Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Eirin Faldet, Svein Gjelseth, Irene Johansen, Stein Knutsen, Tor-Arne Strøm
og Truls Wickholm, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud,
lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind
Halleraker og Trond Helleland, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir
H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet,
Eli Sollied Øveraas, og fra Venstre, Borghild Tenden,
viser til vedlagte uttalelser datert 30. mai og svar på spørsmål
7. juni 2006 fra Samferdselsdepartementet v/statsråden
i saken.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Venstre, mener en høy vegstandard er viktig
for å ivareta trafikksikkerheten og for å redusere
antallet drepte og skadde i trafikken. Komiteen har
merket seg at erfaringer tilsier at norske vegnormaler godt ivaretar
hensynet til trafikksikkerhet og at normalene er i samsvar med praksis
i andre land det er naturlig å sammenlikne seg med.
Flertallet viser til at en endring
av vegnormalene vil få stor samfunnsmessig betydning og
kan endre de økonomiske forutsetningene for videre vegbygging
i Norge.
Flertallet viser til at E18 fra
Larvik til Telemarks grense foreløpig er dimensjonert i
forhold til forventet trafikkbelastning og i henhold til eksisterende
vegnormaler, samt at den forventede trafikkbelastningen på strekningen
ligger godt innenfor dimensjoneringskriteriene til en 20 m vegbredde.
Flertallet har merket seg at
forslagsstillerne er kritiske til framskrivningene av trafikkveksten
på strekningen. Flertallet viser imidlertid
til at det vil foreligge fylkesvise trafikkprognoser høsten
2006 i forbindelse med arbeidet med Nasjonal transportplan og at
spørsmålet vedrørende dimensjoneringen
av den aktuelle strekningene vil bli tatt opp igjen. Flertallet vil
på denne bakgrunn tilrå at Stortinget avviser
forslaget i Dokument nr. 8:80 (2005-2006).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener det er en sammenheng mellom vegstandard
og antall trafikkulykker på norske veger. Disse
medlemmer mener derfor at høy vegstandard er viktig
for å ivareta trafikksikkerheten og for å redusere
antallet drepte og skadde i trafikken.
Disse medlemmer vil peke på at
Fylkesmannen i Vestfold, politiet i Vestfold, Larvik kommunestyre, Vestfold
fylkesting og alle andre lokale etater og organisasjoner som har
uttalt seg i forbindelse med utbyggingen av ny firefelts motorveg
på strekningen Larvik til Telemarks grense, mener at det
er store mangler både i forhold til dagens trafikktall
og de prognosene som man legger til grunn for trafikkutviklingen
på strekningen. Statsråden legger til grunn i
sitt svar til komiteen en årsdøgntrafikk (ÅDT)
på 12 800 kjøretøy, noe som er ca. 580
kjøretøy for lavt i forhold til tall fra politiet
i Vestfold. Når Vegdirektoratet i tillegg legger til grunn
en trafikkvekst på ca. 1,5 pst. pr. år fremover, mens
den reelle veksten de siste ti årene i gjennomsnitt har
vært på 4,5 pst., så viser det at statsrådens
anslag er alt for lavt. Disse medlemmer mener dette
er langt i fra den reelle situasjonen både i dag og 20 år
etter planlagt åpningsår.
Disse medlemmer viser videre
til at et samlet politisk miljø er enige om at strekningen
må bli utbygd i 26 meter bredde. Både de lokale
folkevalgte i kommune og fylke, samt alle stortingsrepresentantene
fra Vestfold og Telemark, hvorav 7 representerer regjeringspartiene. Disse
medlemmer tør peke på at den lokale enigheten
bør være et viktig moment i departementets vurderinger,
særlig tatt i betraktning den begrensede merkostnad tiltaket
medfører.
Disse medlemmer viser til at
dersom trafikkprognosene er for lave, vil kostnadene til drift og
vedlikehold bli høyere enn forutsatt, og man risikerer
at feil prosjekter og tiltak prioriteres. Beregnet nytte av tiltak
vil også undervurderes dersom trafikkprognosene er for
lave. Høyere trafikkvekst enn forutsatt vil gi flere kapasitetsproblemer,
flere trafikkulykker og større miljøulemper.
Disse medlemmenevil
også peke på at representanter fra Statens vegvesen
under komiteens besøk i Østfold i mai 2006 heller
ikke la skjul på at veksten i trafikken her har vist seg å være
langt høyere enn tidligere beregnet. Dette vakte interesse
blant komiteens medlemmer som ba om å få tallfestet
veksten. Statens vegvesen bekreftet da at veksten var beregnet til
1,0 til 1,5 pst. i året, men at den i perioder har vært
mer enn tre ganger så stor som dette. De la til at den
planlagte vegen vest for Momarken er mer enn stor nok til å takle framtidig
vekst. Statens vegveseninnrømmet
også at dersom E18 mellom Ørje og Melleby skulle
vært planlagt i dag, hadde den blitt bygget med fire felt.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gjennomføre
de nødvendige tiltak for å sikre at E18 gjennom
hele Vestfold sikres en fullstandards firefelts motorveg med bredde
26 meter."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
usikkerheten ved de tallene for trafikkvekst departementet legger
til grunn er så stor at det vil være samfunnsøkonomisk
meget betenkelig å spekulere i teoretiske tall, slik statsråden
gjør, når den faktiske trafikkveksten på strekningen
siste ti år viser seg å være vesentlig
høyere enn den politisk fastsatte trafikkvekstprosenten. Disse
medlemmer viser videre til at strekningen har vesentlig
høyere andel tungtrafikk enn sammenliknbare strekninger.
Disse medlemmer viser også til
at staten har tilstrekkelig med midler for egenfinansiering av den aktuelle
vegstrekningen, og at en av hensyn til redusert ulykkesrisiko og
kommende generasjoner må bygge den mest forsvarlige vegen
og ikke en som grenser til det forsvarlige sett i lys av trafikkutviklingen
de neste 50 år.
Disse medlemmer vil peke på følgende
sitat fra statsrådens svarbrev av 30. mai 2006:
"Forslagsstillerne eller andre representanter fra
deres stortingsgruppe har ikke markert seg mot foreslått
vegbredde. På bakgrunn av dette og at forslagsstillerne heller
ikke tar til orde for endring av forslaget til vegnormaler eller
endring av systemet for avklaring av vegstandard i Norge, antas
det at engasjementet med utgangspunkt i trafikksikkerhet er isolert
til en relativt kort del av en stamveg."
Disse medlemmer understreker
at Fremskrittspartiets representanter i Stortinget, fylkesting og
kommunestyregrupper arbeider for bedre vegstandard og vegsikkerhet
over hele landet.