Ved EØS-komiteens beslutning nr. 154/2006 av 8. desember 2006 ble EØS-avtalens vedlegg XIII, Transport, endret ved innlemmelsen av Europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 561/2006 av 15. mars 2006 om harmonisering av visse bestemmelser på det sosiale området innen veitransport, og om endring av rådsforordning (EØF) nr. 3821/85 og (EF) nr. 2135/98, samt om oppheving av rådsforordning (EØF) nr. 3820/85.
Forordningen inneholder i hovedsak bestemmelser om kjøre- og hviletid innenfor vegtransport og bestemmelser om bruk av fartsskriver for registrering og kontroll av kjøre- og hviletiden. Bestemmelsene om kjøre- og hviletid erstatter gjeldende bestemmelser i forordning (EØF) nr. 3820/85.
Forordningens formål er å bidra til å sikre like konkurransevilkår mellom vegtransportformene i EØS-området, og bedre trafikksikkerheten og arbeidsvilkårene i næringen ved å innføre nye regler om kjøretider, pauser og hviletider for førere av kjøretøy i gods- og persontransport på veg.
Flere kjøretøy enn tidligere vil bli omfattet ved at unntakene er endret og enkelte er gjort avhengig av nasjonal gjennomføring.
Det er gjort visse endringer i reglene om daglig kjøretid, pauser og daglige og ukentlige hvileperioder, hovedsakelig for å forenkle reglene.
Det oppstilles tydeligere og til dels strengere krav til dokumentasjon av kjøre- og hviletiden.
Det stilles opp mer detaljerte og presise regler om sjåfører og foretaks ansvar for å overholde reglene om kjøre- og hviletid og bruk av fartsskriver, herunder bruk av lønnsordninger som utgjør en fare for trafikksikkerheten eller oppfordrer til overtredelse av forordningen.
Gjennomføringen av EØS-komiteens beslutning antas ikke å medføre særlige endringer i de økonomiske og administrative konsekvensene for det offentlige.
Innføring av medansvar for flere transportaktører vil kunne få økonomiske og administrative konsekvenser for utformingen av transporttidsplaner.
Mulighet for å bli sanksjonert i Norge for overtredelser av reglene begått i andre land, vil innebære at transportører som driver transport over landegrensene og overtrer bestemmelsene, vil løpe større risiko for å bli sanksjonert i Norge.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Eirin Faldet, Svein Gjelseth, Irene Johansen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne
Strøm og Truls Wickholm, fra Fremskrittspartiet, Bård
Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind
Halleraker og Trond Helleland, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir
H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet, Jenny
Klinge, og fra Venstre, Inge Hallgeir Solli, viser til at
forordningens formål er å bidra til å sikre
like konkurransevilkår mellom vegtransportformene i EØS-området,
og å bedre trafikksikkerheten og arbeidsvilkårene
i næringen ved å innføre nye regler om
kjøretider, pauser og hviletider for førere av
kjøretøyer i gods- og persontransport på veg.
Komiteen viser videre til at
gjennomføringen av beslutningen i norsk rett krever lovendring.
Det er derfor nødvendig med Stortingets samtykke til godkjenning
av EØS-komiteens beslutning, jf. Grunnloven § 26
annet ledd.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil peke på at
det av proposisjonen går fram at forordningen i hovedsak
vil bli gjennomført i norsk rett gjennom revidert forskrift
om kjøre- og hviletid. Denne forskriften er for tiden under revisjon.
Videre heter det i proposisjonen at det er behov for ny lovhjemmel
for å kunne sanksjonere overtredelser som oppdages på eget
territorium, når overtredelsen er begått på annen
stats territorium.
Flertallet viser til høring
i transport- og kommunikasjonskomiteen 25. april 2007 der Norsk
Transportarbeiderforbund la fram sine synspunkter på forslag
til ny forskrift om kjøre- og hviletider innenfor vegtransport,
implementering av forordning (EF) nr. 561/2006 og direktiv
2006/22/EF, som er sendt på høring.
Et annet flertall,medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser videre til høringsuttalelse
fra Norsk Transportarbeiderforbund, og har merket seg at forbundet
på en rekke områder ønsker nasjonal lovgivning
som vil redusere unntaksbestemmelsene i forordningen.
Dette flertallet viser spesielt
til høringsuttalelsens punkt 2 der forordningens artikkel
10 nr. 1 blir kommentert.
Dette flertallet mener at prestasjonsbasert avlønning
i transportbransjen kan medføre press på sjåføren
som igjen kan sette trafikksikkerheten i fare.
Dette flertallet mener derfor
at det må gjøres forskriftsendringer og eventuelle
lovendringer som forhindrer et slikt avlønningssystem som
kan føre til brudd på kjøre- og hviletiden,
eller på andre måter være en fare for
trafikken.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre peker spesielt på at det også i denne
saken gjennom lovendring og forskrift må sikres en likebehandling
av norske bedrifter/ansatte med utenlandske operatører
i Norge. Disse medlemmer peker videre på at
det må sikres likebehandling når norske bedrifter/ansatte
opererer i øvrige EØS-land og utenlandske bedrifter/ansatte
opererer i Norge. Dette gjelder spesielt kontroll og sanksjoner
ved eventuelt brudd på lover og forskrifter.
Disse medlemmer har merket seg
innspill fra Norsk Transportarbeiderforbund som ønsker
at kommende lovendring skal baseres på en strengere praktisering
enn det forordningen legger opp til og med færre muligheter
til unntak i hhv. lov og forskrifter.
Disse medlemmer er også kjent
med de innspillene som er kommet fra Norges Lastebileier-Forbund (NLF)
i uttalelse om nye forskrifter, og der NLF går imot en
rekke av de foreslåtte forhold som dekkes av forskriftene. Disse
medlemmer vil vurdere begge innspill i forbindelse med at
komiteen skal behandle egen sak om endring av vegtrafikkloven.
Disse medlemmer vil vurdere innspill
også fra andre aktører når forslag til
endringer i vegtrafikkloven behandles gjennom den varsla odelstingsproposisjonen. Disse
medlemmer peker videre på at også arbeidsmiljølovens
bestemmelser og forskrifter regulerer arbeidstid. Disse medlemmer vil
også legge til grunn at det legges vekt på smidig
praktisering av lovverk gjennom forskrifter med adgang til unntak
for særnorske generelt og særlige forhold for
enkelte transporter/virksomheter spesielt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at departementet i saken varsler en egen odelstingsproposisjon
med forslag til endring i vegtrafikkloven i tråd med forordningen
som denne saken gjelder. Disse medlemmer har videre merket
seg at forskrift til slik lovendring alt er sendt ut på høring. Disse
medlemmer anbefaler fortsatt ikke en slik praksis, selv
om EU-rådsforordningens ikrafttredelse er satt til 11.
april 2007.
Disse medlemmer legger til grunn
at både forslag til lovendring og tilhørende forskrift
tar nødvendig hensyn til særnorske forhold som
gjør at det åpenbart er vanskelig og lite praktisk å følge
det detaljerte regelverket i rådsforordning (EF) nr. 561/2006.
Komiteen viser til
at utkast til innstilling har vært forelagt utenrikskomiteen
til uttalelse. Utenrikskomiteen melder ingen merknader i saken utover
at komiteens medlemmer slutter seg til motsvarende fraksjoners merknader
i transport- og kommunikasjonskomiteen.
Komiteen har ellers ingen merknader,
viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Stortinget gir samtykke til godkjenning av EØS-komiteens
beslutning nr. 154/2006 om innlemmelse i EØS-avtalen
av forordning (EF) nr. 561/2006 av 15. mars 2006 om harmonisering
av visse bestemmelser på det sosiale området innen
veitransport mv.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 22. mai 2007
Per Sandberg
leder |
Torstein Rudihagen
ordfører |