Proposisjonen om ny saldering av statsbudsjettet 2006
inneholder forslag om endringer på statsbudsjettet og redegjørelser
for endringer som er vedtatt av Stortinget eller foreslått
i proposisjoner fra Regjeringen hittil i år.
Budsjettpolitikken er forankret i retningslinjer
som innebærer at petroleumsinntektene fases gradvis inn
i norsk økonomi, om lag i takt med utviklingen i forventet
realavkastning av kapitalen i Statens pensjonsfond - Utland. Bruken
av petroleumsinntekter måles ved det strukturelle, oljekorrigerte
underskuddet på statsbudsjettet. En full oppdatering av
beregningen av det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet gjennomføres to
ganger i året, i nasjonalbudsjettet og i revidert nasjonalbudsjett,
basert på en helhetlig gjennomgang av situasjonen i norsk økonomi
og anslag for utviklingen framover i tid.
Både i Nasjonalbudsjettet 2006 og i
tilleggsproposisjonen for 2006 som ble fremmet etter regjeringsskiftet,
ble det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet for 2006 anslått
til 65,9 mrd. kroner. Ved behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett
2006 ble det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet opprettholdt
på dette nivået. Bruken av petroleumsinntekter
utover forventet realavkastning av Statens pensjonsfond - Utland
ble anslått til vel 10 mrd. kroner, mot 12 mrd. kroner
i Nasjonalbudsjettet 2006 og tilleggsproposisjonen for 2006. Endringen
i anslaget må ses i sammenheng med veksten i fondskapitalen
på slutten av fjoråret.
I Nasjonalbudsjettet 2007 ble anslaget på det
strukturelle, oljekorrigerte underskuddet i 2006 nedjustert med
om lag 3 mrd. kroner, til 62,9 mrd. kroner. Nedjusteringen var knyttet
til at skatteinntektene fra fastlandsøkonomien ble anslått å øke
klart sterkere enn tidligere lagt til grunn og sterkere enn det
som kunne tilbakeføres til ny informasjon om konjunkturutviklingen.
Bruken av petroleumsinntekter utover forventet realavkastning
ble anslått til vel 7 mrd. kroner.
I Tillegg nr. 4 til St.prp. nr. 1 (2006-2007)
er det gjort rede for ny informasjon om skatteinngangen som er kommet
etter ferdigstillelsen av Nasjonalbudsjettet 2007. Den nye informasjonen
tilsier at anslaget for statens og kommunesektorens samlede strukturelle
skatter og avgifter justeres opp med 2,5 mrd. kroner både
i 2006 og 2007. Den delen av inntektsveksten som kan føres
tilbake til konjunkturutviklingen, er da holdt utenom. For 2006
tilfaller de økte skatteinntektene på 2,5 mrd.
kroner kommunesektoren. Anslaget for det strukturelle, oljekorrigerte
underskuddet på statsbudsjettet opprettholdes dermed på samme
nivå som i Nasjonalbudsjettet 2007.
Etter en rettsavgjørelse i en skattetvist
er det i november 2006 tilbakebetalt et beløp på drøyt
2,7 mrd. kroner fra staten til et stort foretak. Tilbakebetalingen har
sammenheng med at foretaket i oktober 2003 valgte å innbetale
et skattebeløp på knapt 2,5 mrd. kroner, selv
om saken den gang ikke var avsluttet i rettsapparatet. Innbetalingen
i 2003 ble betraktet som ekstraordinær i forhold til statsbudsjettet
og ble holdt utenom ved beregning av det strukturelle, oljekorrigerte
underskuddet. Det legges opp til at tilbakebetalingen behandles
tilsvarende. Det vises til avsnitt 2.1 i proposisjonen for nærmere
omtale av utviklingen i innbetalte skatter og avgifter.
Endringene i utgifter og inntekter utenom skatter
og avgifter som foreslås i forbindelse med nysalderingen, utgjør
en reduksjon på om lag 0,4 mrd. kroner i 2006 i forhold
til anslagene i Nasjonalbudsjettet 2007. Endringer som ikke påvirker
det strukturelle underskuddet er da holdt utenom. Det strukturelle,
oljekorrigerte underskuddet i 2006 kan etter dette anslås
til 62,5 mrd. kroner.
Finansdepartementet vil komme tilbake med oppdaterte
tall for det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet i 2006 i
forbindelse med Stortingsmeldingen om statsregnskapet for 2006 og
Revidert nasjonalbudsjett 2007, med utgangspunkt i en samlet gjennomgang
av utviklingen i norsk økonomi.
Det oljekorrigerte underskuddet anslås
nå til 57,4 mrd. kroner og tilsvarer den faktiske bruken
av petroleumsinntekter som dekkes ved en tilsvarende overføring
fra Statens pensjonsfond - Utland.
Siden Stortinget vedtok budsjettet i fjor høst
er det oljekorrigerte underskuddet på statsbudsjettet redusert med
13,4 mrd. kroner. Reduksjonen skyldes i stor grad økte
skatteinntekter fra fastlandsøkonomien på 12,2 mrd.
kroner, hvorav en betydelig del kan føres tilbake til konjunktursituasjonen.
Det nye anslaget tar hensyn til at det i november 2006 er tilbakebetalt
2,7 mrd. kroner fra staten til et stort foretak, knyttet til en
rettsavgjørelse i en skattetvist. Netto renteendringer
utenom transaksjonene i forbindelse med innløsingen av
kontolånene til Statens pensjonsfond - Norge, bidrar til å redusere
det oljekorrigerte underskuddet med 0,6 mrd. kroner, hvorav 0,9
mrd. kroner i økte renteinntekter og 0,3 mrd. kroner i økte
renteutgifter. Inntektene fra utbyttebetalinger i selskaper hvor
staten har eierinteresser er økt med om lag 2,2 mrd. kroner
fra saldert budsjett 2006.
I Revidert nasjonalbudsjett 2006 ble det gjort
rede for en nedskriving og tilbakebetaling av kontolånene
i Statens pensjonsfond - Norge. Denne endringen bidrar til å øke
renteutgiftene med om lag 7,5 mrd. kroner, mens øvrige
inntekter øker med tilsvarende beløp.
Utgiftene utenom dagpenger og renter øker
med om lag 3,4 mrd. kroner fra saldert budsjett til anslaget i nysaldert
budsjett. Utgiftene økte med om lag 4,3 mrd. kroner som
følge av bevilgningsendringer vedtatt i første
halvår i år, mens utgiftene reduseres med om lag
1 mrd. kroner i forslag som er fremmet for Stortinget i andre halvår.
Bevilgningsendringer i første halvår i år er
det gjort nærmere rede for i samleproposisjonen som ble
fremmet i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2006.
Netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten
er økt med om lag 30 mrd. kroner fra saldert budsjett og fram
til nysalderingen. Dette skyldes blant annet at skatter og avgifter
fra petroleumsvirksomheten er økt med 21,2 mrd. kroner
fra saldert budsjett, mens inntektene fra Statens direkte økonomiske
engasjement i petroleumsvirksomheten (SDØE) er økt
med 7,5 mrd. kroner. Inntektsøkningene skyldes i hovedsak
høyere oljepris enn opprinnelig lagt til grunn. Endringer
i tidspunktet for innbetaling av arealavgiften og økt nivå på avgiften,
bidrar i tillegg til økte inntekter på 1,8 mrd. kroner
i 2006. Aksjeutbyttet fra Statoil ASA er økt med 4,5 mrd.
kroner. I motsatt retning trekker økte utgifter til SDØE
på 3,2 mrd. kroner.
Den reelle, underliggende utgiftsveksten på statsbudsjettet
anslås nå til knapt 2 pst. fra regnskap 2005.
Den nominelle, underliggende utgiftsveksten er på 5,2 pst.
I tilleggsproposisjonen til statsbudsjettet for 2006 fremmet høsten
2005 ble den reelle, underliggende utgiftsveksten anslått
til drøyt 1,5 pst. Dette var 0,75 prosentpoeng høyere
enn anslaget i Nasjonalbudsjettet 2006 fremmet av regjeringen Bondevik
II. I Revidert nasjonalbudsjett 2006 ble anslaget for den reelle,
underliggende utgiftsveksten økt til 2 1/4 pst.
Anslag på regnskap 2006 viser et oljekorrigert
underskudd på 57,4 mrd. kroner, som er 13,2 mrd. kroner lavere
enn i 2005. Fra regnskap 2005 til nysaldert budsjett 2006 har inntektene
utenom petroleumsvirksomhet netto økt med vel 44,0 mrd.
kroner, hvorav skatte- og avgiftsinntektene utgjør nærmere
35,9 mrd. kroner. Fra regnskap 2005 har utgiftene utenom petroleumsvirksomheten økt
med om lag 36,6 mrd. kroner, hvorav veksten i Folketrygdens stønadsutgifter
utgjør om lag 10,7 mrd. kroner. Av dette skyldes om lag
4 mrd. kroner merutgifter som følge av reguleringen i folketrygdens
grunnbeløp fra 1. mai 2006 og resultatet av takstforhandlingene
for leger, psykologer og fysioterapeuter.
Statsbudsjettets netto kontantstrøm
fra petroleumsvirksomheten i 2006 anslås nå til
357,9 mrd. kroner, som i sin helhet overføres til Statens
pensjonsfond - Utland. Etter at statsbudsjettets oljekorrigerte
underskudd er dekket ved en overføring fra Statens pensjonsfond
- Utland, avsettes det dermed netto 300,5 mrd. kroner i fondet i
2006. Fondets renteinntekter og utbytte anslås til 49 mrd.
kroner. Det samlede overskuddet på statsbudsjettet og Statens
pensjonsfond - Utland anslås dermed til 349,5 mrd. kroner.
Statsbudsjettets brutto finansieringsbehov anslås
til 26,9 mrd. kroner i 2006 mot 2,0 mrd. kroner i 2005. Forskjellen
i gjeldsavdrag og tilbakebetalinger må ses i lys av innløsningen
av kontolånene til Statens pensjonsfond - Norge i 2006.
I 2005 hadde staten inntekter på 12,5 mrd. kroner fra salg
av aksjer i Statoil ASA. Inntektene ble overført til Statens
pensjonsfond - Utland. Staten har ikke hatt inntekter fra salg av
aksjer i Statoil ASA i 2006.
Den reelle, underliggende utgiftsveksten i 2006 anslås
nå til knapt 2 pst. fra regnskap 2005. Den nominelle, underliggende
utgiftsveksten er på 5,2 pst.
Ved beregning av den reelle, underliggende utgiftsveksten
korrigeres det for utgifter til petroleumsvirksomhet, dagpenger
til arbeidsledige og renteutgifter på statsgjelden, jf.
tabell 1.4. I tillegg korrigeres det for enkelte regnskapsmessige
og tekniske forhold og for enkelte endringer på utgiftssiden
som har motposter på inntektssiden. For veksten fra 2005
til 2006 gjelder dette:
– Dekning
av utgifter til flyktninger i Norge over bistandsbudsjettet. Dette
er en intern overflytting av midler på statsbudsjettet
fra Utenriksdepartementet for å dekke utgifter under Arbeids-
og inkluderingsdepartementet, Barne- og likestillingsdepartementet
og Kunnskapsdepartementet.
– Økte utgifter som følge
av at kommunenes tidligere inntekter fra kommunal selskapsskatt
nå bevilges som rammeoverføring til kommunene.
– Det blir gjennomført
et forsikringsteknisk oppgjør med Posten BA i forbindelse
med at Posten trakk seg ut av Statens Pensjonskasse fra og med 1. januar
2006. Dette er en engangsutgift som vil innebære lavere
utgifter i framtiden som følge av reduserte pensjonsforpliktelser.
– Under Statens Pensjonskasse
korrigeres det i tillegg for økte utgifter til arbeidsgiveravgift
til medlemsvirksomheter som ikke betaler premie. Utgiftsøkningen
motsvares av økte inntekter.
– Netto økte utgifter
knyttet til kompensasjon som følger av overgangsordningen
i forbindelse med avviklingen av regionalt differensiert arbeidsgiveravgift
fra 2004. Disse utgiftene motsvares av tilsvarende økte
inntekter fra arbeidsgiveravgiften.
– Økt avsetning av feriepenger
og arbeidsgiveravgift i forbindelse med nettobudsjettering av Meteorologisk
institutt.
– Ekstraordinær nedbetaling
av fylkeskommunal gjeld i forbindelse med at ansvaret for rusomsorgen og
spesialisthelsetjenesten er flyttet fra fylkeskommunene til staten
og kommunene.
– Refusjoner mv. som ikke er med
i bevilgningene i budsjettet, men som først inngår
både på utgiftssiden og inntektssiden
i regnskapet. Hvert år bidrar dette til at regnskapet gir
noe høyere utgifter og inntekter enn det nysalderte budsjettet.
Dette gjelder blant annet refusjon av utgifter til arbeidsmarkedstiltak,
lærlinger, fødselspenger/adopsjonspenger
og sykepenger for statsansatte.
– Merutgifter som påløper
som følge av merinntektsfullmakter.
Tabell 1.1 viser utviklingen i hovedtallene
på statsbudsjettet for 2006 etter at budsjettet ble vedtatt
i Stortinget høsten 2005. Tabell 1.2 gir en tilsvarende
oversikt for lånetransaksjoner og statsbudsjettets finansieringsbehov.
Tabell 1.1 Statsbudsjettets
og Statens pensjonsfond - Utlands inntekter og utgifter eksklusive
lånetransaksjoner i 2006 (mill. kroner)
| | Saldert
budsjett
2006 vedtatt høsten 2005 | Endringer
til
og med fram-
leggelsen av Revidert nasjonalbudsjett 2006 | Endringer
etter
Revidert
nasjonal-
budsjett 2006 | Nysaldert
budsjett
2006 |
1. | Statsbudsjettets
stilling | | | | |
| A Statsbudsjettets inntekter
i alt | 933 897 | 28 981 | 26 461 | 989 339 |
| A.1 Inntekter fra petroleumsvirksomhet | 348 339 | 23 854 | 9 341 | 381 534 |
| A.2 Inntekter
utenom petroleumsinntekter | 585 558 | 5 127 | 17 120 | 607 805 |
| B Statsbudsjettets utgifter
i alt | 676 753 | 6 295 | 5 744 | 688 792 |
| B.1 Utgifter til petroleumsvirksomhet | 20 400 | 3 115 | 100 | 23 615 |
| B.2 Utgifter
utenom petroleumsvirksomhet | 656 353 | 3 180 | 5 644 | 665 177 |
| Statsbudsjettets oljekorrigerte
overskudd (A.2-B.2) | -70 795 | 1 946 | 11 477 | -57 372 |
+ | Overført
fra Statens pensjonsfond - Utland | 70 795 | -1 946 | -11 477 | 57 372 |
= | Statsbudsjettets
overskudd før låne-
transaksjoner | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. | Statens
pensjonsfond - Utland | | | | |
| Statsbudsjettets netto
kontantstrøm fra petroleumsvirksomhet (A.1-B.1),
overføres til Statens pensjonsfond - Utland | 327 939 | 20 748 | 9 232 | 357 919 |
- | Overført til statsbudsjettet | 70 795 | -1 946 | -11 477 | 57 372 |
+ | Renteinntekter
og utbytte i fondet mv. | 59 300 | -12 100 | 1 800 | 49 000 |
= | Overskudd
i Statens pensjonsfond - Utland | 316 444 | 10 585 | 22 518 | 349 547 |
3. | Statsbudsjettet
og Statens pensjonsfond - Utland | | | | |
| Samlet overskudd | 316 444 | 10 585 | 22 518 | 349 547 |
Kilde: Finansdepartementet
Nysaldert budsjett 2006 viser et oljekorrigert
underskudd på 57,4 mrd. kroner, som er 13,4 mrd. kroner lavere
enn i saldert budsjett 2006.
Medregnet forslag i denne proposisjonen er det
foreslått eller vedtatt endringer i inntektsbevilgningene som
samlet sett øker inntektene (eksklusive petroleumsvirksomhet
og lånetransaksjoner) med om lag 22,2 mrd. kroner siden
budsjettet ble vedtatt i fjor høst. Hovedtallene bak dette
er økte anslag for skatter og avgifter med 12,2 mrd. kroner
og økte utbytter med 2,2 mrd. kroner. I motsatt retning
trekker reduserte inntekter fra salg av Vestbanetomta på 0,5
mrd. kroner og utsatt salg av beredskapslagrene for petroleumsprodukter
med 1,1 mrd. kroner. Renteinntektene øker med om lag 0,9
mrd. kroner. I forbindelse med innløsingen av kontolånene
til Statens pensjonsfond - Norge øker inntektene i 2006-budsjettet
med 7,5 mrd. kroner. Dette motsvares av tilsvarende økte
renteutgifter jf. nærmere omtale i kapittel 3.
Nysaldert budsjett 2006 viser at utgiftene siden
saldert budsjett 2006 er vedtatt eller foreslått økt
med 8,8 mrd. kroner (ekskl. utgifter til petroleumsvirksomhet og
lånetransaksjoner). Den største utgiftsendringen
er økte renteutgifter i forbindelse med innløsningen
av kontolånene til Statens pensjonsfond - Norge på 7,5 mrd.
kroner. Utover dette er det mange utgiftsøkninger og utgiftsreduksjoner
av ulik størrelse. I forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
2006 ble bevilgningene til stønader under Folketrygden økt
med 1,5 mrd. kroner. Nye anslag i forbindelse med nysalderingen
innebærer at stønadene, utenom dagpenger settes
ned igjen med knapt 0,9 mrd. kroner. Gjennom året er dermed utgiftene
til stønader utenom dagpenger under Folketrygden økt
med til sammen 0,6 mrd. kroner. Merutgifter som følger
av reguleringen av grunnbeløpet i folketrygden fra 1. mai
2006 er ikke medregnet i disse tallene. Etter Stortingets behandling
av bevilgningsendringer i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2006
er det vedtatt eller fremmet proposisjoner (inkludert denne proposisjonen)
som innebærer reduserte utgifter med til sammen 1 mrd.
kroner. Dette gjelder blant annet følgende saker:
– Utbetalingene
til finansieringsordningene under EØS-avtalen og andre
pliktige bidrag til internasjonale organisasjoner under Utenriksdepartementet er
foreslått satt ned med til sammen 416 mill. kroner.
– Bevilgningene til arbeidsmarkedstiltak
og ventelønn er foreslått satt ned med til sammen
327 mill. kroner.
– Bevilgningene til Statens lånekasse
for utdanning er foreslått satt ned med til sammen 173
mill. kroner.
– Bevilgningen til den statlige
toppfinansieringen av utgiftene til ressurskrevende brukere i kommunene er
foreslått satt ned med 171 mill. kroner.
Samtidig er det vedtatt eller fremmet forslag
om økte utgifter til blant annet:
– Nødhjelp
og bidrag i forbindelse med situasjonen i Midtøsten på til
sammen 218,9 mill. kroner.
– Tilskudd til tiltak for å begrense
elektrisitetsforbruket i husholdningene på 51 mill. kroner.
– Forslag om økte bevilgninger
til den statlige forvaltningen av barnevernet med 200 mill. kroner.
Forslag om økt kompensasjon for merverdiavgift med
200 mill. kroner.
Statsbudsjettets netto kontantstrøm
fra petroleumsvirksomhet anslås nå til 357,9 mrd.
kroner, som er 30 mrd. kroner høyere enn i saldert budsjett
2006, og 9,2 mrd. kroner høyere enn i Revidert nasjonalbudsjett 2006.
Etter at det er overført 57,4 mrd. kroner til statsbudsjettet
avsettes det netto 300,5 mrd. kroner i Statens pensjonsfond - Utland.
Inklusive renteinntekter og utbytte på 49,0 mrd. kroner
anslås overskuddet i Statens pensjonsfond - Utland til
349,5 mrd. kroner i 2006.
I Nasjonalbudsjettet 2006 ble kapitalen i Statens
pensjonsfond - Utland ved utgangen av 2006 anslått til
1 670 mrd. kroner. Dette anslaget ble økt til 1 756 mrd. kroner
i Nasjonalbudsjettet 2007. Anslaget i Nasjonalbudsjettet 2007 var
blant annet basert på en samlet netto overføring
fra statsbudsjettet til Statens pensjonsfond - Utland i år
på om lag 301,3 mrd. kroner. Anslagene i denne proposisjonen
innebærer isolert sett en reduksjon i netto overføring
fra statsbudsjettet til Statens pensjonsfond - Utland i 2006 med
0,8 mrd. kroner i forhold til anslaget i Nasjonalbudsjettet 2007.
Lavere anslåtte inntekter fra petroleumsvirksomheten trekker statens
petroleumsinntekter ned med 3 mrd. kroner, mens redusert oljekorrigert
underskudd trekker nettooverføringene til Statens pensjonsfond
- Utland opp med 2,2 mrd. kroner.
Regnskapstall fra Norges Bank viser at kapitalen
i Statens pensjonsfond - Utland var 1 712 mrd. kroner ved utgangen
av 3. kvartal. Endelige tall for kapitalen i Statens pensjonsfond
- Utland ved utgangen av året vil bli presentert i stortingsmeldingen
om statsregnskapet for 2006.
Anslag på regnskap 2006 viser et brutto
finansieringsbehov på 26,9 mrd. kroner, som er 4,5 mrd. kroner
høyere enn i saldert budsjett, jf. tabell 1.6. Dette må blant
annet ses i lys av innløsingen av kontolånene til
Statens pensjonsfond - Norge som ble varslet i Revidert nasjonalbudsjett
2006. Innløsningen øker avdraget på innenlands
statsgjeld med 103,4 mrd. kroner samtidig som inntektsføringen
av hovedstolen fører til økte tilbakebetalinger
på 96,2 mrd. kroner.
Tabell 1.2 Statsbudsjettets
lånetransaksjoner og finansieringsbehov i 2006 (mill. kroner)
| | Saldert
budsjett
2006 vedtatt høsten 2005 | Endringer
til
og med fram-
leggelsen av Revidert nasjonalbudsjett 2006 | Endringer
etter
Revidert
nasjonal-
budsjett 2006 | Nysaldert
budsjett
2006 |
| Lånetransaksjoner
utenom petroleumsvirksomheten | | | | |
| Utlån, aksjetegninger
mv. | 76 568 | 567 | 16 140 | 93 275 |
- | Tilbakebetalinger | 54 450 | 2 544 | 113 143 | 170 137 |
- | Statsbudsjettets
overskudd | 0 | 0 | 0 | 0 |
= | Netto finansieringsbehov | 22 118 | -1 978 | -97 002 | -76 862 |
+ | Gjeldsavdrag | 328 | 0 | 103 450 | 103 778 |
= | Statsbudsjettets brutto finansieringsbehov | 22 446 | -1 978 | 6 448 | 26 916 |
Kilde: Finansdepartementet
Fra saldert budsjett 2006 til nysaldert budsjett
er folketrygdens samlede utgifter økt med om lag 29,4 mill. kroner,
mens Folketrygdens inntekter er økt med 1 731,0 mill. kroner.
Folketrygdens finansieringsbehov er dermed redusert med 1 701,6
mill. kroner i nysaldert budsjett.
Det er tidligere forutsatt at folketrygdens
finansieringsbehov skal dekkes ved statstilskudd, jf. Gul bok 2006.
Det er imidlertid fortsatt usikkert hvor stort det endelige regnskapsresultatet
vil bli. I denne proposisjonen foreslås det derfor at folketrygdens
finansieringsbehov for 2006 dekkes ved statstilskudd uten angivelse
av beløp, jf. forslag til romertallsvedtak. Folketrygden
inngår som en ordinær del av statsbudsjettframlegget.
De ulike departementers bevilgningsforslag under folketrygden er
innarbeidet i de respektive fagproposisjoner. Nedenfor følger
en summarisk oversikt over bevilgningsendringer under folketrygden
som er vedtatt av eller foreslått for Stortinget i år.
I saldert budsjett for 2006 ble det bevilget
240 057,8 mill. kroner på folketrygdens utgiftsside. Senere
er det vedtatt økninger i bevilgningen på i alt
4 664,0 mill. kroner:
– En økning
på 672,0 mill. kroner i forbindelse med behandlingen av
Revidert nasjonalbudsjett 2006, jf. St.prp. nr. 66 (2005-2006) Tilleggsbevilgninger og
omprioriteringer i statsbudsjettet 2006.
– En økning på 3
821,0 mill. kroner i forbindelse med trygdeoppgjøret pr.
1. mai 2006, jf. St.prp. nr. 70 (2005-2006) Om trygdeoppgjeret 2006.
– En økning på 171,0
mill. kroner i forbindelse med takstoppgjøret for leger,
psykologer og fysioterapeuter, jf. St.prp. nr. 71 (2005-2006) Om
endringar i statsbudsjettet for 2006 som følgje av takstoppgjera
for legar, psykologar og fysioterapeutar.
I tillegg er det foreslått bevilgningsendringer
på til sammen -4 792,0 mill. kroner i forbindelse med nysalderingen
høsten 2006, jf. St. prp. nr. 14 (2006-2007) Arbeids- og
inkluderingsdepartementet, St.prp. nr. 15 (2006-2007) Helse- og
omsorgsdepartementet, og St.prp. nr. 18 (2006-2007) Barne- og likestillingsdepartementet.
Vel 2,4 mrd. kroner av denne reduksjonen skyldes at bevilgningen
til trygdeetaten på kap. 2600 i saldert budsjett er flyttet
ut av folketrygden i forbindelse med etableringen av Arbeids- og
velferdsetaten 1. juli 2006.
Anslag på regnskap 2006 viser at det
oljekorrigerte underskuddet er 2,2 mrd. kroner lavere enn anslått
i Gul bok 2007. Etter framleggelsen av Gul bok 2007 innebærer
ny informasjon om utgiftsanslagene for de regelstyrte ordningene
i folketrygden reduserte utgifter. Samlet trekker øvrige
bevilgningsendringer på utgiftssiden fremmet i denne proposisjonen
og i omgrupperingsproposisjoner fremmet av andre departementer også i
retning av reduserte utgifter. I motsatt retning trekker forslag
om inntektsreduksjoner, blant annet utsatt salg av oljeberedskapslagrene.
Netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten anslås
nå 3 mrd. kroner lavere enn i Gul bok 2007.
Det nysalderte budsjettet vil kunne avvike fra
det endelige regnskapet. Dette må ses i sammenheng med blant
annet usikkerhet om endelig forbruk på regelstyrte utgiftsordninger,
skatte- og avgiftsinntekter og nivået på overførte
bevilgninger fra 2006 til 2007. Nedenfor gjengis forskyvninger fra
det nysalderte budsjettet til endelig regnskap for de senere år
og anslag på regnskap for 2006.
Det er fra og med 1995 blitt avsatt midler i
Statens pensjonsfond - Utland. Statsbudsjettets netto kontantstrøm
fra petroleumsvirksomheten overføres i sin helhet til Statens
pensjonsfond - Utland ut fra regnskapsførte inntekter og
utgifter. Tilbakeføringen fra fondet for å dekke
statsbudsjettets oljekorrigerte underskudd fastlegges imidlertid
endelig ved nysalderingen ut fra anslag på regnskap for
budsjettåret. Endret netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten
etter nysaldert budsjett vil dermed i sin helhet innebære
endret netto avsetning i fondet.
Ved at tilbakeføringen til statsbudsjettet
fastsettes endelig ved Stortingets behandling av nysalderingsproposisjonen,
vil et lavere oljekorrigert underskudd i regnskapet enn forutsatt
ved nysalderingen medføre at statsregnskapet gjøres
opp med et overskudd. Tilsvarende vil et høyere oljekorrigert
underskudd i regnskapet enn forutsatt ved nysalderingen medføre
at statsregnskapet gjøres opp med et underskudd, jf. nærmere redegjørelse
om denne budsjetteringspraksisen i St.prp. nr. 66 (2005-2006).
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Marianne Aasen Agdestein, Alf E. Jakobsen, Rolf Terje Klungland,
Torgeir Micaelsen, lederen Reidar Sandal og Eirin Kristin Sund,
fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Ulf Leirstein, Jørund
Rytman og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Svein Flåtten,
Peter Skovholt Gitmark og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti,
Magnar Lund Bergo og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og fra
Venstre, Lars Sponheim, viser til at Stortinget i møte
28. november 2006 vedtok å fordele enkelte kapitler under
Kommunal- og regionaldepartementets og Landbruks- og matdepartementets
budsjett til behandling i finanskomiteen, i tillegg til kapitlene under
Finansdepartementets budsjett. Disse kapitlene er behandlet i denne
innstillingen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om at finansieringsbehovet for folketrygden i 2006 skal dekkes
ved statstilskudd, jf. forslag II under kapittel 7 Komiteens tilråding.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det oljekorrigerte underskuddet nå anslås
til 57,4 mrd. kroner, som utgjør en reduksjon av underskuddet
på hele 13,4 mrd. kroner siden statsbudsjettet for 2006
ble vedtatt. Disse medlemmer merker seg samtidig
at statsbudsjettets utgifter har økt med 8,8 mrd. kroner
til 665,2 mrd. kroner hvis man holder petroleumsvirksomheten utenfor,
og i alt 12 mrd. kroner om petroleumsvirksomheten inkluderes.
For statens inntekter har anslagene også store
avvik. Økte skatteinntekter fra fastlandsøkonomien
er på 12,2 mrd. kroner. Netto kontantstrøm fra
petroleumsvirksomheten er økt med om lag 30 mrd. kroner
utover anslag i saldert budsjett for 2006.
Dette understreker at det verken er mulig eller
nødvendig å forsøke å finsikte økonomien,
slik Stortinget i fullt alvor gjør når det gjelder
budsjettbehandlingen. I forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet
fremhever alle partiene, bortsett fra Fremskrittspartiet, nødvendigheten
av å ikke bruke mer oljepenger enn det som opprinnelig
er foreslått av Regjeringen. Dette først og fremst
fordi det angivelig er viktig av hensyn til rente og kronekurs.
Når man så ett år senere foretar en nysaldering
av budsjettet, har det gang på gang vist seg at det ikke
er like viktig å forholde seg til den samme "stramheten"
som i det opprinnelige budsjettet.
Disse medlemmer konstaterer derfor
at handlingsregelen ikke er til hinder for en faktisk bruk av oljepenger
i et større omfang enn hva som foreslås i ordinært
statsbudsjett, men merker seg at man i år noe beleilig
har havnet på en netto lavere bruk av oljepenger enn forutsatt
i budsjettet, selv om altså utgiftene har økt
med 8,8 mrd. kroner.
Dette viser at det i realiteten ikke er så stor
forskjell på utgiftene i Fremskrittspartiets alternative
budsjettforslag for 2006 og Regjeringens endelige utgifter som det øvrige
partier ynder å fremstille det som. Det er også verdt å fremheve
at Fremskrittspartiet i sitt alternative budsjett vrir utgiftene
over på investeringer, i motsetning til Regjeringen som
i større grad har utgifter til offentlig forbruk.
Tallene som fremkommer i nysalderingen for 2006 på skatteinntekter
indikerer dessuten at Finansdepartementet har operert med et for
høyt provenytap i beregningene de har gjort for disse
medlemmer i forbindelse med disse medlemmers foreslåtte skattelettelser.
Eksempelvis tilsvarer statens merinntekter av dokumentavgiften den
10-prosentreduksjonen disse medlemmer foreslo for
budsjettåret 2006.
I forbindelse med nysalderingen for 2006 mener disse
medlemmer det er rom for tre store grep. Nedbetaling av
helseforetakenes gjeld med 1 mrd. kroner, nedbetaling av bompengegjelden
med 11,6 mrd. kroner og avgiftslettelser på elektrisk kraft
til husholdningene.
Disse medlemmer presiserer at
nedbetaling av bompengeselskapenes gjeld ikke vil være å betrakte som
en kostnad i regnskapsmessig forstand, men som en omplassering av
formue fra omløpsmidler til anleggsmidler, og altså en
investering i varige verdier, og ikke en reduksjon av nasjonalformuen.
Dette fremkommer ikke i budsjettsystemet, ettersom dette er utgiftsbasert,
og ikke skiller på kostnader eller investeringer slik et
vanlig regnskap mer korrekt ville gjøre. Disse medlemmer mener
dette er en svakhet ved systemet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre mener at Regjeringen overlater for mye av konjunkturstyringen
til pengepolitikken. Disse medlemmer konstaterer
at Norges Bank har oppjustert rentebanen/prognosen to ganger
etter valget i 2005, og at renten nå er høyere
enn det som ble lagt til grunn i renteprognosen som ble presentert
i Nasjonalbudsjettet for 2006 Disse medlemmer mener
at konsekvensen av Regjeringens politikk med en ekspansiv finanspolitikk
i kombinasjon med dårligere incentiver til privat sparing
og utilstrekkelige tiltak for å øke arbeidstilbudet,
vil være raskere og større økning i renten. Disse
medlemmer viser til sine respektive alternative budsjetter
for både 2006 og 2007 hvor partiene reduserte bruken av
penger fra pensjonsfondet og fremmet forslag om sterkere incentiver
til privat sparing og tiltak for å øke arbeidstilbudet.
Dette ville etter disse medlemmers syn dempet presset
på renten.