Jeg viser til brev av 16.01.06 fra Transport-
og kommunikasjonskomiteen.
I stortingsproposisjonen om Hardangerbrua står
det at anleggsarbeidene på prosjektet er planlagt å starte vinteren/våren
2008, med åpning for trafikk i løpet av 2011.
Dette er basert på samtidig anbudsinnlevering for vegene
fram til brua og selve brua.
Etter at proposisjonen ble lagt fram 7. oktober
2005 har Statens vegvesen arbeidet videre med utbyggingsstrategien
for prosjektet og kvalitetssikring av tidsplanen. Kvalitetssikringen
viser at ved å starte med bygging av vegene fram til brua,
sprenge ut og ferdigstille tårnfundamentene og deretter
lyse ut byggingen av brua, vil prosjektet kunne åpnes for
trafikk sommeren 2011. Anleggsarbeidene på vegene fram
til brua vil kunne starte i andre kvartal 2007 og på selve
brua i andre kvartal 2008. Prosjekteringen av selve brua er en omfattende
oppgave som vil ta lengre tid enn det som er vanlig for et vegprosjekt.
Denne utbyggingsstrategien med deling av prosjektet i
to hovedentrepriser vil legge til rette for bedre konkurranse og
dermed lavere priser. Samlet gjennomføringstid vil bli
kortere. Brubyggingen som egen entreprise vil også kunne
virke positivt på interessen fra internasjonale bruentreprenører.
Statens vegvesen vil arbeide videre med prosjektet basert på denne
utbyggingsstrategien. Det vil selvsagt fortsatt kunne bli justeringer
i framdriften for prosjektet.
Jeg viser før øvrig til mitt
svar av 16.01.06 på brev av 21.11.05 fra Fremskrittspartiets
stortingsgruppe vedr. Hardangerbrua.