Vedlegg 11: Brev fra transport- og kommunikasjonskomiteen til Samferdselsdepartementet v/statsråden, datert 7. februar 2006

St.prp. nr. 2 (2005-2006) Om utbygging og finansiering av rv 7/rv 13 Hardangerbrua i Hordaland

I forbindelse med arbeidet med proposisjonen ønsker transport- og kommunikasjonskomiteen svar på følgende spørsmål:

2. Om trafikkprognosenes forutsetning om overflytting av 400 ÅDT til Hardangerbrua av totalt 520 ÅDT på fergesambandet Kvanndal-Utne

  • – Er departementet er kjent med ferjeselskapet HSDs tallmateriell vedrørende ulike trafikkantgrupper, og vurdering av disse gruppers antatte "overflyttingsvillighet" til framtidig bru?

  • – Bakgrunnen for spørsmålet er at av samlet trafikkøkning for brua i første år 2010 på total 850 ÅDT ser det ut som om trafikk antatt overflyttet fra ferjesambandet Kvanndal-Utne utgjør 47 pst.

  • – Det vises i denne forbindelse til St.prp. nr. 37 (1995-1996) med omtale av Hardangerbrua. I omtalen av trafikkprognosen går det fram at den er satt til 1 450 ÅDT i åpningsåret 2000. Det understrekes spesielt i proposisjonen at "for ferie- og fritidstrafikk vil også andre faktorer som ikkje blir fanga opp i modellen spele ei stor rolle i val av reiserute. Sidan ferie- og fritidstrafikk utgjer om lag 70 pst. av trafikken vil det være uvisse knytt til kor stor del som vil velje ferja Kvandal-Utne eller Kvanndal-Kinsarvik framfor Hardangerbrua."

  • – Det kan følgelig se ut som om departementet i sin vurdering av trafikkgrunnlaget i St.prp. nr. 2 (2005-2006) har et annet syn på trafikkprognosene og forutsetningene for disse, enn det som ble lagt til grunn i St.prp. nr. 36 (1995-1996), og det bes om å få dette avklart.

Av hensyn til avgiving av innstilling i sak bes om svar snarest mulig.