I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gjennomføre nødvendige tiltak for å sikre at E18 gjennom hele Vestfold sikres en fullstandard firefelts motorvei med bredde 26 meter."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Eirin Faldet, Svein Gjelseth, Irene Johansen, Stein Knutsen, Tor-Arne Strøm
og Truls Wickholm, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud,
lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind
Halleraker og Trond Helleland, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir
H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet,
Eli Sollied Øveraas, og fra Venstre, Borghild Tenden,
viser til vedlagte uttalelser datert 30. mai og svar på spørsmål
7. juni 2006 fra Samferdselsdepartementet v/statsråden
i saken.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Venstre, mener en høy vegstandard er viktig
for å ivareta trafikksikkerheten og for å redusere
antallet drepte og skadde i trafikken. Komiteen har
merket seg at erfaringer tilsier at norske vegnormaler godt ivaretar
hensynet til trafikksikkerhet og at normalene er i samsvar med praksis
i andre land det er naturlig å sammenlikne seg med.
Flertallet viser til at en endring
av vegnormalene vil få stor samfunnsmessig betydning og
kan endre de økonomiske forutsetningene for videre vegbygging
i Norge.
Flertallet viser til at E18 fra
Larvik til Telemarks grense foreløpig er dimensjonert i
forhold til forventet trafikkbelastning og i henhold til eksisterende
vegnormaler, samt at den forventede trafikkbelastningen på strekningen
ligger godt innenfor dimensjoneringskriteriene til en 20 m vegbredde.
Flertallet har merket seg at
forslagsstillerne er kritiske til framskrivningene av trafikkveksten
på strekningen. Flertallet viser imidlertid
til at det vil foreligge fylkesvise trafikkprognoser høsten
2006 i forbindelse med arbeidet med Nasjonal transportplan og at
spørsmålet vedrørende dimensjoneringen
av den aktuelle strekningene vil bli tatt opp igjen. Flertallet vil
på denne bakgrunn tilrå at Stortinget avviser
forslaget i Dokument nr. 8:80 (2005-2006).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener det er en sammenheng mellom vegstandard
og antall trafikkulykker på norske veger. Disse
medlemmer mener derfor at høy vegstandard er viktig
for å ivareta trafikksikkerheten og for å redusere
antallet drepte og skadde i trafikken.
Disse medlemmer vil peke på at
Fylkesmannen i Vestfold, politiet i Vestfold, Larvik kommunestyre, Vestfold
fylkesting og alle andre lokale etater og organisasjoner som har
uttalt seg i forbindelse med utbyggingen av ny firefelts motorveg
på strekningen Larvik til Telemarks grense, mener at det
er store mangler både i forhold til dagens trafikktall
og de prognosene som man legger til grunn for trafikkutviklingen
på strekningen. Statsråden legger til grunn i
sitt svar til komiteen en årsdøgntrafikk (ÅDT)
på 12 800 kjøretøy, noe som er ca. 580
kjøretøy for lavt i forhold til tall fra politiet
i Vestfold. Når Vegdirektoratet i tillegg legger til grunn
en trafikkvekst på ca. 1,5 pst. pr. år fremover, mens
den reelle veksten de siste ti årene i gjennomsnitt har
vært på 4,5 pst., så viser det at statsrådens
anslag er alt for lavt. Disse medlemmer mener dette
er langt i fra den reelle situasjonen både i dag og 20 år
etter planlagt åpningsår.
Disse medlemmer viser videre
til at et samlet politisk miljø er enige om at strekningen
må bli utbygd i 26 meter bredde. Både de lokale
folkevalgte i kommune og fylke, samt alle stortingsrepresentantene
fra Vestfold og Telemark, hvorav 7 representerer regjeringspartiene. Disse
medlemmer tør peke på at den lokale enigheten
bør være et viktig moment i departementets vurderinger,
særlig tatt i betraktning den begrensede merkostnad tiltaket
medfører.
Disse medlemmer viser til at
dersom trafikkprognosene er for lave, vil kostnadene til drift og
vedlikehold bli høyere enn forutsatt, og man risikerer
at feil prosjekter og tiltak prioriteres. Beregnet nytte av tiltak
vil også undervurderes dersom trafikkprognosene er for
lave. Høyere trafikkvekst enn forutsatt vil gi flere kapasitetsproblemer,
flere trafikkulykker og større miljøulemper.
Disse medlemmenevil
også peke på at representanter fra Statens vegvesen
under komiteens besøk i Østfold i mai 2006 heller
ikke la skjul på at veksten i trafikken her har vist seg å være
langt høyere enn tidligere beregnet. Dette vakte interesse
blant komiteens medlemmer som ba om å få tallfestet
veksten. Statens vegvesen bekreftet da at veksten var beregnet til
1,0 til 1,5 pst. i året, men at den i perioder har vært
mer enn tre ganger så stor som dette. De la til at den
planlagte vegen vest for Momarken er mer enn stor nok til å takle framtidig
vekst. Statens vegveseninnrømmet
også at dersom E18 mellom Ørje og Melleby skulle
vært planlagt i dag, hadde den blitt bygget med fire felt.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gjennomføre
de nødvendige tiltak for å sikre at E18 gjennom
hele Vestfold sikres en fullstandards firefelts motorveg med bredde
26 meter."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
usikkerheten ved de tallene for trafikkvekst departementet legger
til grunn er så stor at det vil være samfunnsøkonomisk
meget betenkelig å spekulere i teoretiske tall, slik statsråden
gjør, når den faktiske trafikkveksten på strekningen
siste ti år viser seg å være vesentlig
høyere enn den politisk fastsatte trafikkvekstprosenten. Disse
medlemmer viser videre til at strekningen har vesentlig
høyere andel tungtrafikk enn sammenliknbare strekninger.
Disse medlemmer viser også til
at staten har tilstrekkelig med midler for egenfinansiering av den aktuelle
vegstrekningen, og at en av hensyn til redusert ulykkesrisiko og
kommende generasjoner må bygge den mest forsvarlige vegen
og ikke en som grenser til det forsvarlige sett i lys av trafikkutviklingen
de neste 50 år.
Disse medlemmer vil peke på følgende
sitat fra statsrådens svarbrev av 30. mai 2006:
"Forslagsstillerne eller andre representanter fra
deres stortingsgruppe har ikke markert seg mot foreslått
vegbredde. På bakgrunn av dette og at forslagsstillerne heller
ikke tar til orde for endring av forslaget til vegnormaler eller
endring av systemet for avklaring av vegstandard i Norge, antas
det at engasjementet med utgangspunkt i trafikksikkerhet er isolert
til en relativt kort del av en stamveg."
Disse medlemmer understreker
at Fremskrittspartiets representanter i Stortinget, fylkesting og
kommunestyregrupper arbeider for bedre vegstandard og vegsikkerhet
over hele landet.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Stortinget ber Regjeringen gjennomføre
de nødvendige tiltak for å sikre at E18 gjennom
hele Vestfold sikres en fullstandards firefelts motorveg med bredde
26 meter.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:80 (2005-2006) - forslag fra
stortingsrepresentantene Anders Anundsen, Bård Hoksrud,
Per Ove Width, Kåre Fostervold, Per Sandberg og Arne Sortevik
om fullstandard firefelts E18 fra Larvik til Telemarks grense -
avvises.
Jeg viser til Transport- og kommunikasjonskomiteen sitt
brev av 2. mai 2006, hvor Dokument 8-forslaget er vedlagt.
Gjeldende vegnormaler er regulert gjennom forskrift fastsatt
av Samferdselsdepartementet etter vegloven § 13
og utfyllende vegnormaler fastsatt av Vegdirektoratet. Forskriften
er kort og definerer noen viktige minimumskrav til vegnettet. De
utfyllende vegnormalene er et omfattende teknisk regelverk for prosjektering
og bygging av veger og gater. Vegnormalene omfatter alle vegtyper
(riksveg, fylkesveg, kommunal veg og privat veg) og publiseres gjennom
en rekke håndbøker som godkjennes av Vegdirektoratet.
Endringer i vegnormalene blir foreslått
etter hvert som ny viten innhentes gjennom forskning og erfaringer
i Norge og internasjonalt. Forslag om endringer i vegnormalene med
stor samfunnsmessig betydning, blir sendt på høring
til alle berørte myndigheter og interesseorganisasjoner.
Et eksempel på dette er et forslag til ny håndbok
017 om veg- og gateutforming som var på høring
i 2005, og som nå er til sluttbehandling i Vegdirektoratet.
Dagens system hvor forskriften fastsettes av
Samferdselsdepartementet og utfyllende vegnormaler fastsettes av
Vegdirektoratet, er effektivt.
Dokument 8-forslaget er basert på at
Stortinget skal instruere regjeringen til å bygge en bestemt
vegbredde på en avgrenset strekning på E18, fra
Larvik til Telemark grense. Dette er en beslutning som normalt fattes lokalt
gjennom planer etter plan- og bygningsloven og med grunnlag i forskriften
etter vegloven § 13 og vegnormalene. Dersom det er uenighet
mellom reguleringsmyndigheten (kommunen) og Statens vegvesen, er
beslutningssystemet etter plan- og bygningsloven slik at Miljøverndepartementet
tar beslutning i samråd med Samferdselsdepartementet og
eventuelt andre berørte departementer. Beslutningssystemet
bør fortsatt være basert på lokale beslutninger
med mulighet for overprøving hos overordnede politiske
myndigheter.
Etter gjeldende vegnormaler skal det for stamveger med
10 000 - 20 000 kjøretøy i døgnet i gjennomsnitt over året
(ÅDT) bygges 20 meter bred firefelts veg med fysisk midtdeler
mellom motgående kjørebaner. Trafikktallet beregnes
som en prognose 20 år etter antatt åpningsår.
En slik 20 m veg har et tverrprofil med to vegskuldrer hver på 1,5
m, fire kjørefelt hver på 3,5 m og en midtdeler
på 3,0 m.
Dersom trafikken overstiger ÅDT 20
000 i prognoseåret (20 år etter antatt åpningsår),
anviser gjeldende vegnormal aktuelle vegbredder på 26,
29 og 30 m. Disse vegene har bredere skuldrer og bredere midtdeler enn
en veg på 20 m, men kjørefeltbredden er den samme.
Forslaget til nye vegnormaler (ny håndbok 017) som Vegdirektoratet
sendte på høring i 2005, hadde blant annet med
følgende vegbredder for firefelts veger med fysisk midtdeler:
– 16 meter
ved ÅDT 8 000 - 12 000
– 20 meter ved ÅDT 12
000 - 20 000
– 26 meter ved ÅDT > 20
000
Vegene med bredde 29 og 30 m er foreslått
tatt ut på grunn av at rekkverk i midtdeleren reduserer
behovet for avstand mellom motgående kjørebaner.
Vegen med 16 m bredde er foreslått med skuldre hver på 0,75 meter,
kjørefelt hver på 3,25 m og en midtdeler på 1,5 m.
Vegdirektoratet har ennå ikke konkludert
om hvilke vegbredder som skal innarbeides i den nye vegnormalen.
Saken blir forelagt Samferdselsdepartementet før endelig
vedtak blir gjort.
For strekningen Larvik - Telemark grense viser
gjeldende trafikkprognose ÅDT 17 300 20 år etter
planlagt åpningsår, i år 2035 (ÅDT
er i dag 12 800). I et langsiktig perspektiv med firefelts veg på hele
strekningen mellom Oslo og Kristiansand har Statens vegvesen tenkt
vegbredde 26 m fra Oslo til Larvik og 20 m videre sydover fra Larvik
til Kristiansand på grunn av vesentlig fall i trafikkmengden
ved Larvik og endring i terrengforholdene. For å oppnå mest
mulig forutsigbarhet for trafikantene, er det tenkt å endre
standard bare en gang mellom Oslo og Kristiansand, selv om trafikkmengdene
kan variere mye mellom delstrekninger.
I tilknytning til arbeidet med Nasjonal transportplan utarbeides
det nå nye fylkesvise trafikkprognoser som vil være
ferdige høsten 2006. I tillegg skal det nå fokuseres
mer på prognoser for vegtyper og strekninger i forhold
til gjennomsnittstall for fylker. Spørsmålet om dimensjonering
av E18 vest for Larvik vil evt. bli tatt opp igjen når
det foreligger nye prognoser.
Det foreligger ikke dokumentasjon eller erfaringer som
viser forskjeller i trafikksikkerhet mellom 20 m veg og 26 m veg.
Både 20 og 26 m kan avvikle ÅDT 50 000 eller mer.
Men en 26 m veg gir plass slik at vedlikeholdsmaskiner kan stå eller
gå på vegskulderen uten å redusere antall
felt. Kapasitet ved vegarbeider og ulykker er et tema som vokser
i betydning i de fleste land, ofte er dette det viktigste argumentet
for brede motorveger, ikke trafikksikkerhet.
Både løsningen med 20 m og
26 m gir store trafikksikkerhetsgevinster i forhold til dagens tofelts
veg med 8,5 m vegbredde. Dette skyldes i hovedsak den fysiske midtdeleren
mellom kjøreretningene som eliminerer møteulykkene,
dobling av antall kjørefelt og et mykere utformet sideterreng.
Midtrekkverk og mykt sideterreng fjerner erfaringsmessig 70-80 % av
dødsulykkene på høytrafikkerte tofeltsveger.
Med 20 m veg bør det etter gjeldende
vegnormal bygges havarilommer der tunge kjøretøy
kan svinge inn ved nødstopp. Avstanden mellom disse bør
vurderes med hensyn til muligheten for å nå neste
havarilomme når et kjøretøy havarerer.
Dette fører til at avstanden mellom havarilommene må være
vesentlig mindre ved stigning enn ved fall og flat veg. I forslaget
til ny vegnormal står det at det skal anlegges stopplomme
for hver 1 km i hver retning. Dette vil normalt være tilstrekkelig
for kjøretøyer som får behov for å stoppe. Full
umiddelbar stans er en mer sjelden hendelse. Generelt er det også slik
at bredere veger kan gi økt fartsnivå, og dermed
redusert sikkerhet.
Det faktum at det ikke foreligger dokumentasjon eller
erfaringer som viser forskjeller i trafikksikkerhet mellom 20 og
26 m vegbredde understøttes også av vegløsninger
og erfaringer fra andre land. I Sverige er vegnormalene basert på firefelts
veg ved ÅDT > 18 000. Det brukes da en
løsning med 21,5 m ved ÅDT 18 000 - 25 000 og
23 m ved ÅDT > 25 000. I Finland bygges det en
løsning med 19 m ved ÅDT < 15 000 og 20
m ved ÅDT 15 000 - 25 000. I Sverige er det erfaringer
med at de smaleste skuldrene med bredde 0,75 m gir mange småproblemer,
ellers er det ikke registrert merkbare forskjeller ved bruk av ulike
skulderbredder.
Av aktuelle strekninger som kan sammenlignes
med Larvik - Telemark grense, og hvor det er bygd eller planlegges
20 m veg med 1,5 m vegskuldre og midtdeler eller atskilte kjørebaner,
kan nevnes:
– E6 Dal
- Lillehammer
– E6 Svinesund - Svingenskogen
(tilsvarende i Sverige)
– E18 Momarken - Vinterbro
– E16 Sandvika - Hønefoss
– Rv 2 Nybakk - Kongsvinger
– E18 Kristiansand - Larvik (OPS-prosjketet
Grimstad-Kristiansand er en del av denne strekningen)
– E39 Svegatjørn - Rådal
– E39 Nyborg - Klauvaneset
– E16 Arnatunnelen
– Rv 550 Sotrasambandet (ÅDT
ca. 30 000 i 2015)
– Rv 44 Stangeland - Skjeveland
(vegbredde 18,3 meter)
– Rv 510 Solasplitten
– E39 Stavanger nord - Randaberg
(ÅDT ca. 15 000 i dag)
– E6 Melhus
– E6 Omkjøringsvegen
i Trondheim
I tillegg til dette bygges det firefelts veger
med vegbredde 16 m for E6 Vist - Løsberga på Steinkjer,
for Rv 2 Kløfta - Nybakk og på en prøvestrekning
for trafikksikkerhetsprosjektet på E6 i Øyer.
Forslagsstillerne eller andre representanter
fra deres stortingsgruppe har ikke markert seg mot foreslått
vegbredde. På bakgrunn av dette og at forslagsstillerne heller
ikke tar til orde for endring av forslaget til vegnormaler eller
endring av systemet for avklaring av vegstandard i Norge, antas
det at engasjementet med utgangspunkt i trafikksikkerhet er isolert
til en relativt kort del av en stamveg.
Stortinget bør avvise forslaget som
er fremmet gjennom Dokument nr. 8:80 (2005-2006). Forslaget bryter med
gjeldende beslutningssystem for avklaring av vegstandard i Norge.
Forslagsstillernes intensjon om å sikre
26 m vegbredde på ny E18 mellom Larvik og Telemark grense vil
kunne bli ivaretatt dersom nye prognoser for vegtrafikken og vegnormalene
gir grunnlag for en slik vegstandard.
Jeg viser til brev fra Transport- og kommunikasjonskomiteen
av 2. og 6. juni med oppfølgings- og tilleggsspørsmål
på Dokument 8:80 (2005-2006).
Hva er besparelsene ved å bygge 20
meter framfor 26 meter bred motorveg på E18 strekningen
Larvik-Telemark grense?
Besparelsen ved 20 meter kontra 26 meter vegbredde mellom
Sky (rett vest for Larvik) og Langangen (ca 2 km inn i Telemark)
er ca. 90 mill. kroner. Dersom det bare regnes fra Sky til Telemark
grense er besparelsen ca. 70 mill. kroner.
Dersom de bredeste motorvegprofilene skal benyttes ved ÅDT
under 20 000 (prognose 20 år etter åpningsår),
vil dette også gjelde andre strekninger enn Larvik-Telemark
grense. De kostnadsmessige konsekvensene av en slik standardheving
vil altså bli langt større i praksis.
Hva er kostnaden ved å utvide til 26
meters bredde om henholdsvis 10 eventuelt 20 år? Det ønskes
redegjort for hvilke kostnadselementer som inngår i den faglige
vurderingen av svaret som gis. Eksempelvis reetablering av anleggsveg,
merkostnader fordi kontraktssummen blir mindre osv.
Det må påpekes at tiden har
vært for knapp til å kunne gi et fullgodt svar.
Det kan likevel sies noe generelt:
– det er
knyttet stor usikkerhet til priser og markedsforhold om 10-20 år
– det kan likevel legges til grunn
at det medfører vesentlige merkostnader å gjennomføre
endringer i prosjektet etter at det er ferdigstilt i forhold til å gjennomføre
alt med en gang. Graden av tilrettelegging for en senere utvidelse
spiller også inn.
Det er viktig å presisere at vegene
blir planlagt så robust at det ikke skal være
nødvendig med vegutvidelse allerede om 10-20 år.
Dette skjer gjennom at dimensjoneringen fastsettes etter en prognose
20 år etter åpningsår, og at motorveger
med 20 meters bredde tåler trafikk godt over ÅDT
20 000 uten at dette blir et trafikksikkerhets- eller framkommelighetsproblem.
Det er derfor en lite aktuell problemstilling å utvide
fra 20 til 26 meters vegbredde om 10-20 år.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 8. juni 2006
Per Sandberg
leder |
Borghild Tenden
ordfører |