Internasjonalt blir kulturelt mangfold i økende
grad framhevet som et positivt aspekt i samfunnsutviklingen. Meldingen
viser bl.a. til det arbeid som pågår når det
gjelder kulturelt mangfold i FN, EU, Europarådet, Nordisk
Råd og Nordisk Ministerråd.
Meldingen viser også til St.prp. nr.
73 (2005-2006) om samtykke til ratifikasjon av UNESCOs konvensjon av
20. oktober 2005 om å verne og fremme et mangfold
av kulturuttrykk, og til St.prp. nr. 76 (2005-2006) om samtykke
til ratifikasjon av UNESCOs konvensjon av 17. oktober 2003
om vern av den immaterielle kulturarven.
Under henvisning til konvensjonen om mangfold fremgår
det av meldingen at konvensjonen på mange måter
er en stadfesting av viktige premisser for norsk kulturpolitikk
gjennom en årrekke. Kulturpolitikken i Norge og flere andre
land er basert på erkjennelsen av at markedskrefter og
konkurranse er et utilstrekkelig grunnlag for å sikre et
mangfoldig og kvalitativt godt kulturliv i en verden med økende
globalisering. Det kreves en aktiv kulturpolitikk som legger til
rette for et variert og nyskapende kulturliv. Dette er nødvendig
for å kunne sikre et mangfold av kulturuttrykk og dermed gi
reelle valgmuligheter. Konvensjonen legitimerer den rolle en målrettet
kulturpolitikk kan spille for å sikre kulturelt mangfold,
både nasjonalt og internasjonalt. Konvensjonsteksten vil
fungere som et generelt referansedokument for framtidig lovgiving
og politikkutforming innenfor kultur- og mediefeltet.
Når det gjelder EU, viser meldingen
til at neste rammeprogram for kultur, Kultur 2007, forventes vedtatt
av EUs organer i løpet av våren/sommeren
2006, og det forventes at programmet vil vektlegge de flerkulturelle aspektene.
Videre har EU-kommisjonen foreslått at 2008 skal bli det
europeiske året for interkulturell dialog. Tiltaket er åpent
for EØS/EFTA-landene, og det tas sikte på å foreslå norsk
deltakelse i aktivitetene i dette året, og det vil være
naturlig å få til synergieffekter med det foreslåtte
markeringsåret for kulturelt mangfold.
Stavanger og Sandnes kommuner og Rogaland fylkeskommune
er av EU utpekt som europeisk kulturhovedstad i 2008 sammen med
Liverpool.
I 2006 har Norge igjen formannskapet i Nordisk Ministerråd.
Norge har tatt initiativ til en nordisk konferanse om det flerkulturelle
samfunnet. Denne vil bli avholdt tidlig i 2007.
Gjennom flere år har det blitt gjennomført
ulike former for tiltak for å få til en bedre
involvering av ulike krefter og aktører. Så langt
har imidlertid tiltakene stått litt på siden av
den øvrige kulturpolitikken. Det har manglet en helhetlig
tilnærming og en sterkere grad av integrering av det flerkulturelle
perspektivet i den ordinære kulturpolitikken. Det forhindrer
ikke at en rekke tiltak har gitt nyttige erfaringer som skal benyttes
i utformingen av en kulturpolitikk der det flerkulturelle aspektet
får en tydeligere profil.
Meldingen viser bl.a. til det arbeid som utføres
av Norsk kulturråd, ABM-utvikling og Fondet for lyd og bilde.
Med et klart samfunnsmål om å stimulere
til kunnskap om og respekt for kulturelt mangfold, kan noen av de
kulturpolitiske utfordringene uttrykkes på følgende
måte:
– Hvordan
kan et majoritetssamfunn legge til rette for at grupper og enkeltindivider
fra minoriteter kan delta i og videreutvikle egne kulturaktiviteter?
– Hvilke virkemidler er hensiktsmessige
i hvilke sammenhenger: kvotering, spesielle programmer, og/eller
integrering i majoritetssamfunnets etablerte ordninger
og institusjoner?
– Hvordan utvikle gjensidig kunnskap
om og forståelse for forskjellighet på en måte
som skaper aksept av og respekt for ulikheter i kulturuttrykk?
– Hvordan kan det etablerte kulturlivet
i økende grad reflektere det flerkulturelle samfunnet?
– Hvordan legge til rette for
nyskaping basert på det kulturelle mangfoldet?
Spørsmålsrekka kan utvides,
og svarene er foreløpig få.
Utfordringene kan konkretiseres ytterligere
på noen sentrale områder i kulturpolitikken.
Vi står overfor store utfordringer
i forhold til barn og unge med minoritetsbakgrunn. Barn og ungdom
som gruppe er langt mer heterogen enn befolkningen som helhet, særlig
i bysamfunn. I Oslo har nærmere 40 pst. av elevene i grunnskolen
minoritetsbakgrunn. I enkelte bydeler er dette tallet langt høyere.
Dette reflekteres i liten grad i kulturfeltet.
Innenfor arkiv-, bibliotek- og museumsfeltet
er det behov for å styrke dokumentasjon og formidling av minoritetskulturer
og sikre at institusjonene blir steder der minoriteter selv kan
forme og oppleve kulturelle trekk som vedrører egen identitet.
Like viktig er det at majoriteten får innsikt i minoritetenes
kulturer og at kulturelle endringer i det norske samfunnet blir
belyst. Samtidig vil det også være aktuelt å drive
målrettet informasjon om disse endringene.
I samarbeid med Kunnskapsdepartementet har Kultur-
og kirkedepartementet satt i gang arbeidet med en stortingsmelding
om språk. En helhetlig språkpolitikk for vår
tid må ta hensyn til den totale språksituasjonen i
landet.
Det har vist seg å være en
utfordrende og tidkrevende prosess å oppnå reell
likestilling og inkludering i kunstfeltet. En viktig barriere er
ulike forståelser av profesjonalitet. For å komme
nærmere målet om et inkluderende kunstfelt, er
det behov for parallell satsing på å bygge opp
profesjonalitet og kvalitet i minoritetsmiljøene selv og å skape
gjensidig fruktbare møter på etablerte og nye
arenaer.
Kunstnerpolitikken er viktig i denne sammenhengen. Kultur-
og kirkedepartementet vil få gjennomført en bredt
anlagt undersøkelse av kunstneres arbeids- og inntektsforhold.
Undersøkelsen vil være en del av grunnlagsmaterialet
for departementets arbeid med en stortingsmelding om kunstnerpolitikken.
I utkastet til mandat er det lagt opp til at undersøkelsen
også fremskaffer data om kunstneres språk /minoritetsbakgrunn.
Det er avgjørende at de etablerte institusjonene rekrutterer
kunstnere med minoritetsbakgrunn og blir tilgjengelige for nye publikumsgrupper.
Etter Regjeringens syn er kulturfeltet et av
de viktigste områdene som påvirker betingelsene
for fullverdig og kvalifisert deltagelse i et flerkulturelt samfunn.
En forutsetning for at kulturfeltet skal spille en slik integrerende
rolle, er imidlertid at kulturlivet selv er reelt åpent
og relevant for en stadig mer sammensatt befolkning.
Målet bør være å utvikle
et reelt flerkulturelt samfunn hvor kulturuttrykk møtes
og utvikles, og nye kulturuttrykk skapes. Kulturpolitikken må legge
bak seg en begrunnelse som ensidig vil fremme en nasjonal enhetskultur.
Det vil virke både begrensende og ekskluderende. Formålet
skal være å legge til rette for at kulturlivet
kan utvikle seg med utgangspunkt i det mangfoldet som preger dagens
kultursituasjon.
Regjeringen vil sørge for at det blir
et samsvar mellom retorikk og politisk handling og sikre at nødvendige
strategier og tiltak for å fremme kulturelt mangfold faktisk
blir gjennomført. Som et ledd i slik strategiutforming
vil departementet derfor bruke 2008 som et år der kulturelt
mangfold blir framhevet.
Målet med markeringsåret er
at aktiviteter og prosesser gjennom det året skal bidra
til å øke innbyggernes muligheter til å delta
i og oppleve det mangfold av kulturuttrykk som dagens norske samfunn
faktisk kan frambringe. Videre skal året brukes til å utvikle
arenaer og tiltak som stimulerer kulturaktørene med bakgrunn henholdsvis
i majoritets- og minoritetskulturer til å utvikle samhandlings-
og samarbeidsmønster. Institusjoner og organisasjoner som
mottar offentlig støtte til kulturaktiviteter, skal i større
grad enn i dag avspeile det kulturelle mangfoldet som finnes i dagens
Norge. Et mer langsiktig mål er å øke
innbyggernes kunnskap om og respekt for kulturelt mangfold som en
nødvendig og positiv dimensjon ved det norske samfunnet. Slik
sett skal 2008 markere starten på en utvikling der stimulering
av kulturelt mangfold blir et markant og gjennomgående
trekk ved norsk kulturpolitikk.
Arbeidet med å fremme kulturelt mangfold
skal alltid være forankret i et klart og ufravikelig krav:
Ingen skal kunne henvise til respekt for kulturelt mangfold for å rettferdiggjøre
brudd på menneskerettighetene eller de grunnleggende frihetene
som er nedfelt i Verdenserklæringen om menneskerettighetene
og i folkeretten.
For å få til 2008 som et kulturmangfoldsår
med omfattende aktivitet og faglig substans, er det viktig fra første
stund å involvere alle relevante aktører for å utvikle
og planlegge mål, strategi og konkrete tiltak. Utfordringene
og dilemmaene ligger på flere områder, delvis
i grenselandet mellom kultur-, integrerings- og utdanningspolitikk.
Det skal etableres en prosjektgruppe som skal samordne planleggingsarbeidet
for et kulturmangfoldsår i 2008. I sitt arbeid skal prosjektgruppen
involvere relevante institusjoner og organisasjoner som representerer
minoritetskulturer og etablerte kulturinstitusjoner og organisasjoner,
samt utdanningsinstitusjoner fra det som kan kalles "majoritets-Norge".
Det skal utarbeides mål, strategier
og konkrete programtiltak for å markere 2008 som et år
for kulturelt mangfold. Det skal bl.a. legges vekt på:
– å stimulere
nye og eksisterende miljøer som arbeider målrettet
med å fremme kulturelt mangfold som en realitet i dagens
Norge,
– å styrke etablerte
kulturinstitusjoners kontakt, kommunikasjon og samhandling med utøver-
og publikumsgrupper med minoritetsbakgrunn,
– å utvikle det flerkulturelle
perspektivet innenfor etablerte tiltaks- og tilskottsordninger innenfor kulturfeltet,
– å etablere arenaer
der de ulike aktørene kan drøfte og utfordre hverandre
når det gjelder sentrale begreper i kunst- og kulturlivet
som "ytringsfrihet", "kunstnerisk frihet", "forståelse
og respekt for det som er annerledes", "kvalitet", "profesjonalitet",
m.m.,
– å se den nasjonale
markeringen av kulturelt mangfold i sammenheng med Norges utenrikskulturelle aktiviteter.