Jeg viser til brev fra forsvarskomiteen av 6. april 2006,
hvor det anmodes om svar på utvalgte spørsmål i
tilknytning til komiteens behandling av ovennevnte dokument. De
aktuelle spørsmål er besvart nedenfor.
Det konkrete mandatet for utvalgets arbeid er
under utarbeidelse og foreløpig ikke endelig avklart. I utgangspunktet,
og i et mer overordnet perspektiv, legger jeg imidlertid til grunn
at hovedfokus for utvalgets arbeid blir rettet inn mot å vurdere
og drøfte sentrale utfordringer knyttet til den videre
moderniseringen av Forsvaret, med utgangspunkt i behovet for å skape
en langsiktig balanse mellom Forsvarets oppgaver, ambisjonsnivå og
ressurstilgang. Videre vil det være naturlig at utvalget
vurderer, drøfter og fremmer forslag til prioriteringer
knyttet til konkrete sikkerhets- og forsvarspolitiske problemstillinger
som vil stå sentralt i den videre utviklingen av Forsvaret.
Utvalget skal legge til rette for en bred og åpen
dialog om sentrale sikkerhets- og forsvarspolitiske problemstillinger
knyttet til den videre moderniseringen av Forsvaret. Det skal tilstrebes
en helhetlig tilnærming til arbeidet, der nødvendigheten
av å foreta tydelige prioriteringer i et helhetsperspektiv
vektlegges.
Det legges opp til at det konkrete mandat for
utvalgets arbeid ferdigstilles i løpet av mai 2006.
Det legges vekt på at utvalget skal
ha en bred og representativ deltakelse. Utvalget er tenkt sammensatt av
representanter for alle de politiske partier på Stortinget,
der partiene vil bli anmodet om å nominere aktuelle kandidater.
Jeg vil komme tilbake til dette i løpet av nær
fremtid. Videre vil det være naturlig at utvalget består
av representanter fra relevante fag- og kompetansemiljøer.
Det vil bli lagt stor vekt på at utvalgets
gis en representativ geografisk og kjønnsmessig sammensetning.
Jeg viser til tidligere brev til forsvarskomiteen
av 6. mars 2006 og til svar på spørsmål
nr. l ovenfor, og legger til grunn at utvalget starter sitt arbeid
rett over sommeren og arbeider parallelt med Forsvarsstudien frem
til høsten 2007 (oktober/november). Innenfor denne
rammen er det naturlig at utvalget selv utarbeider og fastsetter
en mer detaljert fremdriftsplan for sitt arbeid.
Slik tilfellet var både for Forsvarskommisjonen
av 1990 og Forsvarspolitisk utvalg av 1999, vil det bli etablert
et frittstående og uavhengig sekretariat for utvalget.
Det er naturlig at utvalget selv, innenfor rammen
av det mandat som blir gitt, nærmere vurderer sitt konkrete
arbeidsopplegg, sin konkrete arbeidsform og sitt behov for støtte,
eksterne innspill og utredninger, som et underlag for sitt arbeid.
Arbeidet i utvalget og arbeidet med forsvarssjefens Forsvarsstudie
vil være formelt adskilte prosesser og således
utgjøre selvstendige innspill til arbeidet med den neste
langtidsplanen for Forsvaret. Forsvarsstudien gjennomføres
som forsvarssjefens uavhengige militærfaglige utredning,
og i henhold til de styringslinjer forsvarssjefen har lagt for denne.
Det må imidlertid etableres og opprettholdes en nær
og gjensidig kontakt mellom utvalgets arbeid og arbeidet med forsvarsstudien,
slik at det legges til rette for en god og åpen dialog
og informasjonsflyt mellom prosessene. Dette preget også forholdet
mellom Forsvarspolitisk utvalg av 1999 og Forsvarsstudien 2000,
og vil være avgjørende for det påfølgende
arbeidet med selve langtidsproposisjonen.