Næringskomiteen har til behandling
St.prp. nr 69 (2004-2005), Jordbruksoppgjøret 2005 - endringer
i statsbudsjettet for 2005 m.m. Enkelte medlemmer i komteen har
i den forbindelse følgende spørsmål:
I inneværende sesjon har tidligere
vært til behandling Dokument 8:53 (2004-2005) om å etablere
likeverdige konkurranseforhold mellom landbrukssamvirket og andre
private aktører i matvaresektoren. Det har vært rettet
henvendelser til Landbruks- og matdepartementet samt Moderniseringsdepartementet
med spørsmål relatert til melkesektoren og det
er mottatt avklarende svarbrev fra departementene. Hvis svarbrevene
fra Landbruks- og matdepartementet og Moderniseringsdepartementet
sees i sammenheng med St.prp. nr. 69 (2004-2005) foreligger det
et behov for nærmere oppklaring av Regjeringens posisjon,
og hvordan man skal forstå de ulike dokumenter som er fremlagt
vedrørende markedsregulering og kontrollsystemer i melkesektoren.
Det fremgår av St.prp. nr. 69 (2004-2005)
Om Jordbruksoppgjøret at
"Som et ytterligere konkurransepolitisk virkemiddel, innføres
det fra 01.01.2006 et normert egenkapitalavkastningskrav i Tines
videreforedling av meierivarer. Kapitalavkastningskravet fastsettes
på alle produktkategorier. Kravet fastsettes i egen forskrift
av landbruksmyndighetene. Nærmere bestemmelser om prinsipper for
beregning og nivå på kapitalavkastningskravet, samt
oppfølging ovenfor TINE fastsettes av Landbruks- og matdepartementet.
Avkastningskravet er formelt forankret i den nå inngåtte
jordbruksavtalens prisbestemmelser for melk."
Videre fremgår det av proposisjonen
at også sanksjonsmekanismene ved manglende oppfyllelse
av kapitalavkastningskravet er forankret i den nevnte jordbruksavtalen.
I brev av 9. mai 2005 fra Moderniseringsdepartementet
til Næringskomiteen gis det uttykk for at det fra 1.1.2006
skal innføres sektorregler i meierisektoren som innebærer
et
"minimumskrav til kapitalavkastning for ulike produktgrupper".
Formålet med dette er at
"Tines konkurrenter kan operere i markedet med en rimelig
kapitalavkastning dersom de er like effektive som Tine. Reguleringen
representerer en etterkontroll som dermed ivaretar viktige formål
i dagens etterkontrollordning."
Basert på sitatet ovenfor synes det
uklart hvorledes det omtalte kapitalavkastningskravet vil bli utformet. På den
ene siden uttaler Moderniseringsdepartementet at det skal være
et "minimumskrav til kapitalavkastning"
som skal forskriftsfestes fra Landbruks- og matdepartementet. Et
minimumskrav i denne forbindelse skulle naturlig tilsi at konkurransemyndighetene
ville kunne sette et slikt krav høyere enn basiskravet,
ved vurdering av konkrete saker tilknyttet mulig konkurransehemmende
adferd fra en dominerende aktør i markedet. I den senere
proposisjonen om jordbruksoppgjøret benyttes imidlertid
ikke uttrykket minimumskrav.
Det fremgår videre av det Moderniseringsdepartementet
skriver, at reguleringen av kapitalavkastningskravet skal representere
en etterkontroll. I proposisjonen om jordbruksoppgjøret
uttaler imidlertid Landbruks- og matdepartementet som sitert ovenfor
at flere forhold tilknyttet forskriften allerede er avklart med
jordbruksavtalen. En konkret avtaletekst med de nevnte prisbestemmelser
for melk er likevel ikke fremlagt for Stortinget.
På bakgrunn av ovennevnte anmodes Landbruks-
og matdepartementet om å besvare følgende spørsmål:
1. Vil Landbruks- og
matdepartementet legge opp til forutgående drøfting
med konkurransemyndighetene og berørte aktører
før forslag til regelverk sendes på høring?
2. Vil visse deler av forskriftens innhold
allerede være fastlagt i jordbruksavtalens prisbestemmelser for
melk, jfr. ovennevnte uttalelse i St.prp. nr. 69 (2004-2005)?
3. Vil det i denne forskriften fastsettes
et minimumskrav til kapitalavkastning som ledd i en etterkontroll
slik oppgitt av Moderniseringsdepartementet i brev av 9. mai
2005?
I korrespondansen med departementene vedrørende Dokument
8:53 (2004-2005) ble det stillet spørsmål om det
såkalte primærnæringsunntaket (FOR-2004-04-23-651)
som er hjemlet i konkurranselovens § 3. Det fremgår
av denne forskriften at konkurranselovens §§ 10
og 11 (om forbud mot bl.a. prissamarbeid og misbruk av dominerende
stilling) ikke gjelder:
"på avtaler, beslutninger, samordnet opptreden
mellom, eller ensidige handlinger foretatt av, primærprodusenter
eller deres organisasjoner som er i samsvar med:
a)lov
eller forskrift som regulerer produksjon eller omsetning av landbruks-
og fiskeriprodukter, eller
b)avtale mellom staten
og næringsorganisasjoner som regulerer produksjon eller
omsetning av landbruks- og fiskeriprodukter."
Av ovennevnte
brev fra Moderniseringsdepartementet vedrørende krav til
kapitalavkastning gir departementet uttrykk for at det er usikkert
hvor langt dette unntaket rekker, herunder er det et spørsmål
hvorvidt "kapitalavkastningsreguleringen vil begrense Konkurransetilsynets
anvendelse av krrl. §§ 10 og 11". Dette spørsmålet
oppfattes som ikke utredet. Moderniseringsdepartementet sier således
i sitt brev om dette at "Det at reguleringen ikke har landbrukspolitisk
formål vil redusere faren for dette, men spørsmålet
vil i siste instans bare kunne avgjøres dersom noen reiser
en sak for domstolene".
Landbruks- og matdepartementet bes svare på følgende
spørsmål:
1. Vil Landbruks- og
matdepartementet legge til rette for at forskrift om krav til kapitalavkastning
ikke skal ha ”et landbrukspolitisk formål” slik
Moderniseringsdepartementet forutsetter?
2. Vil Landbruks- og matdepartementet søke å avklare
forholdet til primærnæringsunntaket i forskrift
om krav til kapitalavkastning slik at konkurransereglene i §§ 10
og 11 kan anvendes slik Moderniseringsdepartementet forutsetter?
3. Tar Landbruks- og matdepartementet på dette grunnlag
sikte på å utforme forskriften slik at kapitalavkastningskravet
blir et minimumskrav som ikke vil begrense Konkurransetilsynets
anvendelse av krrl. §§ 10 og 11, herunder
gjennom i konkrete saker å kunne sette avkastningskravet
høyere enn basiskravet?
Av hensyn til komiteens arbeid ber en om svar
snarest, og senest tirsdag 7. juni kl. 12.00.
Vi ber om at svaret også samtidig blir sendt elektronisk
til marit.halleraker@stortinget.no.