Formålet med denne proposisjonen er å få Stortingets samtykke
til å starte opp Økonomiprosjektet i LOS-programmet
i Forsvaret.
LOS-programmet er Forsvarets satsing på nytt
felles styringssystem for økonomi, personell og logistikk,
og er således et viktig omstillingsverktøy for å nå målene for
moderniseringen av Forsvaret iht. Stortingets vedtak. Videre er Økonomiprosjektet
viktig for å få en forbedret økonomistyring
i Forsvaret, jf. St.meld. nr. 29 (2005-2006) om merforbruket på forsvarsbudsjettet
i 2004, og St.meld. nr. 10 (2005-2006) om økonomisk styring
i Forsvaret. Programmet skal bidra til at Forsvarets militære
organisasjon får felles prosesser på tvers av
alle forsvarsgrener og avdelinger. Innføring av et felles
eksternregnskapssystem ble realisert gjennom leveranseprosjekt 1
i tidligere Program Golf.
Det gjenstår to større prosjekter
for å få realisert felles løsninger innenfor
logistikkområdet. Det første er Økonomiprosjektet,
som blant annet skal gi Forsvaret et elektronisk basert internregnskapssystem.
I tillegg vil det gi et materiellregnskap og et felles system for innkjøp.
Ved å kombinere innkjøpsfunksjonen med materiellregnskapet
og internregnskapet vil Forsvaret få på plass
et elektronisk basert forpliktelsesregnskap som bidrar til styrket
kontroll med Forsvarets driftsbudsjett.
Det neste prosjektet vil ha som ambisjon å gi
Forsvarets militære organisasjon en fullstendig logistikkløsning,
med bl.a. funksjonalitet for understøttelse av vedlikehold
og anskaffelse i prosjekt. Forsvarsdeparte-mentet vil på egnet
måte komme tilbake til Stortinget vedrørende dette
prosjektet.
Regjeringen informerte i St.prp. nr. 1 (2006-2007) om
at Forsvaret har innledet kontraktsforhandlinger med leverandøren
for Økonomiprosjektet, og at det var forventet at dette
ville medføre en reduksjon i usikkerheten og derigjennom
kostnadsrammen for prosjektet. Resultatet av forhandlingene er imidlertid
at kostnadene er økt med ca. 40 mill. kroner i forhold
til det som var anslått, noe som i første rekke
skyldes en økt timepris hos leverandør. Videre
viser det seg at det ikke var grunnlag for å redusere usikkerhetsestimatet
så mye som forventet.
Økonomiprosjektet har som ambisjon å gi
FMO en komplett elektronisk basert løsning for virksomhetsstyring,
herunder full understøttelse for forsyningstjeneste, inklusive
horisontal samhandel, lagerhold og materiellregnskap. Økonomiprosjektet
vil gi FMO elektronisk understøttelse av et fullstendig
intern- og eksternregnskapssystem i henhold til økonomiregelverket
i staten. Etter at Økonomiprosjektet er gjennomført,
skal Forsvaret ha etablert et fullstendig elektronisk basert internregnskap,
inklusive forpliktelsesregnskap, for konsolidering, budsjettering
og økonomioppfølging, som legger grunnlaget for
en mer effektiv vertikal styring og horisontal samhandel. Når
det gjelder systemet med horisontal samhandel, vises det til St.prp.
nr. 1 (2006-2007) der det redegjøres for en rekke tiltak som
er iverksatt for å forbedre dette. Økonomiprosjektet
står sentralt i så måte.
Dovre International AS har gjennomført
en ekstern kvalitetssikring av Økonomiprosjektet. Denne
eksterne kvalitetssikringen ble gjennomført i to faser.
Først en analyse av organisatoriske og gjennomføringsmessige forutsetninger
for Økonomiprosjektet, og deretter en ordinær
kvalitetssikring av prosjektets kostnader, gevinster, ytelse og
risikioer. Dovre peker på at det er høy risiko
forbundet med å gjennomføre et slikt gjennomgripende
prosjekt i en stor organisasjon, som i tillegg har vært
under vedvarende omstrukturering og omstilling. Likevel er det enighet
om at innføring av et felles forvaltningssystem er en forutsetning
for at den omstilte organisasjonen skal kunne virke fullt ut i henhold
til forutsetningene. Dessuten anses Økonomiprosjektet å være
en forutsetning for at økonomireglementets krav til internregnskap
skal kunne oppfylles mest mulig effektivt. Analysen viser at prosjektet
har en høy kostnadsmessig risiko, men både forsvarssjefen
og Dovre anbefaler at Økonomiprosjektet startes opp så snart
som mulig, etter at risikoreduserende tiltak er iverksatt.
De viktigste konklusjonene fra ekstern kvalitetssikrer
er følgende:
– Prosjektet
er hensiktsmessig avgrenset og strukturert
– Prosjektet har høy
styringsmessig kompleksitet, men er håndterbart
– Styringsdokumentene har i hovedsak
tilfredsstillende kvalitet
– Gjennomføringsstrategi
hviler tungt på medvirkning fra Forsvaret for øvrig
– Programorganisasjonen er i hovedsak
hensiktsmessig
Forsvaret har, som følge av anbefalinger
fra Dovre og interne vurderinger, iverksatt følgende tiltak:
– Programdirektivet
for LOS-programmet er revidert
– Sekretariatet for Forsvarsstabens
ledelse er styrket
– Sjef LOS-programmet har fått
innpass i de viktigste lederfora i Forsvarets militære
organisasjon
– Forsvarsstaben og Forsvarets
logistikkorganisasjon har fått et styrket ledelsesapparat
med hensyn til økonomistyring
– Mottaksprosjekt er etablert,
og det meste av prosjektpersonellet er tilsatt
– LOS-porteføljen er
redusert/tilpasset for å konsentrere ressursene
mot Økonomiprosjektet
– Økonomiprosjektet er
av forsvarssjefen, gjennom et eget beslutningsnotat, gitt meget
høy prioritet i forhold til. annen virksomhet
I tillegg er følgende tiltak planlagt
eller under iverksetting:
– Forankring,
informasjon, involvering, kompetanseheving og relasjonsbygging i
forhold til. Økonomiprosjektet i hele Forsvarets militære
organisasjon
– Tidsfasing og prioritering av
aktiviteter i Forsvaret i forhold til gjennomføringen av Økonomiprosjektet
– Kontinuerlig oppfølging
av bemanningen i LOS-programmet
Fra Forsvarsdepartementets side er det lagt
særlig vekt på ledelsesforankring og beslutningslojalitet,
og på å skape engasjement og forventninger i Forsvaret for
det nye systemet.
Prosjektet har, som omtalt ovenfor, vært
gjenstand for ekstern kvalitetssikring. Økonomiprosjektet
vil bli gjennomført innenfor en kostnadsramme på inntil
545 mill. kroner på kap. 1760 post 45 (investering) og
188 mill. kroner på kap. 1760 post 1 (gjennomføringskostnader).
Den nye løsningen for virksomhetsstyring
som Økonomiprosjektet skal realisere, planlegges benyttet
fullt ut i Forsvarets militære organisasjon fra og med
regnskapsåret 2008.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bendiks H. Arnesen, Thorbjørn Jagland og Signe Øye, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Henning Skumsvoll og Per Ove Width, fra Høyre, lederen Jan Petersen, og fra Sosialistisk Venstreparti, Bjørn Jacobsen, er opptatt av at LOS-programmet er Forsvarets satsing på nytt felles styringssystem for økonomi, personell og logistikk. Komiteen ser derfor på LOS-programmet som et viktig omstillingsverktøy for å nå målene for moderniseringen av Forsvaret i henhold til. Stortingets vedtak.
Komiteen viser til tidligere behandling av Innst. S. nr. 272 (2004-2005), jf. St.meld. nr. 29 (2004-2005) om merforbruket på Forsvarsbudsjettet i 2004, og Innst. S. nr. 176 (2005-2006), jf. St.meld. nr. 10 (2005-2006) om økonomisk styring i Forsvaret, hvor det fremkom at Økonomiprosjektet er viktig for å få en forbedret økonomistyring i Forsvaret.
Komiteen viser videre til at innføring av et felles eksternregnskapssystem ble realisert gjennom leveranseprosjekt 1 i tidligere Program Golf. Komiteen registrerer at det gjenstår 2 større prosjekter for å få realisert felles løsninger innenfor logistikkområdet. Komiteen er innforstått med at det første er Økonomiprosjektet, som blant annet skal gi Forsvaret et elektronisk basert internregnskapssystem.
Komiteen forstår videre at det neste prosjektet vil ha som ambisjon å gi Forsvarets militære organisasjon en fullstendig logistikkløsning, med bl.a. funksjonalitet for understøttelse av vedlikehold og anskaffelse i prosjekt. Komiteen registrerer at Forsvarsdepartementet på egnet vil måte komme tilbake til Stortinget vedrørende dette prosjektet.
Komiteen viser til at Regjeringen informerte i St.prp. nr. 1 (2006-2007) om at Forsvaret hadde innledet kontraktsforhandlinger med leverandøren for Økonomiprosjektet, og at det var forventet at dette ville medføre en reduksjon i usikkerheten og derigjennom kostnadsrammen for prosjektet. Komiteen registrerer at resultatet av forhandlingene er imidlertid at kostnadene er økt med ca. 40 mill. kroner i forhold til det som var anslått. Komiteen har merket seg at Dovre International AS har gjennomført en ekstern kvalitetssikring av Økonomiprosjektet. Komiteen registrerer at Forsvaret har, som følge av anbefalinger fra Dovre International AS og interne vurderinger, iverksatt tiltak for å begrense usikkerheten i prosjektene.
Komiteen vil i denne sammenheng vise til de kostnadsutviklinger som har vært i forbindelse med innføringen av felles forvaltningssystem i Forsvaret, og vil understreke betydningen av å gjennomføre prosjektet innenfor de vedtatte rammer og at kvalitetssikringstiltak blir fulgt opp gjennom hele prosjektet. Komiteen forventer at Regjeringen holder Stortinget orientert om prosjektet på egnet måte.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
I
Forsvarsdepartementet gis fullmakt til å starte opp Økonomiprosjektet i LOS-programmet i Forsvaret.
II
Kostnadsrammen for materiellinvesteringen (kap. 1760 post 45) settes til 545 mill. kroner.
Oslo, i forsvarskomiteen, den 12. desember 2006
Jan Petersen
leder |
Per Roar Bredvold
ordfører |