Vedlegg 1: Brev fra næringskomiteen til Landbruks-og matdepartementet v/ statsråden, datert 2. juni 2005

St.prp. nr. 69 (2004-2005), Jordbruksoppgjøret 2005 - endringer i statsbudsjettet for 2005 m.m.

Næringskomiteen har til behandling St.prp. nr 69 (2004-2005), Jordbruksoppgjøret 2005 - endringer i statsbudsjettet for 2005 m.m. Enkelte medlemmer i komteen har i den forbindelse følgende spørsmål:

I inneværende sesjon har tidligere vært til behandling Dokument 8:53 (2004-2005) om å etablere likeverdige konkurranseforhold mellom landbrukssamvirket og andre private aktører i matvaresektoren. Det har vært rettet henvendelser til Landbruks- og matdepartementet samt Moderniseringsdepartementet med spørsmål relatert til melkesektoren og det er mottatt avklarende svarbrev fra departementene. Hvis svarbrevene fra Landbruks- og matdepartementet og Moderniseringsdepartementet sees i sammenheng med St.prp. nr. 69 (2004-2005) foreligger det et behov for nærmere oppklaring av Regjeringens posisjon, og hvordan man skal forstå de ulike dokumenter som er fremlagt vedrørende markedsregulering og kontrollsystemer i melkesektoren.

Krav til kapitalavkastning

Det fremgår av St.prp. nr. 69 (2004-2005) Om Jordbruksoppgjøret at

"Som et ytterligere konkurransepolitisk virkemiddel, innføres det fra 01.01.2006 et normert egenkapitalavkastningskrav i Tines videreforedling av meierivarer. Kapitalavkastningskravet fastsettes på alle produktkategorier. Kravet fastsettes i egen forskrift av landbruksmyndighetene. Nærmere bestemmelser om prinsipper for beregning og nivå på kapitalavkastningskravet, samt oppfølging ovenfor TINE fastsettes av Landbruks- og matdepartementet. Avkastningskravet er formelt forankret i den nå inngåtte jordbruksavtalens prisbestemmelser for melk."

Videre fremgår det av proposisjonen at også sanksjonsmekanismene ved manglende oppfyllelse av kapitalavkastningskravet er forankret i den nevnte jordbruksavtalen.

I brev av 9. mai 2005 fra Moderniseringsdepartementet til Næringskomiteen gis det uttykk for at det fra 1.1.2006 skal innføres sektorregler i meierisektoren som innebærer et

"minimumskrav til kapitalavkastning for ulike produktgrupper".

Formålet med dette er at

"Tines konkurrenter kan operere i markedet med en rimelig kapitalavkastning dersom de er like effektive som Tine. Reguleringen representerer en etterkontroll som dermed ivaretar viktige formål i dagens etterkontrollordning."

Basert på sitatet ovenfor synes det uklart hvorledes det omtalte kapitalavkastningskravet vil bli utformet. På den ene siden uttaler Moderniseringsdepartementet at det skal være et "minimumskrav til kapitalavkastning" som skal forskriftsfestes fra Landbruks- og matdepartementet. Et minimumskrav i denne forbindelse skulle naturlig tilsi at konkurransemyndighetene ville kunne sette et slikt krav høyere enn basiskravet, ved vurdering av konkrete saker tilknyttet mulig konkurransehemmende adferd fra en dominerende aktør i markedet. I den senere proposisjonen om jordbruksoppgjøret benyttes imidlertid ikke uttrykket minimumskrav.

Det fremgår videre av det Moderniseringsdepartementet skriver, at reguleringen av kapitalavkastningskravet skal representere en etterkontroll. I proposisjonen om jordbruksoppgjøret uttaler imidlertid Landbruks- og matdepartementet som sitert ovenfor at flere forhold tilknyttet forskriften allerede er avklart med jordbruksavtalen. En konkret avtaletekst med de nevnte prisbestemmelser for melk er likevel ikke fremlagt for Stortinget.

På bakgrunn av ovennevnte anmodes Landbruks- og matdepartementet om å besvare følgende spørsmål:

  • 1. Vil Landbruks- og matdepartementet legge opp til forutgående drøfting med konkurransemyndighetene og berørte aktører før forslag til regelverk sendes på høring?

  • 2. Vil visse deler av forskriftens innhold allerede være fastlagt i jordbruksavtalens prisbestemmelser for melk, jfr. ovennevnte uttalelse i St.prp. nr. 69 (2004-2005)?

  • 3. Vil det i denne forskriften fastsettes et minimumskrav til kapitalavkastning som ledd i en etterkontroll slik oppgitt av Moderniseringsdepartementet i brev av 9. mai 2005?

Primærnæringsunntaket

I korrespondansen med departementene vedrørende Dokument 8:53 (2004-2005) ble det stillet spørsmål om det såkalte primærnæringsunntaket (FOR-2004-04-23-651) som er hjemlet i konkurranselovens § 3. Det fremgår av denne forskriften at konkurranselovens §§ 10 og 11 (om forbud mot bl.a. prissamarbeid og misbruk av dominerende stilling) ikke gjelder:

"på avtaler, beslutninger, samordnet opptreden mellom, eller ensidige handlinger foretatt av, primærprodusenter eller deres organisasjoner som er i samsvar med:

a)lov eller forskrift som regulerer produksjon eller omsetning av landbruks- og fiskeriprodukter, eller

b)avtale mellom staten og næringsorganisasjoner som regulerer produksjon eller omsetning av landbruks- og fiskeriprodukter."

Av ovennevnte brev fra Moderniseringsdepartementet vedrørende krav til kapitalavkastning gir departementet uttrykk for at det er usikkert hvor langt dette unntaket rekker, herunder er det et spørsmål hvorvidt "kapitalavkastningsreguleringen vil begrense Konkurransetilsynets anvendelse av krrl. §§ 10 og 11". Dette spørsmålet oppfattes som ikke utredet. Moderniseringsdepartementet sier således i sitt brev om dette at "Det at reguleringen ikke har landbrukspolitisk formål vil redusere faren for dette, men spørsmålet vil i siste instans bare kunne avgjøres dersom noen reiser en sak for domstolene".

Landbruks- og matdepartementet bes svare på følgende spørsmål:

  • 1. Vil Landbruks- og matdepartementet legge til rette for at forskrift om krav til kapitalavkastning ikke skal ha ”et landbrukspolitisk formål” slik Moderniseringsdepartementet forutsetter?

  • 2. Vil Landbruks- og matdepartementet søke å avklare forholdet til primærnæringsunntaket i forskrift om krav til kapitalavkastning slik at konkurransereglene i §§ 10 og 11 kan anvendes slik Moderniseringsdepartementet forutsetter?

  • 3. Tar Landbruks- og matdepartementet på dette grunnlag sikte på å utforme forskriften slik at kapitalavkastningskravet blir et minimumskrav som ikke vil begrense Konkurransetilsynets anvendelse av krrl. §§ 10 og 11, herunder gjennom i konkrete saker å kunne sette avkastningskravet høyere enn basiskravet?

Av hensyn til komiteens arbeid ber en om svar snarest, og senest tirsdag 7. juni kl. 12.00. Vi ber om at svaret også samtidig blir sendt elektronisk til marit.halleraker@stortinget.no.