Eg viser til brev frå Energi- og miljøkomiteen
16. januar 2006 med spørsmål i samband med handsaminga
av Utbygging, anlegg og drift av Tyrihans, jf. St.prp. nr. 30 (2005-2006).
Det er ennå ikkje tildelt kontraktar
for alle dei fysiske installasjonane som skal byggjast i samband
med utbygginga av Tyrihans. For å kunne møte produksjonsoppstart
1. juli 2009, har rettshavarane i Tyrihans fått
løyve av Olje- og energidepartementet til å inngå enkelte
kontraktar før PUD er endeleg godkjent. Det er derfor nå vanskeleg å seie
kor stor del av kontraktane som vil gå til norsk industri.
Statoil stipulerer at om lag 65 pst. av den totale investeringa
vil kunne være norske leveransar.
For tida føregår det kontraktsforhandlingar
om produksjonssystema på havbotnen. Statoil reknar
med å kunne gi nærare opplysningar om tildeling
i veke 4/5. Også kontrakten for legging av røyrleidningar vil
bli tildelt i nær framtid. Begge desse er kontraktar av
stor verdi.
Industrien vil bli invitert til å gi
tilbod på bygging og installasjon av modulen som skal installerast
på Kristin-plattforma. Det same gjeld for modifikasjonsarbeida
som skal gjerast på Åsgard B-plattforma. Modulen
som skal installerast på Kristin er berre ca. 350 tonn.
Det betyr at mellomstore norske verkstader vil bli vurdert til å kunne
gi tilbod på dette oppdraget. Statoil vurderer det slik
at norsk industri må å ha gode moglegheiter til å kunne
få dette oppdraget. Kontraktstildeling er planlagt midtsommars
2006.
Utforminga av konstruksjonar som blir nytta
for å verne installasjonane på havbotn har blitt
forbetra. Dette har redusert problema med fasthekting. I enkelte område
har det i seinare år blitt tatt i bruk trålreiskapar med
tyngre lodd enn kva som før har vore vanleg. Dette har
verka i motsett retning. Vernekonstruksjonane har ikkje vore dimensjonerte
for å tåle støytpåkjenningar frå desse
tunge lodda. For Tyrihans vil ein møte denne problemstillinga
ved å gjere ei vurdering av kva fiske som føregår
på dei aktuelle lokalitetane, og kva slag reiskap som er
aktuelle å nytte. Basert på data for perioden
2000-2005 veit Statoil at det har vore svært liten/ingen
fiskeaktivitet med botntrål i det aktuelle farvatnet kor
Tyrihans-installasjonane skal plasserast, og det er så langt
ikkje noko som tyder på at bruken av området vil
endre seg. Dersom dette kan stadfestast, vil det vere tilstrekkeleg å dimensjonere
vernekonstruksjonane i samsvar med gjeldande standardar. I motsett
fall må ein vurdere ekstra dimensjonering eller andre tiltak.
Tyrihansprosjektet vil medverke til utslepp
av NOX i bore- og installasjonsfasen
og i driftsfasen. Utsleppa frå boring er estimert til om
lag 1600 tonn NOX totalt, det meste av
dette frå dieselmotorane på boreriggen. Utslepp
knytte til marine operasjonar i installasjonsfasen er ikkje rekna
ut, men til samanlikning vart tilsvarande utslepp for Kristin-utbygginga
berekna til om lag 50 tonn NOX. For driftsfasen
er dei gjennomsnittlege årlege utsleppa knytte til Tyrihans
utrekna til 140 tonn NOX pr. år.
For heile produksjonsperioden (2009-2025) utgjer dette 2380 tonn
NOX.
Låg-NOX-teknologien
reduserer NOX-utsleppa frå ein
vanleg turbin med om lag 80 pst. Samstundes reknar ein at CO2-utsleppa aukar med omlag 0-5 pst. Dette
skuldast dels at driftsregulariteten framleis er noko dårlegare
for turbinar med låg-NOX-teknologi,
og dels at verknadsgraden er noko lågare.
Åsgard B har pr. i dag 5 turbinar,
og 4 av desse har låg-NOX teknologi.
Det inngår ikkje i Tyrihans sine planar å byggje
om den 5. turbinen til låg-NOX,
då det ikkje lenger er aktuelt for Tyrihans å nytte
dette systemet. Problemstillinga var knytt opp til ei utbyggingsløysning
der kraft til undervassanlegget for injeksjon av sjøvatn
skulle leverast frå Åsgard B. Ved ei slik løysing
ville ein i gitte driftssituasjonar hatt bruk for også den
turbinen som ikkje var utstyrt med låg-NOX teknologi.
Sidan ein nå har valt å hente krafta frå Kristin-plattforma,
er denne problemstillinga ikkje lenger aktuell. Den løysinga
som nå er valt var i konsekvensutgreinga omtalt som eit
alternativ til kraftleveranse frå Åsgard B.
Pr. i dag vurderer Statoil eit ope hydraulikksystem som
det beste av omsyn til miljøet. Dette skuldast at også såkalla
lukka system gir årlege utslepp til sjø, og at
dei hydraulikkvæskene som er kvalifiserte for bruk i lukka
system er mindre miljøvenlege enn dei som kan nyttast i
opne system. Tyrihans må ved inngåing av kontraktar
halde seg til kva som på det tidspunktet er status m.o.t.
kvalifisering av nye hydraulikkvæsker. Det vert i bransjen
arbeidd med å finne fram til meir miljøvennlege
hydraulikkvæsker for bruk både
i opne og lukka system. Dersom ein lukkast, kan dette endre vurderinga
av kva for system som er å føretrekkje av omsyn
til miljøet. Sikker og rask operasjon av ventilar er det
overordna omsynet, og dette synest det mogleg å oppnå med
både opne og lukka system. I dei tilfella der det er lang
avstand ut til installasjonane på havbotnen, vil eit lukka
system kunne bli vesentleg dyrare enn eit ope system på grunn
av den lange retur-leidningen. For Tyrihans har ikkje kostnadsspørsmålet
vore avgjerande.
Injeksjon av produsert vatn er i utgangspunktet
førstevalet for nye Statoil-opererte felt. Denne løysinga har
derfor blitt grundig utgreidd, både med omsyn til kostnader,
teknisk gjennomføring og mogleg påverknad på reservoaret.
Ein har også grundig vurdert og samanlikna miljøpåverknaden
ved dei ulike disposisjonsalternativa: injeksjon og utslepp til
sjø med og utan ekstra reinsing. I denne vurderinga har
ein nytta modellverktøyet EIF (Environmental Impact Factor) som
er det beste verktøyet ein i dag har for å gjere slike
vurderingar. Dette modellverktøyet inkluderer dagens best
oppdaterte kunnskap om dei ulike komponentane som inngår
i produsert vatn, og korleis desse verkar på organismar
i havet. Det er i modellen dessutan lagt inn sikkerheitsfaktorar
der kunnskapen om enkelte komponentar i dag er mangelfull. Det betyr
at EIF-verktøyet heller overvurderer miljøbelastninga
enn undervurderer den. Utsleppa frå Tyrihans er også sett
i samanheng med dei totale utsleppa på Haltenbanken og
i Norskehavet, basert på den Regionale konsekvensutgreiinga
for Norskehavet. Statoil kan derfor ikkje vere samde med SFT i at
det i liten grad er føreteke heilskapelege vurderingar
eller lagt til grunn føre-var haldningar.
Når Statoil etter å ha gjort
dei vurderingane som er nemnde ovanfor har valt 2-trinns reinsing
og utslepp til sjø, er dette fordi dette representerer
ei god miljøløysing som samstundes tilfredsstiller
krava til kostnadseffektivitet. Statoil har lagt til grunn at det
i 0-utsleppsarbeidet har vore ei felles forståing mellom styresmaktene
og industrien om at sjølv om føre-var prinsippet
gjeld, så må ein av samfunnsmessige årsaker også ta
omsyn til kostnadseffektivitet. For Tyrihans ville injeksjon av
produsert vatn gi svært dårleg kostnadseffektivitet;
om lag 2,4 millionar kroner pr. redusert EIF-eining. Denne kostnaden
er svært mykje høgare enn den grensa som hittil
er nytta som ei rettesnor, nemleg 0,2 millionar kroner pr. EIF-eining.