Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Knut Gravråk, Britt Hildeng, Espen Johnsen og Tove Karoline Knutsen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra Høyre, Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, lederen May-Helen Molvær Grimstad, fra Senterpartiet, Erling Sande, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser til de respektive partiers merknader i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 1 (2006-2007).
Komiteen merker seg at husleiekostnadene
til BLD ble redusert med 453 000 kroner for 2006 som en konsekvens
av at barnehageområdet ble flyttet til Kunnskapsdepartementet. Komiteen tar
til etterretning at post 1 blir redusert med 453 000 kroner
og at driftsbudsjettet til Kunnskapsdepartementet øker
tilsvarende. Komiteen merker seg at det er et merbehov
på 7,207 mill. kroner som kommer av at midlertidige tiltak
utføres av departementet, men finansieres over ulike fagkapittel.
Komiteen merker seg at økte
kommunale tilskudd til krisesentre utløser et behov for
en økning i statstilskuddet. Komiteen tar
til etterretning en økning i post 60 med 2,306 mill. kroner.
Komiteen merker seg at fra og
med 2006 var tilskuddsordningen til incestsentre endret. Den statlige delen
av tilskuddet gikk opp fra 50 pst. til 80 pst. av godkjente driftsutgifter,
i likhet med krisesentrene. Komiteen merker seg at
det er et merbehov for statlig tilskudd, og tar til etterretning
en økning i post 60 på 2,306 mill. kroner. Merbehovet
kommer av høyere kommunale tilskudd til incestsentre, eventuelt
også høyere tilskudd fra helseforetak og fylkeskommuner, enn
regnet med i saldert budsjett.
Komiteen merker seg at Bufdir
ikke greier den pålagte innsparing for år 2006
på 750 000 kroner. Merutgiftene er i hovedsak
knyttet til lønns- og driftsutgifter i region Øst
og er delvis engangsutgifter knyttet til flytting og sammenslåing
av kontor i Fredrikstad og Hamar. Komiteen tar til
etterretning en tilleggsbevilgning på 1,7 mill. kroner. Komiteen merker
seg at en inndekning av merforbruket foreslås ved innsparing av
1,7 mill. kroner under kap. 858 post 1.
Komiteen merker seg at det foreslås
en reduksjon i bevilgningen på 0,378 mill. kroner for å finansiere merutgifter
under kap. 800 post 1. Komiteen tar til etterretning
en reduksjon i bevilgningen på 0,378 mill. kroner på post
21. Komiteen merker seg at siste overslaget på tall
på barn med kontantstøtte fra september viser
et mindrebehov. Komiteen tar til etterretning en
reduksjon i bevilgningen på 57,5 mill. kroner på post
70 som følge av lavere utbetaling pr. barn og færre
antall barn med kontantstøtte enn tidligere lagt til grunn.
Komiteen merker seg at det har
skjedd en økning i utbetalingene av ordinær barnetrygd
og tar til etterretning en økning i bevilgningen på post
70 med 40 mill. kroner.
Komiteen tar til etterretning
at det foreslås at bevilgningen under post 21 reduseres
med 2,222 mill. kroner for å finansiere merutgifter under
kap. 800 post 1.
Komiteen merker seg at det er
en uventet stor nedgang i antall adopsjoner, og tar til etterretning
at post 70 reduseres med 6,2 mill. kroner.
Komiteen merker seg at det er
en vekst i antall saker på 5,5 pst., og at det er behov
for økte midler til tiltak i barnevernet. Videre ser komiteen at
det er et økt behov for statsrefusjon knyttet til barnevernets arbeid
med enslige mindreårige asylsøkere og flyktninger,
og tar til etterretning en økning i post 1 på 6,1
mill. kroner mot tilsvarende innsparing under post 21, en reduksjon
i post 21 med 7,3 mill. kroner, en reduksjon i post 64 med 31,745
mill. kroner, en økning i post 65 med 43,622 mill. kroner,
og en reduksjon i post 71 med 1,294 mill. kroner
Komiteen merker seg at de tiltak
som er iverksatt, ikke så langt har gitt de kostnadsbesparende
effekter som var planlagt. Videre viser det seg at det har vært
en kostnadsøkning i tiltakene i barnevernet.
Komiteen tar til etterretning
en tilleggsbevilgning på 301,8 mill, kroner i post 1 knyttet
til driftsutgifter, en økning i post 22 med 65,7 mill.
kroner knyttet til kjøp av private barnevernsplasser, og
en reduksjon i post 45 med 32,1 mill. kroner knyttet til en omprioritering
fra investeringer til drift.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre ser i likhet med departementet alvorlig
på at det også for 2006 må foreslå tileggsbevilgning
på mer enn 300 mill. kroner i kap. 855 Statlig forvaltning
av barnevernet. Disse medlemmer er fornøyd
med at Regjeringen har iverksatt en ekstern gjennomgang av Bufetat.
Disse medlemmer viser for øvrig
til sine merknader til St.prp. nr. 1 (2006-2007).
Komiteen merker seg at det er
behov for innsparing knyttet til tilleggsbevilgninger under kap.
800, og tar til etterretning en innsparing i post 71 på 0,250
mill. kroner, post 73 med 1 mill. kroner og post 79 med 0,8 mill.
kroner.
Komiteen merker seg at det er
behov for innsparing knyttet til tilleggsbevilgninger og det har
vært et mindreforbruk knyttet til lønn i Bufdir. Komiteen tar til
etterretning at det foreslås en reduksjon i post 1 med 1,7
mill. kroner.
Komiteen tar til etterretning
at det foreslås en reduksjon i bevilgningen under post
21 med 2,312 mill. kroner for å finansiere merutgiftene
under kap. 800.
Komiteen merker seg at det er
behov for en økning i fødselspenger til yrkesaktive
kvinner, og tar til etterretning forslag om økning i post
70 med 185 mill. kroner.
Komiteen merker seg at det ikke
skal betales egenandel ved adopsjonsforberedende kurs, og tar til etterretning
en reduksjon i post 1 med 1,2 mill. kroner.
Komiteen merker seg at det er
færre enslige asylsøkere som kommer til landet,
og tar til etterretning en reduksjon i post 4 med 2,5 mill. kroner.
Komiteen tar til etterretning
departementets forslag om å budsjettere på inntektspostene
1-3 for 2006.
Komiteen tar til etterretning
forslaget om å budsjettere en økning i post 60
med 33,7 mill. kroner.