I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere å fremme
forslag om å innføre en tilskuddsordning for etablering
av trafikksikkerhetshaller i Norge."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Svein Gjelseth, Irene Johansen,
Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra
Høyre, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra
Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Kristelig
Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet, Eli Sollied Øveraas,
og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til vedlagte uttalelse
datert 29. mars 2006 fra Samferdselsdepartementet v/statsråden
i saken.
Flertallet viser til St.meld.
nr. 24 (2003-2004) Nasjonal transportplan 2006-2015, jf. Innst.
S. nr. 240 (2003-2004), der trafikksikkerhet er ett av fem hovedpunkter
innen transportpolitikken.
Flertallet mener at Regjeringen
prioriterer et effektivt trafikksikkerhetsarbeid meget høyt.
Selv om antall drepte og livsvarig skadde i trafikken er klart redusert
de siste årene, må arbeidet med å redusere ulykkestallene
fortsette og reduksjon i antallet skadde og drepte i trafikken må ha
høy prioritet.
Flertallet har merket seg at
en del tiltak av den typen som forslagsstillerne omtaler, har Statens
vegvesen vurdert som interessante og vegmyndighetene har deltatt
i etableringen av blant annet en trafikksikkerhetshall i Rogaland.
Staten har også deltatt i etablering av glattkjøringsbaner
på Sørlandet og i Våler i Hedmark.
Flertallet har den klare oppfatning
at Statens vegvesen har stor kompetanse til å vurdere effekten
av ulike trafikksikkerhetstiltak. Det er viktig at midlene som går
til trafikksikkerhet brukes på en mest mulig effektiv og
virkningsfull måte.
Flertallet mener også at
det er knyttet usikkerhet rundt driftskostnadene til eventuelle
trafikksikkerhetshaller. Det er ikke akseptabelt at unge førerkortkandidater
påføres en betydelig ekstrakostnad dersom ikke driftsutgiftene
dekkes inn gjennom den øvrige aktiviteten i hallen.
Flertallet har merket seg at
Rogalandsforskning skal evaluere erfaringene med trafikksikkerhetshallen
i Rogaland. Evalueringen vil foreligge sent på høsten
i år. I den sammenheng bør det vurderes hvordan
slike haller kan brukes, hvordan de eventuelt kan finansieres og
også hvor mange haller det eventuelt er behov for i Norge.
Dette bør gjøres før man innfører
støtteordninger for etablering av slike haller.
Komiteen vil vise
til at det i Steinkjer foreligger planer om å etablere
en trafikkpark (Sannan Trafikkpark). Trafikkparken er et konsept
fra en rekke etablerte trafikkparker i utlandet.
Forskning viser at slike parker gir positive
tall for mindre trafikkskadde i byer hvor slike anlegg er tatt i bruk.
Parken gir særlig barn en trygg og sikker innføring
i trafikkopplæring. Komiteen viser til at
trafikkparker, i tillegg til å gi økt kunnskap
og derav bedre adferd i trafikken, også gir trygghet, inspirasjon
og byutvikling.
Komiteen vil peke på at
slike trafikkparker vurderes i tilknytning til eventuelle etableringer
av trafikksikkerhetshaller og eventuelle tilskuddsordninger. Komiteen anser
det som rimelig at dette tas i sammenheng med evalueringen av trafikksikkerhetshallen i
Rogaland.
Komiteen tilrår at Dokument
nr. 8:38 (2005-2006) vedlegges portokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik,
viser til svar fra statsråden datert 29. mars 2006 hvor
statsråden gir uttrykk for at arbeidet med trafikksikkerhet
har høy prioritet i Regjeringens arbeid, og at selv om
antallet drepte og livsvarig skadde i trafikken har gått
ned, så er det viktig å fortsette arbeidet samt
sette i gang nye og effektive trafikksikkerhetstiltak. Statsråden
viser også til at det er viktig å se på de økonomiske
konsekvensene en etablering av trafikksikkerhetshaller vil kunne
ha i forhold til eventuelle økte kostnader i forbindelse
med kjøreopplæringen. Dette kan påføre
unge førerkortkandidater en betydelig ekstra kostnad dersom
disse må være med å finansiere aktivitetene
i hallen.
Disse medlemmer er enige i statsrådens
bekymring for dette, og er enige i at kostnadene i forbindelse med
driften av trafikksikkerhetshallene ikke skal legges til som en
ekstra utgift på den enkelte kjøreskoleeleven. Disse
medlemmer mener at etablering av trafikksikkerhetshaller
vil bidra til at mye av trafikksikkerhetsarbeidet lokalt vil kunne
gjøres på en mye mer rasjonell og effektiv måte. Disse
medlemmer mener at denne typen haller vil kunne gi et mye
mer målrettet og helhetlig trafikksikkerhetstilbud. Et
slikt tilbud vil favne om både barn, ungdom og eldre. Samtidig
vil en slik hall også kunne gi næringslivet muligheten
til å kunne tilby sine ansatte trafikksikkerhetsopplæring
som en del av bedriftens HMS-arbeid.
Disse medlemmer ser frem til
at erfaringene med den etablerte trafikksikkerhetshallen i Rogaland skal
evalueres, men er uenige i Regjeringens holdning om at man vil vente
på evalueringen, og derfor ikke vil være med å etablere
noen flere trafikksikkerhetshaller før denne evalueringen
er ferdig. Disse medlemmer har merket seg at flere
fylker, blant annet Trøndelag og Telemark, nå ønsker å etablere
tilsvarende tilbud på bakgrunn av den etablerte hallen
i Rogaland. Disse medlemmer mener at dette gir uttrykk
for at mange som arbeider med trafikksikkerhet og trafikkopplæring,
er av den klare oppfatning at denne etableringen har vært
svært vellykket, og noe som man ønsker å prøve
ut også i andre regioner av landet.
Disse medlemmer mener at man
ved å etablere en tilskuddsordning til oppstart av trafikksikkerhetshaller,
så vil man ta et langt steg i retning av å bedre
trafikksikkerheten i Norge. Disse medlemmer har også merket
seg statsrådens uttalelser i svarbrev av 29. mars 2006,
og forutsetter at departementet på egnet måte
melder tilbake til Stortinget om hvordan nåværende
praksis for tilskudd til lokale trafikksikkerhetstiltak kan endres
i forhold til behovet for å etablere en mer generell og
ensartet tilskuddsordning for lokale trafikksikkerhetstiltak for å gjøre
det enklere å utnytte lokalt initiativ og engasjement i
arbeidet for å øke trafikksikkerheten. Disse
medlemmer foreslår derfor at dokumentet vedlegges
protokollen.
Komiteenhar ellers ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:38 (2005-2006) - forslag fra stortingsrepresentantene Per Sandberg, Arne Sortevik, Anders Anundsen, Kåre Fostervold og Bård Hoksrud om å etablere trafikksikkerhetshaller i Norge - vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 3. mars 2006 med vedlegg
fra Transport- og kommunikasjonskomiteen vedrørende ovennevnte.
Det foreslås i Dokument nr. 8:38 (2005-2006)
at Regjeringen skal vurdere å fremme forslag om å innføre
en tilskuddsordning for etablering av trafikksikkerhetshaller i
Norge og at en slik tilskuddsordning skal finansieres innenfor Samferdselsdepartementets totale
rammer, men slik at det ikke skal gå på bekostning
av vegutbygging eller øvrige trafikksikkerhetstiltak.
Regjeringen prioriterer et effektivt trafikksikkerhetsarbeid
meget høyt og vurderer kontinuerlig muligheten for å ta
i bruk nye og effektive trafikksikkerhetstiltak. Selv om antallet
drepte og livsvarig skadde i trafikken klart er redusert i de siste årene,
er det fortsatt rom for forbedringer. Statens vegvesen, som er en
av hovedaktørene i trafikksikkerhetsarbeidet, mottar mange
henvendelser om å delta i finansieringen av ulike typer
trafikksikkerhetstiltak. Det er viktig, som forslagsstillerne påpeker,
at de offentlige trafikksikkerhetsmidlene brukes effektivt på virkningsfulle
tiltak. Vegmyndighetene har i en slik sammenheng derfor ikke ønske
om eller mulighet til å støtte alle de tiltak
som foreslås. En del tiltak av den typen forslagsstillerne
omtaler har vegvesenet vurdert som interessante, og vegmyndighetene har
således deltatt i etableringen av et opplæringstiltak i
Vest-Agder (TRAFOEN), sykkelgårder i Sør- Trøndelag
og Aust-Agder og trafikksikkerhetshallen i Rogaland.
Slike haller kan være en lokal inspirasjonskilde
i trafikksikkerhetsarbeidet og vil kunne anvendes aktivt både
for å påvirke unge trafikanter til sikker atferd,
og i forbindelse med føreropplæring og etteropplæring
av sjåfører med erfaring. Initiativet til denne
typen trafikksikkerhetstiltak tas ofte av ildsjeler lokalt. Selv
om det er vanskelig å skaffe etableringsmidler viser vegvesenets
erfaring at det er finansieringen av den langsiktige driften av
slike tiltak som byr på de største utfordringene.
Vi har sett flere tilfeller av at for eksempel glattkjøringsbaner
som er bygd med offentlig støtte, senere har fått
store driftsproblemer.
Dersom trafikksikkerhetshaller skal brukes aktivt
i føreropplæringen, vil dette kunne bety at unge
førerkortkandidater pålegges en betydelig ekstrakostnad
om ikke driftskostnadene kan dekkes inn gjennom den øvrige
aktiviteten i hallen. Jeg mener derfor at før en investerer
i slike tiltak er det meget viktig og nærmest en forutsetning
at det er etablert et system for finansiering av driftskostnader
over en tilstrekkelig lang tidsperiode.
For å etablere slike tiltak kan det
være nødvendig med offentlige tilskudd. Det må imidlertid
presiseres at det er viktig at lokale krefter og lokalt næringsliv
deltar i etablering og videre drift av hallene.
Når det gjelder trafikksikkerhetshallen
som nå er i drift i Rogaland, vil erfaringene bli evaluert
av Rogalandsforskning. Selv om det finnes erfaringsdata fra Sverige,
mener jeg at det er riktig å avvente evalueringsrapporten
før det eventuelt åpnes for utbygging av flere
haller rundt omkring i landet. Denne rapporten vil foreligge sent
på høsten i år. Det bør da vurderes
hvordan slike haller kan brukes, hvordan de eventuelt kan finansieres
og også hvor mange haller det eventuelt er behov for i
Norge.
Forslagsstillerne peker spesielt på en
finansieringsordning for trafikksikkerhetshaller. Det framkommer jevnlig
gode lokale forslag om andre interessante og effektive tiltak som
kan vurderes opp mot trafikksikkerhetshaller.
Jeg vil på denne bakgrunn be Vegdirektoratet
vurdere nåværende praksis for tilskudd til lokale
trafikksikkerhetstiltak og behovet for å etablere en mer
generell og ensartet tilskuddsordning for lokale trafikksikkerhetstiltak.
En slik eventuell ordning bør også kunne gjøre det
enklere å utnytte lokalt initiativ og engasjement i arbeidet
for å øke trafikksikkerheten.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 11. mai 2006
Per Sandberg
leder |
Eirin Faldet
ordfører |