I brev 16. mai 2005 ber Kontroll- og
konstitusjonskomiteen om et anslag på i hvor mange prosent
av de sakene som jeg avsluttet i 2005 med kritikk, offentlige myndigheter
ikke har rettet seg etter mine henstillinger. Komiteen har videre ønsket å få opplyst
hvordan dette fordeler seg på henholdsvis statlige- og
kommunale-/fylkeskommunale virksomheter.
Komiteens henvendelse knytter seg til ca. 15 % av
de realitetsbehandlede sakene ved mitt kontor. En oppdatert oversikt
viser at dette gjelder 171 saker for året 2005.
En manuell gjennomgang av sakene viser at forvaltningen
i 5,8 % av disse ikke haretterfulgt min kritikk eller henstilling,
dvs. 10 saker. Av disse fordeler 8 saker seg på statlige
virksomheter og 2 saker seg på kommunal-/fylkeskommunale
virksomheter. I den grad den konkrete saken gir grunn til det, følges
disse sakene opp herfra. Ofte gir likevel sakene ikke grunn til dette,
f.eks. fordi saken har mistet sin aktualitet eller fordi forvaltningen
har tilkjennegitt saklig og relevant faglig uenighet. I sin ytterste
konsekvens kan jeg, som komiteen er kjent med, dersom det er grunn
til det anbefale søksmål, jf. rettshjelploven
13. juni 1980 nr. 35 § 19 nr. 3. Det er bl.a.
i denne typen saker det vil kunne være aktuelt å gjøre
dette. Det er imidlertid sjelden behov for dette og jeg har heller
ikke funnet det nødvendig å anbefale søksmål
i noen saker i 2005.
1 49,1 % av sakene, dvs. 84 saker,
har forvaltningen tilkjennegitt at den vil eller har etterkommet
mine henstillinger eller anmodninger. Jeg minner her for ordens skyld
om at mine undersøkelser kan være knyttet både til
saksbehandlingen og realiteten i saken. I de sakene hvor jeg har
hatt kritiske merknader til saksbehandlingen, kan likevel utfallet
av saken (realiteten for klageren) bli det samme etter at forvaltningen
har behandlet saken i samsvar med mine henstillinger.
1 39,8 % av sakene, dvs. 68 saker,
har det ikke vært grunnlag for å be om en fornyet
vurdering. I disse sakene vil jeg normalt be forvaltningen om å merke
seg det jeg har anført for fremtiden. Jeg har imidlertid
ikke noe grunnlagsmateriale for å vurdere i hvilken utstrekning
dette gjøres, men inntrykket er at forvaltningen hovedsakelig
retter seg etter mine henstillinger også i disse sakene.
I de resterende 5,3 % av sakene, dvs.
9 saker, har forvaltningen ikke kommet med noen tilbakemelding ennå.
Tallene kan stilles opp i følgende
tabell:
| Statlige virksomheter | Kommunal-/
fylkeskomm. virksomheter | Sum |
Forv. har
ikke etterkommet ombudsmannens henstillinger
eller anmodninger Forv. har etterkommet
ombudsmannens henstillinger eller
anmodninger Ombudsmannen ikke har bedt om å bli
holdt orientert Forv. har ikke kommet med
noen tilbakemelding ennå | 8 62 36 7 | 2 22 32 2 | 10 84 68 9 |
Sum | 113 | 58 | 171 |
Hovedinntrykket mitt som også bekreftes
av gjennomgangen av sakene, er at forvaltningen sjelden uten grunn ikke
forholder seg lojalt til mine henstillinger og anmodninger. Jeg
opplever med andre ord ikke dette som særlig problematisk
i mitt forhold til forvaltningen.