Stortingets delegasjon til Den vesteuropeiske unions parlamentariske forsamling for valgperioden 2005-2009 består av følgende representanter:
Medlemmer |
Personlige varamedlemmer |
Odd Einar Dørum (V), leder |
Trygve Slagsvold Vedum (Sp) |
Hallgeir H. Langeland (SV), nestleder |
Eirin Kristin Sund (A) |
Gerd Janne Kristoffersen (A) |
Truls Wickholm (A) |
Henning Skumsvoll (FrP) |
Christian Tybring-Gjedde (FrP) |
Kari Lise Holmberg (H) |
Laila Dåvøy (KrF) |
VEUs parlamentariske forsamling ble opprettet i 1954 og består av 115 faste representanter fra de ti medlemslandene (Belgia, Frankrike, Tyskland, Hellas, Italia, Luxembourg, Nederland, Portugal, Spania og Storbritannia). I tillegg møter representanter for de seks assosierte medlemmer (Island, Norge, Polen, Den tsjekkiske republikk, Tyrkia og Ungarn), de assosierte partnerlandene (Bulgaria, Estland, Latvia, Litauen, Romania, Slovakia, Slovenia) og observatørlandene (Finland, Irland, Sverige og Østerrike). Danmark, som har observatørstatus, møter ikke lenger i den parlamentariske forsamlingen.
I EUs Maastricht- og Amsterdam-traktater, iverksatt hhv. i 1993 og 1999, heter det at Den vesteuropeiske union er en "integrerende del av utviklingen av Den europeiske union". VEU skal støtte EU i å definere forsvarsaspektene ved en felles utenriks- og sikkerhetspolitikk, slik det står i Amsterdam-traktaten. Senere er VEUs operative oppgaver i all hovedsak overlatt EU. VEUs hovedkvarter er integrert i EUs strukturer som et ledd i styrkingen av FUSP; VEUs militære stab er nedlagt; VEU har ikke lenger oppgaver i europeisk forsvarsmateriellsamarbeid som søkes samlet i Det europeiske forsvarsbyrået (EDA).
EUs høyrepresentant for den felles utenriks- og sikkerhetspolitikken Javier Solana er formelt VEUs generalsekretær.
Den parlamentariske forsamlingen utarbeider rapporter og vedtar anbefalinger og uttalelser om forsvars- og sikkerhetspolitiske spørsmål som oversendes det som fortsatt omtales som VEUs råd (regjeringssiden). VEUs råd møtes i praksis ikke lenger på minister-, men på embetsnivå.
Den parlamentariske forsamlingen møtes til sesjoner to ganger årlig i Paris. Forsamlingen ledes av presidentkomiteen, som møtes jevnlig. I tillegg finnes følgende faste fagkomiteer: politisk komité, forsvarskomiteen, teknologikomiteen, PR-komiteen, budsjett- og administrasjonskomiteen og komiteen for prosedyrespørsmål.
Som assosierte medlemmer deltar de fem norske representantene fullt ut under de to årlige sesjonene og i komitémøtene, men har ikke stemmerett i plenum. De oppnevnte varamedlemmene deltar bare i hovedsesjonene.
Som vanlig ble en rekke saker om europeisk sikkerhets-
og forsvarspolitikk drøftet under sesjonene. Foregående års
fokus på gjennomføringen av den europeiske sikkerhetsstrategi
ble videreført. Rapporter og debatt i forsamlingen tok
et bredt anslag når det gjaldt forståelse og definisjon
av sikkerhetsutfordringer. Det omfattet kampen mot terrorisme, hindre
spredning av masseødeleggelsesvåpen, regionale
kriser og organisert internasjonal kriminalitet. Samtidig var det
en erkjennelse av at sikkerhetsbildet også omfattes av
mer generelle utfordringer, f.eks. effekten av globalisering, demografisk
utvikling, massemigrasjon fra fattige til rike land, klima og miljøendringer
og globale epidemier.
Det ble pekt på at man må fortsette å bestrebe
seg på å forbedre samarbeid og koordinering mellom
ulike regionale og internasjonale organisasjoner med sikkerhets-
og forsvarstematikk på sin dagsorden. Dette gjelder forholdet
til Europaparlamentet, NATO og OSSE, men også FN og en
utenomeuropeisk, regional organisasjon som Den afrikanske union
(AU). Forsamlingen mente at VEU må støtte opp
for å sikre at NATO fortsatt er det viktigste forum for
transatlantisk sikkerhetspolitisk debatt. I den sammenheng legger
forsamlingen vekt på gjensidig deltakelse i de respektive
parlamentarikerforsamlingers møter, samt jevnlig briefing
fra NATO.
Engasjement av europeiske styrker i militære
operasjoner utenfor Europa ble diskutert i sammenheng med bl.a.
Afghanistan og DR Kongo. Likeså muligheten for engasjement
i Sudan-Darfur i samarbeid med FN og AU.
Parlamentarikerne ble oppfordret til å engasjere
seg bredt på hjemmebane og viderebringe diskusjonene fra VEU
(og andre forsamlinger) omkring forsvars- og sikkerhetspolitikk
både i sitt nasjonale parlament og til det brede publikum.
Praktisk samarbeid, og konkrete operasjoner som Althea-operasjonen,
ble nevnt som gode eksempler på europeisk sikkerhets- og
forsvarssamarbeid. Parlamentarikere har en rolle å spille
når det gjelder å belyse og understreke betydningen
av en felles sikkerhetspolitikk, og vise at dette er like relevant
som de sosioøkonomiske forhold for å sikre utvikling.
Forskning og teknologisk samarbeid i forsvars-
og sikkerhetssammenheng var også et sentralt tema. Det ble
pekt på at det var behov for ytterligere koordinering av
transatlantisk aeronautisk samarbeid, og at muligheten for teknologioverføring
var langt fra utnyttet. Det ble oppfordret til å søke
informasjonsflyt med Russland og Kina på for eksempel bruk
av satellittsystemer til kartlegging og overvåking. I europeisk
sammenheng trakk man fram Ukraina som et ressurssenter på aeroteknisk
kompetanse, som forsamlingen oppfordret til å utnytte.
Det sivile aspektet ved sikkerhets- og kriseoperasjoner
har økende betydning. Forsamlingen erkjente behovet for
engasjement fra nasjonale parlament i utviklingen av den europeiske
sikkerhets- og forsvarspolitikken knyttet til den sivile faktor.
Det vil være viktig for å sørge for kontinuitet
i behandlingen av dette aspektet, slik at det ikke tilfeldig blir
overlatt til skiftende ministrers interesse for spørsmålet.
Debatten om Midtøsten-konflikten vakte
stort engasjement med et bredt spekter av synspunkter. Forsamlingen
snakket varmt for at Europa har en rolle å spille, og tok
til orde for en revitalisering av "Kvartetten" (EU, FN, USA og Russland)
for å løse Israel-Palestinakonflikten. Det ble
tatt til orde for at engasjement må innbefatte forholdet
til Iran og Syria, og at man må søke støttespillere
i dialog med land som støtter reform i retning av styrkede
demokratier fremfor økning i radikal islamisme.
Samarbeid med den bredere middelhavsregionen
ble også fremhevet som relevant i kampen mot internasjonal
terrorisme. VEU-rådet anbefalte til EU en gradvis og pragmatisk
tilnærming til et sikkerhetssamarbeid. Samarbeid med NATO
vil være vesentlig.
Kampen mot internasjonal terrorisme var et av
de tema som ble behandlet i flere sammenhenger. Til dette ble betydningen
av tilknytningen til gendarmerie og ordinert politi understreket.
Forsamlingen diskuterte det globale trusselbildet mht.
spredning av masseødeleggelsesvåpen, og ga anbefalinger
til VEU-land om gjennomføring av politiske retningslinjer
for ikke-spredning. I bakgrunnsrapporten til diskusjonen ble det
hevdet at dette er den største reelle trussel mot Europas
sikkerhet. Det ble uttrykt bekymring over den stilltiende aksept
som har funnet sted av Indias, Pakistans og Kinas utvikling av atomvåpen,
og spesielt Irans manglende samarbeid med IAEA. Det ble hevdet at
jo flere land som har atomvåpen, desto større
er sjansen for at terrorister får tak i dette våpenet.
Ratifisering og overvåking av gjennomføring av
ulike konvensjoner på området ble pekt på som
et viktig ledd i å hindre ytterligere spredning.
Utviklingen på Balkan ble fortsatt
gitt behørig oppmerksomhet, gjennom behandling av rapporter
om militære operasjoner, gjenoppbygging og utvikling av sivile
sikkerhetsinstitusjoner, samt redegjørelser fra regjeringssiden
i Serbia.
Andre geografiske områder som fikk
oppmerksomhet, var tidligere sovjetstater i Svartehavsregionen, især
Georgia og Ukraina, som også var representert på sesjonene.
VEU-forsamlingens eksistens og betydning ble
diskutert i flere sammenhenger. Etter overføringen av utviklingen
av en felles europeisk sikkerhets- og forsvarspolitikk, samt det
militært operative til EU, som omtalt, slik at man kun
står igjen med et råd på ambassadørnivå på regjeringssiden,
har mange stilt spørsmål ved hensikten med å opprettholde
VEUs parlamentarikerforsamling. Imidlertid ble det spesielt fra
britisk side fremhevet at så lenge EUs medlemsland har
forkastet utkastet til felles grunnlov, så er det fortsatt
bare VEUs parlamentarikerforsamling som har den formelle hjemmel
for å diskutere den brede sikkerhets- og forsvarspolitiske
agenda for Europa. Ettersom det er de nasjonale parlament som vedtar
budsjett knyttet til militære styrker og forsvar, er argumentet
at en diskusjon blant parlamentarikere på regionalt nivå er
på sin plass, og i dag er det fortsatt bare VEU som formelt
sett kan ha det. Det ble tatt til orde for å styrke tilknytning av
de ulike europeiske land til VEU ved en mulig revisjon av Brussel-traktatens
artikkel 5.
Den norske delegasjonen var samlet om å promotere nordområdeproblematikken
som et spørsmål av relevans og videre diskusjon
i VEU. I den sammenheng ble delegasjonsleder, Odd Einar Dørum,
valgt til co-rapportør/med-ordfører for
en rapport om nordområdene som skal legges fram gjennom
politisk komité i løpet av 2007.
I tillegg inviterer Stortingets delegasjon til
møte om nordområdene på Svalbard i mai
2007.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Olav Akselsen, Vidar Bjørnstad, Marit Nybakk, Hill-Marta Solberg og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, Morten Høglund, Siv Jensen og Øyvind Vaksdal, fra Høyre, Erna Solberg og Finn Martin Vallersnes, fra Sosialistisk Venstreparti, Ågot Valle, fra Kristelig Folkeparti, Dagfinn Høybråten, fra Senterpartiet, Alf Ivar Samuelsen, og fra Venstre, Anne Margrethe Larsen, viser til dokumentet og tar årsrapporten for 2006 til orientering.
Komiteen har særlig merket seg at den norske delegasjonen vil promotere nordområdene i diskusjonene innad i VEUs parlamentariske forsamling. Komiteen mener det er positivt at en har invitert en delegasjon fra VEU til møter på Svalbard. Dette er en type aktivitet som kan gi større politisk forståelse og oppmerksomhet mot våre utfordringer i nord.
Komiteen vil videre vise til Innst. S. nr. 174 (2005-2006), jf. Dokument nr. 19 (2005-2006), hvor komiteen tok for seg den reduserte rolle VEUs parlamentariske forsamling spiller etter at det ikke lenger foregår aktivitet på ministernivå i VEU. Komiteens merknader medførte at Presidentskapet konkluderte med at en i løpet av inneværende stortingsperiode vil foreta en evaluering av norsk deltakelse i VEUs parlamentariske forsamling, og vurdere om det er andre parlamentariske fora hvor det kan være naturlig å delta. Komiteen ser frem til en slik vurdering og til å komme tilbake til spørsmålet, og er innforstått med at eventuelle endringer først vil gjøres permanente fra og med neste stortingsperiode.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og til det som står foran og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 18 (2006-2007) - om årsrapport fra Stortingets delegasjon til Den vesteuropeiske unions (VEUs) parlamentariske forsamling for 2006 - vedlegges protokollen.
Oslo, i utenrikskomiteen, den 18. april 2007
Olav Akselsen
leder |
Morten Høglund
ordfører |