Brev fra Fremskrittspartiets stortingsgruppe til Samferdselsdepartementet v/statsråden, datert 14. desember 2005

Vedr. St.prp. nr. 75 (2004-2005) Om revidert bompengeordning for Bergensprogrammet.

I forbindelse med behandling av saken tillater jeg på vegne av FrPs fraksjon i Transport- og Kommunikasjonskomiteen å be om svar på følgende spørsmål:

Med henvisning til IR-109/2005 fra Finansdepartementet som fastsetter kalkulasjonsrenten for statlige prosjekter til 4 % ber vi om å få oppgitt samfunnsmessig nytte for de ulike prosjektene i Bergensprogrammet basert på 4 %, hhv. Rv 557 Ringveg vest og Bybanen samt omtalte "hasteprosjekter".

Vi ber også om det samme for Skansentunnelen som er omtalt i saken og som er en del av programmet.

Vi er også om å få oppgitt hvilken rente som er brukt når den oppgitte nytten for de omtalte enkeltprosjektene er beregnet, og viser til at rentesats ikke er oppgitt i saken.

Samtidig ber vi om en presisering og avklaring av begrepene, og viser i den forbindelse til separat brev vedr. St. prp. nr. 2 - se følgende sitat;

I St. meld. nr. 24 (2003-2004) om Nasjonal Transportplan 2006-2015 side 24 omtales "diskonteringsrente" i nytte - kostnadsanalyser. I St.prp. nr. 2 (2005-2006) brukes på side 2 begrepet "kalkulasjonsrente