Jeg viser til brev av 1.02.06 fra Transport-
og kommunikasjonskomiteen.
I proposisjonens pkt. 6, side 7, er det vist
til at det for perioden 2002-2005 er regnskapstall og vedtatte budsjetter
som er lagt til grunn i forslaget til revidert finansieringsplan.
Oppfølgingen av statlige midler til Bergensprogrammet i
denne perioden er følgelig i samsvar med tabell 6.1 i proposisjonen.
Av proposisjonens pkt. 6, side 7, går
det fram at det for perioden 2006-2015 er lagt til grunn statlige
midler til Bergensprogrammet som forutsatt i Statens vegvesens handlingsprogram
for øvrige riksveger. Som omtalt på side 8 vil
de årlige bevilgningene først bli endelig fastsatt
gjennom behandlingen av det enkelte års statsbudsjett.
Prioriteringene innenfor Bergensprogrammet er utarbeidet
av Statens vegvesen og Bergen kommune. Handlingsprogrammet har også vært
politisk behandlet i Bergen kommune og Hordaland fylkeskommune. Statens
vegvesen opplyser at det ikke har vært uenighet om fordelingen
av statlige midler og bompenger mellom de ulike prosjektene. Statens
vegvesen opplyser videre at det er rent administrative og praktiske grunner
til den valgte fordelingen av midler mellom prosjektene. For å forenkle
oppfølging og rapportering har man valgt å fullfinansiere
enkelte prosjekter med statlige midler. Dette har som konsekvens
at mange av sekkeposttiltakene er finansiert med statlige midler,
mens de få store prosjektene i hovedsak er forutsatt finansiert
med bompenger. Fordelingen av statlige midler og bompenger mellom
prosjektene har ingen betydning for prioritering og framdrift av
de enkelte prosjekt.