Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
-
1. Stortinget ber Regjeringen snarest og senest i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2007 fremme nødvendige endringer i alkoholloven som tillater lokale produsenter av alkoholholdige drikker å informere om produktene sine på egne Internett-sider, slik Vinmonopolet i dag har adgang til.
-
2. Stortinget ber Regjeringen snarest og senest i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2007 fremme nødvendige endringer i alkoholloven som tillater demonstrasjonssalg og servering ved besøk i produksjonslokaler eller i tilknytning til disse gi nødvendig skjenkebevilling, begrenset til 1 liter alkoholholdig drikke pr. person ved salg over disk.
-
3. Stortinget ber Regjeringen snarest og senest i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2007 fremme forslag som innebærer at lokalt produserte alkoholholdige drikkevarer med et alkoholinnhold over 4,75 volumprosent får en automatisk rett til prøvesalg gjennom Vinmonopolets distribusjonsledd.
-
4. Stortinget ber Regjeringen snarest og senest i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2007 fremme endringer i avgiftssystemet gjennom en provenynøytral omlegging av produksjonsavgiften på alkohol (alkoholavgiften) som medfører at de første 4 000 literne som produseres årlig, er avgiftsfrie, mens produksjon utover et slikt volum får høyere avgifter enn i dag.
Forslagsstillerne framholder at det de siste årene har vokst fram en bred politisk forståelse for at satsing på lokal produksjon av mat og drikke basert på lokale råvarer vil være en viktig og avgjørende bidragsyter for framtiden for norsk landbruk, reiselivsnæringen og ikke minst for levende og aktive bygdesamfunn i hele landet.
Forslagsstillerne mener imidlertid at regelverket knyttet til produksjon, distribusjon og servering ofte er en hemsko for at produsentene skal lykkes, og at dette ikke minst gjelder for lokale produsenter av alkoholholdige drikker. Det vises til avisoppslag som illustrerer dette, og det siteres fra en rapport om utvikling av småskala landbruksrelaterte næringer knyttet til fylkesplanen 2005-2008 for Sogn og Fjordane som tar opp denne problemstillingen.
Forslagsstillerne mener også det er store utfordringer for lokale produsenter å få produktene sine omsatt gjennom de omsetningsledd som alkoholloven i dag åpner for, og at dagens avgiftsregime ikke stimulerer til lokal produksjon med et begrenset volum.
Forslagsstillerne mener derfor at alkoholloven må endres slik at lokale produsenter av alkoholholdige drikker får adgang til å informere om produktene sine på egne internettsider og slik at det tillates demonstrasjonssalg og servering ved besøk i produksjonslokaler eller i tilknytning til disse, gitt nødvendig skjenkebevilling, begrenset til 1 liter alkoholholdig drikke per person ved kjøp over disk. Det må etter forslagsstillernes syn åpnes for en automatisk rett for prøvesalg gjennom Vinmonopolets distribusjonsledd for lokale produsenter av drikkevarer med en alkoholstyrke over 4,75 volumprosent.
Dessuten foreslår forslagsstillerne en provenynøytral omlegging av produksjonsavgiften på alkohol etter modell fra en rekke europeiske land hvor de første 4 000 literne som produseres, er avgiftsfrie, mens produksjon utover et slikt volum får en økt avgift.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Jan Bøhler, Sonja Mandt-Bartholsen, Gunn
Olsen og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Per Egil Evensen,
Jan-Henrik Fredriksen og lederen Harald T. Nesvik, fra Høyre, Inge
Lønning og Sonja Irene Sjøli, fra Sosialistisk
Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, fra Kristelig Folkeparti, Knut
Arild Hareide, fra Senterpartiet, Rune J. Skjælaaen, og
fra Venstre, Gunvald Ludvigsen, viser til at dagens alkohollov inneholder
en regel som åpner for utvidelse av en kommunal skjenkebevilling
til også å omfatte tilvirkning av alkoholholdig
drikk som ikke er brennevin. Bevillingshaver kan produsere alkoholholdig
drikk, men kun for skjenking i egen virksomhet. Regelen ble innført
i 2003 for primært å fremme potensialet som ligger
i lokale tradisjoner og næringsutvikling generelt og forholdet
til lokal mat, drikke og turisme spesielt.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, viser til
at det følger av alkoholloven at dersom den lokale produsenten ønsker å selge
sitt produkt til besøkende turister, kreves for det første
alminnelig tilvirkningsbevilling og dernest at produsenten enten
selv har detaljsalgsbevilling eller selger produktene til noen som
har detaljsalgsbevilling. Dersom produsenten selv skal kunne få detaljsalgsbevilling,
må drikken inneholde inntil 4,75 volumprosent alkohol.
I tillegg må lokalene der produktet tilvirkes og eventuelt
skjenkes fra, være atskilt fra salgslokalet.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, vil peke på at daværende
landbruks- og matminister Lars Sponheim i Samarbeidsregjeringen
ikke fremmet forslag eller tok initiativ til at lokale produsenter
skulle få mulighet til å selge alkoholholdig drikk i
egen virksomhet ut over skjenking.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og
Senterpartiet, ber departementet vurdere endringer i alkoholloven
der salg av egenproduserte produkter som inneholder inntil 4,75 volumprosent
kan selges i kraft av utvidet detaljomsetningsbevilling i tilknytning
til produksjonsstedet på bestemte vilkår, og komme
tilbake til Stortinget med eventuelle lovendringsforslag.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, vil understreke
at det ikke er ønskelig å unnta salg av lokalt
produserte produkter med en volumprosent over 4,75 alkohol fra monopolordningen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Venstre, mener vinmonopolordningen er et
godt og strategisk alkoholpolitisk virkemiddel, og at kommuner som ønsker
vinmonopolutsalg, som hovedregel bør få slikt utsalg.
Da vil også lokalprodusert drikk med volumprosent alkohol
over 4,75 være tilgjengelig dersom den tilfredsstiller
kvalitetstestene og innlemmes i Vinmonopolets produktutvalg.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, ser ikke
at noen produkter skal unntas fra Vinmonopolets kvalitetskrav. Produktkvalitet
bør etter dette flertallets mening fortsatt være
ett av Vinmonopolets kjennetegn.
Dette flertallet mener det er
viktig å holde fast på reklameforbudet for alkohol.
Det er etter alkoholloven tillatt for en detaljist å gi
produktinformasjon på Internett dersom en driver nettbutikk.
Forslagsstillerne foreslår nødvendige endringer
som gjør det mulig å gi produktinformasjon på egne
internettsider slik Vinmonopolet i dag har anledning til.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, mener en slik åpning vil bidra
til å uthule reklameforbudet og bidra til en forskjellsbehandling
overfor andre tilsvarende produkter.
Flertallet vil understreke at
avgiftssystemet på alkoholholdig drikk er ett av flere
virkemidler som bidrar til å begrense alkoholbruken i Norge.
Virkemidlene må ses i sammenheng. Det vil etter flertallets mening
kunne ha uheldig effekt å endre særavgiftssystemet
ved å innføre avgiftsfritak på produksjon
av alkoholholdig drikk opp til de foreslåtte 4 000
literne. Dersom småprodusentene slipper å betale
alkoholavgift på det de produserer, kan det medføre
at de kan selge sine alkoholholdige produkter til en relativt lav pris.
Dagens avgiftsystem er med på å begrense folks inntak
av alkohol og dermed begrense skadene som følger av alkoholforbruk.
Flertallet foreslår
at dokumentet vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at alkohol er en lovlig omsettbar vare. Disse medlemmer vil
imidlertid påpeke at det er nødvendig å foreta
nødvendige justeringer slik at også norske lokale
produsenter skal kunne drive næringsutvikling
innen dette feltet i kontrollerte former.
Disse medlemmer er positive til
forslaget om et enklere og bedre regelverk for lokale produsenter
av alkoholholdige drikkevarer (øl, vin og sider) og støtter intensjonene
i forslaget. Disse medlemmer er enig i at det er
en bred forståelse for at satsing på lokal produksjon
av mat og drikke basert på lokale råvarer vil være
en viktig og avgjørende bidragsyter for fremtiden for norsk
landbruk og turisme. Reiselivsnæringen vil oppleve en slik
satsing som spennende og interessant, og i motsetning til dagens
normer og regler som oppleves som en hemsko for lokale produsenter,
vil dette kunne gi et løft for distriktene gjennom mer
og spennende produksjon av mat og drikke.
Disse medlemmer vil peke på at
det selvsagt skal være kvalitetskrav til produktene, slik
at disse tilfredsstiller Vinmonopolets kvalitetsnormer før
en automatisk rett til prøvesalg gjennom Vinmonopolet blir gitt
for drikkevarer med en alkoholstyrke over 4,75 prosent.
Disse medlemmer ønsker
imidlertid ikke å gå inn på en ordning
som medfører en konkurransevridning i markedet. Disse
medlemmer ønsker at alle produsenter av øl,
vin og sider med et alkoholnivå på over 4,75 prosent
får en kraftig nedtrapping av sine avgifter.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener
at representantforslagene kan bidra til positiv næringsutvikling
i distriktene. Utvikling av nisjeprodukter kan fremme gårdsturisme
og dermed bidra til et mer levedyktig landbruk i fremtiden. Disse
medlemmer mener at forslagene innebærer en svært
begrenset utvidelse av tilgangen til alkohol, og at dette således
ikke kan anses å være problematisk av hensyn til
folkehelsen.
Disse medlemmer vil presisere
at forslaget om å tillate informasjon om produktene på Internett,
samt demonstrasjonssalg og servering, ikke er ment å oppheve
det generelle forbudet mot reklame for alkohol. Videre forutsetter disse
medlemmer at det må foretas en ny vurdering dersom
det fremkommer informasjon som tilsier at en implementering av forslagene vil
føre til vesentlige endringer i norsk alkoholpolitikk. Disse
medlemmer viser til at norsk alkoholpolitikk har vært
effektiv i forhold til å begrense skadevirkningene knyttet
til alkoholmisbruk.
Slik disse medlemmer ser det,
er det viktig å sikre likebehandling av alkoholvarer i
forhold til innlemmelse i Vinmonopolets produktutvalg. Disse medlemmer anser
det ikke som naturlig at det foretas politiske beslutninger om hvilke
produkter som skal omsettes på Vinmonopolet, og forutsetter
at alle produkter underlegges de samme krav til produktkvalitet.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener vinmonopolordningen er ett av de viktigste
virkemidlene i norsk alkoholpolitikk, og at antall vinmonopol må ses
i en helhet, blant annet med en vurdering av avstand til nærmeste
vinmonopol, og ikke kun ut fra en målsetting om ett vinmonopol
i alle kommuner som ønsker det.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre mener at satsing på lokal produksjon
av mat og drikke basert på lokale råvarer kan være
en viktig og riktig strategi for norsk landbruk i tiden som kommer.
Ikke minst sett i lys av de utfordringene norsk landbruk står
overfor knyttet til en framtidig WTO-avtale, vil dette være
et viktig virkemiddel for å opprettholde levende og aktive
bygdesamfunn i hele landet.
Dagens regelverk knyttet til produksjon, distribusjon og
servering er imidlertid ofte en hemsko for at produsentene skal
lykkes. Ikke minst gjelder dette for lokale produsenter av alkoholholdige
drikker som møter unødvendig motstand gjennom
lovverk og avgiftssystem.
Etter disse medlemmers syn er
det derfor nødvendig med en helt annen og mer velvillig
politikk hvis vi skal lykkes med å stimulere flere til
lokal produksjon basert på lokale råvarer. Bonden
er i bunn og grunn en selvstendig næringsdrivende med et
spesielt forvalteransvar. Derfor er det viktig at gründermentaliteten
får en større plass innenfor landbruket. Ressursgrunnlaget på bygdene
må i større grad utnyttes til næringsutvikling,
og det må bli mer mangfold i landbruket.
Disse medlemmer vil derfor endre
alkoholloven slik at lokale produsenter av alkoholholdige drikker
får adgang til å informere om produktene sine
på egne internettsider, og at det tillates demonstrasjonssalg
og servering ved besøk i produksjonslokaler eller i tilknytning
til disse, gitt nødvendig skjenkebevilling.
Komiteens medlem fra Venstre mener
at det tillatte salget skal begrenses til 1 liter alkoholholdig drikke
per person (ved kjøp over disk).
Dette medlem foreslår
også en provenynøytral omlegging av produksjonsavgiften
på alkohol (alkoholavgiften) etter modell fra en rekke
europeiske land hvor de første 4 000 literne som
produseres, er avgiftsfrie, mens produksjon ut over et slikt volum
får en økt avgift. En slik omlegging vil etter dette
medlems syn stimulere til økt lokal småskalaproduksjon
og dermed økt lokal verdiskaping, uten at dette på noen
måte bryter med intensjonene i den relativt restriktive
norske alkoholpolitikken. Avgiftsreduksjonen vil først
og fremst komme produsenten til gode gjennom økt lønnsomhet
og neppe slå ut i form av "billig alkohol" til forbrukerne,
slik flertallet hevder.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre viser til at lokale produsenter av alkoholholdige
drikker som omfattes av forslaget, har pekt spesielt på to
virkemidler som vil være effektive for å sikre
lønnsomhet og utvikling. Det gjelder mulighet til begrenset
salg over disk i eget lokale, og det gjelder avgiftsvridning gjennom
fritak eller reduksjon for den første del av produksjonen
slik tilfellet er i en rekke europeiske land. Det er etter disse
medlemmers syn skuffende at regjeringspartiene på tross av
signaler om det motsatte velger å ikke støtte
disse forslagene. Spesielt finner disse medlemmer det oppsiktsvekkende
at ikke Senterpartiet viser større vilje til å legge
til rette for småskala næringsutvikling i distriktene
knyttet til landbrukseiendommer. Dette føyer seg dessverre
bare inn i et større mønster av en regjering som
sier én ting og gjør en annen. Regjeringspartienes
avvising av forslaget om å tillate produktinformasjon av
egenproduserte alkoholholdige produkter på bedriftens egen
internettside, viser en regjering som dessverre ikke er villig til å ta
nødvendige grep for forenkling og tilrettelegging for småbedrifter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre fremmer følgende forslag.
"Stortinget ber Regjeringen snarest
og senest i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2007 fremme
nødvendige endringer i alkoholloven som tillater lokale
produsenter av alkoholholdige drikker å informere om produktene
sine på egne internettsider, slik Vinmonopolet i dag har
adgang til."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest
og senest i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2007 fremme
forslag som innebærer at lokalt produserte alkoholholdige
drikkevarer med et alkoholinnhold over 4,75 volumprosent får
en automatisk rett til prøvesalg gjennom Vinmonopolets
distribusjonsledd."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest
og senest i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2007 fremme
nødvendige endringer i alkoholloven som tillater demonstrasjonssalg
og servering ved besøk i produksjonslokaler eller i tilknytning
til disse gi nødvendig skjenkebevilling."
Komiteens medlem fra Venstre fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest
og senest i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2007 fremme
nødvendige endringer i alkoholloven som tillater demonstrasjonssalg
og servering ved besøk i produksjonslokaler eller i tilknytning
til disse gi nødvendig skjenkebevilling, begrenset til
1 liter alkoholholdig drikke per person ved salg over disk."
"Stortinget ber Regjeringen snarest
og senest i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2007 fremme
endringer i avgiftssystemet gjennom en provenynøytral omlegging
av produksjonsavgiften på alkohol (alkoholavgiften) som
medfører at de første 4 000 literne som
produseres årlig, er avgiftsfrie, mens produksjon utover
et slikt volum får høyere avgifter enn i dag."
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen snarest og senest i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2007 fremme nødvendige endringer i alkoholloven som tillater lokale produsenter av alkoholholdige drikker å informere om produktene sine på egne internettsider, slik Vinmonopolet i dag har adgang til.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Venstre:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen snarest og senest i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2007 fremme forslag som innebærer at lokalt produserte alkoholholdige drikkevarer med et alkoholinnhold over 4,75 volumprosent får en automatisk rett til prøvesalg gjennom Vinmonopolets distribusjonsledd.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen snarest og senest i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2007 fremme nødvendige endringer i alkoholloven som tillater demonstrasjonssalg og servering ved besøk i produksjonslokaler eller i tilknytning til disse gi nødvendig skjenkebevilling.
Forslag fra Venstre:
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen snarest og senest i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2007 fremme nødvendige endringer i alkoholloven som tillater demonstrasjonssalg og servering ved besøk i produksjonslokaler eller i tilknytning til disse gi nødvendig skjenkebevilling, begrenset til 1 liter alkoholholdig drikke per person ved salg over disk.
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen snarest og senest i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2007 fremme endringer i avgiftssystemet gjennom en provenynøytral omlegging av produksjonsavgiften på alkohol (alkoholavgiften) som medfører at de første 4 000 literne som produseres årlig, er avgiftsfrie, mens produksjon utover et slikt volum får høyere avgifter enn i dag.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet.
Komiteen viser til
dokumentet og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:37 (2006-2007) - representantforslag fra
stortingsrepresentantene Lars Sponheim, André N. Skjelstad,
Gunvald Ludvigsen og Leif Helge Kongshaug om et enklere og bedre
regelverk for lokale produsenter av alkoholholdige drikkevarer (øl,
vin og sider) – vedlegges protokollen.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 26. april 2007
Harald T. Nesvik
leder |
Rune J. Skjælaaen
ordfører |