Jeg viser til brev av 16. februar 2006, hvor
forsvarskomiteen ber om Forsvarsdepartementets synspunkter på det
foreliggende forslag om å opprette en forsvarskommisjon
for å gjennomgå Forsvarets rolle og rammer i den
nye sikkerhetspolitiske situasjonen.
Forsvaret har siden 2001 gjennomgått
en omfattende omstilling og modernisering. Dette arbeidet har vært basert
på en bred politisk enighet i Stortinget, og har hatt som
hovedmålsetting å skape et mer moderne og fleksibelt
norsk forsvar tilpasset et endret sikkerhetsbilde. Stor vekt har
blitt lagt på å styrke Forsvarets operative evne
for å videreutvikle Forsvaret som et effektivt sikkerhetspolitisk
virkemiddel som kan løse summen av sine oppgaver på en
troverdig måte, både hjemme og ute.
Mye er oppnådd i arbeidet med å modernisere
Forsvaret. Jeg legger til grunn at den omstillingsprosessen som
ble startet av Stoltenberg I-regjeringen, som ble videreført
under Bondevik II-regjeringen og som denne regjeringen viderefører,
både har vært nødvendig, og har bidratt
sterkt til å skape et bedre norsk forsvar tilpasset en
ny tid. Denne prosessen har både vært en konsekvens
av, og har i høyeste grad tatt innvover seg, de endrede
sikkerhetspolitiske forutsetninger etter den kalde krigens slutt.
Forsvarspolitisk utvalg, som var et politisk bredt sammensatt, offentlig
utredningsutvalg, og som avga sin innstilling sommeren 2000, la et
viktig grunnlag og utgangspunkt for denne prosessen. Vi har fått
et kvantitativt mindre, men kvalitativt bedre norsk forsvar, tilpasset
et endret trusselbilde.
Samtidig står Forsvaret fortsatt overfor
viktige utfordringer, ikke minst på lengre sikt. Flere
av Forsvarets sentrale materiellsystemer faller for levetiden i
perioden 2010-2020, og det vil være avgjørende å tilstrebe en
riktig balanse mellom Forsvarets ambisjonsnivå, struktur
og ressurstilgang. Regjeringen vil derfor videreføre arbeidet
med å modernisere Forsvaret.
Det er helt nødvendig å anlegge
et langsiktig perspektiv på utviklingen av Forsvaret. Dette
reflekteres gjennom forsvarssektorens rullerende langtidsplanlegging.
Stortinget sluttet seg til den gjeldende langtidsplanen for Forsvaret
i perioden 2005-2008, gjennom behandlingen av Innst. S. nr. 234
(2003-2004), jf. St.prp. nr. 42 (2003-2004). Denne ligger til grunn
for utviklingen av Forsvaret frem til 2008.
Samtidig har grunnlagsarbeidet for den neste
langtidsplanen for Forsvaret, som er planlagt fremmet for Stortinget
våren 2008, startet opp. De militærfaglige vurderinger
som skal gjøres av forsvarssjefen vil utgjøre
en viktig, første del av prosessen, og vil representere
det mest sentrale faglige innspill til langtidsplanarbeidet, jf.
Stortingets føringer i Innst. S. nr. 232 (2001-2002). Forsvarssjefen
har derfor igangsatt sin Forsvarsstudie 07 (FS 07). Her vil han
legge frem sine anbefalinger knyttet til den videre utviklingen
av Forsvaret med et fokus på perioden 2009-2012, men også med
et perspektiv som går henimot 2020-25. Langtidsplanleggingen
vil alltid måtte anlegge en tidshorisont som går
utover den konkrete påfølgende 4-års
periode, og dette vil også reflekteres i det etterfølgende
proposisjonsarbeidet.
I tillegg til det arbeid som vil bli gjennomført
av forsvarssjefen legger regjeringen til grunn at sentrale valg og
vurderinger knyttet til Forsvarets videre utvikling også må gis
en bredere behandling, som utfyller og supplerer de militærfaglige
vurderinger, og som kan bidra til å sikre en bredest mulig
forankring av ytterligere, nødvendige grep.
I tråd med intensjonen i Soria Moria-erklæringen
går regjeringen inn for at det etableres et bredt sammensatt og
rådgivende forsvarspolitisk utvalg, som kan bidra til å forberede
grunnlaget for en ny langtidsplan for Forsvaret. Dette er tenkt
sammensatt av representanter fra alle de politiske partier på Stortinget
og personer med sikkerhets- og forsvarspolitisk ekspertise. Hensynet
til geografisk representasjon vil bli tillaget vekt ved sammensetningen
av utvalget. Et slikt utvalg skal kunne gi verdifulle innspill i
prosessen, bidra til en bedre regional og lokal forankring av arbeidet
og til en bred og åpen dialog om sentrale problemstillinger.
Det vil bli lagt opp til at utvalgets møter gjennomføres
ved regionale samlinger i alle deler av landet, der deler av møtene
gjennomføres som åpne debattforum med mulighet
for deltakelse fra sentrale regionale og lokale aktører.
Det er regjeringens klare målsetning
at denne prosessen skal bidra til en bred, åpen og reell
debatt omkring den videre utviklingen av Forsvaret, der sentrale
aktører gis mulighet for å bli hørt.
Sammensetning og mandat for utvalget vil bli
avklart i løpet av våren 2006. I forlengelsen
av dette vil det være naturlig at utvalget starter sitt
arbeid over sommeren 2006, og arbeider parallelt med Forsvarsstudien frem
til høsten 2007. Det vil være viktig at disse
to prosessene informerer hverandre gjensidig.
På ovennevnte bakgrunn anses i stor
grad intensjonen i forslaget ivaretatt og regjeringen ser derfor
ikke behov for å opprette en forsvarskommisjon.