Vedlegg 1: Brev fra Forsvarsdepartementet v/statsråden til forsvarskomiteen, datert 6. mars 2006

Dokument nr. 8:30 (2005-2006) - Om opprettelse av en forsvarskommisjon

Jeg viser til brev av 16. februar 2006, hvor forsvarskomiteen ber om Forsvarsdepartementets synspunkter på det foreliggende forslag om å opprette en forsvarskommisjon for å gjennomgå Forsvarets rolle og rammer i den nye sikkerhetspolitiske situasjonen.

Forsvaret har siden 2001 gjennomgått en omfattende omstilling og modernisering. Dette arbeidet har vært basert på en bred politisk enighet i Stortinget, og har hatt som hovedmålsetting å skape et mer moderne og fleksibelt norsk forsvar tilpasset et endret sikkerhetsbilde. Stor vekt har blitt lagt på å styrke Forsvarets operative evne for å videreutvikle Forsvaret som et effektivt sikkerhetspolitisk virkemiddel som kan løse summen av sine oppgaver på en troverdig måte, både hjemme og ute.

Mye er oppnådd i arbeidet med å modernisere Forsvaret. Jeg legger til grunn at den omstillingsprosessen som ble startet av Stoltenberg I-regjeringen, som ble videreført under Bondevik II-regjeringen og som denne regjeringen viderefører, både har vært nødvendig, og har bidratt sterkt til å skape et bedre norsk forsvar tilpasset en ny tid. Denne prosessen har både vært en konsekvens av, og har i høyeste grad tatt innvover seg, de endrede sikkerhetspolitiske forutsetninger etter den kalde krigens slutt. Forsvarspolitisk utvalg, som var et politisk bredt sammensatt, offentlig utredningsutvalg, og som avga sin innstilling sommeren 2000, la et viktig grunnlag og utgangspunkt for denne prosessen. Vi har fått et kvantitativt mindre, men kvalitativt bedre norsk forsvar, tilpasset et endret trusselbilde.

Samtidig står Forsvaret fortsatt overfor viktige utfordringer, ikke minst på lengre sikt. Flere av Forsvarets sentrale materiellsystemer faller for levetiden i perioden 2010-2020, og det vil være avgjørende å tilstrebe en riktig balanse mellom Forsvarets ambisjonsnivå, struktur og ressurstilgang. Regjeringen vil derfor videreføre arbeidet med å modernisere Forsvaret.

Det er helt nødvendig å anlegge et langsiktig perspektiv på utviklingen av Forsvaret. Dette reflekteres gjennom forsvarssektorens rullerende langtidsplanlegging. Stortinget sluttet seg til den gjeldende langtidsplanen for Forsvaret i perioden 2005-2008, gjennom behandlingen av Innst. S. nr. 234 (2003-2004), jf. St.prp. nr. 42 (2003-2004). Denne ligger til grunn for utviklingen av Forsvaret frem til 2008.

Samtidig har grunnlagsarbeidet for den neste langtidsplanen for Forsvaret, som er planlagt fremmet for Stortinget våren 2008, startet opp. De militærfaglige vurderinger som skal gjøres av forsvarssjefen vil utgjøre en viktig, første del av prosessen, og vil representere det mest sentrale faglige innspill til langtidsplanarbeidet, jf. Stortingets føringer i Innst. S. nr. 232 (2001-2002). Forsvarssjefen har derfor igangsatt sin Forsvarsstudie 07 (FS 07). Her vil han legge frem sine anbefalinger knyttet til den videre utviklingen av Forsvaret med et fokus på perioden 2009-2012, men også med et perspektiv som går henimot 2020-25. Langtidsplanleggingen vil alltid måtte anlegge en tidshorisont som går utover den konkrete påfølgende 4-års periode, og dette vil også reflekteres i det etterfølgende proposisjonsarbeidet.

I tillegg til det arbeid som vil bli gjennomført av forsvarssjefen legger regjeringen til grunn at sentrale valg og vurderinger knyttet til Forsvarets videre utvikling også må gis en bredere behandling, som utfyller og supplerer de militærfaglige vurderinger, og som kan bidra til å sikre en bredest mulig forankring av ytterligere, nødvendige grep.

I tråd med intensjonen i Soria Moria-erklæringen går regjeringen inn for at det etableres et bredt sammensatt og rådgivende forsvarspolitisk utvalg, som kan bidra til å forberede grunnlaget for en ny langtidsplan for Forsvaret. Dette er tenkt sammensatt av representanter fra alle de politiske partier på Stortinget og personer med sikkerhets- og forsvarspolitisk ekspertise. Hensynet til geografisk representasjon vil bli tillaget vekt ved sammensetningen av utvalget. Et slikt utvalg skal kunne gi verdifulle innspill i prosessen, bidra til en bedre regional og lokal forankring av arbeidet og til en bred og åpen dialog om sentrale problemstillinger. Det vil bli lagt opp til at utvalgets møter gjennomføres ved regionale samlinger i alle deler av landet, der deler av møtene gjennomføres som åpne debattforum med mulighet for deltakelse fra sentrale regionale og lokale aktører.

Det er regjeringens klare målsetning at denne prosessen skal bidra til en bred, åpen og reell debatt omkring den videre utviklingen av Forsvaret, der sentrale aktører gis mulighet for å bli hørt.

Sammensetning og mandat for utvalget vil bli avklart i løpet av våren 2006. I forlengelsen av dette vil det være naturlig at utvalget starter sitt arbeid over sommeren 2006, og arbeider parallelt med Forsvarsstudien frem til høsten 2007. Det vil være viktig at disse to prosessene informerer hverandre gjensidig.

På ovennevnte bakgrunn anses i stor grad intensjonen i forslaget ivaretatt og regjeringen ser derfor ikke behov for å opprette en forsvarskommisjon.