Jeg viser til brev av 06.02.06 fra Transport-
og kommunikasjonskomiteen.
Ad. i) Jeg har hatt møte både
med Bergen kommune og Hordaland fylkeskommune for å drøfte
driftsansvaret for Bybanen.
Jeg har gjort det klart at det lokale forvaltningsnivå som
har ansvaret for kollektivtrafikken i Bergen, må forholde
seg til den til enhver tid eksisterende rammeoverføring
fra staten uavhengig av innretning på eventuell forsøksordning
og belønningsordning. Den som har ansvaret for kollektivtrafikken,
bærer også risikoen ved et eventuelt underskudd.
Driftsansvaret for Bybanen omfatter i tillegg til infrastruktur,
materiell og tilskudd til drift, et høyfrekvent matebussopplegg
som forutsettes å gi trafikantene gode overgangsmuligheter mellom
buss og bane.
Etter det jeg fikk opplyst på møtet
anser Bergen kommune det som uaktuelt å fatte nye vedtak.
Bergen kommune viste i møtet til brev av 30.03.05 til Samferdselsdepartementet,
referert i brev av 18.01.06 til Høyres stortingsgruppe,
der det ble påpekt at vedtaket av 07.02.05 "var for mye
preget av den økonomiske situasjon som gjør seg
gjeldende i samband med den pågående forsøksordning."
I brevet av 30.03.05 "erkjenner kommunen at statlig bidrag til finansiering
av drift av kollektivtransporten normalt skjer innenfor den rammeoverføring
som foretas fra staten til fylkeskommunene, og således
ikke kan identifiseres som en konkret tallstørrelse."
Etter min vurdering ga møtet en grei
muntlig avklaring. Imidlertid hadde jeg gjerne sett at også de
lokalpolitiske vedtakene fra Bergen kommune og Hordaland fylkeskommune
knyttet til driftsansvar ikke inneholdt økonomiske forbehold,
slik det nå kan se ut.
Ad. ii) Både kommunen og fylkeskommunen
er etter det jeg forstår enig i at den som har ansvaret
for kollektivtrafikken i Bergen, uavhengig av forsøksordningen, og
enten det er Bergen kommune eller Hordaland fylkeskommune, har ansvaret
for drift av Bybanen.