Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Marianne Aasen Agdestein, Rolf Terje Klungland, Torgeir Micaelsen, Reidar
Sandal, lederen Karl Eirik Schjøtt-Pedersen og Eirin Kristin
Sund, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Ulf Leirstein,
Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Svein
Flåtten, Peter Skovholt Gitmark og Jan Tore Sanner, fra
Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Heikki Holmås,
fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet,
Per Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars-Henrik Michelsen,
viser til at saken har vært oversendt finansminister Kristin
Halvorsen til uttalelse. Hennes svarbrev av 16. mars 2006 er vedlagt.
Komiteen deler forslagsstillernes
bekymring for at folk med dårlig råd og høye
strømutgifter kan komme til å slite økonomisk
i en periode med høye strømpriser.
Komiteen registrerer at forslagsstillernes
intensjon er å få ned strømutgiftene
til husholdningene i perioder med høy strømpris
gjennom å redusere el avgiften i slike perioder.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til finansministerens
svar, der det heter:
"I perioder med lite vann i magasinene og knapphet på kraft,
slik som i begynnelsen av 2003, vil en reduksjon i avgiftene på elektrisitet
ikke føre til tilsvarende lavere strømpriser til
forbrukerne. Dette skyldes at i en situasjon med knapphet på kraft
vil lavere avgifter til forbrukerne presse opp produsentprisene."
Redusert el avgift motsvares av økt
pris, og gir dermed først og fremst økt inntjening
til kraftselskapene. Flertallet understreker at dette
forslaget derfor i liten grad bidrar til å oppfylle forslagsstillernes
intensjon.
Flertallet viser videre til at
forslaget i tillegg vil gi økte administrasjonskostnader
for nettselskapene, og dermed trolig økte utgifter for
forbrukerne.
Flertallet viser også til
at trygdede og pensjonister med lav inntekt får et sjablonmessig
tillegg i bostøtten for å dekke utgifter til lys
og varme.
Flertallet mener at kostnadssiden
ved et slikt forslag tilsier at det bør behandles i sammenheng
med budsjettet. Flertallet fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Dokument nr. 8:39 (2005-2006) -
forslag fra stortingsrepresentantene Ketil Solvik-Olsen, Tord Lien, Torbjørn
Andersen og Gjermund Hagesæter om å redusere avgifter
på elektrisitet i perioder med høye strømpriser
- bifalles ikke."
Et annet flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre, har
merket seg at det er varslet en gjennomgang av energiloven og dens betydning
for kraftbalansen, strømprisene og strukturen i kraftbransjen,
med sikte på å sikre bedre utnyttelse og bruk
av eksisterende produksjon, samt ny kraftproduksjon.
Flertallet mener det er viktig å gjøre
det enklere og billigere for folk å velge andre oppvarmingsalternativer
enn strøm. Satsing på fornybar energi og tiltak
for å gjøre det billigere for folk å investere
i strømsparing, vil bidra til økt kraftproduksjon
og mindre forbruk. Samlet utgjør dette tiltak for å gjøre
husholdningene mindre sårbare for svingninger i strømprisene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil vise
til Budsjett-innst. S. nr. 5 (2005-2006) og mindretallets forslag
4 fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og
Venstre:
"Stortinget ber Regjeringen om å følge
utviklingen av strømprisen nøye. Dersom en unormal
situasjon igjen oppstår på elektrisitetsmarkedet,
bør det på nytt vurderes å bruke bostøtten
for å avhjelpe situasjonen for de mest vanskeligstilte."
Disse medlemmer vil videre vise
til at i det siste budsjettet fra regjeringen Stoltenberg I la Arbeiderpartiet
opp til å fjerne støtten til lys og varme i bostøtten. Dette
ble heldigvis forhindret av de borgerlige partiene og denne posten
ble kontinuerlig styrket under Samarbeidsregjeringens tid.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartieter skuffet over flertallets manglende
vilje til å gjøre noe med det høye avgiftsnivået
på strøm. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet senest ved behandlingen av statsbudsjettet
for 2006 foreslo en generell reduksjon i el avgiften, uten å få flertall
for det. På bakgrunn av at strømprisen nå er
langt høyere enn man forutså da statsbudsjettet
for 2006 ble behandlet, håpet disse medlemmer at
flertallet derfor ville vurdert å redusere avgiftsnivået
på strøm slik at prisøkningen ble mindre
dramatisk for den enkelte strømkunde. Disse medlemmer konstaterer
at brevet fra finansministeren til dels er usammenhengende og uklart.
På side 2 konkluderer finansministeren med at prisen på kraft
i hovedsak er bestemt av tilbud og etterspørsel i det nordiske
markedet som er tilknyttet Russland, Tyskland og Polen, samt at
det er "ofte kullkraft som balanserer prisen". Disse medlemmer er
enig i denne vurderingen. På side 3, derimot, antyder finansministeren
at en avgiftsreduksjon i Norge vil presse opp produsentprisen på strøm. Disse
medlemmer konstaterer at denne påstanden står
i motstrid til at det i dagens marked i hovedsak er kullkraft som
balanserer prisen. Disse medlemmer kan derfor ikke
se at det er sannsynliggjort på noen som helst måte
at en avgiftsreduksjon i Norge skal kunne presse opp strømprisene
i det nordiske markedet, og disse medlemmer er derfor
noe undrende til at flertallet bruker dette som sitt hovedargument
for å gå imot avgiftsreduksjoner.
Disse medlemmer har også registrert
anslag på at norske kraftselskaper, som i hovedsak er offentlig eid,
hittil i år har hatt 10 mrd. kroner mer i inntekter enn forventet.
Dette trekker klart i retning av at staten bør sette ned
el avgiften.
Disse medlemmer slutter seg ellers
til innholdet i dokumentet og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om retningslinjer for å redusere el avgiften
i perioder med høye strømpriser."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre mener at en mer effektiv energibruk er den viktigste
enkeltfaktoren for å sikre stabile strømpriser. Disse
medlemmer vil ha en energireform der ubrukte fornybare varmeressurser
tas i bruk, slik at strøm som i dag brukes til oppvarming kan
frigjøres til andre formål. Derfor må støtteordninger
til bedrifter og private som vil satse på oppvarming fra
alternative energikilder bedres. Disse medlemmer vil
ha økt utnyttelse av vindenergi og sikre bruk og utnyttelse
av annen fornybar energi som jordvarme, sol, bølge/tidevann
og bioenergi. Økt bruk av fornybar energi kan best skje
ved aktiv bruk av avgifter og økonomiske virkemidler.
Komiteens medlem fra Venstre vil
derfor opprettholde el avgiften, øke avgiften
på fyringsolje og gi økonomisk stimulans til bruk
av ny fornybar energi.