I forbindelse med økte prognoser på refusjonsinntekter
foreslås det å parallelloppjustere bevilgningen under
kap. 441 post 1 og kap. 3441 post 2 med 5 mill. kroner, jf. omtale
under kap. 3441 post 2.
I forbindelse med overføringen av bevilgningen
til Rådgivningskontorene for kriminalitetsofre foreslås det å redusere
bevilgningen under kap. 441 post 1 med 1 mill. kroner mot en tilsvarende økning
av bevilgningen under kap. 440 post 1, jf. omtale under kap. 440 post
1.
I forbindelse med overføring av ansvaret
for livvakttjenesten fra Oslo politidistrikt til Politiets sikkerhetstjeneste
foreslås det å redusere bevilgningen under kap. 441
post 1 med 2,25 mill. kroner mot en tilsvarende økning
under kap. 440 post 1, jf. omtale under kap. 440 post 1.
Samlet foreslås det å øke
bevilgningen med 1,75 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at Regjeringen på bakgrunn av at ansvaret for livvaktstjeneste
er overført fra Oslo politidistrikt til Politiets sikkerhetstjeneste,
reduserer bevilgningen på kap. 441 post 1 med 2,25 mill.
kroner, mot en tilsvarende økning på kap. 440
post 1. Disse medlemmer mener man ikke bør
svekke de skarpe enheter ved Oslo politiet. Disse medlemmer ser
at Norge har en rolle i utenrikspolitikken som fører til
en rekke statsbesøk til hovedstaden. Disse medlemmer mener
derfor det ikke er forsvarlig å nedjustere bevilgningen
til Oslo med over 2 mill. kroner. Disse medlemmer vil
derfor legge inn en tilsvarende økning.
Disse medlemmer ser at Regjeringen
har anslått økte refusjonsinntekter på 5
mill. kroner for Oslo-politiet. Disse medlemmer ser
at dette i realiteten vil kunne innebære en reduksjon av
de frie midler som Oslo-politiet har til disposisjon. Disse
medlemmer mener de utfordringer man ser i Oslo er så store at
man ikke kan risikere redusert aktivitet, fordi man ikke får
tilstrekkelige refusjonsinntekter. Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn styrke Oslo-politiet med ytterligere
4 mill. kroner. Disse medlemmer viser også til
merknad under punkt 6.10. Totalt styrkes da Oslo-politiet med kr 10 250 000
i forhold til Regjeringens forlag.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med kr 12 250 000 i forhold til Regjeringens
forslag, tilsvarende en økning på kr 14 000 000
i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
441 | | Oslo politidistrikt
(jf. kap. 3441) | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 440 post 1,
forhøyes med | 14 000 000 |
| | fra kr 1 344 068 000 til
kr 1 358 068 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre er bekymret
for utviklingen i den organiserte kriminaliteten og de økende
problemene knyttet til menneskehandel og prostitusjon. For å styrke
politiets evne til å bekjempe denne kyniske kriminaliteten,
avsettes til sammen 10 mill. kroner til formålet på kap.
440.1 og 441.1 Økningen skal bidra til å styrke
arbeidet i Kripos og sette Oslo-politiet bedre i stand til å takle
de særlige utfordringene i hovedstaden.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
441 | | Oslo politidistrikt
(jf. kap. 3441) | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 440 post 1,
forhøyes med | 6 750 000 |
| | fra kr 1 344 068 000 til
kr 1 350 818 000" | |