I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen, senest i statsbudsjettet for 2007, fremme forslag om å innføre en "Green Card-ordning" for arbeidssøkere med behov for særskilt tilrettelegging av arbeidsplassen."
Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse for forslaget.
Komiteen ba i brev av 27. april 2006 om departementets
vurdering av forslaget. Departementets svarbrev av 19. mai 2006
følger vedlagt. I tillegg sendte komiteens medlem fra Høyre,
Martin Engeset, ytterligere spørsmål til departementet
22. mai 2006. Brevet samt svarbrevet fra departementet av 1. juni
2006, følger vedlagt.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen og Sverre Myrli, fra Fremskrittspartiet, Robert Eriksson, Kari Kjønaas Kjos og Kenneth Svendsen, fra Høyre, Martin Engeset, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild Woie Duesund, fra Senterpartiet, Dagfinn Sundsbø og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til Dokument nr. 8:78 (2005-2006) om innføring av "Green Card-ordning" for arbeidssøkere med behov for særskilt tilrettelegging av arbeidsplassen.
Komiteen viser til at på tross av et bedret arbeidsmarked er situasjonen vanskelig for personer med nedsatt funksjonsevne. Om lag 15 pst. av befolkningen i alderen 16 til 66 år har i arbeidskraftundersøkelsen oppgitt å ha funksjonshemning. Antall og andel sysselsatte blant personer med nedsatt funksjonsevne har holdt seg relativt stabilt fra 2. kvartal 2002 til 2. kvartal 2005. 2. kvartal 2005 var bare 44 pst. av personer med funksjonshemning i denne aldersgruppen sysselsatt. Forskjellen i sysselsetting har holdt seg om lag uendret. For befolkningen totalt var sysselsettingsraten 74 pst. I samme gruppe oppgir 3,7 pst. å være arbeidsledige. Arbeidsledigheten er om lag den samme eller noe lavere enn hos befolkningen totalt. Det er for mange som faller utenfor arbeidslivet. Komiteen viser til NAV-reformen, gjennomgang av delmålene i IA-avtalen og den varslede stortingsmeldingen om arbeid, velferd og inkludering.
Komiteen vil bemerke at forslaget tar opp en svært viktig problemstilling, idet andelen funksjonshemmede i arbeid ikke ser ut til å ha økt i IA-perioden, til tross for at det var en målsetting å øke andelen sysselsatte personer med nedsatt funksjonsevne.
Komiteen viser til at en undersøkelse utarbeidet av Nasjonalt dokumentasjonssenter viser at personer med nedsatt funksjonsevne stiller langt bak i køen når bedrifter innkaller til jobbintervju, selv om de er godt kvalifisert for stillingen.
Abelia, en organisasjon som arbeider for at kunnskapsbedriftene ansetter, tilrettelegger og beholder kompetente funksjonshemmede arbeidstakere, har etterlyst en ordning hvor den arbeidssøkende får utdelt et såkalt "Green Card 2" for fremvisning ved søknad av jobb, for å bidra til å senke terskelen for innkalling til intervju. "Green Card" må inneholde en garanti overfor arbeidsgiver om at nødvendige tilpasninger av arbeidsplassen vil bli støttet av det lokale trygdekontor.
I sin uttalelse til forslaget, jf. svarbrev av 19. mai 2006 til arbeids- og sosialkomiteen, skriver statsråd Bjarne Håkon Hanssen:
"Jeg kan opplyse om at en slik ordning ble innført av Rikstrygdeverket høsten 2005. Denne ordningen omtales som et garantibevis, "Garanti for oppfølging". Garantibeviset forplikter etaten til rask bistand i tilrettelegging ar arbeidsplassen. Arbeidsgiver blir gjennom dette orientert om tjenester som kan fås hos hjelpemiddelsentralen og den lokale ansvarspersonen."
Videre skriver statsråden:
"Denne ordningen vil bli evaluert til høsten når den har vart i ett år. Da vil Rikstrygdeverket vurdere omfanget og virkningen av denne ordningen.
For øvrig vil jeg informere om at myndighetene og partene i arbeidslivet i løpet av første halvår vurderer innretningen på virkemidlene i IA-avtalen. I den forbindelse drøftes det om det er behov for en mer omfattende tilretteleggingsgaranti der målet er å gi arbeidsgiver en trygghet for at arbeidssøkere med redusert funksjonsevne får den nødvendige bistand som funksjonsnedsettelsen krever i den konkrete arbeidssituasjon."
Komiteen viser til at garantibeviset "Garanti for oppfølging" er ment å være et dokument som arbeidssøkere med funksjonsnedsettelser og med behov for tilrettelegging av arbeidsplass kan legge ved jobbsøknaden, slik som blant annet Abelia har uttrykt ønske om. Komiteenimøteser derfor den varslede evalueringen av gjeldende garantiordning og forutsetter at gjennomgangen tar for seg både innhold, regelverksutforming og spørsmål om i hvilken grad ordningen er gjort tilstrekkelig kjent for brukerne.
Av svarbrevet fra statsråd Bjarne Håkon Hanssen til stortingsrepresentant Martin Engeset av 1. juni 2006 fremgår det at hjelpemiddelsentralenes tilretteleggingsplikt ikke er utvidet som følge av ordningen. På denne bakgrunn fremstår det som uklart hvilke nye rettigheter ordningen eventuelt gir til arbeidssøkere med nedsatt funksjonsevne.
Komiteen har merket seg at departementet i samarbeid med Rikstrygdeverket vil følge opp ordningen videre, og forventer at denne oppfølgingen også vil omfatte konkrete og offensive informasjonstiltak overfor brukere og brukerorganisasjoner.
Komiteenviser videre spesielt til statsrådens brev av 1. juni 2006, siste avsnitt:
"Departementet vil i samarbeid med Rikstrygdeverket følge opp ordningen videre for å sikre at den blir godt kjent og benyttet på alle landets hjelpemiddelsentraler."
Komiteenønsker å understreke viktigheten av at alle virkemidler, økonomiske og tekniske, er avklart til jobbintervjuet og at de utløses umiddelbart ved bekreftelse om ansettelse.
Komiteenviser til at statsråden i sitt brev av 19. mai 2006 til komiteen uttaler at det allerede finnes en slik ordning som foreslått i Dokument nr. 8:78 (2005-2006) gjennom den etablerte "Garanti for oppfølging". Komiteen forutsetter at statsråden på egnet måte gir tilbakemelding om eventuelle omlegginger som følge av reforhandling av virkemidler i IA-avtalen våren 2006 og resultatene av evaluering av garantiordningen høsten 2006.
Komiteen foreslår på denne bakgrunn at dokumentet vedlegges protokollen.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:78 (2005-2006) - forslag fra stortingsrepresentantene Martin Engeset og Erna Solberg om innføring av "Green Card-ordning" for arbeidssøkere med behov for særskilt tilrettelegging av arbeidsplassen - vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 27. april 2005
der arbeids- og sosialkomiteen ber meg vurdere forslag fra stortingsrepresentantene
Martin Engeset og Erna Solberg om innføring av "Green Card-ordning"
for arbeidssøkere med behov for særskilt tilrettelegging
av arbeidsplassen, jf Dokument 8:78 (2005-2006).
Jeg kan opplyse om at en slik ordning ble innført
av Rikstrygdeverket høsten 2005. Denne ordningen omtales
som et garantibevis, "Garanti for oppfølging". Garantibeviset
forplikter etaten til rask bistand i tilrettelegging av arbeidsplasser.
Arbeidsgiver blir gjennom dette orientert om tjenester som kan fås
hos hjelpemiddelsentralen og den lokale ansvarspersonen. Garantibeviset
er en hjelp for arbeidssøkere med nedsatt funksjonsevne.
Med et garantibevis vil hjelpemiddel-sentralen gi råd og
veiledning for tilrettelegging av arbeidsplassen. Vi vurderer om
det er behov for tiltak til å gjøre garantibeviset
bedre kjent.
Alle brukere som fyller de medisinske vilkårene
i lov om folketrygd § 10-5 kan få et
garantibevis ved å henvende seg til hjelpemiddelsentralen
i det fylket de bor. Hjelpemiddelsentralen vil da sammen med brukeren foreta
en funksjonsvurdering og finne ut om vedkommende kan være
aktuell for ordningen.
Hjelpemiddelsentralene er ressurs- og kompetansesentre
som har kunnskap og kompetanse i hvordan hjelpemidler, tolk og ergonomiske
tiltak kan kompensere eller avhjelpe funksjonstap. For å lykkes
i arbeidet med å gi bistand til personer med funksjonsnedsettelser stilles
det krav til hjelpemiddelsentralene om å være mer
i forkant. Jeg ser på ordningen "Garanti for oppfølging"
som et ledd i dette arbeidet.
Et garantibevis vil gjøre det lettere
for brukeren å komme seg i arbeid, og det kan også være
til hjelp for arbeidsgiveren i ansettelsesprosessen. Et slikt garantibevis
vil videre sikre at nødvendig tilrettelegging på arbeidsplassen
skjer så raskt som mulig.
Denne ordningen vil bli evaluert til høsten
når den har vart i ett år. Da vil Rikstrygdeverket
vurdere omfanget og virkningen av denne ordningen.
For øvrig vil jeg informere om at myndighetene
og partene i arbeidslivet i løpet av første halvår
vurderer innretningen på virkemidlene i IA-avtalen. I den
forbindelse drøftes det om det er behov for en mer omfattende
tilretteleggingsgaranti der målet er å gi arbeidsgiver
en trygghet for at arbeidssøkere med redusert funksjonsevne
får den nødvendige bistand som funksjonsnedsettelsen
krever i den konkrete arbeidssituasjon. Ovennevnte "Garanti for
oppfølging" vil i tilfelle gå inn som en del av
en slik tilretteleggingsgaranti.
Jeg viser til Deres brev av 19. mai
2005 hvor det opplyses at "en slik ordning (Green Card - min tilføyelse) ble
innført av Rikstrygdeverket høsten 2005."
For å sikre Stortinget et tilstrekkelig
godt beslutningsgrunnlag for behandling av denne saken ber vi om å få opplyst
følgende:
1. Når (dato)
og på hvilken måte har Rikstrygdeverket innført
en ordning med garantibevis, omtalt som "Garanti for oppfølging"?
Er det utarbeidet en forskrift for ordningen eller er det skjedd
gjennom et Rundskriv?
2. Hvilke kanaler er benyttet for å gjøre
ordningen kjent blant annet overfor de ulike organisasjonene og
deres medlemmer?
3. Hvordan er denne nye ordningen omtalt
helt konkret fra Rikstrygdeverkets side?
Punkt 3 ovenfor er viktig for å bringe
på det rene om den ordningen som beskrives i Deres brev,
på en god nok måte ivaretar det som var intensjonen
i vårt forslag i Dokument nr 8:78.
Jeg viser til brev av 22. mai 2006
der stortingsrepresentant Martin Engeset ber om ytterligere opplysninger om
garantibevisordningen som ble innført av Rikstrygdeverket
høsten 2005.
1. Rikstrygdeverket
rettet 3. august 2005 en forespørsel til Arbeids-
og sosialdepartementet om innføring av en garantibevisordning.
Det ble da gitt tilbakemelding på at departementet så positivt
på at det utvikles systemer og arbeidsformer som gjør prosessen
med å tilrettelegge arbeidsplassen for personer med funksjonsnedsettelser
enklere.
Ordningen med garantibevis ble deretter innført 28. september
2005. Det er ikke utarbeidet noen egen forskrift for ordningen og
den er heller ikke omtalt i rundskriv. Hjelpemiddelsentralenes tilretteleggingsplikt
er ikke utvidet som følge av ordningen, men garantibeviset
skal sikre rask bistand i tilrettelegging av arbeidsplassen.
2. Ordningen er gjort kjent i brev av 28. september 2005
fra Rikstrygdeverket til Fylkesdirektørene og Administrasjonssjefene
på hjelpemiddelsentralene (kopi av brev vedlagt). Praksis
er at fylkene orienterer brukerorganisasjonene gjennom egne kanaler i
fylkene. Vi er kjent med at hjelpemiddelsentralene har omtalt ordningen
i kurs for ulike samarbeidspartnere.
3. Konkret omtale av ordningen er gitt
i brevet det vises til i pkt 2. Orientering om garantibeviset gis dessuten
på www.trygdeetaten.no.
Departementet vil i samarbeid med Rikstrygdeverket følge
opp ordningen videre for å sikre at den blir godt kjent
og benyttet på alle landets hjelpemiddelsentraler.
En arbeidsgruppe sammensatt av representanter
fra ulike nivåer i etaten på fagområdet
"arbeid", har i lengre tid hatt fokus på å utvikle
tilbud for å understøtte funksjonshemmedes muligheter
i arbeidslivet. Som en følge av dette er det utarbeidet
et garantibevis der etaten forplikter seg til rask bistand i tilrettelegging
av arbeidsplasser.
Garantibeviset "Garanti for oppfølging"
er et dokument som arbeidssøkere med funksjonsnedsettelser
og med behov for tilrettelegging av arbeidsplass kan legge ved jobbsøknaden.
Garantibeviset gir rett til tilrettelegging/tiltak på arbeidsplassen
når bruker fyller de medisinske vilkårene i Lov
om folketrygd. Hjelpemiddelsentralenes tilretteleggingsplikt blir
ikke utvidet som følge av beviset. Gjennom garantibeviset
blir arbeidsgiver orientert om praktiske forhold knyttet opp mot behovet
for tilrettelegging av arbeidsplass til arbeidssøkeren.
Prinsippet om bruk av Garantibeviset legger vekt på at
det er et tilbud til personen som har behov for tilrettelegging
av arbeidsplass og som er arbeidssøker. Målet
med Garantibeviset er å understøtte rask bistand i
tilrettelegging av arbeidsplass og at arbeidsgiver blir orientert
om tjenester gjennom hjelpemiddelsentralen og lokal ansvarsperson.
Garantibeviset følger vedlagt.
Det er viktig at også mennesker med
funksjonsnedsettelser gis mulighet til å delta aktivt i
arbeidslivet. I et slikt perspektiv er det viktig å se
på personens ressurser og muligheter. I forhold til arbeid
innebærer dette at man ser på personens forutsetninger
for å utføre ulike arbeidsoppgaver. Personer med
nedsatt funksjonsevne kan være i arbeid og utføre
oppgavene sine når arbeidsplassen er tilrettelagt for dette.
Hjelpemiddelsentralene er ressurs- og kompetansesentre
som har kunnskap og kompetanse i hvordan hjelpemidler, tolk og ergonomiske
tiltak kan kompensere eller avhjelpe funksjonstap. For å lykkes
i arbeidet med å gi bistand til mennesker med funksjonsnedsettelser
stilles krav til hjelpemiddelsentralene om å være mer
i forkant, Større satsing må knyttes til å følge
bruker i ulike faser - fra hjem, skole og arbeid.
Rikstrygdeverket er av den oppfatning at et
slikt garantibevis vil være med på å gjøre
det enklere for mennesker med funksjonsnedsettelser å søke
seg inn i arbeidslivet Dette er i tråd med IA-avtalens
delmål 2 - flere mennesker med funksjonsnedsettelser i
arbeid.
Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den 6. juni 2006
Karin Andersen
leder |
Kari Kjønaas Kjos
ordfører |