Regjeringsadvokatens prosessutgifter og utgifter
til leie av advokater dekkes over kap. 24 Regjeringsadvokaten post
21 Spesielle driftsutgifter. På grunn av stor sakstilgang
og midlertidig ledighet i stillinger, har Regjeringsadvokaten i
en periode økt bruken av eksterne advokater. Dette har
vært nødvendig for at sakene skal kunne berammes
så raskt som domstolene ønsker. For å dekke
den økte bruken av eksterne advokater foreslås
det at bevilgningen på kap. 24 Regjeringsadvokaten post
21 Spesielle driftsutgifter, økes med 1,2 mill. kroner. Økningen
foreslås dekket ved en tilsvarende nedsettelse av samme
kapittel post 1 Driftsutgifter.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Det foreslås at bevilgningen på kap.
1600 Finansdepartementet post 1 Driftsutgifter, blir redusert med
11,0 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Ved behandlingen av St.prp. nr. 66 (2005-2006)
Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2006,
jf. Innst. S. nr. 205 (2005-2006), ble kap. 1610 Toll- og avgiftsetaten
post 1 Driftsutgifter, økt med 5,5 mill. kroner i anledning
endrede regler for beregning av engangsavgift ved førstegangs
registrering av bruktimporterte motorkjøretøy.
Av økningen gjaldt 1,25 mill. kroner etableringsutgifter
og 4,25 mill. kroner driftsutgifter for 2. halvår 2006.
Ny ordning er blitt forsinket og vil først iverksettes
i løpet av første halvår 2007. Etableringsutgiftene
ventes å medgå, mens bevilgningsøkningen
til driftsutgifter foreslås trukket tilbake.
Toll- og avgiftsetaten har i 2006 hatt både
en tettere oppfølging av vektårsavgift og vrakpantordningen,
og en skjerpet oppfølging av tollkredittordningen og særavgiftene.
De direkte innkrevingsutgiftene (gebyrer) ventes av denne grunn å bli
1,2 mill. kroner høyere enn hittil antatt. Når
innkrevingen fører fram, kommer gebyrene til inntekt, jf.
forslag under kap. 4610 Toll- og avgiftsetaten.
Samlet innebærer ovenstående
at kap. 1610 Toll- og avgiftsetaten post 1 Driftsutgifter, foreslås
redusert med 3,05 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Bevilgningen på kap. 1618 Skatteetaten
post 21 Spesielle driftsutgifter, dekker bl.a. skatteetatens og
de kommunale skatteoppkrevernes utgifter til innkreving av skatter
og avgifter. Ved behandlingen av St.prp. nr. 66 (2005-2006) Tilleggsbevilgninger
og omprioriteringer i statsbudsjettet 2006, jf. Innst. S. nr. 205
(2005-2006), ble denne posten økt med 7,0 mill. kroner,
til 114,0 mill. kroner. Antallet begjæringer om og avholdelser
av utleggsforretninger har gått ned i den senere tid. Det
foreslås derfor å redusere bevilgningen på kap. 1618
Skatteetaten post 21 Spesielle driftsutgifter, med 10,0 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Senter for statlig økonomistyring (SSØ)
vil i 2006 ha økte utgifter til kjøp av tjenester
fra andre, knyttet til systemdrift, lisenser mv., i forbindelse
med innføring av nytt lønns- og personalsystem
hos kundene. Merutgiftene utgjør 14,9 mill. kroner i 2006.
Disse tredjepartskostnadene viderefaktureres til kundene slik at inntektene økes
tilsvarende, jf. omtale nedenfor.
SSØ har i 2006 i tillegg en ekstraordinær
engangsutgift på 1,6 mill. kroner, knyttet til IT-lisenser.
Bevilgningen på kap. 1631 Senter for
statlig økonomistyring post 1 Driftsutgifter, foreslås økt
med i alt 16,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
En generell ordning for kompensasjon for merverdiavgift
til kommunesektoren ble innført fra 1. januar 2004. Kompensasjon
til kommuner og fylkeskommuner bevilges over kap. 1632 Kompensasjon
for merverdiavgift post 61 Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner,
mens kompensasjon til enkelte private og ideelle virksomheter som
omfattes av ordningen, bevilges over samme kapittel post 72 Tilskudd
til private og ideelle virksomheter.
På grunnlag av regnskapstall og anslått
betalingsutvikling ut året foreslås det at bevilgningen
på kap. 1632 Kompensasjon for merverdiavgift post 72 Tilskudd
til private og ideelle virksomheter, økes med 200 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Innløsningen av kontolånsinnskuddene
fra Statens pensjonsfond - Norge, jf. omtale under kap. 4651 Statsgjeld
m.m., innebærer at renter som er påløpt
i 2006, men avtalt betalt i 2007, kommer til forfall i år.
Dette innebærer isolert sett en økning på 3
710 mill. kroner under kap. 1650 post 89. Overkurser som betales
til staten når kontolånsinnskuddene mottas, vil
normalt avskrives over innskuddets forventede løpetid.
Ved innløsning vil ikke-avskrevne overkurser bli utgiftsført,
noe som isolert sett innebærer en økning på 4
106 mill. kroner. Konvertering av en del av kontolånsinnskuddene
til omsettelige verdipapirer gjøres gjennom en rettet emisjon
av statspapirer. De innbetalte, påløpte renter
på de emitterte statspapirene vil isolert sett innebære
en reduksjon i bevilgningen på 305 mill. kroner. I tillegg
kommer anslagsendringer som fører til en økning
under kap. 1650 post 89, på 326 mill. kroner.
Totalt foreslås bevilgningen økt
med 7 837 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Innløsningen av kontolånsinnskuddene
fra Statens pensjonsfond - Norge, jf. omtale under kap. 4651 Statsgjeld
m.m., innebærer en nedbetaling av statens gjeld. Kap. 1651
post 98 foreslås derfor økt med 103 450 mill.
kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
I saldert budsjett 2006 er det på kap.
2309 Tilfeldige utgifter post 1 Driftsutgifter bevilget 5 969,7
mill. kroner. I forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2006 ble
bevilgningen på kap. 2309 økt med til sammen 109,3
mill. kroner, til 6 079,0 mill. kroner.
Bevilgningen på kap. 2309 skal blant
annet stå som motpost til tilleggsbevilgninger i forbindelse
med lønnsoppgjøret for statsansatte, reguleringen
av folketrygdens grunnbeløp, takstoppgjøret for
leger, fysioterapeuter og psykologer og oppgjøret for vernepliktige. I
proposisjoner som ble fremmet i vårsesjonen, ble utgiftene
til disse formålene anslått til i alt 5 376,7
mill. kroner. Oppdatert informasjon om de budsjettmessige konsekvensene
i 2006 som følge av lønnsoppgjøret i staten,
viser imidlertid at Stortingets vedtak på kap. 2315 Lønnsreguleringer
for arbeidstakere i det statlige tariffområdet er 13,8
mill. kroner for lavt. Det innebærer at bevilgningen på kap.
2309 må settes ned med 5 390,5 mill. kroner for å dekke
inntektsoppgjør, trygdeoppgjør mv.
Det er per 30. september 2006 regnskapsført
utgifter på til sammen 15,1 mill. kroner direkte på kap.
2309. I tillegg vil det ved Finansdepartementets samtykke eller kongelig
resolusjon bli gitt adgang til netto overskridelser under de enkelte
departementenes budsjettkapitler. Hvor mye som vil bli regnskapsført
på dette kapitlet de tre siste månedene av året,
og samlet omfang av overskridelsessamtykker, er usikkert. På denne
bakgrunn bør det i likhet med praksis fra tidligere år,
gjenstå om lag 50 mill. kroner under kap. 2309 etter nysalderingen.
Bevilgningen foreslås på denne
bakgrunn redusert med 6 029,1 mill. kroner, hvorav dekning av bevilgninger
til lønnsoppgjør, trygdeoppgjør mv. utgjør
5 390,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
I forbindelse med Stortingets behandling av
St.prp. nr. 69 (2006-2007), jf. Innst. S. nr. 235 (2005-2006) ble kap.
2315 bevilget med 1 200,0 mill. kroner til dekning av utgifter ved
lønnsreguleringen for arbeidstakere i det statlige tariffområdet.
Finansdepartementet fikk fullmakt til å fordele bevilgningen
på de av departementenes poster som har lønnsbevilgning.
De endelige beregningene viser at virkningene på statsbudsjettet
for 2006 av lønnsoppgjøret for 2006 er 13,8 mill.
kroner høyere enn opprinnelig antatt. Det foreslås
derfor at bevilgningen under kap. 2315 økes med 13,8 mill.
kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Som kompensasjon for virkningene av lønnsoppgjøret
i 2006 er Kredittilsynet tildelt 3,5 mill. kroner. Ettersom virksomheten
er selvfinansiert, foreslås kap. 4602 Kredittilsynet post
1 Bidrag fra tilsynsenhetene, økt med samme beløp,
fra 165,2 til 168,7 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
På grunnlag av nye anslag foreslås
det følgende endringer av bevilgningene under kap. 4610
Toll- og avgiftsetaten:
– Post 1
reduseres med 1,5 mill. kroner
Post 3 økes med 1,1 mill. kroner
– Post 11 økes med 5,0
mill. kroner.
Lavere inntekt på post 1 Ekspedisjonsgebyr,
henger sammen med at området for gebyrlegging ble redusert fra
1. juli 2005, uten at dette ble hensyntatt i budsjettforslaget for
2006. Årsaken til oppjusteringen med 1,1 mill. kroner av
post 3 Refunderte pante- og tinglysingsgebyrer, er skjerpet oppfølging
av krav, jf. omtale under kap. 1610 Toll- og avgiftsetaten.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Det vises til omtale under kap. 1618 Skatteetaten. Det
foreslås følgende endringer av bevilgningene under
kap. 4618 Skatteetaten:
– Post 1
reduseres med 6,7 mill. kroner
– Post 5 reduseres med 4,0 mill.
kroner.
Ved behandlingen av St.prp. nr. 66 (2005-2006)
Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2006,
jf. Innst. S. nr. 205 (2005-2006), ble post 1 Refunderte utleggs-
og tinglysingsgebyr, økt med 1,7 mill. kroner, mens post
5 Gebyr for utleggsforretninger, ble økt med 3,3 mill.
kroner. Færre begjæringer om og avholdelser av
utleggsforretninger har medført lavere inntekter på kap.
4618 Skatteetaten postene 1 Refunderte utleggs- og tinglysingsgebyr
og 5 Gebyr for utleggsforretninger.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Det vises til omtale under kap. 1631 Senter
for statlig økonomistyring. Kap. 4631 Senter for statlig økonomistyring
post 1 Økonomitjenester, foreslås økt
med 6,9 mill. kroner. Samme kapittel post 2 Andre inntekter, foreslås økt
med 8,0 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
På grunnlag av nye anslag foreslås
det følgende endringer i bevilgningene under kap. 4634
Statens innkrevingssentral:
– Post 81 økes
med 170 mill. kroner
– Post 84 reduseres med 20 mill.
kroner
– Post 85 økes med 25
mill. kroner.
Økningen under post 81 Bøter,
inndragninger, knytter seg særlig til to uvanlig store
forelegg på til sammen 100 mill. kroner og at antallet
forelegg som følge av automatisk trafikkontroll har økt
mer enn forutsatt. Nedjusteringen av post 84 Gebyr ved for sent
innsendt regnskap m.m., skyldes i hovedsak forskjøvet frist
for innlevering av regnskap via Altinn. Andelen ikke leverte regnskaper
har økt i 2006, men inntektsvirkningen av denne økningen
forventes i liten grad å komme i år. Under post
85 Misligholdte lån i Statens lånekasse for utdanning,
er det en nedgang fra 2005 i tilgangen på nye, misligholdte
lån, men dette blir mer enn motvirket av høyere
innkrevingsprosent.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Innløsningen av kontolånsinnskuddene
fra Statens pensjonsfond - Norge, jf. omtale under post 95 nedenfor,
innebærer en nedskrivning av den delen av kapitalen som
fondet mottar som inntekt i forbindelse med innløsningstransaksjonen.
Dette beløpet tilsvarer påløpte renter
og ikke avsatte over-/underkurser, og anslås til
7 511 mill. kroner. Beløpet foreslås inntektsført
på nytt kap. 4651 Statsgjeld m.m. post 50 Tilbakeføring
av kapital fra Statens pensjonsfond - Norge.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
I St.meld. nr. 2 (2005-2006) Revidert nasjonalbudsjett
2006 la departementet opp til å konvertere en del av Statens
pensjonsfond - Norges kontolånsinnskudd til ordinære
omsettelige statspapirer, og å nedskrive resten av kontolånene
fra fondet. Komitéflertallet hadde ingen merknader, jf.
Budsjett-innst. S. II (2005-2006).
Konverteringen og nedskrivningen vil skje gjennom følgende
tre transaksjoner:
– Innløsning
av fondets kontolån til statskassen til markedsverdi
– En rettet emisjon av statspapirer
til fondet med markedsverdi lik det beløp som skal konverteres
– Tilbakeføring av kapital
fra fondet til statskassen, tilsvarende markedsverdien av kontolånene
minus markedsverdien av den rettede emisjonen.
Alle tre transaksjoner vil bli gjennomført
med oppgjør på én og samme dag og går
mot hverandre slik at det ikke skjer noen betaling mellom statskassen
og fondet. Transaksjonene vil til sammen virke nøytralt
på budsjettbalansen og på likviditeten i pengemarkedet.
Transaksjonene vil gjennomføres med
oppgjør 29. desember 2006. Den faktiske porteføljen
vil etter dette være i tråd med den nye forskriften
for forvaltningen av Statens pensjonsfond - Norge, som trer i kraft
fra 1. januar 2007. I en kort overgangsperiode vil det således være
enkelte avvik mellom faktisk portefølje og nåværende
investeringsretningslinjer som følger av Folketrygdfondets
reglement, fastsatt av Stortinget 20. juni 1997, og utfyllende bestemmelser
fra Finansdepartementet.
Det skilles mellom tidligere innskutt og akkumulert kapital,
og inntekt som Statens pensjonsfond - Norge mottar som en direkte
følge av innløsningen. Sistnevnte foreslås
ført på kap. 4651 post 50, jf. omtale ovenfor,
mens den innskutte og akkumulerte kapitalen som anslås
til 96 235 mill. kroner, foreslås ført på kap. 4651
post 95 Tilbakeføring av kapital fra Statens pensjonsfond
- Norge.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
I saldert budsjett 2006 ble det på kap.
5309 Tilfeldige inntekter post 29 Ymse bevilget 587,7 mill. kroner.
Av dette var 475 mill. kroner knyttet til ekstraordinære eiendomssalg
i Statsbygg, hvorav 450 mill. kroner gjaldt Vestbanetomten. Videre
er det lagt til grunn 60 mill. kroner i inntekter fra tilbakeføring
av tidligere utbetalte tilskuddsmidler til den gamle EØS-finansieringsordningen
og 50 mill. kroner i øvrige tilfeldige inntekter. I forbindelse
med behandlingen av St.prp. nr. 66 (2005-2006) ble bevilgningen
redusert med 450 mill. kroner som følge av at det ikke
kunne legges til grunn inntekter fra salg av Vestbanetomten i 2006. Bevilgningen
utgjør etter dette 137,7 mill. kroner.
Under dette kapitlet inntektsføres
i tillegg uforutsette inntekter som det ikke er naturlig å føre
under andre kapitler. I saldert budsjett er det lagt til grunn om
lag 50 mill. kroner i slike uforutsette inntekter i 2006. På bakgrunn
av regnskapstall per 30. september og forventede inntekter i 4.
kvartal, anslås slike uforutsette inntekter nå til
knapt 120 mill. kroner. Tilbakeførte tilskuddsmidler mv.
som gjelder Utenriksdepartementet utgjør en vesentlig del
av disse merinntektene.
Samlet foreslås bevilgningen under
kap. 5309 Tilfeldige inntekter økt med 64,7 mill. kroner
til 202,4 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Bevilgningen dekker en rekke mindre tilbakebetalinger
som det ikke er hensiktsmessig å budsjettere på egne
kapitler og tilbakebetalinger som skulle vært innbetalt
i tidligere budsjettår. Nivået på bevilgningen
kan derfor variere sterkt mellom de enkelte budsjettår
og er dermed vanskelig å anslå. Som følge
av at det bare er regnskapsført 14 000 kroner på denne
posten i årets tre første kvartaler og inntektene
vanligvis kommer i siste kvartal, foreslås bevilgningen
redusert med 6,1 mill. kroner fra 11,3 mill. kroner til 5,2 mill.
kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
På bakgrunn av en avtale i Paris-klubben
fikk Serbia og Montenegro ettergitt 30 pst. av gjelden i begynnelsen
av 2006, mot tidligere forutsatt i 2005. Dette belastes bistandsbudsjettets
kap. 164 post 71 og inntektsføres her. Det foreslås
derfor en bevilgning på 3,2 mill. kroner under kap. 5341
post 95.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
På denne posten føres alle
inntekter og utgifter knyttet til utgåtte avgifter på toll-
og avgiftsetatens område, jf. nærmere orientering
i St.prp. nr. 34 (2003-2004). Det foreslås bevilget kr
550 000 under post 70 Etterslep, utgåtte avgifter.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
På bakgrunn av oppdaterte regnskapstall
foreslås det at bevilgningen økes med 14,1 mill.
kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Posten omfatter renteinntekter på statens
regnskapsføreres innskudd i Norges Bank og andre steder,
utlån som forvaltes av Finansdepartementet og andre departementer
og renteinntekter av likviditetslån til industrien som
forvaltes av Innovasjon Norge. Det foreslås at bevilgningen økes
med 30 mill. kroner i henhold til oppdaterte regnskapstall.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Statens kontantbeholdning varierer gjennom året
i takt med løpende inntekter og utgifter for staten. Statens
kontantbeholdning må også ses i sammenheng med
likviditetsstyringen i pengepolitikken og statens låneopptak.
Statens finansieringsbehov dekkes dels ved trekk på kontantbeholdningen
og dels ved låneopptak innenlands. Innskuddene i Norges
Bank forrentes til en rente som beregnes på bakgrunn av
renten banken får på sine fordringer, som i stor
grad består av valutareservene.
Gjennomsnittlig innestående i 2006
vil bli høyere enn tidligere lagt til grunn. På denne
bakgrunn foreslås det å øke bevilgningen
med 708,4 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
I 2002 ble det opprettet en låneordning
for de regionale helseforetakene og Svinesundforbindelsen AS. Rentene
kapitaliseres og tillegges lånene gjennom en egen lånebevilgning
for opptrekksrenter under de respektive departementene. Post 88
er den motsvarende inntektsposten. Som følge av endringer
i anslaget på kap. 732 post 91 og kap. 1322 post 92 foreslås bevilgningen
under kap. 5605 post 88, økt med 40,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Kjøp av data og ulike tjenester knyttet
til drift av inntektssystemet blir finansiert over posten. Det blir
også brukt midler fra posten til å initiere forskning
og innhenting av kunnskap innenfor hele det kommunaløkonomiske
området.
Det vil i høst bli nedsatt et utvalg
bestående av representanter fra de politiske partiene på Stortinget
som skal gjennomgå inntektssystemet. Gjennomgangen vil bli
finansiert over denne budsjettposten, herunder midler til utredninger/forskningsprosjekter.
På bakgrunn av at det er knyttet usikkerhet
til framdriften av utredninger/forskningsprosjekter, foreslås det
at posten tilføyes stikkordet "kan overføres".
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag, jf. forslag til vedtak III under kapittel 7 nedenfor.
I forbindelse med lønnsoppgjøret
i kommunal sektor varslet Regjeringen et statlig bidrag på 90
mill. kroner til dekning av kommunesektorens kostnader ved inngåelse
av ny avtale. 65 mill. kroner foreslås bevilget til kommunene.
Det foreslås derfor at kap. 571 post
60 Innbyggertilskudd økes med 65 mill. kroner til 30 990
mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Ved behandlingen av St.prp. nr. 65 (2004-2005)
fikk Kommunal- og regionaldepartementet fullmakt til å gi inntil
200 mill. kroner i 2005 i forskudd på rammetilskudd for
2006 til kommunene. Regnskapet for 2005 viser at det ble utbetalt
85,301 mill. kroner i forskudd på rammetilskuddet for 2006
til kommuner. Utbetalte forskudd i 2005 skal tilbakeføres
til staten i 2006. Det foreslås derfor en bevilgning på 85,301
mill. kroner på kap. 3571 post 90 Tilbakeføring
av forskudd.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Det foreslås en tilleggsbevilgning
på 25 mill. kroner til fylkeskommunene knyttet til lønnsoppgjøret
i kommunal sektor, jf. nærmere omtale under kap. 571 post 60.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Det foreslås å redusere bevilgningen
med 14 mill. kroner. Reduksjonen skyldes lavere omsetning av plantevernmidler
høsten 2006.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Posten foreslås økt med 4
mill. kroner på grunn av økning i omsetning av
totalisatorspill i forhold til tidligere prognoser.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
I samsvar med vedtak i generalforsamlingen i
Kimen Såvarelaboratoriet AS 22. mars 2006 ble Landbruks- og
matdepartementet tildelt utbytte fra selskapet på kr 204
000 for resultatåret 2005.
I samsvar med vedtak i generalforsamlingen i
Graminor AS 25. april 2006 ble Landbruks- og matdepartementet tildelt
utbytte fra selskapet på kr 448 000 for resultatåret
2005.
Da det ikke var budsjettert med utbytte fra
disse selskapene, foreslår Landbruks- og matdepartementet
at bevilgningen på kap. 5651 post 80 økes med
kr 652 000 til kr 1 402 000.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
I saldert budsjett for 2006 ble det under kap.
2800 post 50 bevilget 327 939 mill. kroner. Grunnlaget for overføringen
er statsbudsjettets netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten.
Bevilgningen foreslås endret i denne proposisjonen med
29 980 mill. kroner slik at samlet bevilgning under kap. 2800 post
50 blir 357 919 mill. kroner. Overføringen til Statens
pensjonsfond - Utland vil først bli fastsatt endelig i
forbindelse med avleggelsen av regnskapet for 2006, basert på regnskapsførte
inntekter fra petroleumsvirksomheten.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Under kap. 5800 ble det i fjor høst
som overføring fra Statens pensjonsfond - Utland, bevilget
70 795 mill. kroner for å dekke det oljekorrigerte underskuddet
på statsbudsjettet. Det anslås nå et
oljekorrigert underskudd på 57 372 mill. kroner. Det foreslås
at det kun tilbakeføres nok midler til å dekke
det oljekorrigerte underskuddet i nysaldert budsjett 2006. Samlet
sett foreslås derfor overføringen fra Statens
pensjonsfond - Utland redusert med 13 423 mill. kroner til 57 372
mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til forslag om halvert merverdiavgift på elektrisk kraft
og fjerning av forbruksavgiften på elektrisk kraft i tidsrommet
1. november 2006 til 31. desember 2006, nedbetaling av bompengegjeld
for å fjerne bomstasjoner på landets veistrekninger
med 11,6 mrd. kroner, samt til Innst. S. nr. 77 (2006-2007) under Arbeids-
og sosialkomiteen, og Fremskrittspartiets bevilgningsforslag i denne
på til sammen 13,7 mill. kroner. Disse medlemmer foreslår
at dette dekkes inn ved økt bevilgning under kap. 5800
post 50. På denne bakgrunn foreslår disse
medlemmer å øke kap. 5800 post 50 med
kr 14 087 700 000.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Kap. | Post | Formål: | Kroner |
5800 | | Statens petroleumsfond
(jf. kap. 2800) | |
| 50 | Overføring fra
fondet, forhøyes med fra kr 70
795 000 000 til kr 71 459 700 000" | 664 700 000 |
Bevilgningen knyttet til statslånemidler
er en saldering av statsbudsjettets inntekter og utgifter inkludert lånetransaksjoner.
Bevilgningen motsvarer dermed statsbudsjettets brutto finansieringsbehov.
Ved at nysaldert budsjett viser et samlet brutto finansieringsbehov
på 29 916 mill. kroner foreslås samme beløp bevilget
på kap. 5999.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår å sette
av 1 mrd. kroner til å nedbetale sykehusgjeld. Disse
medlemmer går dessuten imot Regjeringens forslag
om å tilføre Statkonsult 20 mill. kroner i styrket
egenkapital, jf. Innst. S. nr. 78 (2006-2007). På denne
bakgrunn foreslår disse medlemmer å øke
kap. 5999 post 90 med kr 980 000 000.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Kap. | Post | Formål | Kroner |
5999 | | Statslånemidler | |
| 90 | Overføring fra
fondet, forhøyes med fra kr 22
446 000 000 til kr 27 896 000 000" | 5 450 000 000 |