Anita Apelthun Sæle, og fra Senterpartiet, lederen
Magnhild Meltveit Kleppa, viser til at formålet
med direktivet og rammebeslutningen er å bekjempe bistand
til ulovlig innvandring, og at det er bakmennene direktivet og rammebeslutningen
søker å ramme. Komiteen viser til
sine respektive merknader og forslag i Innst. O. nr. 57 (2004-2005). Komiteen ser
svært alvorlig på ulovlig grensepassering og hjelp
som har som formål å opprettholde nettverk som utnytter
mennesker. Komiteen er kjent med at det kreves forsett
og vinnings hensikt for å kunne straffe den som hjelper
tredjelandsborgere til ulovlig opphold i en medlemsstat. En medlemsstat
kan bestemme at det ikke skal være straffbart å hjelpe
til ulovlig innreise og transitt, om formålet er å yte
en person humanitær bistand.Komiteenhar merket seg at direktivet og rammebeslutningen
kommer i tillegg til andre virkemidler som er vedtatt for å bekjempe
ulovlig innvandring, ulovlig arbeid, menneskehandel og seksuell utnyttelse
av barn.
Kommunalkomiteens utkast til innstilling er
oversendt utenrikskomiteen til uttalelse. I brev av 8. juni 2005
uttaler utenrikskomiteen følgende:
"Utenrikskomiteen har ikke merknader til overnevnte
utkast til innstilling."
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i godtakelse av vedtak
om videreutvikling av Schengen-regelverket (direktiv 2002/90/EF om
definisjon av hjelp til ulovlig innreise, transitt og opphold og
rammebeslutning 2002/946/JIS om styrking av de
strafferettslige rammer for å hindre hjelp til ulovlig
innreise, transitt og opphold).
Oslo, i kommunalkomiteen, den 9. juni 2005
Magnhild Meltveit Kleppa
leder |
Ruth Stenersen
ordfører |