Jeg viser til brev datert 16. april
2007 fra Stortingets Transport- og kommunikasjonskomité vedrørende ovennevnte.
Nedenfor følger svar på spørsmål
nr. 1-4.
I følge proposisjonen
er det lagt opp til bompengeinnkreving i 15 år.
I proposisjonen er det lagt til grunn at innkrevingskostnader
og kostnader til drift av bompengeselskapet vil bli 18 mill. kr
pr. år. Med 15 års bompengeinnkreving blir disse
kostnadene 270 mill. kr for hele perioden (2007-prisnivå).
Jf. proposisjonen, side
7 kolonne 1: "Det er ikke planlagt lånefinansiering av
prosjekt og tiltak, med unntak at eit lån på om
lag 60 mill. kr til etablering av bomstasjonar og kjøp
av Autopassbrikker."
De samlede rentekostnadene vil være
avhengig av hvilken nedbetalingsperiode som legges til grunn for bompengelånet.
I proposisjonen er det ikke lagt føringer på lengden
på nedbetalingsperioden. Dette blir opp til lokale myndigheter å avgjøre.
Statens vegvesen vil tilrå rask nedbetaling av bompengelånet.
Prosjektene/tiltakene
i "pakken" har en totalramme på 1,7 mrd. kroner. 65 pst.
skal finansieres med bompenger. Samtidig opplyses det i proposisjonen
at totalpakken i det alt vesentligste ikke skal lånefinansieres.
Når det for Haugalandspakken er forutsatt
at kun bomstasjoner og Autopassbrikker skal lånefinansieres, vil
det ta lengre tid å gjennomføre prioriterte prosjekter og
tiltak enn ved et eventuelt større låneopptak.
På den annen side vil et eventuelt større låneopptak
føre til større rentekostnader, og en mindre andel
av bompengeinntektene vil gå til investeringer.
For Haugalandspakken er det lagt til grunn at
omfanget av statlige midler skal vurderes i forbindelse med Nasjonal
transportplan for perioden 2010-2019 og senere revisjoner med påfølgende
handlingsprogram. Den statlige satsingen på Haugalandspakken
vil i tillegg bli vurdert i forbindelse med de årlige budsjettene. Staten
vil ikke forskuttere bompengemidler for å gjennomføre
prosjekter og tiltak. Som det framgår av proposisjonen
er ombyggingen av E134 Skåredalskrysset startet opp med
forskutterte midler fra Haugesund kommune. Eventuelle ytterligere
forskutteringssøknader vil bli behandlet i tråd
med gjeldende retningslinjer.
Prosjektene/tiltakene
har en totalramme på 1,7 mrd. kroner. Samlet sett er investeringsrammen
således over 500 mill. kroner, bl.a. stamveger totalt 510
mill. kroner og prosjekter øvrige riksveger 610 mill. kroner.
– Hvordan
vil denne "pakken" bli håndtert i forhold til de gjeldende
regler vedtatt av Stortinget om ekstern kvalitetssikring av alle
statlige prosjekter over 500 mill. kroner?
– Foreligger
det eksterne kvalitetssikringsrapproter? Hvis svaret er ja bes disse
oversendt.
Spørsmålet om eventuell ekstern
kvalitetssikring (KS2)av Haugalandspakken har vært vurdert
av Samferdselsdepartementet og Vegdirektoratet. Konklusjonen er
at det ikke er hensiktsmessig å gjennomføre ekstern
kvalitetssikring. Det er stor usikkerhet i mange av kostnadsoverslagene
for prosjekter og tiltak i Haugalandspakken. Dette vil være
situasjonen for en pakke med mange mindre prosjekter og tiltak som
skal gjennomføres over 15 år. Ingen prosjekter
er alene i nærheten av kostnader på 500 mill.
kr Det vil være vanskelig og lite hensiktsmessig å gjennomføre
ekstern kvalitetssikring av Haugalandspakken etter det ordinære
opplegget for KS2. Siden Haugalandspakken i stor grad omfatter utbedringstiltak
og mindre prosjekter, bør det være enkelt å tilpasse
utbyggingen til tilgjengelige midler. Det foreligger altså ikke
eksterne kvalitetssikringsrapporter.