Brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden til transport- og kommunikasjonskomiteen, datert 10. februar 2006

St.prp. nr. 75 (2004-2005) Om revidert bompengeordning for Bergensprogrammet - Spørsmål 4 - Statlig andel av finansiering av Bergensprogrammet

Jeg viser til brev av 1.02.06 fra Transport- og kommunikasjonskomiteen.

Ad. i) Oppfølging av Bergensprogrammet i perioden 2002-2005

I proposisjonens pkt. 6, side 7, er det vist til at det for perioden 2002-2005 er regnskapstall og vedtatte budsjetter som er lagt til grunn i forslaget til revidert finansieringsplan. Oppfølgingen av statlige midler til Bergensprogrammet i denne perioden er følgelig i samsvar med tabell 6.1 i proposisjonen.

Ad. ii) Finansiering av Bergensprogrammet i perioden 2006-2015

Av proposisjonens pkt. 6, side 7, går det fram at det for perioden 2006-2015 er lagt til grunn statlige midler til Bergensprogrammet som forutsatt i Statens vegvesens handlingsprogram for øvrige riksveger. Som omtalt på side 8 vil de årlige bevilgningene først bli endelig fastsatt gjennom behandlingen av det enkelte års statsbudsjett.

Prioriteringene innenfor Bergensprogrammet er utarbeidet av Statens vegvesen og Bergen kommune. Handlingsprogrammet har også vært politisk behandlet i Bergen kommune og Hordaland fylkeskommune. Statens vegvesen opplyser at det ikke har vært uenighet om fordelingen av statlige midler og bompenger mellom de ulike prosjektene. Statens vegvesen opplyser videre at det er rent administrative og praktiske grunner til den valgte fordelingen av midler mellom prosjektene. For å forenkle oppfølging og rapportering har man valgt å fullfinansiere enkelte prosjekter med statlige midler. Dette har som konsekvens at mange av sekkeposttiltakene er finansiert med statlige midler, mens de få store prosjektene i hovedsak er forutsatt finansiert med bompenger. Fordelingen av statlige midler og bompenger mellom prosjektene har ingen betydning for prioritering og framdrift av de enkelte prosjekt.