Stortinget fikk 22. november 2005 overlevert
Riksrevisjonens oppfølging av 10 forvaltningsrevisjoner
som er behandlet av Stortinget (Dokument nr. 3:1 (2005-2006)).
Riksrevisjonen følger opp forvaltningsrevisjoner
tre år etter at sakene er behandlet av Stortinget. Dersom det
ikke er synlige forbedringer etter tre år, følges saken
opp igjen det påfølgende år.
Det fremgår at en av sakene, Dokument
nr. 3:12 (1999-2000) Riksrevisjonens undersøkelse vedrørende innfordring
av skatter, foreslås fulgt opp videre.
Riksrevisjonen anser følgende ni saker
som avsluttet:
Kontroll- og konstitusjonskomiteen avga innstilling
i saken 11. desember 2001, jf. Innst. S. nr. 58 (2000-2001),
og saken ble behandlet i Stortinget 10. januar 2002.
Finansdepartementet har i ettertid iverksatt
flere tiltak og endringer på området, og dette
har resultert i betydelig reduserte saksbehandlingstider for klagesaker
om merverdiavgift og investeringsavgift, både samlet og
i alle faser av saksbehandlingen.
Kontroll- og konstitusjonskomiteen avga innstilling
i saken 31. januar 2002, jf. Innst. S. nr. 82 (2001-2002), og
saken ble behandlet i Stortinget 7. februar 2002. Moderniseringsdepartementet
har i ettertid iverksatt tiltak for å redusere den lange
saksbehandlingstiden for klagesaker ved fylkesmannsembetene.
Kontroll- og konstitusjonskomiteen avga innstilling
i saken 7. mars 2002, jf. Innst. S. nr. 104 (2001-2002), og
saken ble behandlet i Stortinget 21. mars 2002. Arbeids-
og sosialdepartementet, trygdeetaten og Aetat har etter at Stortinget
behandlet Riksrevisjonens dokument gjennomført og igangsatt
flere tiltak og virkemidler.
Kontroll- og konstitusjonskomiteen avga innstilling
i saken 7. mars 2002, jf. Innst. S. nr. 105 (2001-2002),
og saken ble behandlet i Stortinget 21. mars 2002. Det
er i ettertid satt i verk tiltak for å styrke det regionale
utviklingssamarbeidet. Riksrevisjonen vil følge med i departementets
bruk av regionalpolitiske virkemidler og vurdere behovet for en
ny revisjon av området.
Kontroll- og konstitusjonskomiteen avga innstilling
i saken 7. mars 2002, jf. Innst. S. nr. 106 (2001-2002), og
saken ble behandlet i Stortinget 21. mars 2002. Finansdepartementet
og skatteetaten har i ettertid iverksatt flere tiltak og endringer
på området. Riksrevisjonen vil følge
opp skatteoppkrevernes stedlige arbeidsgiverkontroll ved at området
inngår i en ny og helhetlig forvaltningsrevisjon av skatteetatens
kontrollvirksomhet.
Kontroll- og konstitusjonskomiteen avga innstilling
i saken 7. mars 2002, jf. Innst. S. nr. 107 (2001-2002), og
saken ble behandlet i Stortinget 21. mars 2002. Utenriksdepartementet
har i ettertid iverksatt en rekke endringer og tiltak i arbeidet
med atomsaker.
Kontroll- og konstitusjonskomiteen avga innstilling
i saken 30. april 2002, jf. Innst. S. nr. 168 (2001-2002), og
saken ble behandlet i Stortinget 14. mai 2002. Utenriksdepartementet
har i ettertid blant annet lagt om multi-bi støtten til
utdanningstiltak fra prosjektstøtte til budsjettstøtte.
Kontroll- og konstitusjonskomiteen avga innstilling
i saken 14. mai 2002, jf. Innst. S. nr. 179 (2001-2002), og
saken ble behandlet i Stortinget 21. mai 2002. Miljøverndepartementet
har imøtekommet kontroll- og konstitusjonskomiteens anmodning
om rapportering på området som nå foretas
jevnlig.
Kontroll- og konstitusjonskomiteen avga innstilling
i saken 7. november 2002, jf. Innst. S. nr. 21 (2002-2003),
og saken ble behandlet i Stortinget 12. november 2002.
Miljøverndepartementet har i ettertid styrket kontrollen
av kjemikalier betydelig, og det er blitt lagt til grunn en strengere
praksis når det gjelder sanksjoner ved regelbrudd. Landbruks-
og matdepartementet har blant annet etablert et opplegg for kontroll
med forhandlerne.