Vedlegg 1: Brev fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet v/statsråden til arbeids- og sosialkomiteen, datert 19. mai 2006

Dokument nr 8:78 (2005 - 2006)

Jeg viser til brev av 27. april 2005 der arbeids- og sosialkomiteen ber meg vurdere forslag fra stortingsrepresentantene Martin Engeset og Erna Solberg om innføring av "Green Card-ordning" for arbeidssøkere med behov for særskilt tilrettelegging av arbeidsplassen, jf Dokument 8:78 (2005-2006).

Jeg kan opplyse om at en slik ordning ble innført av Rikstrygdeverket høsten 2005. Denne ordningen omtales som et garantibevis, "Garanti for oppfølging". Garantibeviset forplikter etaten til rask bistand i tilrettelegging av arbeidsplasser. Arbeidsgiver blir gjennom dette orientert om tjenester som kan fås hos hjelpemiddelsentralen og den lokale ansvarspersonen. Garantibeviset er en hjelp for arbeidssøkere med nedsatt funksjonsevne. Med et garantibevis vil hjelpemiddel-sentralen gi råd og veiledning for tilrettelegging av arbeidsplassen. Vi vurderer om det er behov for tiltak til å gjøre garantibeviset bedre kjent.

Alle brukere som fyller de medisinske vilkårene i lov om folketrygd § 10-5 kan få et garantibevis ved å henvende seg til hjelpemiddelsentralen i det fylket de bor. Hjelpemiddelsentralen vil da sammen med brukeren foreta en funksjonsvurdering og finne ut om vedkommende kan være aktuell for ordningen.

Hjelpemiddelsentralene er ressurs- og kompetansesentre som har kunnskap og kompetanse i hvordan hjelpemidler, tolk og ergonomiske tiltak kan kompensere eller avhjelpe funksjonstap. For å lykkes i arbeidet med å gi bistand til personer med funksjonsnedsettelser stilles det krav til hjelpemiddelsentralene om å være mer i forkant. Jeg ser på ordningen "Garanti for oppfølging" som et ledd i dette arbeidet.

Et garantibevis vil gjøre det lettere for brukeren å komme seg i arbeid, og det kan også være til hjelp for arbeidsgiveren i ansettelsesprosessen. Et slikt garantibevis vil videre sikre at nødvendig tilrettelegging på arbeidsplassen skjer så raskt som mulig.

Denne ordningen vil bli evaluert til høsten når den har vart i ett år. Da vil Rikstrygdeverket vurdere omfanget og virkningen av denne ordningen.

For øvrig vil jeg informere om at myndighetene og partene i arbeidslivet i løpet av første halvår vurderer innretningen på virkemidlene i IA-avtalen. I den forbindelse drøftes det om det er behov for en mer omfattende tilretteleggingsgaranti der målet er å gi arbeidsgiver en trygghet for at arbeidssøkere med redusert funksjonsevne får den nødvendige bistand som funk­sjonsnedsettelsen krever i den konkrete arbeidssituasjon. Ovennevnte "Garanti for oppfølging" vil i tilfelle gå inn som en del av en slik tilretteleggingsgaranti.