Utenriksdepartementet viser i proposisjonen
til at Norge og Storbritannia 4. april 2005
undertegnet en rammeavtale om petroleumssamarbeid over grenselinjen.
Avtalen regulerer nye petroleumsprosjekter som krysser grenselinjen
mellom de to staters kontinentalsokler og som ikke dekkes av tidligere
inngåtte overenskomster.
Avtalen i norsk og engelsk tekst følger
som trykte vedlegg til proposisjonen.
Utenriksdepartementet viser til at det gjennom
flere tiår har vært et nært samarbeid
mellom Norge og Storbritannia om utnyttelse av petroleumsforekomstene
i Nordsjøen. De største samarbeidsprosjektene
har vært gjenstand for separate bilaterale avtaler. Slike
avtaler er inngått for felles utnyttelse av grenseoverskridende reservoarer
(reservoarer som strekker seg over sokkelgrensen) og bygging og
drift av rørledninger som krysser sokkelgrensen.
For å legge forholdene bedre til rette
for nye fellesprosjekter som ikke dekkes av rammeavtalen av 1998, ble
de to staters energiministere i 2002 enige om å inngå en
ny rammeavtale for disse.
Rammeavtalen omfatter nye prosjekter som ikke dekkes
av tidligere inngåtte overenskomster. Dette er avtaler
om felles utnyttelse av grenseoverskridende reservoarer og bygging
og drift av olje- og gassrørledninger, herunder rammeavtalen
av 1998.
Nye rørledningsprosjekter som ikke
dekkes av rammeavtalen av 1998 vil først og fremst være
ilandføringsrørledninger, som for alle praktiske
formål er rørledninger for transport av olje eller
gass fra norsk sokkel til terminal i Storbritannia. Regimet for
tredjepartsadgang til ledig kapasitet i disse rørledningene
er en sentral del av den nye rammeavtalen. Tredjepartsadgang til
ledig kapasitet i rørledninger skal være i samsvar
med gjeldende EU-lovgivning. Prinsippene om rimelighet, ikke-diskriminering,
transparens og åpen tilgang skal gjelde.
Rammeavtalen gjelder også felles utnyttelse
av reservoarer som strekker seg over sokkelgrensen, og bruk av installasjoner
på én side av sokkelgrensen for leting etter eller
utvinning av petroleum på den annen side. Slike prosjekter
krever tillatelser og godkjennelser fra begge staters regjeringer.
Avtalen regulerer derfor fordeling av myndighetskompetanse og fastsetter når
det kreves enighet eller at enighet skal søkes oppnådd.
Fordelingen av myndighetskompetansen er basert
på at kyststaten har jurisdiksjon over sine sokkelinstallasjoner.
Når det gjelder rørledninger må kompetansen
i en viss utstrekning fastsettes fra prosjekt til prosjekt.
Utenriksdepartementet viser til at rammeavtalen
i vesentlig grad vil lette den administrative behandling av prosjekter
som involverer de to staters myndigheter. Den vil skape klarhet
i fordelingen av myndighetskompetanse, som vil gi industrien større
forutsigbarhet i sin planlegging av prosjekter.
Gjennom avtalen pålegges partene blant
annet å legge forholdene til rette for bruk av ledig kapasitet
i eksisterende offshore infrastruktur, samt å legge forholdene
til rette for felles utnyttelse av grenseoverskridende reservoarer
som en enhet. Slik bruk og utnyttelse vil kunne føre til
store økonomiske besparelser hos alle involverte aktører.
Rammeavtalen vil ikke få administrative
eller økonomiske konsekvenser av betydning.
Det er i proposisjonen redegjort nærmere
om de enkelte bestemmelser i avtalen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Asmund Kristoffersen, Marianne Marthinsen, Eva M. Nielsen, Tore
Nordtun, Torny Pedersen og Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet,
Torbjørn Andersen, Tord Lien og Ketil Solvik-Olsen, fra Høyre,
Børge Brende og Ivar Kristiansen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Heidi Sørensen, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette
Holten Hjemdal, fra Senterpartiet, Ola Borten Moe, og fra Venstre, lederen
Gunnar Kvassheim, viser til at det i flere tiår
har vært bilaterale avtaler mellom Norge og Storbritannia
om utnyttelse av petroleumsforekomstene i Nordsjøen.
Komiteen er kjent med at disse
avtalene har vært tid- og ressurskrevende, og komiteen er
derfor tilfreds med at en nå har funnet løsninger
som letter gjennomføringen av petroleumsprosjekter på tvers
av sokkelgrensen. Forholdene ligger fortsatt til rette for et bredt
og aktivt samarbeid mellom de to staters myndigheter og selskaper,
og komiteen mener derfor det er svært viktig
at det etableres rammeverk som fremmer dette samarbeidet.
Komiteen har merket seg at det
første rørledningsprosjektet som vil bli regulert
av den nye rammeavtalen er Langeled Syd, og de to grenseoverskridende
feltene Enoch og Blane.
Etter komiteens syn er det svært
viktig at det er oppnådd enighet vedrørende felles
utnyttelse av grenseoverskridende reservoarer som en enhet, og at
partene pålegges å legge forhold til rette for
bruk av ledig kapasitet i eksisterende offshore infrastruktur. Komiteen mener
dette vil føre til økonomisk besparelse for alle
involverte parter.
Komiteen har merket seg at de
to regjeringene har ulikt syn på fortolkningen av folkerettens
regler om jurisdiksjon over rørledninger som legges over
en annen stats kontinentalsokkel, og at dette derfor ikke inngår
i rammeavtalen, men må besluttes for hvert enkelt prosjekt.
Komiteen har videre merket seg
uenigheten vedrørende utveksling av informasjon. Komiteen støtter Regjeringens
syn på viktigheten av å gjøre informasjon tilgjengelig,
men at dette skal gis på frivillig basis basert på konfidensiell
behandling for ikke å avdekke konfidensiell kommersiell
informasjon til skade for norske aktører.
Komiteen understreker at miljøhensyn
også er avgjørende i et grenseoverskridende petroleumssamarbeid,
og forutsetter at det tas nødvendige hensyn til miljøet
ved bygging og drift av rørledninger som sikrer en bærekraftig
utvikling.
Komiteenhar
for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår
Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker til inngåelse
av en rammeavtale av 4. april 2005 mellom
regjeringen i Kongeriket Norge og regjeringen i Det forente kongerike
Storbritannia og Nord-Irland om petroleumssamarbeid over grenselinjen.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 9. februar 2006
Gunnar Kvassheim
leder |
Line Henriette Holten Hjemdal
ordfører |