St.meld. nr. 19 (1999-2000) Om norsk landbruk
og matproduksjon ble behandlet i Stortinget 9. mai 2000. I
Innst. S. nr. 167 slutter flertallet i næringskomiteen seg
til hovedpunktene i meldingen. Det legges til grunn at jordbruksoppgjøret
skal baseres på de mål og retningslinjer som er
trukket opp for landbrukspolitikken gjennom Stortingets behandling
av St.meld. nr. 19. Meldingen legger vekt på landbrukets
samlede bidrag til samfunnsnytte på kort og lang sikt.
Det er lagt vekt på en helhetlig politikk som omfatter
hele verdikjeden og betydningen av økt forbrukerorientering
av mat- og landbrukspolitikken.
Norges Bondelag og Norsk Bonde- og Småbrukarlag la
25. april fram et felles krav om økte inntektsmuligheter
med en ramme på 1 065 mill. kroner. Kravet var fordelt
med 805 mill. kroner i økte bevilgninger på kap. 1150
og 260 mill. kroner i målprisøkninger. Kravet
var basert på kronemessig lik utvikling med andre grupper fra
2005 til 2006.
Statens tilbud ble lagt fram 3. mai.
Tilbudet hadde en samlet ramme på 100 mill. kroner, fordelt
med 100 mill. kroner i økte målpriser og uendret
bevilgningsnivå på kap. 1150 i 2006. Inkludert
krav om forbedret økonomisk tilpasning i jordbruket og
omsetningsledd, la tilbudet grunnlag for en økning i jordbruksinntektene
om lag som for andre grupper (3 1/4 pst).
I plenumsmøte 13. mai konstaterte
statens forhandlingsleder at det var oppnådd enighet om
ny jordbruksavtale. Sluttprotokoll fra forhandlingene følger
som trykt vedlegg. Norges Bondelag og Norsk Bonde- og Småbrukarlag
har meddelt at organisasjonenes styrer har godkjent avtalen. Avtaleteksten
følger som utrykt vedlegg til proposisjonen.
Proposisjonen belyser utviklingen i jordbruket
i forhold til de mål og retningslinjer Stortinget har trukket opp.
Det vil ikke være mulig å avlese virkningene av den
løpende politikken i utviklingen fra år til år,
og virkningene av betydelige endringer i virkemiddelbruken vil først
vise seg over tid. Videre vil det i de fleste sammenhenger ikke
være mulig å vurdere utviklingen i relasjon til
enkeltvirkemidler, men i forhold til den helhetlige virkemiddelbruken.
Ved vurdering av tallmateriale må dette taes hensyn til.
For perioden 2000-2004 er totalt jordbruksareal
i drift estimert til å ha blitt redusert med 0,7 pst.,
etter at vi har hatt en økning på 4,8 pst. i perioden
1989-2000.
Jordbruket sto for 3,5 pst. av samlet sysselsetting
i 2004. På 90-tallet var den gjennomsnittlige nedgangen i
sysselsettingen i jordbruket på 2,1 pst. pr. år.
For perioden 2002-2005 er den gjennomsnittlige årlige prosentvise
nedgangen anslått til 3,3 pst. pr. år.
Fra 1999 til 2004 ble antall jordbruksbedrifter
redusert med 20 pst. og en stadig større andel disponerer mer
enn 200 dekar dyrket jord. Fra og med 1999 har det også vært
en reduksjon i antallet jordbruksbedrifter mellom 200 og 300 dekar.
Gjennomsnittlig antall dekar per jordbruksbedrift på landsbasis
har økt fra 100 dekar i 1989 til 186 dekar i 2004.
Antall jordbruksbedrifter med melkeproduksjon
er redusert med 26 pst. i perioden 1999 til 2004, og utgjorde i
2004 16 600 bedrifter. I samme periode er antallet samdrifter
i melkeproduksjonen mer enn doblet. Antall etablerte samdrifter
var ved utgangen av 2004 1 236 mot 432 i 1999.
Det har gjennomgående vært
en sterk strukturutvikling i alle produksjoner de senere årene.
Gjennomsnittlig antall verpehøner per bruk har økt
fra omtrent 780 til 1 250 i samme periode. I 2004 var gjennomsnittlig besetningsstørrelse
43 for jordbruksbedrifter med purker, og har dermed økt
med 32 pst. siden 1999. Gjennomsnittlig antall melkekyr per bruk økte
fra 13,8 i 1999 til 16,4 i 2004.
Den relative fordelingen av antall jordbruksbedrifter med
ulike produksjoner mellom regioner har holdt seg forholdsvis stabil
siden 1989. For korn har det vært en forskyvning fra Østlandet
til Trøndelag. Også innen sau- og svineproduksjon
har Østlandet hatt en sterkere reduksjon i antall driftsenheter
enn landet for øvrig, mens Østlandet har fått
en betydelig økt andel av grønnsaksproduksjonen.
Ifølge Budsjettnemnda for jordbruket synes Vestlandet å ha
svakest produksjonsutvikling for mange produksjoner.
Overproduksjonstapene har vært små de
siste årene, men er beregnet å øke for
2004 og 2005.
Landbruks- og matdepartementet har en rekke
virkemidler for å bidra til næringsutvikling i
landbruket. Noen forvaltes på sentralt nivå, andre
fylkesvis eller lokalt i kommunene. Noen av ordningene vedtas i
forbindelse med jordbruksforhandlingene, andre ikke. Proposisjonen
gir en oversikt over ordninger som skal bidra til næringsutvikling
i jord- og skogbruk. I tillegg kommer bevilgning til rentestøtte
i 2004 med en låneramme på 700 mill. kroner.
Andelen kvinnelige brukere økte fra
1979 til 2001, men er blitt noe redusert de tre siste årene.
Denne utviklingen gjelder i alle fylker bortsett fra i Rogaland og
Nord-Trøndelag. Menn utgjør 88 pst. av personlige brukere,
mens kvinner kun utgjør 12 pst., en endring fra hhv. 93
pst. og 7 pst. i 1979. Størst andel kvinner finner vi på mindre
bruk. Når det gjelder fordeling mellom driftsformer, er
det størst andel kvinner blant bønder med sau.
Innen økologisk produksjon, er kvinneandelen på 17
pst. blant de som driver slike jordbruksbedrifter (mens kvinner
bare utgjør 12 pst. blant brukere generelt). Generelt er
lang utdanning vanligere blant kvinner enn blant menn som eier eller driver
gårdsbruk, og lang utdanning er vanligere jo større
gården er for begge kjønn.
I løpet av 2003 og 2004 har alle fylker
arbeidet fram sine forslag til regionalt miljøprogram for
sitt fylke, og alle programmene er blitt godkjent av Statens landbruksforvaltning.
Arbeidet med de regionale programmene har vært en bred
prosess i fylkene der næringsorganisasjonene og miljøvernmyndighetene
har deltatt. I tillegg har kommunene og interesseorganisasjoner
blitt hørt på ulike måter i prosessen.
Departementet er godt fornøyd med det
arbeidet som er gjort i fylkene. Midlene er prioritert til ordninger som
fremmer kulturlandskapet og reduserer forurensningen fra landbruket.
I områder med stølsdrift har setrene blitt særlig
prioritert i de regionale ordningene. Det er likevel rom for mer
bruk av konkrete miljødata i arbeidet framover. Det vil
gjøre virkemidlene mer målrettet for å løse
miljøutfordringene.
Jorderosjon er den utfordringen som flest fylker
har nevnt. Når det gjelder kulturlandskap, pekes det først og
fremst på utfordringer vedrørende kulturminner/miljø.
Utviklingen av det økologiske landbruket
går i riktig retning, men veksten går noe saktere
enn ønsket. Dette gjelder både på areal
og markedssiden. Det er imidlertid fremdeles på markedssiden
utfordringene er størst. Ved ugangen av 2004 var knapt
4 pst. av det totale jordbruksarealet økologisk eller er
under omlegging. Dette er en vekst på 11 pst. (41 600
daa). Antall økologiske driftsenheter har økt
med 18 enheter til 2484. Veksten går noe langsomt sett
i forhold til målsettingen om 10 pst. økologisk
jordbruksareal innen 2010. De økologiske arealene må framover økes
med 124 000 daa årlig dersom målsettingen
skal nås. Fortsetter veksten i samme tempo som i dag (11
pst. årlig), vil målet nås i 2013. Det
har vært vekst innenfor alle produksjoner.
De siste fire årene har mengden innveid økologisk melk økt
med knapt 64 pst. mens mengden anvendt melk kun har økt
med 2,9 pst. Fra februar 2005 ble TINEs kefir produsert av økologisk
melk. Det forventes at mengde anvendt økologisk melk vil
fordoble seg som en konsekvens av dette.
Også på kjøttsiden
har økningen i tilførselen av økologisk
kjøtt de siste fire år økt vesentlig
(67 pst.) mens anvendt mengde kun har økt i svært
begrenset grad. I 2004 ble en tiendedel av det økologiske
kjøttet solgt videre som økologisk, mot 14 pst.
i 2003.
Det har i 2004 oppstått en overskuddssituasjon
når det gjelder økologisk fôrkorn.
Høsten 2004 ble det opprettet en ny
ordning med støtte til helkjedeavtaler, der produsenter,
foredlingsledd og butikkjeder samarbeider for å bedre tilbudet
av økologiske produkter. Det er per april 2005 inngått
11 helkjedeavtaler. Avtalene omfatter alle sentrale produksjonstyper
og de fleste store markedsaktørene deltar. Avtalene går
over tre år og omfatter konkrete målsettinger
for omsetningsøkning.
På kostnadssiden er det i hovedsak
kraftfôrkostnadene og i noen grad kapitalkostnadene som
er direkte påvirket av jordbruksoppgjøret.
Figur 3.1 i proposisjonen viser vederlag til
arbeid og egenkapital pr. årsverk etter normaliserte regnskaper
i Totalkalkylen. Totalkalkylen gjøres opp før
skatt. Fra og med inntektsåret 2000 ble det innført
et skattefradrag for jordbruket, og dette kommer ikke inn i Budsjettnemndas
beregninger. Jordbruksfradraget ble utvidet i 2002 til et inntektsavhengig
fradrag. Inntektsvirkningen av jordbruksfradraget er lagt til i figur
3.1 under og tabell 3.11 i proposisjonen.
Figur 3.1 Antall bruk i
drift, årsverk og inntekt i jordbruket i perioden 1996-2005.
Budsjettnemndas Referansebruksberegninger viser at
det er stor variasjon mellom produksjonene i utvikling fra 2003
til 2005. Dette er først og fremst en følge av
endring i markedsbalansen. Inntektsutviklingen varierer mellom en
reduksjon på 52,4 pst. til en økning på 1,4
pst. fra 2003-2005. Det er særlig brukene med svin og med
egg som har de største tapene, mens det er en svak økning
for geitmelkprodusenter og for større melke- og storfeprodusenter.
Netto overføringer i faste kroner var
høyest i første halvdel av 1980-årene
og er redusert fram til 1997. Budsjettoverføringene økte
i perioden 1998-2000 når det er tatt hensyn til inntektsfradraget
i jordbruksinntekt. Siden 2000 er overføringene redusert
noe hvert år. Tall fra OECD viser at Norge sammen med Sveits, Korea,
Japan og Island har den mest omfattende jordbruksstøtten
blant OECD-landene.
Støttenivået i Norge målt
ved PSE (Producer Support Estimate)-prosenten har endret seg lite
de siste ti årene og var i 2003 på 72 pst. Dette
innebærer at næringsstøtten overstiger
samlet vederlag til arbeid og egenkapital. PSE-prosenten i gjennomsnitt
for OECD var 32 pst. i 2003. Endringer i PSE-prosenten kan skyldes
både endringer i det interne støttenivået
og også valutakurser, men særlig vil endringer
i verdensmarkedspriser ha stor betydning.
Foredling og omsetning av jordbruksvarer ligger
i hovedsak utenfor jordbruksavtalens virkeområde. Markedsordninger
og handelspolitiske rammebetingelser har stor betydning for næringsmiddelindustri
og omsetning, og landbrukspolitikken må ha fokus på alle ledd
i kjeden fra jord til bord. Foredlings- og omsetningsleddene er
viktige både for sysselsetting og verdiskaping og for inntektsmulighetene
i jordbruket. Regjeringen ønsker reell konkurranse i verdikjeden
for å opprettholde produksjon og verdiskaping i Norge.
Store deler av næringsmiddelindustrien
er basert på norsk råstoff, samtidig som den i økende
grad er eksponert for internasjonal konkurranse. Hensynet til næringsmiddelindustriens
utviklingsmuligheter, til forbrukerinteressene og til jordbrukets
avsetningsgrunnlag gjør det viktig at industriens konkurranseevne
styrkes.
Blant annet i et grensehandelsperspektiv har
relativ utvikling i matprisene i Norge i forhold til nabolandene betydning.
I perioden august 2001 til og med mars 2005 har matvareprisene i
Norge steget 5,4 prosentpoeng mer enn i Danmark og 6,4 prosentpoeng
mer enn i Sverige. Økningen har vært sterkere
i Norge på de fleste varegruppene, med unntak av bl.a.
frukt. Endringer i kronekursen har redusert de økonomiske
insentivene for grensehandel.
Ifølge SSBs forbruksundersøkelse
for 2001-2003 var andelen utgifter som gikk til mat i en gjennomsnittshusholdning
10,3 pst. (11,5 pst. inkl. alkoholfrie drikkevarer). Etter en lengre
periode med stadig synkende andel, viste undersøkelsen
for 2001-2003 en økning på 0,2 prosentpoeng.
Den norske næringsmiddelindustrien
blir i økende grad utsatt for internasjonal konkurranse
gjennom import. Spesielt utsatt er bearbeidede landbruksprodukter
som omfattes av ordningen med råvarepriskompensasjon (RÅK).
Verdien av RÅK-importen har økt jevnt de siste årene
fra 2,6 mrd. kroner i 1995 til 4,9 mrd. kroner i 2004. Omsetningstall
fra varehandelen viser videre en jevnt økende markedsandel
for bearbeidede landbruksvarer. Verdien av produksjonen av RÅK-varer
i norsk næringsmiddelindustri er nå årlig anslått
til 13,7 mrd. kroner (ekskl. øl og mineralvann).
For norsk næringsmiddelindustri er
det en utfordring å beholde/øke sin markedsandel
innenfor dette voksende markedet. Dette vil også være
svært viktig for underleverandørene til RÅK-industrien,
både primærprodusenter og foredlingsindustri.
Om lag 13 pst. av norsk melkeproduksjon går til RÅK-industrien.
Det er beregnet at denne RÅK-industrien gir avsetning fra 5 300 årsverk
i primærjordbruket og 2 000 årsverk i foredlingsindustrien
i landbruket.
For mange RÅK-bedrifter er innenlands
eller utenlands lokalisering en løpende vurdering. For å opprettholde
en konkurransedyktig næringsmiddelindustri må det
gjennom prisutviklingen innenlands og målrettede virkemidler
legges til rette for å sikre industrien konkurransedyktige
rammevilkår.
Landbruks- og matdepartementet la i januar 2005 frem
en ny strategi for næringsutvikling "Landbruk mer enn landbruk".
Strategien omfatter områdene mat, tre, bioenergi og reiseliv
og opplevelsesproduksjon. Verdiskapingsprogrammet for matproduksjon
skal videreutvikles slik at det blir ett av flere virkemidler for å gjennomføre
denne nye strategien.
Når det gjelder markedsadgang, fastslås
det at de høyeste bundne tollsatsene skal reduseres mest
gjennom en lagdelt formel. For sensitive produkter gis det muligheter
til lavere tollreduksjoner, men det skal gis kvoteøkninger
for alle slike produkter. Prinsippet om vesentlig forbedring av
markedsadgangen vil gjelde for alle produkter, inkludert de sensitive.
Det skal forhandles videre om den spesielle sikkerhetsmekanismen
for jordbruksprodukter.
For internstøtte legges det opp til
en reduksjon i summen av all handelsvridende støtte. Landene
med den høyeste støtten skal redusere mest. Hvor
stor den samlede reduksjonen blir, skal det forhandles om. Man er imidlertid
enige om at den samlede støtten skal reduseres med 20 pst.
det første året avtalen gjelder for. I tillegg
skal det etableres forpliktelser for hver av støttetypene
som inngår i total handelsvridende støtte.
Rammeverket inneholder også en enighet
om å avskaffe alle former for eksportsubsidier på landbruksvarer.
Det er en målsetting å komme
fram til tallfestede forpliktelser innen WTOs neste ministerkonferanse
som finner sted i Hong Kong i desember 2005. For Norge er samarbeidet
i G10-gruppen svært viktig. G10 har utarbeidet felles posisjoner
på de fleste områdene innenfor rammeverket som
gjelder landbruk.
Landbrukspolitikken er ikke er en del av EØS-avtalen,
men utviklingen av EUs landbrukspolitikk har likevel betydning for
norsk landbruk og næringsmiddelindustri på flere
områder. Prisutviklingen på landbruksproduktene
i EU påvirker omfanget av grensehandelen og konkurransekraften
til i første rekke RÅK-industrien, som er konkurranseutsatt
både på hjemmemarkedet og eksportmarkedet. Utformingen
av EUs landbrukspolitikk har også betydning for graden
av sammenfall i interesser mellom EU og Norge i internasjonale prosesser
som WTO-forhandlingene.
I forbindelse med midtveisevalueringen av Agenda 2000
(Mid Term Review) ble det i juni 2003 vedtatt nye, større
endringer i EUs landbrukspolitikk. Reformen ble innført
fra 2005 og det ble introdusert en ny produksjonsuavhengig støtte
per bruk.
Grunnlagsmaterialet fra Budsjettnemnda for jordbruket
(BFJ) dokumenterer en svakere inntektsutvikling enn i materialet
som lå til grunn for avtalen i 2004. Reviderte arbeidsforbrukstall
fra Statistisk sentralbyrå har i år gitt grunnlag
for lavere prognosert økning i arbeidsproduktiviteten enn
lagt til grunn de siste årene. Arbeidsproduktiviteten øker
likevel sterkere enn foregående tiår. Høyere
gjeldsvolum understreker betydningen av en politikk som bidrar til
lav rente. Videre dokumenterer grunnlagsmaterialet betydningen av
at råvaremarkedene er i balanse. Overproduksjonssituasjonen
som igjen har oppstått i flere sektorer, gir både store
samfunnsøkonomiske tap og store foretaksøkonomiske
tap for de næringsdrivende.
Jordbruket skal fortsatt være i stand
til å produsere fellesgodene samfunnet etterspør.
Det er hovedbegrunnelsen for overføringsnivået.
Regjeringen mener effektivisering må kombineres med ny
næringsutvikling for at målet om levende og aktive
bygdesamfunn skal kunne realiseres framover.
Budsjettnemndas materiale viser at arealbruken
er stabil, eller svakt synkende, etter en periode med økning,
særlig i eng og beitearealer. Produksjonsvolumene er stabile
eller svakt økende, og det er en viss reduksjon i kostnadsvolumene,
ekskl. renter. Etter revisjon av arbeidsforbruksserien etter 2000,
viser BFJs tall fortsatt at antall årsverk reduseres prosentvis
noe mer enn tidligere. Fortsatte strukturelle forbedringer er nødvendig
for å redusere småskalaulempene og legge til rette
for konkurransedyktige råvarepriser som, sammen med andre
målrettede virkemidler, legger grunnlag for en konkurransedyktig
næringsmiddelindustri. Forbedringer i kostnadsutviklingen
i omsetningsorganisasjonene og i de videre omsetningsledd har også stor
betydning både for industriens konkurransekraft og for
utbetalingsprisene til råvareprodusentene.
Skatt er ikke forhandlingsgjenstand i jordbruksoppgjøret.
Innføringen av jordbruksfradraget i 2000, og gradvis utvidelse
til 2003, har imidlertid vært lagt til grunn for to jordbruksavtaler,
som en betydelig del av rammene. Utnyttingsgraden av fradraget har
vært stabil de siste årene og det ligger et betydelig
inntektspotensial i å øke utnyttingsgraden av
fradraget.
Som grunnlag for rammen har avtalepartene lagt
til grunn prognoser og vurderinger som vist i tabell 6.2 under.
Tabell 6.2 Oppbygging av økonomisk
ramme.
| Grunnlag 2005 | Volum % | Pris, % e.l. % p.a. | Sum endring
Mill. kr |
1. Driftskostnader | 12 900 | -0,5 pst. | 2,1 pst. | 205 |
2. Kapitalslit og leasing | 5 700 | 1,8 pst. | 1,8 pst. | 207 |
3. Realrentekostnader | 29 000 | | -0,4 pst. | -116 |
4 Arbeid | 9 350 | -4,2 pst. | 3,25 pst. | -100 |
A. SUM endring,
teknisk framskriving | | | | 200 |
B. Nivåheving | | | | 250 |
C. SUM ramme A + B | | | | 450 |
Utslaget av rammen utgjør vel 7 000
kroner pr. årsverk på årsbasis. Det tilsvarer
en inntektsvekst på om lag 5 pst. pr. årsverk.
Forbedret markedsbalanse vil kunne gi ytterligere inntektsvekst
i en del produksjoner.
I tillegg disponeres 13,9 mill. kroner av ledige
midler. Videre utgjør forskjellen mellom styringspris (3,77 kr/1)
og målpris (3,79 kr/1) i inneværende
avtale for melk, en varig inntektseffekt på knapt 31 mill.
kroner, med virkning fra 1. juli 2005. Totalt fordeles
dermed 495 mill. kroner.
Avtalepartene har lagt vekt på at næringsmiddelindustriens
konkurranseevne ikke skal svekkes som følge av avtalen.
Bevilgningen til prisnedskriving til RÅK-industrien skal
ta hensyn til svingninger i volumer, internasjonale råvarepriser
og valutakurser. Med grunnlag i økte verdensmarkedspriser
har partene lagt til grunn at bevilgningen til prisnedskriving (post 70.12) økes
med 6 mill. kroner. Bevilgningen gir rom for en viss utvidelse av
vareomfanget, tar hensyn til økte målpriser og
tilpasning av satser innenfor ordningen.
Matkorntilskuddet legges fra 2006 om til et
fast tilskudd pr. kg innenfor den fastsatte bevilgning. Dette vil øke
forutsigbarheten for industrien. Statens landbruksforvaltning skal
følge opp med prisovervåking i hele verdikjeden.
Det har vært overskudd av norsk matkorn
to år på rad og sektoren møter i økende
grad markedsoverskudd som en problemstilling. Regjeringen mener
prisforskjellen mellom matkorn og fôrkorn bør
reduseres over noen år. Målprisene på matkorn
reduseres med 7 øre pr. kg og fôrkorn med 2 øre
pr. kg.
En ny WTO-avtale vil, slik de ulike forslag
nå ligger, kunne få stor betydning for utformingen
av landbrukspolitikken framover. Det vil kunne gjelde både
tilskuddsordningene i nivå og innretning og markedsordningene.
Regjeringen mener gradvise tilpasninger i tide vil være
et viktig bidrag til at det norske landbruket i fremtiden skal kunne
oppfylle sine samfunnsoppgaver. AMS (gul støtte) iht. WTO-avtalen
vil øke med i underkant av 200 mill. kroner som følge
av endringene i målpriser og tilskudd. Avvikling av målpris
og markedsregulering for kylling vil imidlertid redusere Norges
AMS med om lag 800 mill. kroner. Blå støtte endres
minimalt.
Fra og med 2005 er de regionale miljøprogram
godkjent og etablert i alle fylker. I avtalen er rammen for regionale
miljøprogram satt til 340 mill. kroner.
Det er stor aktivitet lokalt og SMIL-ordningen
er meget viktig for å løse lokalt prioriterte
tiltak. Rammen for kommunale midler forutsettes utvidet fra 115
mill. kroner til 130 mill. kroner for 2006.
Innvilgningsrammen til LUF opprettholdes på om lag
samme nivå i 2006. Av hensyn til kapitalsituasjonen i fondet
er bevilgningen økt med 105 mill. kroner. I tillegg tilføres
fondet 10,5 mill. kroner av ledige midler. Det settes av midler
til et prosjekt for næringsutvikling i forbindelse med
setring og etableres en ordning med risikolån.
Det er de siste årene gjennomført
flere tiltak for å øke handlingsrommet for produsentene.
Disse tiltakene vil ha effekt i flere år framover. Maksimal
kumelkkvote for andre foretak enn samdrifter økes fra 375 000
til 400 000 liter. Tilsvarende økes maksimal geitmelkkvote
fra 187 500 til 200 000 liter. Avstandsgrensen
for samdrifter i melkeproduksjonen økes fra 12 til 17 km.
Fordelingsprofilen er basert på prinsippene
fra Stortingets behandling av St.meld. nr. 19 (1999-2000) og Sem-erklæringen.
Det er noe mindre kanalisering av midler mot bruk der produksjonen
har stor betydning for inntekt og sysselsetting enn det som har
vært tilfellet de siste årene. Den geografiske
differensieringen opprettholdes. Det vil være viktig å ha
oppmerksomhet på utviklingen i den distriktsvise produksjonsfordeling og
arealbruk framover, spesielt utviklingen på Vestlandet
og i fjell- og dalbygdene.
Partene understreker i sluttprotokollen markedsreguleringssystemenes
betydning i gjennomføringen av landbrukspolitikken, bl.a.
for å bidra til stabile priser og markedstilgang for større
og mindre produsenter over hele landet. Etter en helhetsvurdering,
bl.a. med grunnlag i begrensede reguleringsmuligheter, økende vertikal
integrering, lavt antall produsenter, kort produksjonssyklus m.v.
tas fjørfekjøtt ut av reguleringssystemet når
det gjelder avsetningstiltak. Fellesfinansierte faglige tiltak opprettholdes.
Priors rolle som markedsregulator avvikles. Målprisen erstattes
med en referansepris som grunnlag for den videre administrering
av tollvernet. Endringen gjennomføres fra 1. januar
2007 for å gi aktørene tilstrekkelig tid til gjennomføringen.
Markedsreguleringen for egg opprettholdes.
Storfekjøttproduksjonen prioriteres
innenfor rammen for å bidra til at norsk produksjon over
tid i økende grad skal kunne dekke etterspørselen,
slik flertallet i næringskomiteen bemerket ved behandlingen
av fjorårets avtale. Det er også viktig mhp. bruk
av grasarealene, kulturlandskap og beiting.
Satsingen på økologisk jordbruk
videreføres innenfor et samlet bevilgningsnivå på om
lag 126 mill. kroner. Omlagt areal er nå knapt 4 pst. av
totalarealet, men resultatrapporteringen viser at utviklingen på markedssiden
fortsatt ikke er tilfredsstillende.
Avtalepartene er enige om at det nedsettes en arbeidsgruppe
som får i oppgave å vurdere alle sider ved en
samordning av KSL og Godt Norsk. Det vurderes samtidig om kvalitetssystemene
skal ses i sammenheng med kompetansehevende tiltak og kompetansekrav.
Mandat og sammensetning av arbeidsgruppa avklares nærmere
mellom avtalepartene.
Ved etablering av samdrift er det i dag krav
om sammenhengende melkeleveranse i 24 måneder før
etablering. Det er ønskelig å øke fleksibiliteten
i kvoteordningen. Partene er derfor enige om å åpne
for at foretak som har hatt sammenhengende leveranse i 24 måneder, kan
en ha et opphold i melkeproduksjonen på inntil 12 måneder
før etablering av samdrift.
I utredningen fra den partssammensatte arbeidsgruppen
om aktivitetskrav for medlemmer av samdrifter i melkeproduksjonen
heter det at: "Ut fra en samlet vurdering av de hensyn som lå til
grunn for aktivitetskravet, manglende kontrollerbarhet og senere
endringer i forutsetningen, anbefaler arbeidsgruppa ikke at et aktivitetskrav
reetableres." Partene sluttet seg til denne konklusjonen.
Budsjettnemnda for jordbrukets sekretariat har
beregnet utslaget av avtalen på referansebrukene, som er
basert på NILFs driftsgranskinger:
Tabell 6.6 Beregnet isolert
utslag på referansebrukene av pris- og tilskuddsendringer.
Kroner pr. årsverk.
| | Før
oppgjør 2005 ekskl. skatt | Før
oppgjør 2005 Inkl. skatt1 | Årsutslag
av avtalen2 |
1 | Melk og storfeslakt, 16 årskyr | 155 900 | 169 900 | 9 100 |
2 | Korn, 294 dekar korn | 154 200 | 189 000 | 4 400 |
3 | Sau, 110 vinterfôra
sauer | 81 900 | 97 400 | 5 300 |
4 | Melkeproduksjon geit, 78 årsgeiter | 165 700 | 182 200 | 6 900 |
5 | Svin og korn | 100 800 | 116 300 | 1 100 |
6 | Egg og korn | 184 700 | 202 100 | 4 600 |
7 | Poteter og korn | 207 100 | 224 500 | 9 700 |
8 | Storfeslakt/ammeku | 71 400 | 89 600 | 15 200 |
9 | Frukt/bær
og sau/geit | 146 800 | 163 400 | 5 500 |
10 | Melk og storfe, <15 årskyr
(12 årskyr) | 132 800 | 148 100 | 7 400 |
11 | Melk og storfe, >15 årskyr
(20 årskyr) | 171 500 | 184 400 | 10 200 |
12 | 40 største
melkebruk (28 årskyr) | 183 300 | 194 700 | 11 400 |
13 | Melk og storfe, 20 årskyr Østlandet
flatbygder | 149 000 | 161 700 | 9 800 |
14 | Melk og storfe, 15 årskyr Østlandet
andre | 140 200 | 154 000 | 7 400 |
15 | Melk og storfe, 25 årskyr
Jæren | 184 300 | 196 900 | 11 600 |
16 | Melk og storfe, 15 årskyr
Agder/Rogaland | 131 600 | 146 900 | 10 100 |
17 | Melk og storfe, 15 årskyr
Vestlandet | 143 600 | 159 100 | 9 300 |
18 | Melk og storfe, 16 årskyr
Trøndelag | 168 600 | 182 300 | 8 500 |
19 | Melk og storfe,
15 årskyr Nord-Norge | 177 200 | 190 800 | 9 100 |
20 | Korn. < 400 dekar
korn (224 daa) Østlandet | 87 300 | 121 900 | 2 900 |
21 | Korn. > 400
dekar korn (512 daa) Østlandet | 230 200 | 259 900 | 3 400 |
22 | Korn og korn/svin,
264 daa + 16 avlssvin | 155 500 | 180 200 | 2 000 |
23 | Sau. 88 vinterfôra
sauer | 49 900 | 62 700 | 5 600 |
24 | Sau. 122 vinterfôra
sauer | 113 400 | 130 700 | 5 800 |
25 | 25 største sauebruk.
171 vinterfôra sauer | 120 600 | 136 700 | 5 500 |
1) Inkl. inntektsverdien før skatt
av jordbruksfradraget, beregnet av Budsjettnemnda for jordbruket.
2) Bare bruttoutslag av foreslåtte
pris- og tilskuddsendringer, ikke prognose på utviklingen
fra året før.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Olav Akselsen, Bendiks H. Arnesen, Grethe Fossli og Aud
Gaundal, fra Høyre, Silja Ekeland Bjørkly, Ivar
Kristiansen og Michael Momyr, fra Fremskrittspartiet, Øystein
Hedstrøm og Lodve Solholm, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa
Elvik og Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, May-Helen Molvær Grimstad
og Einar Steensnæs, og fra Senterpartiet, Odd Roger Enoksen,
har merket seg at grunnlagsmaterialet fra Budsjettnemnda for jordbruket
viser en klart svakere inntektsutvikling for perioden 2002 til 2005
enn det fjorårets avtale la til grunn.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at det skyldes både større kostnadsvekst
enn regnet med og overproduksjonssituasjonen som har oppstått.
Videre registrerer flertallet at
den årlige reduksjonen i arbeidsforbruket nå ligger
på om lag 4 pst. pr. år og at dette er lavere
enn regnet med i fjor, men likevel større enn den historiske
trenden. Det konstateres i proposisjonen at sviktende inntektsutvikling
for jordbruket i forhold til andre grupper i perioden 2002 til 2005 i
stor grad kan tilskrives overproduksjonen og at avtalen ikke har
vært til hinder for en inntektsutvikling som for andre
grupper.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil vise til at dersom jordbruket skulle oppnådd en inntektsutvikling
på linje med andre grupper gjennom de inngåtte
avtaler, ville dette krevd en langt sterkere bruksavgang enn det
som har vært tilfellet, og derved også enda sterkere
strukturutvikling. Dette flertallet vil videre peke
på at konsekvensen av hevingen av konsesjonsgrensene for kraftfôrkrevende
produksjoner har vært overproduksjon, fallende priser og
svekket lønnsomhet.
Dette flertallet vil hevde at
de inngåtte avtaler for perioden 2002-2005 ikke kunne bidratt
til en inntektsutvikling på linje med andre grupper uten
at dette ville fått store konsekvenser i forhold til vedtatte
mål i landbrukspolitikken, blant annet i forhold til struktur.
Dette flertallet viser til at
det ble advart mot å heve konsesjonsgrensene for svineproduksjon,
med den begrunnelse at det kunne føre til overproduksjon og
lavere lønnsomhet. Dette flertallet vil
også minne om at endringene ble gjennomført mot
næringsorganisasjonenes anbefaling, og at Regjeringen derfor må bære
en vesentlig del av ansvaret for overproduksjonen.
Et tredje flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at det
på dette grunnlag foreligger en framforhandlet avtale mellom
staten og begge jordbruksorganisasjonene, med en ramme på 450
mill. kroner. Avtalen innebærer bl.a. at målprisene økes
tilsvarende 260 mill. kroner, og at bevilgningene over kapittel
1150 økes med 190 mill. kroner i 2006. Dette flertallet konstaterer
at partene er enige om at dette legger grunnlag for en inntektsøkning
i jordbruket på vel 7 000 kroner pr. årsverk,
eller vel 5 pst. Partene konstaterer i sluttprotokollen at jordbruket
med dette får beholde en vesentlig del av produktivitetsgevinsten. Dette
flertallet ser positivt på at en vesentlig del
av produktivitetsgevinsten beholdes som et bidrag til en videreutvikling
av sektoren, og har merket seg at avtalepartnerne i sluttprotokollen
tabell 1 pkt. B ikke har kvantifisert omfanget av produktivitetsgevinsten
i forhold til nivåhevingen totalt for landbrukssektoren.
Et fjerde flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, mener det er viktig at avtalepartene setter hensynet
til balanserte råvaremarkeder høyt i fastsetting
av målpriser og utforming av øvrige virkemidler. Dette flertallet viser
videre til at inntektsutviklingen i jordbruket i stor grad påvirkes
av forhold utenfor forhandlingene. Bl.a. er renta nå på et
historisk lavt nivå. Det er viktig at arbeidet med kostnadsreduksjoner
fortsetter, slik at også jordbruket kan tåle en
mulig fremtidig renteøkning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til sine hovedprioriteringer for landbruket i statsbudsjett
for 2005.
Flertallet vil understreke betydningen
av at vi har et livskraftig landbruk, i størst mulig grad
basert på bruk av lokale ressurser og med et særlig
fokus på hensynet til å sikre trygg mat med helse-
og miljøvennlige produksjonsmetoder. Flertallet ønsker å gi
dem som velger landbruk som levevei, muligheter til å hente
en inntekt som står i samsvar med arbeidsinnsatsen på bruket
og det samfunnsansvar landbruket er pålagt. Flertallet ønsker
en variert bruksstruktur, for å ivareta både næringa
og bygdekulturen, og er derfor bekymret for de store strukturendringene
de senere årene. Statistiske opplysninger viser da også at
nedgangen i sysselsetting i jordbruket har akselerert de siste årene.
Flertallet vil understreke at
en variert bruksstruktur av et visst omfang er en nødvendig
forutsetning for å oppfylle målet om å bevare
hovedtrekkene i bosettingsmønsteret. Det vil være
vanskelig å oppfylle dette målet dersom utviklingen
i retning bruksnedlegging ikke bremses. Det forutsetter igjen en
landbrukspolitikk som ivaretar varierte brukstyper og bidrar til
produksjon i alle deler av landet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til partiets generelle merknader.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har merket seg at
også årets jordbruksavtale er inngått
med en økning i målprisene. Av proposisjonen framgår
det likevel at partene mener næringsmiddelindustriens konkurransevilkår
ikke blir svekket som følge av avtalen. Det er likevel
lagt vekt på å sikre konkurransevilkårene
for næringsmiddelindustrien, spesielt gjennom tilpasning
av bevilgningen til prisnedskriving til den konkurranseutsatte RÅK-industrien,
omleggingen av matkorntilskuddet og reduksjonen i målprisen
på matkorn.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
mener det over tid bør legges opp til en politikk som gir
større forutsigbarhet slik at forskjellene i råvarekostnader
til andre land ikke økes. Det bør derfor søkes
løsninger som gir mer robuste rammevilkår for
industrien, spesielt den konkurranseutsatte RÅK-industrien.
Bl.a. ut fra hensynet til forutsigbarhet for melindustrien og bakevarebransjen
bør forskjellen i råvarekostnader for matkorn-
og fôrkornprisene gradvis reduseres.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at en betydelig økning av målprisene er en
konsekvens av årets avtale. Disse medlemmer mener
dette vil bidra til svekket konkurranseevne for næringsmiddelindustrien.
Disse medlemmer vil peke på at
utviklingen er bekymringsfull fordi råvareprisforskjellene
til Europa øker. EUs øst-utvidelse kan bety et
enda lavere prisnivå for europeiske landbruksprodukter. Disse
medlemmer viser til NILF-rapporten "Mat og industri 2005"
med eksempler på hvordan råvareprisforskjellene
mot EU øker. Disse medlemmer mener denne utviklingen
må snus, blant annet ved at norske råvarepriser
reduseres. Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
særmerknader som viser hvordan det er mulig å starte
en tilpasning av jordbruket som gir grunnlag for en sterkere næringsmiddelindustri
og en volumproduksjon som står seg bedre i den internasjonale
konkurransen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil understreke
at hensynet til internasjonale forhold, herunder WTO, men også økende
konkurranse og import generelt, i økende grad legger føringer
for utformingen av den norske landbrukspolitikken.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, mener at utformingen av virkemidlene i økende grad
må legge disse premissene til grunn og kombinere en avveiing
mellom prisendringer og produksjonsuavhengige virkemidler med tiltak
som bedrer konkurransekraften og ikke gjøre gjennomføring
av landbrukspolitikken unødvendig kostnadskrevende. Tilpasningene må gjøres
gradvis og, så langt som mulig, gi nødvendig forutsigbarhet
for næringsutøverne og bransjen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, understreker at
det fortsatt vil være en betydelig nasjonal handlefrihet
i landbrukspolitikken også etter en ny WTO-avtale. Flertallet vil understreke
at en innenfor denne handlefriheten må prioritere virkemiddel
som gir et miljøvennlig og mangfoldig landbruk som kan
gi bosetting i hele landet.
Et tredje flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener at et mangfoldig land krever en mangfoldig landbrukspolitikk.
Det foreligger forslag om en sterkere liberalisering av handelen med
mat i WTO. Dette flertallet mener det er viktig at
Norge tar klare posisjoner og skaffer seg gode allianser for å sikre
alle lands rett til egen matproduksjon i det internasjonale regelverket
for handel med mat. Gjennom en aktiv bruk av de landbrukspolitiske virkemidlene
vil dette flertallet utnytte det handlingsrommet
dagens og eventuelle nye handelsavtaler gir for å sikre
et variert norsk landbruk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at det høyst sannsynlig vil bli et redusert importvern
i kjølvannet av den internasjonale utviklingen via EØS-prosessen
og/eller gjennom WTO. Disse medlemmer vil
derfor hevde at det er et sterkt behov for å legge om landbrukspolitikken
slik at de selvstendig næringsdrivende i matvareproduksjonsbransjen
kan utvikle tilstrekkelig konkurransedyktighet før tollvernet
faller. Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
særmerknader som beskriver hvordan en utvikling av en robust
produksjon kan finne sted.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, konstaterer at miljøarbeidet
og utvikling av det økologiske jordbruket videreføres
om lag på samme nivå. Flertallet ser
positivt på arbeidet med miljøprogram i alle fylker
og den målrettingen og det økte regionale engasjementet
og beslutningsmuligheten denne omleggingen innebærer. Flertallet mener
de kommunale virkemidlene er viktige både for å løse
lokalt prioriterte tiltak, og for å skape engasjement og økt
kompetanse rundt landbruks-, miljø- og næringsutviklingsspørsmål
sentralt. Det er derfor viktig at det stilles tilstrekkelig med
midler til disposisjon sammen med den delegerte myndigheten.
Flertallet finner det ikke tilfredsstillende
at en så liten andel av de økologisk produserte
jordbruksvarene omsettes til forbrukerne som økologisk
merkede varer. Det er derfor nødvendig, slik avtalen legger
til grunn, at det prioriteres tiltak som kan bedre denne situasjonen. Flertallet er
enig i at opplysningskontorene bør utarbeide og gjennomføre
generisk markedsinformasjon om økologisk produksjon. Dersom
målet om 10 pst. økologisk drevet jordbruksareal
skal nås, forutsetter det en bedre markedsutvikling, slik
at markedet for slike produkter kan betjenes bedre og produsentene kan
få del i den eventuelle merpris slik produksjon kan gi.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at den vanskelige økonomien i Mattilsynet har
ført til at Debio, som utfører matkontroll for
Mattilsynet, har fått kuttet sitt tilskudd fra 1. april.
Debio er kontroll- og godkjenningsinstans for all økologisk
produksjon, foredling og omsetning i Norge. Det reduserte tilskuddet
får svært alvorlige konsekvenser for kontrollvirksomheten
og for muligheten til å opprettholde det faglig høye
nivået i virksomheten. Det vises til brev fra Debio til
Mattilsynet datert 27. mai der konsekvensene av de reduserte bevilgningene
beskrives. Disse kan oppsummeres slik:
– Lavere
kvalitet på inspeksjonene og svekket mulighet for bistand
og hjelp med regeltolkninger og kommunikasjon med brukerne
– Kompetanse og nyskaping innen
virksomheten svekkes
– Redusert mulighet for informasjon
og veiledning overfor brukerne av kontrollordningen
– Mindre bistand overfor distriktskontorene
– Dårligere rapportering
til Mattilsynet
– Dramatisk reduksjon i deltakelse
i prosjekter som arbeider med økologisk landbruksproduksjon
– Redusert samarbeid med myndighetene
og svekket deltakelse i nordiske og internasjonale nettverk
– Intensjonene i EU-forordning
2092/91 med hensyn til uanmeldte inspeksjoner vil ikke
bli fulgt.
Disse medlemmer vil understreke
at en slik utvikling i kontroll- og godkjenningsinstansen samsvarer
dårlig med målsettingen om at 10 pst. av jordbruksarealet
skal ha økologisk produksjon innen 2010.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til egne merknader i Innst. S. nr. 167 (1999-2000) Om norsk landbruk
og matproduksjon.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
at gjennom satsing på økologisk landbruk kan Norge
få et effektivt verktøy for å oppfylle
internasjonale forpliktelser i forhold til flere konvensjoner (biologisk
mangfold, avrenning av næringssalter mv.). Bønder
som driver økologisk, er innovative og markedsorienterte
entreprenører som viser vei inn i det nye landbruket med
variert produksjon, småskalaforedling og samarbeid i lokalmiljøet. Økologene
har også bidratt til revitalisering av landbrukssamvirket.
Forbrukerpanelene kan bli nyttige verktøy for å få mer
forbrukerorientering i landbruket, men panelene bør ikke
gis en førende rolle i utviklingen av økologisk
landbruk før det er bygd opp kunnskap, holdninger og mål
som gir forutsetninger for å medvirke til den nødvendige
satsing som trengs i forhold til nasjonale og internasjonale utfordringer
når det gjelder miljø og marked.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener infrastrukturtiltak
og virkemidler for næringsutvikling er sentrale i utviklingen av
jordbruket og for å skape aktivitet i nisjer og alternative
næringer i tilknytning til gårdsbruk. Flertallet ser
positivt på at også jordbruket nå får
en ordning med risikolån som en del av virkemiddelapparatet
i den videre utviklingen av sektoren. Flertallet mener næringsutviklingsvirkemidlene
bør ha høy prioritet i fordeling av midlene, samtidig
som fylkene bør ha betydelig frihet innenfor de nasjonale
rammene for å tilpasse aktiviteten best mulig til lokale
forhold og utfordringer. Flertallet har merket seg
at likviditeten i Landbrukets utviklingsfond nå svekkes
vesentlig. Flertallet legger til grunn at departementet
og avtalepartene tar ansvar for å tilpasse bevilgningen
til fondet til innvilgningsrammene slik at en forsvarlig likviditetsutvikling
sikres.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser
til verdiskapingsprogrammet for landbruket. Dette flertallet mener det
fortsatt gjenstår mye arbeid for å få fram
de gode ideene og å realisere ideen til et salgbart produkt.
Det må satses mer bevisst på fadder- og veiledningstjeneste til
nye produsenter. Dette kan gjøres gjennom et aktivt arbeid
kanalisert gjennom Innovasjon Norge.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
virkemidler for næringsutvikling i landbruket ikke skal
skille seg vesentlig fra tilsvarende virkemidler i andre bransjer
og næringer. Disse medlemmer viser til egne
merknader om dette i Innst. S. nr. 167 (1999-2000) Om norsk landbruk
og matproduksjon.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
tar til etterretning at avtalen innebærer at markedsreguleringen
og målprisen for fjørfekjøtt avvikles
fra 2007.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet finner dette svært uheldig.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at samtidig
understreker partene markedsreguleringssystemenes betydning i gjennomføringen
av landbrukspolitikken, ikke minst for å bidra til stabilisering
av priser og gi markedstilgang til små og større
produsenter, med stor geografisk spredning. Dette flertallet mener
reguleringssystemet for råvarer på øvrige
sektorer bør utvikles med sikte på at de fortsatt
skal ha betydning i markedsbalanseringen og i gjennomføring
av landbrukspolitikken med sikte på et mangfoldig jordbruk
over hele landet.
Et tredje flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at markedsreguleringssystemet er en grunnleggende del
av virkemiddelbruken i landbrukspolitikken. Dette flertallet viser
til protokollen fra forhandlingene der partiene er enige om at markedsreguleringssystemet
for sektorene storfe, sau, svin, melk, egg og korn er avgjørende
for gjennomføringen av landbrukspolitikken. Dette flertallet understreker
betydningen dette har for gjennomføringen av norsk landbrukspolitikk.
Dette flertallet viser til at
det bl.a. fra Prior er kommet synspunkter som tilbakeviser begrunnelsene for å fjerne
markedsreguleringen for fjørfe. Dette flertallet ber
om at en får en gjennomgang av konsekvensene ved å fjerne
reguleringen for fjørfe.
Dette flertallet viser til at
Regjeringen i årets jordbruksforhandlinger har krevd å fjerne
markedsordningene for egg og fjørfe, mens forhandlingsresultatet ble
at markedsordningen for fjørfe blir fjernet.
Dette flertallet viser til at
et stort flertall i november 2004 avviste et forslag fra Fremskrittspartiet om å fjerne
nettopp markedsordningene for egg og fjørfe. I begrunnelsen
for avvisningen sa flertallet seg enig med argumentene i brev fra
statsråd Sponheim til næringskomiteen av 25. oktober
2004. Her heter det at markedsreguleringen for egg og fjørfe
bidrar til "stabilitet og forutsigbarhet i markedet, som gjør
det mulig å drive planmessig omsetning av varer, med minst
mulig ekstrakostnader".
Markedsreguleringsaktiviteter er av de viktigste
tiltak landbrukssamvirket gjennomfører for å oppfylle sitt
ansvar knyttet til at jordbruket, uten et offentlig sikkerhetsnett,
skal oppnå de priser som er fastsatt ved jordbruksoppgjørene.
I samsvar med jordbruksavtalen er det jordbrukets ansvar å dekke
kostnadene knyttet til overproduksjon av jordbruksvarer, og kun
en mindre del av avsetningstiltakene dekkes i samsvar med dette gjennom
overføringer over statsbudsjettet. Statsråden understreket
videre i brevet at hensikten med markedsreguleringene er å "bidra
til å sikre rammevilkårene for produsentene samt
stabile forsyninger til forbrukerne i alle områder til
noenlunde ens priser".
Statsråden påpekte også at
han mente at det må foretas en helhetlig vurdering av tilskuddsordningene
og skjermingsstøtte til norsk landbruk opp mot WTO-regelverket,
før man går inn og eventuelt deregulerer enkelte
sektorer innen næringen. Dette flertallet registrerer
at en slik vurdering ikke foreligger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er svært viktig å få endret rammevilkårene
for at norsk jordbruksproduksjon skal kunne overleve i en situasjon
med omfattende internasjonal konkurranse. En modernisering av systemene
som blant annet innebærer en avvikling av de foreldede markedsreguleringsordningene,
mener disse medlemmervil
legge grunnlaget for likeverdige konkurranseforhold og større
effektivitet i jordbruket. Disse medlemmerviser i denne forbindelse til Fremskrittspartiets
merknader i Innst. S. nr. 191 (2004-2005) om å etablere
likeverdige konkurranseforhold mellom landbrukssamvirket og andre
private aktører i matsektoren.
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener
det er svært uheldig at markedsordningene og målpriser
for fjørfe blir fjernet fra 2007. Et så prinsipielt
brudd med det gjeldende landbrukspolitiske system, bør
ikke gjennomføres som årlig forhandlingsutspill, men
bør diskuteres som del av en bred stortingsbehandling,
for eksempel en stortingsmelding om landbrukspolitikken. Markedsreguleringene
er på mange måter et fundament i bondens frihet
og "faglige rettigheter".
Dette medlem mener det er betenkelig
også ut fra et demokratisk synspunkt at Regjeringen benytter
forhandlinger med næringsorganisasjonene til å presse igjennom
slike endringer som Stortinget med stort flertall nylig har avvist.
For å unngå at staten i framtidige
oppgjør skal opptre på samme måte, foreslår dette
medlem at eventuelle endringer i markedsreguleringene i
framtiden må legges fram for Stortinget, ikke tvinges gjennom
i jordbruksforhandlingene.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i framtidige
jordbruksforhandlinger ikke foreslå endringer i markedsreguleringene,
uten at disse på forhånd har vært behandlet
av Stortinget."
Komiteen viser til
sine respektive merknader i innstillingene til Dokument nr. 8:53
(2004-2005) og til St.meld. nr. 15 (2004-2005) (Konkurransepolitikken).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
viser til at ny markedsordning ble vedtatt av Regjeringen og innført
fra 1. januar 2004.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil vise til at Landbruks- og matdepartementet
og Moderniseringsdepartementet etter "Tine-saken" i januar/februar
2005 kom fram til et kompromiss for det videre arbeidet i Regjeringen.
Punkt tre og fire i dette kompromisset datert 2. mars 2005
lyder:
"3) Konkurransetilsynet foretar i løpet
av 2006 en utredning for å kunne evaluere om de endringer
i forsyningsplikten som er gjennomført, har gitt en positiv konkurransemessig
effekt. Dersom evalueringen viser at forsyningspliktbestemmelsene
begrenser muligheten for økt konkurranse, skal det vurderes å endre bestemmelsene
i retning av en ytterligere utvidet forsyningsplikt.
4)
Landbruks- og matdepartementet og Moderniseringsdepartementet oppnevner
i samarbeid et utvalg som innen utløpet av 1. halvår
2006 skal evaluere hvordan det etablerte skillet mellom råvaredelen
og industridelen i Tine fungerer."
Disse medlemmer har nylig brakt
på det rene at Konkurransetilsynet (KT) allerede har utlyst
en utredningskonkurranse og antatt et anbud fra ECON-analyse om
en utredning om konkurranseforhold og organisering av meierimarkedene
i Norge. Anbudet ble lyst ut 15. februar 2005, altså før
Landbruks- og matdepartementet og Moderniseringsdepartementet kom
fram til enighet om hva som skulle vurderes. Det mest oppsiktsvekkende
er at KT i anbudsdokumentet har samtykket / bedt ECON se
på forhold som dreier seg om langt flere forhold enn kun
om det regnskapsmessige skillet mellom råvare og industridelen
i TINE er godt nok, og evaluering av forsyningsplikten for melk.
Disse medlemmer mener utredningen
KT har bedt om, er opptakten til en kamp om organiseringen av hele
markedsreguleringen og samvirkeorganiseringen.
Disse medlemmer viser til at
KT er et uavhengig tilsyn under Moderniseringsdepartementet. I tildelingsbrevet
til KT fra Moderniseringsdepartementet for i år er det
bedt om å holde øye med:
"konkurransetilsynet må sette av ressurser
til oppfølging av markedene for melkeprodukter tilpasset
reguleringene innenfor markedsordningen for melk, og eventuelle
endringer som blir gjennomført innen denne."
I tillegg har de fått vide fullmakter
til å kartlegge/beskrive virkninger av ulike konkurransepolitiske
tiltak.
Disse medlemmer mener at det
spesielle i denne saken er at KT ber om utredninger på deler
av virkemidler som er svært sentrale i gjennomføringen
av landbrukspolitikken, og dermed unntatt fra konkurranseloven,
jf. § 3, jf. §§ 10
og 11.
For ytterligere å understreke dette
vil disse medlemmer vise til det ECON skriver i anbudsdokumentet:
"Man kan tenke seg at ansvaret for markedsreguleringen
for rå melk flyttes til en ny aktør - gjerne statlig. Denne
institusjonen kan kjøpe og selge rå melk samt reguleringsproduksjon
av ferdigvarer. Man kan også tenke seg at råvareomsetningen
skjer gjennom en børs á la kraftbørsen
Nord Pool. Videre vil en omorganisering av TINE der det foretas
en juridisk og eiermessig separasjon av TINE Råvare og
TINE Industri samt organisering av bedriftene i aksjeselskap, trolig
styrke konkurranse I tillegg kan regelverksendringer som reduserer
tollvernet og øker TINE Råvares forsyningsplikt
være konkurransefremmende tiltak."
Ut fra de politiske signaler som er gitt fra
statsministeren og landbruksministeren skulle det vært
naturlig å avskjære en del av disse vurderingene.
Men konkurransetilsynet har i stedet bedt om
en vurdering av om de er gjennomførbare og i samsvar med landbrukspolitiske
mål.
Disse medlemmer mener det er
svært uheldig for landbrukspolitikken at KT tiltar seg
rollen som politisk aktør. Statsråd Sponheim var
tidligere i år i et intervju med avisa Nationen 4. mars
2005 klokkeklar på at:
"Melkeprisen er en del av landbrukspolitikken. Og konkurranseloven
sier klart at den ikke går utenpå gjeldende landbrukspolitikk.
Det har vært viktig å definere et skarpt skille
mellom landbrukspolitikken og konkurransepolitikken. Landbrukspolitikken
går til det punktet å oppnå en melkepris
i henhold til jordbruksavtalen - og å utjevne denne melkeprisen
for ulik anvendelse. Det er også avklart at for å kunne
satse på å levere konsummelk i markedet, skal
det fortsatt foreligge krav om at alle skal ha egne leverandører."
Disse medlemmer er på dette
punktet helt enig med statsråd Sponheim. Det er på bakgrunn
av den rolle Konkurransetilsynet tiltar seg, nødvendig å sette klarere
grenser for tilsynets virksomhet. Disse medlemmer mener
i så måte at det er naturlig at SLF derfor fortsatt
bør ha kontrollen med meierisektoren.
Disse medlemmer viser til brev
fra landbruks- og matministeren, datert 7. juni 2005, der
flere spørsmål fra komiteen i tilknytning til
markedsregulering besvares.
Disse medlemmer konstaterer at
konsekvensene av å overføre kontrollen med melkesektoren
fra Statens Landbruksforvaltning til Konkurransetilsynet ikke synes
tilstrekkelig utredet, og fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utsette
den planlagte overføring av kontroll med melkesektoren
til Konkurransetilsynet inntil Stortinget har fått seg
forelagt en grundig vurdering av ulike sider ved en slik overføring."
Disse medlemmer vil understreke
at en slik vurdering må inkludere både konkurransemessige
og landbrukspolitiske hensyn.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Senterpartiet, viser til at det av proposisjonen framgår
at det som et konkurransepolitisk virkemiddel legges opp til å innføre
et normert egenkapitalavkastningskrav i Tines videreforedling av
meierivarer fra 1. januar 2006. Kravet vil bli fastsatt
i egen forskrift av landbruksmyndighetene. Dette kravet skal bidra
til at Tines prissetting i ferdigvaremarkedet blir slik at utfordrere innenfor
industriell bearbeiding av meierivarer sikres et rimelig rom til
avkastning på investert kapital, og dermed gi grunnlag
for etablering og videreutvikling av slik virksomhet.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil understreke
at kapitalavkastningskravet bør omfatte alle produkter
og produktkategorier.
Et tredje flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil peke på at det er et bredt politisk ønske
om fokus på nye produkter og prosesser i meierisektoren. Dette
flertallet støtter dette, og mener det derfor er
viktig å videreutvikle verdiskapingsprogrammet for landbruket. Dette
flertallet vil spesielt peke på at det bør
legges vekt på å utvikle nye produkter og arbeide
med markedsutvikling innenfor segmentet økologiske produkter.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at en aktiv politikk for å etablere
nye aktører innenfor meierisektoren først og fremst
har vært legitimert ut i fra ønsket om radikalt
nye eller bedre produkter eller betydelig lavere produktpriser. Disse
medlemmer mener dette i liten grad har skjedd hittil. Disse
medlemmer mener at en politikk for å utvikle flere
og bedre produkter må ta utgangspunkt i at store enheter ofte
har best mulighet til å jobbe mest systematisk med forskning,
innovasjon og markedsutvikling, og gjerne har størst kapasitet
til å ta i bruk ny teknologi. Disse medlemmer vil
peke på at produsenteide bedrifter har egenskaper i retning
av å drive mer samfunnsgagnlig enn børsnoterte
selskaper.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Innst. S. nr. 191 (2004-2005) og eget forslag om å etablere
et juridisk og eiermessig skille mellom markedsregulator og TINE. Disse
medlemmer mener et eiermessig skille mellom råvare-
og industridelen i TINE vil fjerne mye av behovet for etterkontroll,
etterregning og krav til kapitalavkastning fordi incentivene til
kryssubsidiering ikke lenger foreligger. Disse medlemmer vil
hevde at dette vil være et verdifullt bidrag for å få etablert
likeverdige konkurranseforhold innenfor foredlingsområdet
for melk. Disse medlemmer viser for øvrig
til vedlagte svarbrev fra Landbruks- og matdepartementet av 7. juni
2005.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har merket seg at
det er gjennomført en del reformer i korn/kraftfôr-
og melsektoren. Flertallet ser positivt på at
partene gjennomfører reformen for å bedre balansen
mellom produksjon og etterspørsel av norsk korn og bidrar
til økt forutsigbarhet for næringsmiddelindustrien.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
mener generelt at med årlige jordbruksavtaler bidrar signaler om
mer langsiktige tilpasninger positivt til forutsigbarhet for øvrige
aktører og omverdenen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til at prisnedskrivingstilskuddet
for korn er redusert. Prisnedskrivingstilskuddet har stor betydning
for å holde kraftfôrprisen, og dermed kostnadene
i husdyrproduksjonen, nede. Tilskuddet er også avgjørende
for å sikre at fôrkostnadene er noenlunde like
i hele landet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til egne merknader om korn- og kraftfôrpolitikken i Innst.
S. nr. 167 (1999-2000).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, ser positivt på at
spesialisert storfekjøttproduksjon er prioritert i avtalen.
På dette området er det markedspotensial for norsk
jordbruk. Samtidig er en positiv utvikling i de grasbaserte produksjonene
viktig for arealbruken. I proposisjonen er det vist til at det er
viktig å ha oppmerksomhet på den distriktsvise
produksjonsfordeling og arealbruk framover. Bruk av jordbruksarealene
over hele landet og opprettholdelse av kulturlandskap er et sentralt
mål i landbrukspolitikken.
Flertallet har merket seg at
det bl.a. av forvaltings- og kontrollmessige hensyn er gjennomført
noen regelverksendringer for produksjonstilskuddene. Generelt vil flertallet peke
på behovet for at partene fortsatt legger stor vekt på forenklingshensyn
og på å videreutvikle tilskuddsystemet med sikte
på forenkling og for å redusere uønsket
tilskuddtilpasning.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,vil understreke at ønsket om
forenklinger ikke må innebære at en fjerner viktige styringsverktøy.
Differensierte arealtillegg er et viktig verktøy for å styrke
lønnsomheten på små og mellomstore bruk.
Disse bruka har en stor betydning for bosetting og landskapspleie.
Differensiering av husdyrtilleggene vil ikke uten videre kunne erstatte
denne differensieringen av arealtilleggene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til partiets generelle merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at staten og jordbruket har blitt enige om en ny jordbruksavtale
som innebærer en økning av inntektsrammen på 450
mill. kroner. Disse medlemmer konstaterer at Regjeringen,
ved å prioritere overføringer i størrelsesorden
11 mrd. kroner, som kommer i tillegg til skjermingsstøtten
og annen støtte utenfor avtaleverket, ikke gir tilstrekkelig
sterke signaler om nødvendigheten av en kraftig kursomlegging
i landbrukspolitikken. Disse medlemmerregistrerer at enorme overføringer
fortsatt tilflyter jordbruket hvorav en høy prosentandel
er deltids- eller hobbybønder. De få positive
endringer i avtalen i retning av å etablere mer fleksible
og kostnadseffektive markedsløsninger er langt fra tilstrekkelige
for å oppnå et nødvendig tempo i tilpasningen
av norsk jordbruk til en internasjonal konkurransesituasjon.
Disse medlemmerhar
merket seg at målprisene øker totalt med 260 mill.
kroner, hovedsakelig for storfekjøtt, frukt og grønnsaker. Disse
medlemmer mener at så lenge det eksisterer en ordning
med målpriser, må disse prisene legges på et
lavere nivå. Ellers vil råvareprisøkninger
inspirere til økt grensehandel fordi prisforskjellene på råvarer
nå øker mellom Norge og våre naboland.
Ifølge SIFO gikk matvareprisene ned fra 2003 til 2004 med
0,5 pst. i Sverige, mens de i Norge økte med 1,8 pst. Disse
medlemmer antar at prisøkningene i tillegg til
den siste tids styrking av kronen kan bidra til større
prisforskjeller og dermed til en akselererende grensehandelslekkasje. Disse medlemmer viser
videre til halveringen av matvaremomsen 1. juli 2001 som
bidro til å redusere matvareprisene med 9 pst. Ifølge
tall fra SSB er nå halveringen av matmomsen spist opp i
form av høyere matpriser. Disse medlemmer minner
om budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet
som resulterte i en ytterligere matmomsreduksjon fra 12 til 11 pst.
1. januar 2005. Selv om det ble forventet en nedgang i
matvareprisene, steg de med 1,2 pst. fra desember 2004 t.o.m. mars
2005. Disse medlemmer imøteser resultatene
av de bebudede margin- og prisundersøkelsene i matsektoren
i sakens anledning.
Disse medlemmer vil minne om
Regjeringens Sem-erklæring som har som intensjon å etablere
konkurransedyktige priser i tillegg til reduserte prisforskjeller
mellom Norge og EU på matvarer. Denne intensjonen er ikke
oppfylt. Disse medlemmer vil peke på at
dette bidrar til å redusere handlingsrommet for bøndene.
I tillegg til en betydelig grensehandelslekkasje stiger importen
av landbruksvarer, den ordinære eksporten flater ut og
reguleringseksporten begrenses. Disse medlemmer har
merket seg at vi i 2004 hadde rekordimport av matvarer med 22 mrd.
kroner. Aldri før har det vært importert så mye
ost, frukt, bakervarer og grønnsaker til tross
for et tollbasert vern. Disse medlemmer mener denne
utviklingen må snus ved at konkurransedyktigheten bedres
for bønder og næringsmiddelindustri.
Disse medlemmer stiller seg positive
til økt kvotetak til 400 000 liter kumelk per
bruk, samt økt avstandsgrense til 17 km for bønder
som velger å slå sammen melkekvoter i samdrifter. Disse
medlemmer mener økte kvoter og samdrift som produksjonsform
er et skritt i riktig retning som gir større muligheter
for rasjonell melkeproduksjon og dermed et potensial for lavere
matvarepriser. Disse medlemmer vil likevel understreke
at dagens begrensninger både for det enkelte melkebruk
og samdrifter gjør det vanskelig å foreta fornuftige
og fremtidsrettede investeringer. Disse medlemmer forstår
likevel hvorfor driftige bønder velger dagens samdriftsform,
fordi det er den eneste muligheten til å få en
større totalkvote med fordelaktige rasjonaliseringsgevinster
og større enheter. Disse medlemmer mener
det er en forutsetning, innenfor det bestående landbrukssystemet, å øke
kvotetaket for enkeltbruk, gi større totalkvote og liberalisere
regelverket for samdrifter dersom det skal utvikles mer rasjonelle
og konkurransedyktige enheter.
Disse medlemmer ønsker
primært at produksjon og omsetning av melk skal foregå i
et marked med reell konkurranse uten offentlig fastsatte kvotebegrensninger. Disse
medlemmer vil likevel, som en subsidiær holdning
innenfor den eksisterende landbrukspolitikken, støtte ordningen
med omsettelige produksjonskvoter for melk. Det bør da
vektlegges at produksjonssystemet praktiseres på en måte
som fører til en ønsket strukturutvikling og kostnadssenkning
i norsk melkeproduksjon. En melkeproduksjon som overføres
til bruk der mulighetene for større og mer rasjonell drift
foreligger, vil kunne bedre konkurranseevnen. Disse medlemmer vil
hevde at med en ordning med omsettelige produksjonskvoter for melk
som gjøres landsomfattende, så bedres muligheten
ytterligere for en ønskelig strukturutvikling og kostnadseffektiv
melkeproduksjon.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om en ordning med omsettelige produksjonskvoter for kumelk
som ikke begrenses til fylkes- eller regionnivå, men gjøres
landsomfattende."
Disse medlemmer ønsker å etablere
likeverdige konkurransevilkår mellom TINE og andre aktører
i meierisektoren. Disse medlemmer minner i den forbindelse
om forslag i Dokument nr. 8:53 (2004-2005) og Innst. S. nr. 191
(2004-2005) om å etablere et juridisk og eiermessig skille
mellom markedsregulator og TINE ved at oppgavene som markedsregulator
legges til eget offentlig eiet selskap eller Statens Landbruksforvaltning. Disse
medlemmer viser til at ovennevnte forslag, hvis det ble
vedtatt, ville fjerne mye av behovet for etterkontroll fordi Tine-konsernets incentiver
til kryssubsidiering ikke lenger ville foreligge. Disse medlemmer mener
det innenfor det bestående system, med TINE som markedsregulator,
er viktig å styrke og videreføre etterkontrollen.
Disse medlemmer er positive til
at avtalens innhold om fjørfekjøtt tas ut av markedsreguleringssystemet
når det gjelder avsetningstiltak og at Priors rolle som
markedsregulator avvikles. Disse medlemmer minner
om Fremskrittspartiets mangeårige kamp for å avvikle
markedsordningen for fjørfekjøtt og registrerer
at denne kampen nå er kronet med seier. Disse medlemmermener at dette er et fornuftig område å starte
avreguleringen på. Etter hvert som det høstes
erfaringer, hevder disse medlemmer at en avvikling
av markedsordninger bør utvides til nye områder. Disse
medlemmerviser til merknader
og forslag i Dokument nr. 8:53 (2004-2005) og Innst. S. nr. 191
(2004-2005).
Disse medlemmer viser til at
det sannsynligvis vil bli et redusert importvern i kjølvannet
av den internasjonale utviklingen via EØS-prosessen eller
gjennom WTO. Utviklingen bærer bud om en gradvis økt konkurranse
for norske landbruksprodukter. Disse medlemmer mener
utviklingen av en robust produksjon basert på markedsøkonomiske
kriterier må ha topp prioritet og må utvikles
før importvernet faller. Disse medlemmer er
skuffet over at Regjeringen ikke tar et oppgjør med det
jordbrukspolitiske styringssystemet og det juridiske grunnlaget
for jordbrukspolitikken som i stor grad ble utformet i mellomkrigstiden
under helt andre forhold. Disse medlemmer mener resultatet
av mer enn 70 år med en gjennomregulert landbruksnæring
beviser at den førte politikken har vært mislykket
fordi den ikke har nådd målene knyttet til bosetting,
sysselsetting og inntektsnivå. Videre har jordbrukspolitikken
medført betydelige kostnader i form av offentlige utgifter,
høye priser på matvarer og innskrenket næringsfrihet
for bøndene. Disse medlemmer vil peke på at
alle begrensninger og hindringer som er satt gjennom konsesjonsbegrensninger, administrative
priser, produksjonskvoter og selektive støtteordninger,
har vært ødeleggende for primærprodusentene. Disse
medlemmer vil derfor prioritere en kraftfull omlegging der
deregulering, avbyråkratisering og konkurranse settes i
høysetet. Disse medlemmermener
denne prosessen må innledes snarest for å unngå at
vi senere kan risikere å få en næring
i full oppløsning.
Disse medlemmer mener et ledd
i en modernisering vil være at landbrukspolitikken ikke
lenger innlemmes i distriktspolitikken. Disse medlemmerregistrerer at landbrukets ansvar for
bosetting i distriktene har vært mislykket. Disse
medlemmer mener landbrukspolitikken har bidratt til å utarme
distriktene og gjort dem mindre i stand til å utvikle et
bærekraftig næringsliv og således medvirket
til å forsterke sentraliseringseffekten. Disse medlemmer viser
til at konkurranseutsatt virksomhet i distriktene kjemper en hard
kamp for å overleve i den internasjonale konkurransen.
I den kampen må den i tillegg til egne kostnader bære
en andel av kostnadene til en landbrukspolitikk som er en av verdens
dyreste. Disse medlemmer registrerer at den førte
politikk har gitt en skjev fordeling av ressurser i distriktene,
med det resultat at lokalsamfunnene har fått for få alternativer
gjennom et lite variert arbeidstilbud. Disse medlemmer mener det
derfor er et behov for en ny landbrukspolitikk som radikalt endrer
betingelsene for jordbrukets og bygdenes samlede næringsliv
gjennom å skille landbrukspolitikken og distriktspolitikken.
Disse medlemmer mener det eksisterende
jordbruksavtalesystemet, hvor produsentene legger opp sin virksomhet
basert på støtte- og reguleringsordninger og hvor
et stort byråkrati er koplet til uoversiktlige forhold,
må erstattes av et oversiktlig konkurransesystem. Disse
medlemmer vil hevde at konkurranse er den viktigste drivkraften
for utvikling. Det innebærer at de etatene og ordningene
som hindrer dette, avvikles. Lover som begrenser eiendomsomsetning,
inkludert bo- og drivepliktsbestemmelser i odels- og konsesjonslovgivningen,
må fjernes. Det gjelder også ordningen med jordbruksavtale
og de forvaltningsoppgavene som denne er med på å finansiere.
Videre bør alle former for produksjons- og markedsreguleringer
som begrenser eller hindrer konkurransen, avvikles. Produksjonskvoter
og begrensninger i husdyrproduksjonen bør avskaffes og
fri etablering i alle produksjoner gjenopprettes. I en nedtrappingsfase
for støttetiltak og jordbrukssubsidier gis bevilgninger
over statsbudsjettet uten forutgående forhandlinger.
Disse medlemmer erkjenner at
Fremskrittspartiets forslag for en helt nødvendig omlegging
av jordbruket vil bety en profesjonalisering i form av et teknologisk
avansert jordbruk med spesialiserte bønder. I tillegg vil
en del yrkesutøvere måtte gå over i alternativ virksomhet. Disse
medlemmer viser til Budsjett-innst. S. nr. 8 (2004-2005)
der Fremskrittspartiet i sitt alternativ har avsatt midler til en
kompensasjonsordning som omfatter omstillingstiltak innenfor landbruket
i en omstillingsperiode.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"1. Forslag
til ny jordbruksavtale bifalles ikke.
2. Eksisterende ordning med jordbruksavtale
oppheves.
3. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag
til jordbrukssubsidier og andre økonomiske tiltak rettet mot
jordbruket i forbindelse med det ordinære statsbudsjettet
uten forutgående forhandlinger."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om å oppheve lov om erverv av fast eiendom (konsesjonsloven)."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om å oppheve alle særregler for beskatning
av landbruksnæringen slik at den likestilles med andre
næringer."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om avvikling av konsesjonsgrenser gitt i medhold av lov om
regulering av ervervsmessig husdyrhold."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at Samarbeidsregjeringen har
sittet ved makten i fire år. Regjeringen skal derfor bedømmes
etter det den har foreslått og fått gjennomslag
for i denne perioden. Generelt kan det sies om Regjeringens politikk
at den har bidratt til å gi mer gass til en utvikling i
retning av stadig færre bruk og et mer sentralisert landbruk.
Disse medlemmer viser til at
det har kommet til enighet om en jordbruksavtale mellom næringsorganisasjonene
og staten hvert år de siste fire år. Dette er positivt,
men det er samtidig grunn til å minne om at alternativet
til å inngå avtale, har vært å få vesentlig vanskeligere
rammevilkår, ettersom Regjeringen ved brudd i forhandlingene
ville fått statens opprinnelige tilbud gjennomført
med støtte fra Fremskrittspartiet i Stortinget.
Disse medlemmer vil peke på at
Regjeringen har unnlatt å legge fram langsiktige målsettinger
for strukturutviklingen, men likevel systematisk dreiet profilen
bort fra et desentralisert landbruk med variert bruksstruktur. Norges
Bondelag og Norsk Bonde- og Småbrukarlag har gått
imot disse endringene og gjennom forhandlinger bidratt til å bremse
Regjeringens politikk.
Disse medlemmer viser til tabellen
under som er et konkret eksempel på hvordan organisasjonene gjennom
forhandlinger hvert år har oppnådd å bremse strukturendringene,
men også at staten neste år har kommet tilbake
med samme forslag og presset fram sitt syn.
| Maksimal
kumelkkvote ved kjøp,
enkelt bruk |
| 2002 | 2003 | 2004 | 2005 |
Status før oppgjør | 175 | 225 | 250 | 375 |
Statens
tilbud | 250 | 300 | 500 | 500 |
Resultat | 225 | 250 | 375 | 400 |
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet konstaterer at antall bruk i drift er redusert
fra 65 607 i 2001 til 53 300 i 2005 (BFJ:2005).
Dette innebærer en netto reduksjon på 12 300
eller mer enn 3 000 bruk pr. år. Det er grunn
til å merke seg at bruksnedleggingen har akselerert sammenlignet
med tidligere perioder.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil videre peke på at fulldyrket
areal pr. innbygger er redusert fra 1,94 dekar pr. innbygger til
1,90 fra 2001 til 2004. Hovedsakelig skyldes denne utviklingen befolkningsveksten
i samme tidsrom, men det har også vært en reell
nedgang i dyrket areal på 70 000 dekar. I 1989
hadde vi 2,1 dekar fulldyrket jord pr. innbygger. I St.meld. nr.
8 (1992-1993) ble det pekt på følgende: "Norge har 2,1 dekar dyrket mark pr.
innbygger. I europeisk sammenheng er dette lite". Siden den gang
er altså arealet pr. innbygger redusert med 10 pst.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at samlet vederlag til arbeid
og egenkapital er redusert fra 10 089 mill. kroner til
9 364 mill. kroner de siste fire årene. Reduksjonen
utgjør samlet over 700 mill. kroner. Direkte tilskudd er
i samme periode redusert med 166 mill. kroner (BFJ 2005 normaliserte
regnskap), før årets jordbruksoppgjør.
Dette viser at landbruket ikke har fått en vesentlig del
av produksjonsgevinsten.
I Semb-erklæringen var målsettingen
at regjeringspartiene ville "legge til rette for at aktive utøvere
skal få en inntektsutvikling på linje med andre
grupper i samfunnet".
Før årets jordbruksforhandlinger
viste tall fra BFJ at inntektsgapet mellom bøndene og øvrige
inntektsgrupper hadde økt med så mye som 30 000
kroner pr. årsverk. Dette er ikke med på å skape
optimisme i en næring som fra før har et inntektsnivå på under
halvparten av gjennomsnittsinntekten i Norge.
Disse medlemmer viser til at
det i årets jordbruksoppgjør, med gitte forutsetninger
om effektivisering og bruksavgang, legges til grunn en gjennomsnittlig
forventet økning i inntekt pr. årsverk på 7 000 kroner.
Dette er betydelig bedre enn de tre foregående forhandlingsresultat,
men ikke tilstrekkelig i forhold til den negative utvikling de senere år,
sammenlignet med andre grupper, som forventes å ha en økning
på mellom 12 000 og 13 000 kroner.
Disse medlemmer ser med undring
at departementet velger å gjengi protokollen fra jordbruksforhandlingene
i proposisjonen, ufullstendig med hensyn til næringens
andel av produktivitetsgevinsten. Disse medlemmer vil
derfor understreke at næringen må få beholde
det vesentlige av produktivitetsgevinsten.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil vise til at det er gjennomført
en rekke strukturdrivende endringer i tilskuddsystemet siste fireårsperiode,
som vi ikke vil se konsekvensene av på flere år.
En kronologisk gjennomgang av endringene som
er gjennomført i løpet av den inneværende
stortingsperioden gir et klart bilde av profilen i Regjeringens landbrukspolitikk:
I 2002 ble følgende endringer vedtatt:
– Maksimalgrensen
for husdyrtilskudd økes fra 125 000 til 140 0000
kroner pr. bruk.
– Øvre grense for arealtillegg
til grovfor fjernes.
– Taket for kumelkkvote heves
fra 175 000 liter til 225 000 liter.
I 2003:
– Maksimal
kumelkkvote heves til 250 000 liter.
– Avstandskrav økes fra
10 km til 12 km fôr samdrifter.
– Maksimalbeløp for husdyrtilskudd økes
fra 140 000 til 150 000 kroner.
I 2004:
– Maksimal
kumelkkvote økes til 375 000 liter.
– Tak for husdyrtilskudd heves
til 200 000 kroner.
– Aktivitetskrav for samdrifter
blir fjernet.
I 2005:
– Maksimal
kumelkkvote økes til 400 000 liter.
– Maksimal geitmelk-kvote fra
187 500 økes til 200 000.
– Avstandskrav samdrift økes
fra 12 til 17 km.
– Markedsregulering fjørfekjøtt
fjernes.
– Øvre grense for driftstillegg
ammeku heves fra 40-50 kuer.
I tillegg til endringene som nevnt ovenfor har
konsesjonsgrensene for kraftfôrkrevende produksjoner blitt hevet
med 50 pst. i 2003.
Disse medlemmer mener at det
selvsagt vil være summen av virkemiddel som bestemmer strukturutviklingen.
Investeringsvirkemidlene vil ha en spesielt stor betydning. Oversikten
illustrerer likevel at det har vært en målbevisst
endring av struktur i hele fireårsperioden.
Disse medlemmer merket seg at
under næringskomiteens høring om jordbruksoppgjøret
i 2005 uttalte statsråd Sponheim at strukturutviklingen
nå går fort nok. Disse medlemmer registrerer
at statsråden dermed nok en gang bidrar til å gi
et annet bilde utad enn det som er Regjeringens politikk. Det er
grunn til å minne om at dersom staten i forhandlingene
med næringsorganisasjonene hadde fått gjennomslag
for sine opprinnelige krav, så ville strukturutviklingen
gått enda raskere. Samtidig som vi i dag ikke ser konsekvensene
av de vedtak som er fattet denne perioden.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og
Senterpartiet:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen utsette den planlagte overføring
av kontroll med melkesektoren til Konkurransetilsynet inntil Stortinget
har fått seg forelagt en grundig vurdering av ulike sider
ved en slik overføring.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om
en ordning med omsettelige produksjonskvoter for kumelk som ikke
begrenses til fylkes- eller regionnivå, men gjøres
landsomfattende.
Forslag 3
1. Forslag til ny jordbruksavtale
bifalles ikke.
2. Eksisterende ordning med jordbruksavtale
oppheves.
3. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag
til jordbrukssubsidier og andre økonomiske tiltak rettet mot
jordbruket i forbindelse med det ordinære statsbudsjettet
uten forutgående forhandlinger.
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å oppheve
lov om erverv av fast eiendom (konsesjonsloven).
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å oppheve
alle særregler for beskatning av landbruksnæringen
slik at den likestilles med andre næringer.
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om
avvikling av konsesjonsgrenser gitt i medhold av lov om regulering
av ervervsmessig husdyrhold.
Forslag fra Senterpartiet:
Forslag 7
Stortinget ber Regjeringen i framtidige jordbruksforhandlinger
ikke foreslå endringer i markedsreguleringene, uten at
disse på forhånd har vært behandlet av Stortinget.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endringer:
Kap. |
Post |
Formål: |
Kroner |
|
|
Utgifter: |
|
1100 |
|
Landbruks- og matdepartementet (jf. kap. 4100) |
|
|
96 (ny) |
Kjøp av aksjer i Bioparken AS, bevilges med |
300 000 |
1150 |
|
Til gjennomføring av jordbruksavtalen m.m. |
|
|
50 |
Fondsavsetninger, økes med |
10 500 000 |
|
|
fra kr 296 700 000 til kr 307 200 000 |
|
|
70 |
Markedsregulering, kan overføres, økes med |
4 381 000 |
|
|
fra kr 208 000 000 til kr 212 381 000 |
|
|
74 |
Direkte tilskudd, kan overføres, økes med |
23 100 000 |
|
|
fra kr 6 482 285 000 til kr 6 505 385 000 |
|
|
77 |
Utviklingstiltak, kan overføres, reduseres med |
5 200 000 |
|
|
fra kr 225 110 000 til kr 219 910 000 |
|
|
78 |
Velferdsordninger, kan overføres, reduseres med |
29 400 000 |
|
|
fra kr 1 597 354 000 til kr 1 567 954 000 |
|
|
|
|
|
|
|
Inntekter: |
|
4100 |
|
Landbruks- og matdepartementet (jf. kap. 1100) |
|
|
92 (ny) |
Uttak av innskutt kapital i Biopolis BA, bevilgesmed |
300 000 |
4150 |
|
Til gjennomføring av jordbruksavtalen m.m. |
|
|
70 (ny) |
Tilbakebetalt tilskudd til reguleringsanlegg, bevilges med |
3 381 000 |
II
Stortinget gir Landbruks- og matdepartementet fullmakt til å iverksette tiltak i henhold til den inngåtte jordbruksavtalen, herunder tiltak som er knyttet til bevilgninger i 2006.
Næringskomiteen har til behandling
St.prp. nr 69 (2004-2005), Jordbruksoppgjøret 2005 - endringer
i statsbudsjettet for 2005 m.m. Enkelte medlemmer i komteen har
i den forbindelse følgende spørsmål:
I inneværende sesjon har tidligere
vært til behandling Dokument 8:53 (2004-2005) om å etablere
likeverdige konkurranseforhold mellom landbrukssamvirket og andre
private aktører i matvaresektoren. Det har vært rettet
henvendelser til Landbruks- og matdepartementet samt Moderniseringsdepartementet
med spørsmål relatert til melkesektoren og det
er mottatt avklarende svarbrev fra departementene. Hvis svarbrevene
fra Landbruks- og matdepartementet og Moderniseringsdepartementet
sees i sammenheng med St.prp. nr. 69 (2004-2005) foreligger det
et behov for nærmere oppklaring av Regjeringens posisjon,
og hvordan man skal forstå de ulike dokumenter som er fremlagt
vedrørende markedsregulering og kontrollsystemer i melkesektoren.
Det fremgår av St.prp. nr. 69 (2004-2005)
Om Jordbruksoppgjøret at
"Som et ytterligere konkurransepolitisk virkemiddel, innføres
det fra 01.01.2006 et normert egenkapitalavkastningskrav i Tines
videreforedling av meierivarer. Kapitalavkastningskravet fastsettes
på alle produktkategorier. Kravet fastsettes i egen forskrift
av landbruksmyndighetene. Nærmere bestemmelser om prinsipper for
beregning og nivå på kapitalavkastningskravet, samt
oppfølging ovenfor TINE fastsettes av Landbruks- og matdepartementet.
Avkastningskravet er formelt forankret i den nå inngåtte
jordbruksavtalens prisbestemmelser for melk."
Videre fremgår det av proposisjonen
at også sanksjonsmekanismene ved manglende oppfyllelse
av kapitalavkastningskravet er forankret i den nevnte jordbruksavtalen.
I brev av 9. mai 2005 fra Moderniseringsdepartementet
til Næringskomiteen gis det uttykk for at det fra 1.1.2006
skal innføres sektorregler i meierisektoren som innebærer
et
"minimumskrav til kapitalavkastning for ulike produktgrupper".
Formålet med dette er at
"Tines konkurrenter kan operere i markedet med en rimelig
kapitalavkastning dersom de er like effektive som Tine. Reguleringen
representerer en etterkontroll som dermed ivaretar viktige formål
i dagens etterkontrollordning."
Basert på sitatet ovenfor synes det
uklart hvorledes det omtalte kapitalavkastningskravet vil bli utformet. På den
ene siden uttaler Moderniseringsdepartementet at det skal være
et "minimumskrav til kapitalavkastning"
som skal forskriftsfestes fra Landbruks- og matdepartementet. Et
minimumskrav i denne forbindelse skulle naturlig tilsi at konkurransemyndighetene
ville kunne sette et slikt krav høyere enn basiskravet,
ved vurdering av konkrete saker tilknyttet mulig konkurransehemmende
adferd fra en dominerende aktør i markedet. I den senere
proposisjonen om jordbruksoppgjøret benyttes imidlertid
ikke uttrykket minimumskrav.
Det fremgår videre av det Moderniseringsdepartementet
skriver, at reguleringen av kapitalavkastningskravet skal representere
en etterkontroll. I proposisjonen om jordbruksoppgjøret
uttaler imidlertid Landbruks- og matdepartementet som sitert ovenfor
at flere forhold tilknyttet forskriften allerede er avklart med
jordbruksavtalen. En konkret avtaletekst med de nevnte prisbestemmelser
for melk er likevel ikke fremlagt for Stortinget.
På bakgrunn av ovennevnte anmodes Landbruks-
og matdepartementet om å besvare følgende spørsmål:
1. Vil Landbruks- og
matdepartementet legge opp til forutgående drøfting
med konkurransemyndighetene og berørte aktører
før forslag til regelverk sendes på høring?
2. Vil visse deler av forskriftens innhold
allerede være fastlagt i jordbruksavtalens prisbestemmelser for
melk, jfr. ovennevnte uttalelse i St.prp. nr. 69 (2004-2005)?
3. Vil det i denne forskriften fastsettes
et minimumskrav til kapitalavkastning som ledd i en etterkontroll
slik oppgitt av Moderniseringsdepartementet i brev av 9. mai
2005?
I korrespondansen med departementene vedrørende Dokument
8:53 (2004-2005) ble det stillet spørsmål om det
såkalte primærnæringsunntaket (FOR-2004-04-23-651)
som er hjemlet i konkurranselovens § 3. Det fremgår
av denne forskriften at konkurranselovens §§ 10
og 11 (om forbud mot bl.a. prissamarbeid og misbruk av dominerende
stilling) ikke gjelder:
"på avtaler, beslutninger, samordnet opptreden
mellom, eller ensidige handlinger foretatt av, primærprodusenter
eller deres organisasjoner som er i samsvar med:
a)lov
eller forskrift som regulerer produksjon eller omsetning av landbruks-
og fiskeriprodukter, eller
b)avtale mellom staten
og næringsorganisasjoner som regulerer produksjon eller
omsetning av landbruks- og fiskeriprodukter."
Av ovennevnte
brev fra Moderniseringsdepartementet vedrørende krav til
kapitalavkastning gir departementet uttrykk for at det er usikkert
hvor langt dette unntaket rekker, herunder er det et spørsmål
hvorvidt "kapitalavkastningsreguleringen vil begrense Konkurransetilsynets
anvendelse av krrl. §§ 10 og 11". Dette spørsmålet
oppfattes som ikke utredet. Moderniseringsdepartementet sier således
i sitt brev om dette at "Det at reguleringen ikke har landbrukspolitisk
formål vil redusere faren for dette, men spørsmålet
vil i siste instans bare kunne avgjøres dersom noen reiser
en sak for domstolene".
Landbruks- og matdepartementet bes svare på følgende
spørsmål:
1. Vil Landbruks- og
matdepartementet legge til rette for at forskrift om krav til kapitalavkastning
ikke skal ha ”et landbrukspolitisk formål” slik
Moderniseringsdepartementet forutsetter?
2. Vil Landbruks- og matdepartementet søke å avklare
forholdet til primærnæringsunntaket i forskrift
om krav til kapitalavkastning slik at konkurransereglene i §§ 10
og 11 kan anvendes slik Moderniseringsdepartementet forutsetter?
3. Tar Landbruks- og matdepartementet på dette grunnlag
sikte på å utforme forskriften slik at kapitalavkastningskravet
blir et minimumskrav som ikke vil begrense Konkurransetilsynets
anvendelse av krrl. §§ 10 og 11, herunder
gjennom i konkrete saker å kunne sette avkastningskravet
høyere enn basiskravet?
Av hensyn til komiteens arbeid ber en om svar
snarest, og senest tirsdag 7. juni kl. 12.00.
Vi ber om at svaret også samtidig blir sendt elektronisk
til marit.halleraker@stortinget.no.
Jeg viser til brev av 2. juni 2005.
Til komiteens spørsmål har
jeg følgende svar:
2. Innføring
av et normert egenkapitalavkastningskrav i Tines videreforedling
(Tine Industri) i landbruksmyndighetenes regi er et resultat av
en gjennomgang av oppgave- og ansvarsfordeling mellom landbruks-
og konkurransemyndighetene når det gjelder regulering og
konkurranse i melkesektoren.
LMD vil i forberedelsen av regelverket ha kontakt og drøfting
med konkurransemyndighetene for nødvendige avklaringer.
De ulike aktørenes syn vil det i utgangspunktet være
høringens formål å klarlegge, men LMD
er åpen for innspill også i forberedelsene.
3. Jordbruksavtalens prisbestemmelser for
melk utgjør det formelle grunnlag for kapitalavkastningskravet.
Avtaleteksten gir ingen binding med hensyn til forskriftens innhold
ut over de sanksjonsbestemmelser m.v. som er redegjort for i proposisjonen.
4. Det normerte egenkapitalavkastningskravet
vil være et minimumskrav. Det vil neppe være mulig eller
hensiktsmessig å hindre Tine i å gi en større kapitalavkastning
dersom resultatet av virksomheten skulle gi grunnlag for det og
selskapet selv ønsket å gjøre det. Den
etterkontroll av dette kravet som vil skje fra landbruksmyndighetenes
side er knyttet til de sanksjonsbestemmelser som det er redegjort
for i proposisjonen.
1. Som det framgår
av proposisjonen har innføringen av egenkapitalkravet et
konkurransepolitisk formål, og det vil også tydeliggjøres
i forskriftene.
Samtidig har det vært nødvendig å hjemle
disse forskriftene i jordbruksavtalen. På denne måten blir
dette et konkurransepolitisk virkemiddel innenfor rammen av en næringspolitisk
helhet.
2. og 3. Det foreslåtte egenkapitalavkastningskravet er
knyttet til Tine’s virksomhet i industrileddet og vil etter
LMD’s syn i utgangspunktet ikke begrense anvendelsen av
konkurranselovens bestemmelser i ferdigvaremarkedet.
Dersom det mot formodning skulle oppstå en situasjon
hvor konkurransemyndighetenes tiltak vurderes å ha som
virkning at landbrukspolitiske hensyn blir skadelidende, må dette
avklares politisk mellom de ansvarlige myndigheter. Saker som eventuelt
reises av enkeltaktører vil, som nevnt i brevet fra MOD,
måtte avgjøres av domstolene.
Oslo, i næringskomiteen, den 9. juni 2005
Olav Akselsen
leder |
Einar Steensnæs
ordfører |