Sammendrag

I denne proposisjonen legg Nærings- og handels­departementet fram endringsforslag på statsbudsjettet for 2005.

Kap. 904 Brønnøysundregistra (jf. kap. 3904)

Sikkerhetsportalen er eit prosjekt under Moderniseringsdepartementet (MOD) i samarbeid med Nærings- og handelsdepartementet. Det er avdekka behov for å auke ramma for prosjektet til 22 mill. kroner. Det blei lagt til grunn at Brønnøysundregistra skulle tilføre 1 mill. kroner, slik også MOD gjorde i september 2005. På dette grunnlaget gjer Nærings- og handelsdepartementet framlegg om å redusere løyvinga under post 1 Driftsutgifter med 1 mill. kroner og auke løyvinga under post 22 Forvalting av altinnløysinga med 1 mill. kroner.

Kap. 909 Tilskot til sysselsetjing av sjøfolk

Post 70 Tilskot, overslagsløyving

Post 71 Tilskot til ferjereiarlag i utanriksfart i NOR, overslagsløyving

Post 72 Tilskot til offshorefartøy i NOR, overslags­løyving

Samla løyvingar over kapitlet utgjer 1 060 mill. kroner, fordelt med 130 mill. kroner under post 70, 315 mill. kroner under post 71 og 615 mill. kroner under post 72.

Tilskotsordningane er regelstyrte, og særleg talet på sjøfolk som er omfatta av ordningane, er avgjerande for storleiken på refusjonsutbetalingane. På bakgrunn av utbetalingsrapportar for ordningane hittil i 2005 og venta utbetalingar resten av året, gjer Nærings- og handelsdepartementet framlegg om at løyvingane under kap. 909 blir auka med netto 50 mill. kroner, frå 1 060 til 1 110 mill. kroner.

Kap. 922 Romverksemd

Post 70 Kontingent i European Space Agency (ESA)

Det er lagt til grunn at løyvingane til kontingent i den europeiske romorganisasjonen ESA skal justerast dersom valutakursen på euro har endra seg i budsjettåret i høve til kursen som blei lagt til grunn for saldert budsjett. Nærings- og handelsdepartementet gjer på dette grunnlaget framlegg om å redusere løyvinga med til saman 5,1 mill. kroner, frå 89,5 til 84,4 mill. kroner.

Post 71 Internasjonal romverksemd

Det er lagt til grunn at løyvingane til internasjonal romverksemd skal justerast dersom valutakursane på euro og amerikanske dollar har endra seg i budsjettåret i høve til kursane som blei lagt til grunn for saldert budsjett. Nærings- og handelsdepartementet gjer på dette grunnlaget framlegg om å redusere løyvinga med til saman 10,5 mill. kroner, frå 181,4 til 170,9 mill. kroner.

Post 72 Nasjonale følgjemiddel

Ei samarbeids­avtale med EU om Galileo vil ikkje bli klar før i 2006. Nærings- og handelsdepartementet gjer av den grunn framlegg om at løyvinga på post 72 Nasjonale følgjemiddel, blir gjort overførbar ved å tilføye stikkordet "kan overførast".

Kap. 934 Internasjonaliseringstiltak

Nærings- og handelsdepartementet gjer framlegg om å redusere løyvinga på post 95 Innskot i Den europeiske bank for gjenoppbygging og utvikling, med 1,2 mill. kroner.

Kap. 950 Forvalting av statleg eigarskap (jf. kap. 3950 og 5656)

Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overførast

Over statsbudsjettet for 2005 er det løyvd 11,5 mill. kroner til å dekkje transaksjonskostnader og fagleg bistand i samband med mellom anna aksjesal i selskap under NHD si forvalting.

I 2005 har det vore nytta konsulenthjelp for om lag 8,5 mill. kroner til eigarmessige vurderingar av selskap som Nærings- og handelsdepartementet forvaltar. Vidare er det betalt VPS-gebyr på om lag 1,5 mill. kroner. I tillegg kjem transaksjonskostnader og bistand knytt til børsnotering og sal av aksjar i Cermaq. Staten sine utgifter knytt til salet og børsnoteringa utgjer samla om lag 33 mill. kroner. Nærings- og handelsdepartementet gjer på dette grunnlaget framlegg om å auke løyvinga med til saman 30 mill. kroner, frå 11,5 til 41,5 mill. kroner.

Post 96 (ny) Aksjar

DnB NOR ASA

Grunna DnB NOR ASA sin emisjon knytt til opsjonsprogram for tilsette i mars 2005 blei statens eigardel i selskapet redusert frå 34 til 33,75 pst. I samsvar med føresetnaden i fullmakta frå Stortinget kjøpte Nærings- og handelsdepartementet i mai 2005 3,3 mill. aksjar i DnB NOR ASA i marknaden for 211,5 mill. kroner, slik at den statlege eigardelen på ny utgjorde 34 pst.

Nammo AS

Staten eig 45 pst. av aksjane i Nammo AS. Ved Stortinget si handsaming av St.prp. nr. 41 og Innst. S. nr. 154 (1999-2000) Statens engasjement i Raufoss ASA og Nammo AS, fekk Nærings- og handelsdepartementet fullmakt til å justere staten sin eigardel i Nammo AS i intervallet 34-51 pst. Regjeringa har vedteke at Nærings- og handelsdepartementet kan nytte nemnde fullmakt frå Stortinget til å kjøpe 5 pst. av aksjane i Nammo AS. Staten vil dermed auke sin eigardel til 50 pst., noko som reduserer Patria Oyj sin eigardel til 50 pst. Kjøpet av aksjane vil utgjere ca. 62 mill. kroner.

Oppsummering

På dette grunnlaget gjer Nærings- og handels­departementet framlegg om å løyve til saman 273,5 mill. kroner under ny post 96 Aksjar.

Kap. 960 (nytt) Raufoss ASA

Post 71 Refusjon for miljøtiltak

Ved handsaminga av St.prp. nr. 1 (2004-2005) samtykte Stortinget i at Nærings- og handelsdepartementet kunne utgiftsføre betalingar knytt til pålagte miljøtiltak etter verksemda til Raufoss-gruppa utan løyving på førehand. Departementet har fått krav om utbetalingar for om lag 10 mill. kroner i samband med oppryddinga av den historiske forureininga. Etter planen vil det bli aktuelt med ytterlegare utbetalingar før utgongen av 2005. På dette grunnlaget gjer Nærings- og handelsdepartementet framlegg om å løyve 15 mill. kroner under posten for 2005. Departementet gjer merksam på at storleiken på utbetalingane er usikker.

Kap. 2421 Innovasjon Norge (jf. kap. 5325 og 5625)

Post 50 Innovasjon - prosjekt, fond

På bakgrunn av tapssituasjonen i Innovasjon Norge i 2002 og 2003 blei ein i handsaminga av 2004-budsjettet samd om at tapsfonda knytt til risikolåneordningane skulle styrkast over ein periode på fire år. Tapsfondet blei tilført totalt 138 mill. kroner i 2003 og 2004. Innovasjon Norge har rekna ut at behovet for ytterlegare styrking er 20 mill. kroner. Nærings- og handelsdepartementet vurderer det som mest føremålsteneleg å løyve heile beløpet i 2005, og gjer på dette grunnlaget framlegg om å auke løyvinga under posten med 20 mill. kroner i 2005, frå 85 til 105 mill. kroner.

Post 78 Administrasjonsstønad for distriktsretta såkornfond

I statsbudsjettet for 2005 blei det løyvd 3,3 mill. kroner til ei ordning med administrasjonsstønad til distriktsretta såkornfond. Fonda i ordninga vil ikkje bli operative i 2005. Nærings- og handelsdepartementet gjer derfor framlegg om å redusere løyvinga med 3,3 mill. kroner, til kr 0.

Post 90 Lån frå statskassa til utlånsverksemd, ­overslagsløyving

Innlån og avdrag har i 2005 auka fordi Innovasjon Norge nyttar meir kortsiktige lån enn ein la til grunn ved salderinga av budsjettet. Dette inneber òg at avdraga aukar om lag tilsvarande, jf. kap. 5325, post 90. Nærings- og handelsdepartementet gjer derfor framlegg om å auke løyvinga med 5,4 mrd. kroner, frå 30,0 til 35,4 mrd. kroner.

Orientering om inndeling av dei distriktsretta ­såkornfonA

EFTA sitt overvakingsorgan, ESA, godkjende 15. juli 2005 den distriktsretta såkorn­ordninga. Godkjenninga innebar ei innsnevring av ordninga, både med omsyn til storleiken på oppfølgings­investeringar og dei kommunane ordninga skal femne om. Departementet er i dialog med ESA om å endre vilkåra for oppfølgingsinvesteringar for alle såkornfonda.

Opphavleg la ein opp til å opprette tre av dei fire distriktsretta såkornfonda i Sør-Noreg og eitt i Nord-Noreg. Av omsyn til godkjenninga frå ESA og for å behandle Tromsø likt med universitets­byane i Sør-Noreg ønskjer Nærings- og handels­departementet no å opprette to av fonda i Sør-Noreg og to i Nord-Noreg, der eitt skal vere lokalisert til Tromsø. Fondet i Tromsø vil få gunstigare finansielle vilkår enn dei landsdekkjande fonda, men kan ikkje investere utanfor det distriktspolitiske verkeområdet.

Kap. 3901 Styret for det industrielle rettsvern (jf. kap. 901)

Inntektene under post 3 Mønsteravgifter vil bli om lag 1,2 mill. kroner høgare enn budsjettert, medan løyvinga under post 4 Ymse avgifter vil bli om lag 1,7 mill. kroner lågare enn budsjettert for 2005. Årsaka til avviket under post 3 er ei auke i fornyingsavgifta og ei generell utvikling med fleire design i kvar søknad. Post 4 omfattar ein rekkje ulike avgifter der nokre har falle bort som følgje av ei endring i forskrifta i 2003.

På dette grunnlaget gjer Nærings- og handelsdepartementet framlegg om å auke løyvinga under post 3 med 1,2 mill. kroner, frå 2,2 til 3,4 mill. kroner, og redusere løyvinga under post 4 med 1,7 mill. kroner, frå 4,7 til 3,0 mill. kroner.

Kap. 3904 Brønnøysundregistra (jf. kap. 904)

Omfanget av gebyrpliktige registreringar i Brønnøysundregistra har auka meir enn forventa i 2005. På dette grunnlaget gjer Nærings- og handelsdepartementet framlegg om å auke løyvinga på post 1 med 20 mill. kroner, frå 396,7 til 416,7 mill. kroner.

Kap. 3907 Sjøfartsdirektoratet (jf. kap. 907)

Rekneskapsoversikter og overslag frå Sjøfarts­direktoratet indikerer at det vil bli ein svikt i gebyr­inntektene under post 4 på om lag 4,5 mill. kroner i høve til løyvinga på 40 mill. kroner. Hovudårsaka til endringa er ein reduksjon i talet på registrerte skip i NIS i høve til det som blei lagt til grunn i saldert budsjett. På dette grunnlaget gjer Nærings- og handelsdepartementet framlegg om å redusere løyvinga med 4,5 mill. kroner, frå 40 til 35,5 mill. kroner.

Kap. 3908 Skipsregistra (jf. kap. 908)

Post 1 Gebyr NOR

Skips­registra har fått innmeldt langt fleire saker som gjeld nyregistrering (særleg av fritidsbåtar), eigarskifte, pant og refinansiering enn det som var lagt til grunn i saldert budsjett. På dette grunnlaget gjer Nærings- og handelsdepartementet framlegg om å auke løyvinga med 1,8 mill. kroner, frå 6,2 til 8 mill. kroner.

Kap. 3950 Forvalting av statleg eigarskap (jf. kap. 950 og 5656)

Post 96 Sal av aksjar

Cermaq ASA blei lista på Oslo Børs 24. oktober 2005 til kr 44 pr. aksje. Cermaq emitterte 5 mill. aksjar, og staten selde om lag 29,2 mill. aksjar som ledd i listinga. Staten sitt eigarskap i Cermaq ASA er redusert frå 79,38 til 43,54 pst. Kursen på kr 44 pr. aksje gir eit samla verde på Cermaq ASA på vel 4 mrd. kroner. Til samanlikning var den bokførte kapitalen i selskapet vel 2,5 mrd. kroner ved utgongen av første halvår 2005. På dette grunnlaget gjer Nærings- og handelsdepartementet framlegg om å auke løyvinga med 1 284 mill. kroner, frå 2 317 til 3 601 mill. kroner.

Kap. 3961 Selskap under NHD si forvalting (jf. kap. 2426 og 5609)

Nærings- og handelsdepartementet gjer framlegg om å redusere løyvinga på post 70 Garantiprovisjon, Statkraft SF, med 33,1 mill. kroner, frå 186,6 til 153,5 mill. kroner, og å auke løyvinga til avdrag på uteståande fordringar med 40 mill. kroner, frå 100 til 140 mill. kroner på post 92 Avdrag på utestående fordringar, SIVA SF.

Kap. 5325 Innovasjon Norge (jf. kap. 2421 og 5625)

Som følgje av hyppigare refinansiering av lån enn forventa er det behov for å auke løyvinga. På dette grunnlaget gjer Nærings- og handelsdepartementet framlegg om å auke løyvinga med 5,8 mrd. kroner, frå 30,3 til 36,1 mrd. kroner.

Kap. 5343 (nytt) Staten si varekrigsforsikring

Post 50 Avvikling

Staten si varekrigsforsikring (SVF) blei avvikla i 2004. Det blei berre behov for å nytte om lag kr 115 000 av dei avsette midla. Den resterande delen av avsetjingsmidla er tilbakeført til statskassa. På dette grunnlaget gjer Nærings- og handelsdepartementet framlegg om ei ny inntektsløyving på post 50 på 1,6 mill. kroner.

Kap. 5625 Renter og utbytte frå Innovasjon Norge (jf. kap. 2421 og 5325)

Post 80 Renter på lån frå statskassa

Dei faktiske rentene blir lågare i andre halvår enn det som låg til grunn for løyvinga. På dette grunnlaget gjer Nærings- og handelsdepartementet framlegg om at renteinntektene blir redusert med 14 mill. kroner, frå 300 til 286 mill. kroner.

Post 81 Rentemargin, risikolåneordningen

I statsbudsjettet for 2005 blei det budsjettert med 2 mill. kroner i netto rentemargin for 2004. Innovasjon Norge sitt rekneskap for 2004 viser ein netto rentemargin på kr 2 780 962,14. Nærings- og handelsdepartementet gjer på dette grunnlaget framlegg om å auke løyvinga med kr 800 000, frå 2,0 til 2,8 mill. kroner.

Kap. 5656 Aksjar i selskap under NHD si ­forvalting (jf. kap. 950 og 3950)

Post 80 Utbyte

I statsbudsjettet for 2005 er det lagt til grunn eit aksjeutbyte frå Store Norske Spitsbergen Kulkompani A/S på 107 mill. kroner for rekneskapsåret 2004. Brannen i Svea Nord-gruva i juli 2005 vil gi selskapet eit stort økonomisk tap. Regjeringa har kome til at utbytet for 2004 bør justerast ned til 7 mill. kroner, tilsvarande det som er fastsett for dei to føregåande åra. På dette grunnlaget gjer Nærings- og handelsdepartementet framlegg om å redusere utbyteløyvinga med 100 mill. kroner, frå 8 909,5 til 8 809,5 mill. kroner.