Det forventes et mindreforbruk på posten
og bevilgningen foreslås redusert med 2,4 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyreviser til at
de regionale helseforetakene har overtatt finansieringsansvar
og bestilleransvar for opptreningsinstitusjoner, helsesportsentra mv.
fra 1. januar 2006, jf. Innst. S. nr. 11 (2004-2005).
Disse medlemmer understreker
at de private opptreningsinstitusjonene må få likeverdige
betingelser i forhold til helseforetakenes egne virksomheter. Videre
vil disse medlemmer presisere at de regionale helseforetakene
må sikre gode tilbud om arbeidsrettet rehabilitering, slik
at flere kan få mulighet til å vende tilbake til
arbeidslivet etter sykemelding. De private opptreningsinstitusjonene
har allerede etablert tilbud innenfor arbeidsrettet rehabilitering. Disse medlemmer vil
derfor foreslå at det bevilges 25 mill. kroner til kjøp
av tjenester innenfor arbeidsrettet rehabilitering fra private opptreningsinstitusjoner,
helsesportsentra osv. Kap. 732 post 21 foreslås derfor økt med
25 mill. kroner utover Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak
(jf. kap. 3732) | |
| 21 | Forsøk og utvikling
i sykehussektoren, kan overføres, forhøyes
med | 22 600 000 |
| | fra kr 17 012 000 til
kr 39 612 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
at både de offentlige helseforetakene og de private ideelle
helsevirksomhetene får økte pensjonskostnader
som følge av endringer i de økonomisk-tekniske
parametrene som ligger til grunn for beregning av pensjonskostnader.
Regjeringen har ikke skissert noen løsning for de private
sykehusene i Revidert nasjonalbudsjett for 2006. Dette gjør
at mange av de private ideelle virksomhetene får problemer
med å betale sine pensjonskostnader, noe som igjen kan
føre til at sengeposter må stenge og økte
helsekøer.
Disse medlemmer vil understreke
at disse virksomhetene trenger stabile og forutsigbare rammevilkår for å kunne
gi pasientene et best mulig tilbud.
Disse medlemmer vil foreslå å øke
bevilgningen på kap.732 post 70 med 25 mill. kroner som
et tilskudd til dekning av de private ideelle sykehusenes økte
pensjonskostnader.
Disse medlemmer viser til at
de regionale helseforetakene fra 1. januar 2004 har overtatt
ansvar for spesialisert behandling for rusmiddelmisbrukere. Rusmiddelavhengige
opplever lange ventetider for helt nødvendig behandling,
til tross for at mange har alvorlige helseproblemer i tillegg til
fare for overdosedødsfall og en uholdbar sosial situasjon.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak
(jf. kap. 3732) | |
| 70 | Tilskudd til helseforetakene, kan overføres, kan nyttes under postene
71, 72, 73, 74 og 75, forhøyes med | 25 000 000 |
| | fra kr 3 308 196 000 til
kr 3 333 196 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i kap. 732 hvor bevilgninger til de regionale
helseforetakene økes betydelig. Disse medlemmer forventer
at rusmisbrukere får de nødvendige behandlingstilbud
i spesialisthelsetjenesten.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det
er helt nødvendig å utarbeide en opptrappingsplan for
rusfeltet, for å sikre økt kapasitet og kvalitet
i rusbehandlingen. Disse medlemmer foreslår å bevilge
totalt 55 mill. kroner til første trinn i en slik opptrapping,
fordelt med 35 mill. kroner til regionale helseforetak og 20 mill.
kroner til kommunale tiltak, jf. omtale under kap. 761 post 63.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak
(jf. kap. 3732) | |
| 70 | Tilskudd til helseforetakene, kan overføres, kan
nyttes under postene 71, 72, 73, 74 og 75, forhøyes
med | 60 000 000 |
| | fra kr 3 308 196 000 til
kr 3 368 196 000" | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at de regionale helseforetakene overtok finansierings-
og bestilleransvaret for rehabiliteringsplasser fra 1. januar
2006. Fra 2007 skal fordelingen av midlene foregå etter
nytt inntektssystem, jf. St.meld. nr. 5 (2003-2004). Dette
medlem mener det er viktig at Regjeringen følger
opp den planlagte finansieringsordningen.
Dette medlem mener at behandlingskapasiteten for
rusavhengige pasienter må økes. Stenging av M3, avdeling
for avrusning i Helse Øst, i sommer er uheldig, og det
er dessuten i flere regioner brudd på behandlingsfrister
for tverrfaglig spesialisert rusmiddelbehandling. Dette medlem foreslår
derfor at bevilgningen på kap. 732 post 70 økes
med 50 mill. kroner for å styrke rusbehandlingen.
Dette medlem viser for øvrig
til fellesmerknader med Høyre og Venstre vedrørende
pensjonskostnadene til de private ideelle sykehusene, og fremmer
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak
(jf. kap. 3732) | |
| 70 | Tilskudd til helseforetakene, kan overføres, kan nyttes under postene
71, 72, 73, 74 og 75, forhøyes med | 75 000 000 |
| | fra kr 3 308 196 000 til
kr 3 383 196 000" | |
Det vises til St.meld. nr. 5 (2003-2004), jf.
Innst. S. nr. 82 (2003-2004), der prinsipper for fordeling av basisbevilgningene
mellom regionale helseforetak ble lagt fram. I hovedsak innebærer
omleggingen at Helse Vest og Helse Midt-Norge skal få en
større andel av basisbevilgningen, mens de tre andre regionale
helseforetakene vil få redusert sin andel av basisbevilgningen.
Omleggingen av fordelingen mellom de regionale helseforetakene startet
i 2005. Etter Stortingets behandling av statsbudsjettet for 2005
og 2006, jf. Budsjett-innst. S. nr. 11 (2004-2005) og Budsjett-innst. S.
nr. 11 (2005-2006), gjenstår det to år av overgangsperioden
(årene 2007 og 2008).
Regjeringen varslet i St.prp. nr. 1 Tillegg
nr. 1 (2005-2006) at en vil vurdere en reduksjon i overgangsperioden
i forbindelse med budsjettforslaget for 2007. Det foreslås
allerede nå å bevilge 100 mill. kroner for å forsere
omfordelingen mellom regionale helseforetak. Midlene foreslås
fordelt med 60 mill. kroner til Helse Vest og 40 mill. kroner til
Helse Midt-Norge. Den økte bevilgningen innebærer
også at Helse Sør og Helse Nord vil få mindre
trekk i sine basisbevilgninger dersom omfordelingen skal skje uten
ytterligere tilføring av midler.
Tabell 3.1 i proposisjonen viser de samlede
omfordelingsvirkningene innenfor basisbevilgningene etter Stortingets
behandling av budsjettforslaget for 2006 og gjenstående
omfordeling. Oppgaveendringer, endringer i inntektsstrømmer
(ISF-sats mv.), demografisk utvikling mv. vil påvirke omfordelingsvirkningene.
I forbindelse med behandlingen av St.prp. nr.
1 (2005-2006) vedtok Stortinget at finansieringsansvaret for legemiddelgruppen
TNF-hemmere skal overføres til regionale helseforetak fra
1. juni 2006. Ved beregning av det beløpet som
skulle overføres til de regionale helseforetak ble det
anslått et etterslep på 1 mnd. Det viser seg nå at
apotekene får oppgjør hver 14. dag. Det foreslås
derfor å overføre 40 mill. kroner, tilsvarende
utbetalinger for ytterligere en halv måned, fra kap. 2751
post 70 Legemidler til kap. 732 postene 71-75 med følgende
fordeling:
Post 71 Tilskudd til Helse Øst
RHF | 12,2 mill. kroner |
Post 72 Tilskudd til Helse
Sør RHF | 8,0 mill. kroner |
Post 73 Tilskudd til Helse
Vest RHF | 8,6 mill. kroner |
Post 74 Tilskudd til Helse
Midt-Norge RHF | 5,2 mill. kroner |
Post 75 Tilskudd til Helse
Nord RHF | 6,0 mill. kroner |
I St.prp. nr. 39 (2005-2006), jf. Innst. S.
nr. 121 (2005-2006), ble det signalisert at Regjeringen ville komme
tilbake med en omtale av den økonomiske situasjonen ved
sykehusene i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2006.
Det vises til proposisjonen for nærmere
redegjørelse.
Det vises til Budsjett-innst. S. nr. 11 (2005-2006)
der komiteen viser til at ventetidene for voksne personer som har
behov for cochlea-implantat (CI) er lange.
Rikshospitalet-Radiumhospitalet har landsfunksjon for
barn som trenger CI-operasjon. Ventetidene for barn som trenger
operasjon på andre øre vil være avviklet
tidlig høsten 2006. Alle barn som trenger det tilbys nå implantat
på begge ører.
For voksne med behov for cochlea-implantat foretas operasjoner
ved Haukeland Universitetssykehus, St. Olavs Hospital og Rikshospitalet-Radiumhospitalet. Voksne
tilbys normalt implantat på ett øre. Pr. 1. februar
2006 var det 157 voksne som ventet på utredning og 80 voksne
som ventet på CI-operasjon for ett øre. Fagmiljøene
anslår at kun 5 til 10 prosent av voksne er kandidater
for tosidig operasjon.
For voksne er ventetiden fortsatt lang, men
det tas sikte på at de regionale helseforetakene bygger
ut kapasiteten fra dagens om lag 100 operasjoner til behovsanslaget
på om lag 200 operasjoner pr. år.
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten
har fått i oppdrag å vurdere behandlingseffekt
av cochlea-implantat, herunder tosidig operasjon, og gjøre
en kost/nytte vurdering i forhold til prioriteringsforskriften.
Komiteen tar dette til etterretning
og viser til de respektive merknader under postene 71-75 nedenfor.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
opptatt av at sykehusene må sikres tilstrekkelige økonomiske
rammer til nødvendig fornyelse av bygninger og utstyr og
motvirke en utvikling med økende etterslep på vedlikehold.
Derfor mener disse medlemmer at hele investeringsregimet
for helseforetakene må gjennomgås med sikte på å finne
gode løsninger for utbygging/modernisering uten
at pasienttilbudet rammes. Disse medlemmer viser
blant annet til Dokument nr. 3:6 (2005-2006) og Fremskrittspartiets
merknader i innstillingen til St.meld. nr. 123 (2005-2006). Disse
medlemmer mener at avskrivninger skal baseres på den
reelle verdien av bygningsmassen og være i tråd
med regnskapslovens alminnelige bestemmelser.
Disse medlemmer har merket seg
at de regionale helseforetakene har svært mange prosjekter
som enten er under planlegging, i prosjekteringsfasen eller under
realisering. For å illustrere noe av behovet for investeringsmidler
er det bare å se på hvilke planer som ligger i
blant annet Helse Øst. Disse medlemmer peker
videre på at det er flere helseforetak som har prosesser
gående med ulike prosjekter som ikke blir realisert på grunn
av manglende finansieringsmuligheter. Behovet for lånemidler
fra staten er med andre ord svært stort.
Disse medlemmer har registrert
mange ønsker om byggeprosjekter i form av nybygg/tilbygg
i hele landet. I dag er det slik at finansiering skal skje over statsbudsjettet
og mange står i kø for bevilgning. Dagens rammer
for finansiering dekker ikke helseforetakenes behov for utbygging.
Disse medlemmer mener man må se
på alternative finansieringsløsninger.
Disse medlemmer vil videre peke
på at Pensjonskasser og Livselskap i lys av pensjonsreformen vil
få et økt behov for langsiktige plasseringer med
lav risiko for å møte fremtidige krav om pensjonsutbetalinger.
Utleggelse av "sykehuslån" (i form av obligasjoner) vil
etter disse medlemmers syn kunne dekke denne økte
etterspørselen. Videre er det disse medlemmers syn
at helseforetakene vil fremstå som en av de beste kredittene
i obligasjonsmarkedet, og at planlagte byggeprosjekter vil kunne
realiseres raskere. Faren for økt press i økonomien
vil etter disse medlemmers syn reduseres ved at utelukkende
private midler benyttes i prosjektene.
Disse medlemmer viser videre
til St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) hvor det heter:
"Helse- og omsorgsdepartementet vil i kommende periode
gjennomgå omfang og innretning av helseforetakenes investeringer
i samarbeid med de regionale helseforetakene. Dette arbeidet skal
både sikre at det innenfor det samlede investeringsnivået
etableres framtidsrettede og gode løsninger til pasientenes
beste, samtidig som det ikke bygges opp parallelle tilbud mellom
regionene. Helse- og omsorgsdepartementet vil også ta opp
til vurdering måten investeringer blir finansiert på med
sikte på å finne bedre og mer fleksible løsninger."
Disse medlemmer ser frem til
denne gjennomgangen fra departementets side.
Disse medlemmer vil videre vise
til de vedvarende problemene vedrørende åpningsbalansen.
Det er disse medlemmers syn et stort problem for
sykehusenes fremtidige investeringsmuligheter at dette ikke er på plass.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag, senest ved statsbudsjett for 2007, som fastsetter åpningsbalansen
for helseforetakene."
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen har endret finansieringssystemet for TNF-hemmere, slik
at det i fremtiden vil være helseforetakene som har det fulle
ansvaret knyttet til finansieringen av denne legemiddelgruppen.
Dette er, slik disse medlemmer ser det, meget overraskende
siden både Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti
har hatt en annen innstilling til denne problemstillingen i opposisjon.
Endringen har medført at medikamentene som brukes i behandlingen
av revmatiske lidelser, fra og med 1. juni 2006, blir belastet
de regionale helseforetakenes budsjetter. Disse medlemmer vil
vise til at problemstillingen angående en finansieringsordning
for disse legemidlene har versert over flere år, knyttet
i hovedsak til det faktum at ett av disse legemidlene (Remicade)
må tilføres i sykehus, mens de andre kan tas av pasienten
selv utenfor sykehus. Dette har medført at kostnadene knyttet
til bruken av Remicade har blitt belastet sykehusbudsjettene, mens
kostnadene knyttet til de andre medikamentene har blitt dekket gjennom trygden.
Dette har, i henhold til flere henvendelser, medført at
en del pasienter som har hatt størst nytte av å kunne
bruke Remicade, i stedet har fått foreskrevet et av de
andre legemidlene slik at sykehusbudsjettet ikke blir rammet. En
løser imidlertid ikke slik disse medlemmer ser
det, problemene for fremtiden for disse pasientene ved å bare
overføre finansieringsansvaret for hele legemiddelgruppen
til de regionale foretakene. Disse medlemmer vil
også vise til det samfunnsøkonomiske aspektet
knyttet til en optimal bruk av de enkelte legemidler innen denne
gruppen. Dersom de som har den beste effekten av det enkelte legemiddel får
dette foreskrevet uten at foreskriver vil måtte ta hensyn
til sykehusenes økonomiske rammer, så vil dette
kunne få en innsparing i de offentlige budsjetter, samtidig
som alle pasientene får det optimale legemiddelet for sin
sykdom.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse
med statsbudsjettet for 2007 fremme forslag om å overføre
betalingsansvaret for TNF-hemmere fra helseforetakene og over til
Rikstrygdeverket."
Disse medlemmer mener at ventelisten
for å få cochlea-implantat er for lang. Disse
medlemmer mener at Regjeringen straks må iverksette
de nødvendige tiltak for å oppnå en behandlingskapasitet
på 200 operasjoner pr. år. Disse medlemmer mener videre
at det ikke skal være begrensninger når det gjelder
tosidede operasjoner. Disse medlemmer peker også på at
manglende økonomi har ført til at flere av disse
operasjonene er blitt avlyst eller utsatt. Disse medlemmer har
også merket seg at ventetiden for å komme inn
til utredning er for lang. Disse medlemmer viser
videre til tilleggsbevilgningene som er foreslått på kap.
732 postene 71-75 og viser til at dette er med på å bedre
de regionale helseforetakenes økonomi, og at dette derfor
skal bidra til økt behandlingskapasitet for cochlea-implantatoperasjoner. Disse medlemmer vil
videre vise til behovet for en gjennomgang av DRG-nivået
på cochlea-implantat, slik at sykehusene får dekket
sine utgifter for denne typen behandlinger.
Disse medlemmer viser til at
skjevfordelingen mellom de ulike regionale helseforetakene må rettes opp
så raskt som mulig. Disse medlemmer viser til
at dette også er Regjeringens syn i Soria Moria-erklæringen. Disse
medlemmer mener videre at Regjeringens tilleggsbevilgninger
ikke er tilstrekkelig ved revideringen av budsjett for 2006. Disse
medlemmer mener en dobling av Regjeringens forslag er nødvendig
for å utjevne skjevfordelingen raskt. Disse medlemmer understreker
at heller ikke dette er nok til å nå målet
i budsjettåret 2006, og legger derfor til grunn at det
må bevilges mer penger for budsjettåret 2007. Disse
medlemmer understreker videre at tilleggsbevilgninger ikke
skal gå ut over de resterende regionale helseforetaks økonomi,
men må komme som tilleggsbevilgninger utenfor basisbevilgningene. Disse
medlemmer viser til forslag fremmet nedenfor under nevnte
poster.
Disse medlemmer mener at den økonomiske situasjonen
ved de regionale helseforetakene er for dårlig. Meldinger
om en vedvarende situasjon med korridorpasienter, nedleggelse av
avdelinger, økte ventelister og kutt i pasientbehandlingen,
gjør at disse medlemmer anser situasjonen
for å være svært alvorlig. Disse
medlemmer viser også til at ventelistene systematisk
gikk ned i de årene den innsatsbaserte finansieringen var
på 60 pst. Videre påpeker disse medlemmer Regjeringens
uttalte mål om å behandle flere pasienter pr. år.
På grunn av den alvorlige situasjonen i de regionale helseforetakene ønsker disse
medlemmer ytterligere 750 mill. kroner over basisbevilgningen
til de regionale helseforetakene.
I lys av de økonomiske utfordringene
som de regionale helseforetakene står overfor, mener komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti at det er behov
for å rette opp underfinansieringen av Helse Vest og Helse
Midt-Norge raskere enn forutsatt i St.meld. nr. 5 (2003-2004). Disse medlemmer støtter
Regjeringens forslag om å forsere opptrapping av basisbevilgningene
til Helse Vest og Helse Midt-Norge i St.prp. nr. 66 (2005-2006),
og vil i tillegg foreslå å bevilge totalt 49 mill.
kroner til å rette opp underfinansieringen av disse regionale
helseforetakene. Midlene fordeles med 29,4 mill. kroner til Helse
Vest og 19,6 mill. kroner til Helse Midt-Norge.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag som innebærer at hele det resterende beløpet
av økt basisbevilgning til Helse Vest og Helse Midt-Norge
bevilges i statsbudsjettet for 2007. Beregningen av økt
basisbeløp skal være i tråd med Innst.
S. nr. 82 (2003-2004), jf. St.meld. nr. 5 (2003-2004)."
Komiteens medlemmer fra Høyre har
i sitt alternative budsjett funnet rom for å øke
bevilgningene til helse- og omsorgstjenesten med om lag 220 mill. kroner. Disse
medlemmer viser til at dette innebærer økte
bevilgninger for å rette opp underfinansieringen av Helse
Vest og Helse Midt-Norge utover Regjeringens forslag. Dette innebærer
at pasientene i disse helseregionene vil få et ressursgrunnlag
som er mer likeverdig det som tilbys pasienter i landet for øvrig.
Videre viser disse medlemmer til
at Høyre har funnet rom for å prioritere 55 mill.
kroner til første trinn i en opptrappingsplan for rusfeltet.
Opptrappingen skal bidra til bedre kvalitet og kapasitet i behandlings-
og omsorgstilbudet til rusmiddelmisbrukere, samt bedre støttetiltak
til rusmiddelmisbrukeres pårørende. I tillegg
foreslår disse medlemmer å styrke bevilgningen
til samhandlingstiltak mellom kommuner og spesialisthelsetjeneste
i arbeidet med psykisk syke. For å bedre tilgjengeligheten
til helsetjenester for befolkningen i distriktene og samtidig sikre
en mer effektiv ressursbruk i den kommunale helsetjenesten, foreslås
det videre en øremerket bevilgning med 10 mill. kroner
til Nasjonalt senter for telemedisin. Disse medlemmer satser
også på økt geriatrisk kompetanse i kommunehelsetjenesten
og en styrking av tilbudet om omsorg ved livets slutt.
Disse medlemmer viser til at
Samarbeidsregjeringen i St.meld. nr. 5 (2003-2004) foreslo en opptrapping
av basisbevilgningene til Helse Vest og Helse Midt-Norge, og at
det samtidig ble varslet en ny gjennomgang av inntektsfordelingen
etter utløpet av overgangsperioden.
Disse medlemmer viser videre
til at regjeringen Bondevik II i St.meld. nr. 5 (2003-2004) varslet
en ny gjennomgang av inntektsfordelingen mellom regionale helseforetak
etter utløpet av overgangsperioden.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake til Stortinget med en vurdering av behovet for en ytterligere opptrapping
av basisbevilgningene til Helse Vest og Helse Midt-Norge, utover
det Stortinget gikk inn for under behandling av St.meld. nr. 5 (2003-2004)."
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at Kristelig Folkeparti foreslår å øke bevilgningene
til helseforetakene med 99 mill. kroner utover Regjeringens forslag.
Dette fordeles med 50 mill. kroner til styrking av rustilbudet i
helseforetakene, og 49 mill. kroner for å rette opp en
større del av skjevdelingen mellom foretakene.
Komiteens medlem fra Venstre har
i sitt forslag til revidert budsjett økt bevilgningene
til helseforetakene med 117 mill. kroner utover Regjeringens forslag. Dette
medlem vil påpeke at dette betyr at Aker Sykehus
kan opprettholde tilbudet til rusavhengige i Oslo og Follo i juli
måned, og ikke legge ned 37 sengeplasser for å få budsjettet
i balanse slik som planlagt. Dette medlem viser videre
til at forslaget om 100 mill. kroner i økte bevilgninger
for å rette opp underfinansieringen av Helse Vest og Helse
Midt-Norge utover Regjeringens forslag. Det er behov for å rette
opp denne underfinansieringen raskere enn forutsatt i St.meld. nr.
5 (2003-2004). Dette
medlem legger til grunn at Regjeringen følger
opp dette i forbindelse med statsbudsjettet for 2007.
Dette medlem viser til forslag
og merknader fremmet nedenfor under nevnte poster.
Det vises til omtalen ovenfor (post 71-75) av
legemiddelgruppen TNF-hemmere.
Bevilgningen foreslås forhøyet
med 12,2 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet og Venstre, slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår å øke
bevilgningen med kr 270 000 000 i forhold
til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på kr 282 200 000
i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak
(jf. kap. 3732) | |
| 71 | Tilskudd til Helse Øst
RHF, kan overføres, forhøyes
med | 282 200 000 |
| | fra kr 17 373 301 000 til
kr 17 655 501 000 | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til planene om å legge ned rusbehandlingen ved Aker universitetssykehus
i juli i år for å spare penger. Dette medlem mener
at dette er svært betenkelig da alle vet at det er i sommermåneden
det er størst problemer med rus i hovedstaden og områdene
omkring.
Dette medlem vil opprettholde
rustilbudet ved Aker universitetssykehus og akuttinstitusjonen M3
i sommer, og foreslår derfor å bevilge 17 mill.
kroner ekstra til Helse Øst.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak
(jf. kap. 3732) | |
| 71 | Tilskudd til Helse Øst
RHF, kan overføres, forhøyes
med | 29 200 000 |
| | fra kr 17 373 301 000 til
kr 17 402 501 000" | |
Det vises til omtalen ovenfor (post 71-75) av
legemiddelgruppen TNF-hemmere.
Bevilgningen foreslås forhøyet
med 8 mill. kroner.
Helse Sør ble i foretaksmøtet
i januar 2006 bedt om å etablere et nasjonalt medisinsk
kompetansesenter for kvinnehelse ved Rikshospitalet-Radiumhospitalet og forberede
etablering av senteret. Nasjonalt medisinsk kompetansesenter for
kvinnehelse er et sentralt tiltak i arbeidet med å styrke
satsingen på kvinnehelse. Det nasjonale medisinske kompetansesenteret
vil ha særskilte oppgaver innen forskning, kompetanseoppbygging,
rådgivning og formidling av kunnskap om kvinnehelse.
Aktuelle fagområder hvor det er ønskelig
med en styrking av forskning og nasjonal kompetanseoppbygging
omfatter reproduktiv helse (ufrivillig barnløshet, kroniske
underlivssmerter, underlivskreft, reproduktiv helse hos kvinner
med medfødt hjertefeil mv.), en fremtidsrettet svangerskaps-
og fødselsomsorg med særskilt fokus på livsstilssykdommer
og innvandrerkvinners reproduktive helse, sykdommer som primært rammer
kvinner (eks. fibromyalgi) og lidelser der sykdomsforløpet
kan være ulikt hos kvinner og menn. Forebygging og behandling
av hjerte-karsykdommer hos kvinner vil være et aktuelt
område. Det foreslås bevilget 10 mill. kroner
til drift av det nye senteret.
Samlet foreslås bevilgningen forhøyet
med 18 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår å øke
bevilgningen med kr 151 800 000 i forhold
til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på kr 169 800 000
i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak
(jf. kap. 3732) | |
| 72 | Tilskudd til Helse Sør
RHF, kan overføres, forhøyes
med | 169 800 000 |
| | fra kr 9 765 579 000 til
kr 9 935 379 000" | |
Det vises til omtalen ovenfor (post 71-75) vedrørende:
– inntektsfordeling,
60 mill. kroner
– legemiddelgruppen TNF-hemmere,
8,6 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås forhøyet
med 68,6 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår å øke
bevilgningen med kr 258 450 000 i forhold
til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på kr 327 050 000
i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak
(jf. kap. 3732) | |
| 73 | Tilskudd til Helse Vest
RHF, kan overføres, forhøyes
med | 327 050 000 |
| | fra kr 8 915 009 000 til
kr 9 242 059 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til merknader og forslag under
kap. 732 postene 71-75, og foreslår at bevilgningen under
post 73 tilskudd til Helse Vest forhøyes med 29,4 mill.
kroner utover Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak
(jf. kap. 3732) | |
| 73 | Tilskudd til Helse Vest
RHF, kan overføres, forhøyes
med | 91 100 000 |
| | fra kr 8 915 009 000 til
kr 9 006 109 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til Regjeringens samlede økning av tilskudd til hhv. Helse Vest
og Helse Midt-Norge på 100 mill. kroner for å rette
opp noe av skjevfordelingen mellom de ulike helseforetakene. Dette
medlem synes det er bra at Regjeringen tar de første skrittene
i å få løst et mangeårig problem,
men tviler på at disse bevilgningene er tilstrekkelig.
Dette medlem vil derfor foreslå å bevilge
ytterligere 100 mill. kroner til Helse Vest og Helse Midt-Norge
etter samme fordelingsnøkkels som i Regjeringens forslag,
hvilket tilsier 60 mill. kroner til Helse Vest og 40 mill. kroner
til Helse Midt Norge.
Dette medlem forventer at disse
ekstrabevilgningene i all hovedsak skal gå til pasientrettede
tiltak.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak
(jf. kap. 3732) | |
| 73 | Tilskudd til Helse Vest
RHF, kan overføres, forhøyes
med | 128 600 000 |
| | fra kr 8 915 009 000 til
kr 9 043 609 000" | |
Det vises til omtalen ovenfor (post 71-75) vedrørende:
– inntektsfordeling,
40 mill. kroner
– legemiddelgruppen TNF-hemmere,
5,2 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås forhøyet
med 45,2 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår å øke
bevilgningen med kr 180 650 000 i forhold
til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på kr 225 850 000
i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak
(jf. kap. 3732) | |
| 74 | Tilskudd til Helse Midt-Norge
RHF, kan overføres, forhøyes
med | 225 850 000 |
| | fra kr 6 474 483 000 til
kr 6 700 333 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til merknader og forslag under
kap. 732 postene 71-75, og foreslår at bevilgningen under
post 73 tilskudd til Helse MidtNorge forhøyes med 19,6
mill. kroner utover Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak
(jf. kap. 3732) | |
| 74 | Tilskudd til Helse Midt-Norge
RHF, kan overføres, forhøyes
med | 64 800 000 |
| | fra kr 6 474 483 000 til
kr 6 539 283 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til merknad under post 73 over, og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak
(jf. kap. 3732) | |
| 74 | Tilskudd til Helse Midt-Norge
RHF, kan overføres, forhøyes
med | 85 200 000 |
| | fra kr 6 474 483 000 til
kr 6 559 683 000" | |
Det vises til omtalen ovenfor (post 71-75) av
legemiddelgruppen TNF-hemmere.
Bevilgningen foreslås forhøyet
med 6 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at utvikling av telemedisinske
tjenester i spesialisthelsetjenesten har bidratt til bedre og mer
tilgjengelige helsetjenester for pasientene. Nasjonalt senter for
telemedisin har søkt Helse- og omsorgsdepartementet om
midler til utvikling av telemedisinske tjenester i den kommunale
helsetjenesten. Satsing på telemedisinske tjenester kan
bidra til et bedre, mer moderne helsetilbud for befolkningen og
en mer effektiv ressursutnyttelse i sektoren. Disse medlemmer foreslår
at det bevilges 10 mill. kroner øremerket til utvikling
av telemedisinske tjenester i kommunene i regi av Nasjonalt senter
for telemedisin, over kap. 732 post 75.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår å øke
bevilgningen med 89 250 000 kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på kr 95 250 000
i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak
(jf. kap. 3732) | |
| 75 | Tilskudd til Helse Nord RHF, kan overføres, forhøyes
med | 95 250 000 |
| | fra kr 5 741 090 000 til
kr 5 836 340 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak
(jf. kap. 3732) | |
| 75 | Tilskudd til Helse Nord RHF, kan overføres, forhøyes
med | 16 000 000 |
| | fra kr 5 741 090 000 til
kr 5 757 090 000" | |