Tabell 2.1 Forslag om endringer
i skatter og avgifter (mill. kroner)
Kap. | Post | | Endringer
før nysaldert
budsjett | Endringer
i nysalderingen | Sum
endringer |
| | | | | |
5501 | | Skatter på formue
og inntekt | | | |
| 70 | Toppskatt mv. | -45 | 2 460 | 2 415 |
| 72 | Fellesskatt | 27 | -1 309 | -1 282 |
5506 | | Avgift av arv og gaver | | | |
| 70 | Avgift | - | 119 | 119 |
5507 | | Skatt og avgift på utvinning
av petroleum | | | |
| 71 | Ordinær skatt
på formue og inntekt | - | 6 600 | 6 600 |
| 72 | Særskatt på oljeinntekter | - | 13 000 | 13 000 |
| 73 | Produksjonsavgift | - | 41 | 41 |
| 74 | Arealavgift mv. | - | 1 800 | 1 800 |
5508 | | Avgift på utslipp
av CO2 i petroleumsvirksomhet
på kontinentalsokkelen | | | |
| 70 | Avgift | - | -200 | -200 |
5511 | | Tollinntekter | | | |
| 70 | Toll | - | 19 | 19 |
| 71 | Auksjonsinntekter fra tollkvoter | - | 49 | 49 |
5521 | | Merverdiavgift | | | |
| 70 | Avgift | 5 | 6 995 | 7 000 |
5526 | | Avgift på alkohol | | | |
| 70 | Produktavgift på alkoholholdige
drikkevarer | -35 | 61 | 26 |
5531 | | Avgift på tobakkvarer | | | |
| 70 | Avgift | - | -561 | -561 |
5536 | | Avgift på motorvogner
m.m. | | | |
| 71 | Engangsavgift på motorvogner
m.m. | -2 | 2 113 | 2 111 |
| 72 | Årsavgift | - | -47 | -47 |
| 73 | Vektårsavgift | - | 20 | 20 |
| 75 | Omregistreringsavgift | - | -30 | -30 |
| 76 | Avgift på bensin | - | -617 | -617 |
| 77 | Avgift på mineralolje
til framdrift av motorvogn (autodieselavgift) | - | 432 | 432 |
5537 | | Avgifter på båter
mv. | | | |
| 71 | Avgift på båtmotorer | - | 16 | 16 |
5541 | | Avgift på elektrisk
kraft | | | |
| 70 | Forbruksavgift | - | -99 | -99 |
5542 | | Avgift på mineralolje
mv. | | | |
| 70 | Avgift på mineralolje | - | 60 | 60 |
| 71 | Avgift på smøreolje | - | -2 | -2 |
5543 | | Miljøavgift på mineralske
produkter mv. | | | |
| 70 | CO2-avgift | - | 65 | 65 |
| 71 | Svovelavgift | - | 11 | 11 |
5545 | | Miljøavgifter
i landbruket | | | |
| 71 | Miljøavgift, plantevernmidler | -14 | - | -14 |
5546 | | Avgift på sluttbehandling
av avfall | | | |
| 70 | Avgift på sluttbehandling
av avfall | | 113 | 113 |
5547 | | Avgift på helse-
og miljøskadelige kjemikalier | | | |
| 70 | Trikloreten (TRI) | | 1 | 1 |
| 71 | Tetrakloreten (PER) | - | 2 | 2 |
5548 | | Miljøavgift på klimagasser | | | |
| 70 | Hydrofluorkarbon (HFK)
og Perfluorkarbon (PFK) | - | 40 | 40 |
5555 | | Sjokolade- og sukkervareavgift | | | |
| 70 | Avgift | - | -56 | -56 |
5556 | | Avgift på alkoholfrie
drikkevarer m.m. | | | |
| 70 | Avgift | - | 22 | 22 |
5557 | | Avgift på sukker | | | |
| 70 | Avgift | - | -34 | -34 |
5559 | | Avgift på drikkevareemballasje | | | |
| 70 | Grunnavgift på engangsemballasje | - | 42 | 42 |
| 71 | Miljøavgift på kartong | - | -39 | -39 |
| 72 | Miljøavgift på plast | - | 12 | 12 |
| 73 | Miljøavgift på metall | - | 38 | 38 |
| 74 | Miljøavgift på glass | - | 1 | 1 |
5565 | | Dokumentavgift | | | |
| 70 | Avgift | - | 478 | 478 |
5571 | | Totalisatoravgift | | | |
| 70 | Avgift | 4 | - | 4 |
5584 | | Andre avgifter | | | |
| 70 | Etterslep, utgåtte
avgifter | - | 1 | 1 |
5700 | | Folketrygdens inntekter | | | |
| 71 | Trygdeavgift | -72 | -212 | -284 |
| 72 | Arbeidsgiveravgift | - | 2183 | 2183 |
Sum | | | -132 | 33 588 | 33 456 |
Statsbudsjettets samlede skatte- og avgiftsinntekter fra
Fastlands-Norge anslås til 553,9 mrd. kroner i 2006, som
er om lag 12,2 mrd. kroner høyere enn i saldert budsjett.
En betydelig del av denne økningen kan føres tilbake
til konjunkturutviklingen. Tallene tar også hensyn til
at det i november 2006 er tilbakebetalt et beløp på drøyt
2,7 mrd. kroner fra staten til et stort foretak, etter rettsavgjørelse
i en skattetvist. Sammenliknet med Nasjonalbudsjettet 2007 er anslaget
for statsbudsjettets samlede skatte- og avgiftsinntekter fra Fastlands-Norge
justert opp med drøyt 1,5 mrd. kroner.
I det opprinnelige budsjettopplegget er skatte-
og avgiftsinntektene beregnet med utgangspunkt i anslag på regnskap
for året før. Økningen i anslagene for skatte-
og avgiftsinntekter i forhold til saldert budsjett skyldes dels
høyere utgangsnivåer for skatteinntektene i 2005,
dels at veksten i den faktiske skatte- og avgiftsinngangen gjennom
2006 har vært sterkere enn opprinnelige anslått,
noe som må ses i sammenheng med at veksten i norsk økonomi
har vært sterkere enn tidligere lagt til grunn. De reviderte
skatte- og avgiftsanslagene er basert på opplysninger for
innbetalte skatter og avgifter til og med oktober måned,
samt oppgaver over utliknede skatter for inntektsåret 2005
for personlige skattytere og selskaper mv. (etterskuddspliktige
skattytere). Den nye informasjonen viser betydelig økning
i innbetalte skatter fra både personlige skattytere og
fra bedrifter, samt en klar oppgang i inntektene fra merverdiavgiften.
Statsbudsjettets inntekter fra skatt på inntekt
og formue, trygdeavgift og arbeidsgiveravgift i 2006 anslås
i denne proposisjonen til 306,1 mrd. kroner. Dette er knapt 3,2
mrd. kroner mer enn lagt til grunn i saldert budsjett. Inntektene
fra merverdiavgiften anslås nå til 164,5 mrd.
kroner i 2006, som er en økning på 7 mrd. kroner
i forhold til saldert budsjett. Inntektene fra særavgifter
og toll anslås til 83,3 mrd. kroner i 2006, som er 2,1
mrd. kroner høyere enn i saldert budsjett. Oppjusteringen
av særavgiftene skyldes blant annet høyere inntekter
fra engangsavgiften for motorkjøretøyer.
Betalte skatter og avgifter i petroleumssektoren anslås
nå til 217,3 mrd. kroner, inkludert CO2-avgift, som
er 21,2 mrd. kroner høyere enn anslaget i saldert budsjett.
Anslaget for betalte skatter er økt med 19,6 mrd. kroner. Økningen
skyldes at den gjennomsnittlige oljeprisen hittil i år
ligger 70 kroner per fat over anslaget i saldert budsjett. Den høye
oljeprisen må ses i sammenheng med fortsatt sterk vekst
i etterspørselen etter olje, kombinert med usikkerhet rundt
oljetilbudet fra viktige produsentland. I motsatt retning trekker
petroleumsproduksjonen, som vil bli lavere i 2006 enn lagt til grunn
i saldert budsjett.
Innbetalt avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen
anslås nå til 3,4 mrd. kroner, som er 0,2 mrd.
kroner lavere enn anslått i saldert budsjett. Produksjonsavgiften
er avviklet med virkning fra 2006. Det er likevel blitt betalt inn
41 mill. kroner i 2006, som påløp i 2005. Arealavgiften
ble anslått til 0,5 mrd. kroner i saldert budsjett. Dette
anslaget er nå økt til 2,3 mrd. kroner. Økningen
skyldes en omlegging av arealavgiften fra og med 2007 for å styrke
incentivene til aktivitet i tildelt areal. Provenyeffektene av omleggingen
var usikre, og avhengig av i hvilken grad selskapene tilbakeleverte
passivt areal. Det har nå vist seg at relativt lite areal
er søkt tilbakelevert innen fristen i 2006. Innbetalingsfristen
for avgiften er dessuten endret slik at påløpt
arealavgift for 2007 vil bli innbetalt innen siste virkedag i 2006,
og ikke i starten av 2007 slik tidligere praksis ville medført.
Komiteen tar dette til orientering.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre konstaterer at skatte- og
avgiftsinntektene fra Fastlands-Norge anslås å bli
om lag 12,2 mrd. kroner høyere enn i saldert budsjett for
2006. Disse medlemmer mener at dette bekrefter at
partiene i den rød-grønne koalisjonen tar feil
når de hevder at det politiske valget står mellom skattelettelser
og mer penger til fellesskapet. Tvert imot viser tallene at regjeringen
Bondevik IIs skattelettelser sammen med en ansvarlig økonomisk
politikk og gode internasjonale konjunkturer har bidratt til flere
og tryggere arbeidsplasser og økte skatteinntekter. Dermed
har lavere skatt bidratt til mer penger til fellesskapet, og økte
muligheter til å bygge ut velferden både i kommunene
og nasjonalt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet konstaterer
at anslaget for samlede skatte- og avgiftsinntekter i saldert budsjett
har økt med ca. 33,5 mrd. kroner, hvorav 12,2 mrd. kroner
knytter seg til Fastlands-Norge. Disse medlemmer konstaterer at
statens inntektstap som følge av Fremskrittspartiets forslag
til reduksjoner i skatter og avgifter for 2006 ville vært
langt lavere enn det som er lagt til grunn i de beregningene Finansdepartementet
presenterte i forbindelse med behandlingen av budsjettet for 2006,
og at den beregnede merbruken av oljepenger i Fremskrittspartiets
alternative budsjett ble satt for høyt.
Disse medlemmer viser til at
en rekke skatter og avgifter som disse medlemmer foreslo
redusert, i realiteten kunne vært redusert uten provenytap
for staten. Statens inntekter av dokumentavgiften øker
for 2006 anslagsvis med 478 mill. kroner. Denne avgiften kunne uten
inntektstap vært redusert med om lag 10 pst. Det er det
samme som disse medlemmer foreslo å redusere
den med for 2006.
Statens inntekter av engangsavgiften for nye
biler øker for 2006 anslagsvis med 2 113 mill. kroner.
Dette tilsvarer en lettelse i engangsavgiften på 16,2 pst. Disse
medlemmer foreslo i sitt alternative budsjett for 2006 å redusere
engangsavgiften med 10 pst., hvilket kunne vært gjort uten
inntektstap for staten. Tar man hensyn til at provenyet av noen
av de andre avgiftene knyttet til bil er redusert, kunne engangsavgiften likevel
vært redusert med 14,5 pst. uten inntektstap for staten. Disse
medlemmer viser også til at EU-kommisjonen anbefaler
Norge å fase ut engangsavgiften på nye biler ut
fra hensynet til fungerende konkurranse.
Statens inntekter av merverdiavgiften øker
for 2006 anslagsvis med 6 995 mill. kroner. Disse medlemmer foreslo å sette
merverdiavgift på mat til 11 pst. og å sette lav
merverdiavgiftssats til 7 pst. Dette ville ifølge beregninger
fra Finansdepartementet medføre et inntektstap for staten
på 1 270 mill. kroner. De nye tallene for statens inntekter
av merverdiavgift viser at dette sannsynligvis er langt fra tilfellet.
En ny beregning fra Finansdepartementet illustrerer til sammenligning
dette, jf. Finansdepartementets svar på spørsmål nr.
3 fra Fremskrittspartiet i forbindelse med nysalderingen for 2006.
Istedenfor å øke inntektene fra merverdiavgiften
kunne den generelle merverdiavgiftssatsen vært satt til
23,6 pst.
Statens inntekter av arveavgiften øker
for 2006 anslagsvis med 119 mill. kroner. Dette tilsvarer et bunnfradrag
i arveavgiften, dersom man legger til grunn påløpte
inntekter, på kr 277 500, og innslagspunkt for høyeste
sats på kr 577 500. For 2006 er imidlertid bunnfradraget
på kr 250 000, og disse medlemmer foreslo å doble
innslagspunktene.
Statens inntekter av toppskatten øker
for 2006 anslagsvis med 2 460 mill. kroner. Disse medlemmer foreslo å sette
toppskatten for 2006 til 7 pst. Dersom staten ikke skulle tatt inn
mer i skatt enn lagt til grunn i budsjettet for 2006, kunne toppskatten
trinn 1 være 5,5 pst. En slik reduksjon ville altså ikke
gitt inntektstap for staten. Ser man dette under ett med reduksjonen
i statens inntekter fra fellesskatten, kunne satsen for toppskatt
trinn 1 likevel vært 7,5 pst. uten tap av inntekter.
Disse medlemmer viser til representantforslaget Dokument
nr. 8:3 (2006-2007) om å halvere merverdiavgift på strøm
og fjerne elektrisitetsavgift. På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer forslag i nysalderingen for 2006 om å fjerne
forbruksavgiften på elektrisk kraft, samt forslag om halv
merverdiavgift på elektrisk kraft med virkning fra 1. november
2006 til 31. desember 2006. Disse medlemmer viser
også til tilsvarende forslag i sitt alternative budsjett
for 2007 for perioden 1. januar til 1. mars.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Kap. | Post | Formål | Kroner |
5521 | | Merverdiavgift | |
| 70 | Avgift, økes med
| 5 765 000 000 |
| | fra kr 157 505 000 000
til kr 163 270 000 000 | |
5541 | | Avgift på elektrisk
kraft | |
| 70 | Forbruksavgift, reduseres
med | 1 334 000 000 |
| | fra kr 6 327 000 000 til
kr 5 063 000 000" | |