Innstilling fra forsvarskomiteen om utskifting av vinger på P-3 Orion maritime overvåkingsfly

Dette dokument

Til Stortinget

1. Sammendrag

1.1 Innledning

Formålet med denne proposisjonen er å få Stortingets samtykke til å starte opp et nytt investeringsprosjekt i forbindelse med utskifting av vinger på Luftforsvarets P-3 Orion maritime overvåkingsfly.

1.2 Bakgrunn

Luftforsvaret har seks fly av typen P-3 Orion maritime overvåkingsfly: To av typen P-3N, anskaffet i 1969, og fire av typen P-3C, anskaffet i 1989. P-3N flyr kystvakt og benyttes for trening, mens P-3C benyttes til elektronisk overvåking av havområdene.

Uten særskilte tiltak når flyene slutten av sin strukturelle levetid i periodene 2007-2008 (P-3N) og 2016-2022 (P-3C). Oppdragstype og antall flydde timer avgjør når i tidsintervallet dette skjer.

For å opprettholde evnen til effektiv overvåking av Norges store havområder, er en flybåren maritim overvåkingskapasitet vesentlig. Med tanke på bl.a. kontroll av de rike naturressursene i nordområdene gir P-3 Orion-flyene et viktig bidrag til Norges suverenitetshevdelse.

Luftforsvarets P-3 Orion-fly kunne vært flydd lenger med de gamle vingene. Dette ville imidlertid medført høyere vedlikeholdskostnader og omfattende bruks­begrensninger. Uten investeringsmessige tiltak kan Norge risikere å stå med en redusert flybåren maritim overvåkningskapasitet fra 2008, og uten en slik kapasitet fra 2016.

P-3 Orion-flyene er sikre å fly med i dag, men på grunn av lange leverings- og installasjonstider bør arbeidet med å forberede utskifting av vingene startes nå. Selve utskiftingen av flyenes vinger antas i så fall å kunne gjennomføres i perioden 2008-2013.

1.3 Utskifting av vinger på P-3 Orion maritime overvåkingsfly

1.3.1 Omfang

Det arbeid som er nødvendig å gjøre på Luftforsvarets P-3 Orion-fly, er å skifte ut mesteparten av vinge­strukturen, samt de horisontale haleflatene. Dette vil gi flyene en strukturell levetid frem mot omkring 2030. For å forberede utskiftingen, for derigjennom å opprettholde evnen til flybåren maritim havovervåking, har Forsvarsdepartementet etablert et eget prosjekt med sikte på å bytte ut vingene før dette blir kritisk.

1.3.2 Ekstern usikkerhetsvurdering

Prosjektet har et kostnadsomfang som krever at det gjennomføres en ekstern usikkerhetsvurdering. Denne vurderingen er gjennomført i henhold til avtale mellom Finansdepartementet, Forsvarsdepartementet og et uavhengig konsulentfirma. Usikkerhetsvurderingene inkluderer en etterkontroll av grunnlaget for prosjektet, en usikkerhetsanalyse av kostnadsrammen og en vurdering av prosjektets styringsmessige utfordringer, herunder kontraktuelle forhold.

Resultatene fra den eksterne usikkerhetsvurderingen ligger til grunn for den anbefalte kostnadsramme.

Det er i forbindelse med den eksterne vurderingen registrert usikkerhet ved å gjennomføre anskaffelsen også innenfor den kostnadsramme som legges til grunn i denne proposisjon. I prosjektet vil det derfor bli iverksatt tiltak som reduserer usikkerheten.

1.3.3 Samarbeid med andre land

Regjeringen legger til grunn at prosjektet gjennomføres i samarbeid med et eller flere samarbeidsland. I utgangspunktet planlegges prosjektet gjennomført sammen med canadiske myndigheter. Canada har tilsvarende flytype, med de samme oppdateringsbehov som Norge. Norge har allerede en egen materiellsamarbeidsavtale med Canada.

1.4 Fremtidig behov

Det vil være behov for den kapasiteten som P-3 Orion representerer i overskuelig fremtid. Dette begrunnes dels i anbefaling om maritim overvåkingskapasitet knyttet til St.prp. nr. 42 (2003-2004), dels på de foreløpige vurderinger fra Forsvarsstudie 2007, og dels på flertallsregjeringens tiltredelseserklæring om fokusering på nordområdene.

1.5 Kostnader

Prosjektet anbefales godkjent med en kostnadsramme for kap. 1760 post 45 på 720 mill. kroner inkludert avsetning for usikkerhet. Det er her lagt til grunn en samordnet anskaffelse med et eller flere samarbeidsland. Dersom dette ikke lar seg realisere, vil Regjeringen komme tilbake til Stortinget med saken.

1.6 Gjenkjøp/Industrisamarbeid

I tråd med de regler som gjelder for større anskaffelser av materiell utenlands, vil det bli krevd gjenkjøp for 100 pst. av verdien av den forhandlede kontrakt. Forsvarsdepartementet har ansvaret for å forhandle en slik gjenkjøpsavtale.

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bendiks H. Arnesen, Thorbjørn Jagland og Signe Øye, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Henning Skumsvoll og Per Ove Width, fra Høyre, lederen Jan Petersen, og fra Sosialistisk Venstreparti, Bjørn Jacobsen, viser til at formålet med proposisjonen er å få Stortingets samtykke til å starte opp et nytt investeringsprosjekt i forbindelse med utskifting av vinger på Luftforsvarets P-3 Orion maritime overvåkingsfly.

Komiteen merker seg at uten investeringsmessige tiltak kan Norge risikere å stå med en redusert flybåren maritim overvåkingskapasitet fra 2008, og uten en slik kapasitet fra 2016.

Komiteen er videre enig i at for å ivareta norske økonomiske, miljømessige og sikkerhetspolitiske interesser, samt å hevde vår suverenitet, er effektiv flybåren maritim overvåking gjennom P-3 Orion av vesentlig betydning for nasjonen.

Komiteen støtter derfor Regjeringens investeringsprosjekt om utskifting av vinger på P-3 Orion maritime overvåkingsfly med en kostnadsramme på 720 mill. kroner slik det er beskrevet i proposisjonen. Komiteen legger videre til grunn at Stortinget blir orientert om utviklingen i investeringsprosjektet, ­dersom dette avviker fra det som er beskrevet i denne proposisjonen.

3. Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

I

Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet gis fullmakt til å foreta utskifting av vinger på P-3 Orion maritime overvåkingsfly.

II

Kostnadsrammen for materiellinvesteringen (kap. 1760 post 45) settes til 720 mill. kroner

Oslo, i forsvarskomiteen, den 8. juni 2006

Jan Petersen

leder

Bendiks H. Arnesen

ordfører