Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 154/2006 av 8. desember 2006 om innlemmelse i EØS-avtalen av forordning (EF) nr. 561/2006 av 15. mars 2006 om harmonisering av visse bestemmelser på det sosiale området innen veitransport mv.

Til Stortinget

Sammendrag

Ved EØS-komiteens beslutning nr. 154/2006 av 8. desember 2006 ble EØS-avtalens vedlegg XIII, Transport, endret ved innlemmelsen av Europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 561/2006 av 15. mars 2006 om harmonisering av visse bestemmelser på det sosiale området innen veitransport, og om endring av rådsforordning (EØF) nr. 3821/85 og (EF) nr. 2135/98, samt om oppheving av rådsforordning (EØF) nr. 3820/85.

Forordningen inneholder i hovedsak bestemmelser om kjøre- og hviletid innenfor vegtransport og bestemmelser om bruk av fartsskriver for registrering og kontroll av kjøre- og hviletiden. Bestemmelsene om kjøre- og hviletid erstatter gjeldende bestemmelser i forordning (EØF) nr. 3820/85.

Forordningens formål er å bidra til å sikre like konkurransevilkår mellom vegtransportformene i EØS-området, og bedre trafikksikkerheten og arbeidsvilkårene i næringen ved å innføre nye regler om kjøretider, pauser og hviletider for førere av kjøretøy i gods- og persontransport på veg.

Flere kjøretøy enn tidligere vil bli omfattet ved at unntakene er endret og enkelte er gjort avhengig av nasjonal gjennomføring.

Det er gjort visse endringer i reglene om daglig kjøretid, pauser og daglige og ukentlige hvileperioder, hovedsakelig for å forenkle reglene.

Det oppstilles tydeligere og til dels strengere krav til dokumentasjon av kjøre- og hviletiden.

Det stilles opp mer detaljerte og presise regler om sjåfører og foretaks ansvar for å overholde reglene om kjøre- og hviletid og bruk av fartsskriver, herunder bruk av lønnsordninger som utgjør en fare for trafikksikkerheten eller oppfordrer til overtredelse av forordningen.

Gjennomføringen av EØS-komiteens beslutning antas ikke å medføre særlige endringer i de økonomiske og administrative konsekvensene for det offentlige.

Innføring av medansvar for flere transportaktører vil kunne få økonomiske og administrative konsekvenser for utformingen av transporttidsplaner.

Mulighet for å bli sanksjonert i Norge for overtredelser av reglene begått i andre land, vil innebære at transportører som driver transport over landegrensene og overtrer bestemmelsene, vil løpe større risiko for å bli sanksjonert i Norge.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Svein Gjelseth, Irene Johansen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet, Jenny Klinge, og fra Venstre, Inge Hallgeir Solli, viser til at forordningens formål er å bidra til å sikre like konkurransevilkår mellom vegtransportformene i EØS-området, og å bedre trafikksikkerheten og arbeidsvilkårene i næringen ved å innføre nye regler om kjøretider, pauser og hviletider for førere av kjøretøyer i gods- og persontransport på veg.

Komiteen viser videre til at gjennomføringen av beslutningen i norsk rett krever lovendring. Det er derfor nødvendig med Stortingets samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning, jf. Grunnloven § 26 annet ledd.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil peke på at det av proposisjonen går fram at forordningen i hovedsak vil bli gjennomført i norsk rett gjennom revidert forskrift om kjøre- og hviletid. Denne forskriften er for tiden under revisjon. Videre heter det i proposisjonen at det er behov for ny lovhjemmel for å kunne sanksjonere overtredelser som oppdages på eget territorium, når overtredelsen er begått på annen stats territorium.

Flertallet viser til høring i transport- og kommunikasjonskomiteen 25. april 2007 der Norsk Transportarbeiderforbund la fram sine synspunkter på forslag til ny forskrift om kjøre- og hviletider innenfor vegtransport, implementering av forordning (EF) nr. 561/2006 og direktiv 2006/22/EF, som er sendt på høring.

Et annet flertall,medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser videre til høringsuttalelse fra Norsk Transportarbeiderforbund, og har merket seg at forbundet på en rekke områder ønsker nasjonal lovgivning som vil redusere unntaksbestemmelsene i forordningen.

Dette flertallet viser spesielt til høringsuttalelsens punkt 2 der forordningens artikkel 10 nr. 1 blir kommentert.

Dette flertallet mener at prestasjonsbasert avlønning i transportbransjen kan medføre press på sjåføren som igjen kan sette trafikksikkerheten i fare.

Dette flertallet mener derfor at det må gjøres forskriftsendringer og eventuelle lovendringer som forhindrer et slikt avlønningssystem som kan føre til brudd på kjøre- og hviletiden, eller på andre måter være en fare for trafikken.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre peker spesielt på at det også i denne saken gjennom lovendring og forskrift må sikres en likebehandling av norske bedrifter/ansatte med utenlandske operatører i Norge. Disse medlemmer peker videre på at det må sikres likebehandling når norske bedrifter/ansatte opererer i øvrige EØS-land og utenlandske bedrifter/ansatte opererer i Norge. Dette gjelder spesielt kontroll og sanksjoner ved eventuelt brudd på lover og forskrifter.

Disse medlemmer har merket seg innspill fra Norsk Transportarbeiderforbund som ønsker at kommende lovendring skal baseres på en strengere praktisering enn det forordningen legger opp til og med færre muligheter til unntak i hhv. lov og forskrifter.

Disse medlemmer er også kjent med de innspillene som er kommet fra Norges Lastebileier-Forbund (NLF) i uttalelse om nye forskrifter, og der NLF går imot en rekke av de foreslåtte forhold som dekkes av forskriftene. Disse medlemmer vil vurdere begge innspill i forbindelse med at komiteen skal behandle egen sak om endring av vegtrafikkloven.

Disse medlemmer vil vurdere innspill også fra andre aktører når forslag til endringer i vegtrafikkloven behandles gjennom den varsla odelstingsproposisjonen. Disse medlemmer peker videre på at også arbeidsmiljølovens bestemmelser og forskrifter regulerer arbeidstid. Disse medlemmer vil også legge til grunn at det legges vekt på smidig praktisering av lovverk gjennom forskrifter med adgang til unntak for særnorske generelt og særlige forhold for enkelte transporter/virksomheter spesielt.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har merket seg at departementet i saken varsler en egen odelstingsproposisjon med forslag til endring i vegtrafikkloven i tråd med forordningen som denne saken gjelder. Disse medlemmer har videre merket seg at forskrift til slik lovendring alt er sendt ut på høring. Disse medlemmer anbefaler fortsatt ikke en slik praksis, selv om EU-rådsforordningens ikrafttredelse er satt til 11. april 2007.

Disse medlemmer legger til grunn at både forslag til lovendring og tilhørende forskrift tar nødvendig hensyn til særnorske forhold som gjør at det åpenbart er vanskelig og lite praktisk å følge det detaljerte regelverket i rådsforordning (EF) nr. 561/2006.

Komiteen viser til at utkast til innstilling har vært forelagt utenrikskomiteen til uttalelse. Utenrikskomiteen melder ingen merknader i saken utover at komiteens medlemmer slutter seg til motsvarende fraksjoners merknader i transport- og kommunikasjonskomiteen.

Komiteens tilråding

Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Stortinget gir samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 154/2006 om innlemmelse i EØS-avtalen av forordning (EF) nr. 561/2006 av 15. mars 2006 om harmonisering av visse bestemmelser på det sosiale området innen veitransport mv.

Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 22. mai 2007

Per Sandberg

leder

Torstein Rudihagen

ordfører