Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Marianne Aasen Agdestein, Espen Torsteinsbø Hansen, Alf
E. Jakobsen, Rolf Terje Klungland, Torgeir Micaelsen, leiaren Reidar
Sandal, frå Framstegspartiet, Gjermund Hagesæter,
Ulf Leirstein, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde,
frå Høgre, Svein Flåtten, Peter Skovholt
Gitmark og Jan Tore Sanner, frå Sosialistisk Venstreparti, Magnar
Lund Bergo og Heikki Holmås, frå Kristeleg Folkeparti,
Hans Olav Syversen, frå Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen,
og frå Venstre, Lars Sponheim, viser til at St.prp.
nr. 69 (2006-2007) blir behandla under kapitla 1-19 i denne innstillinga.
Komiteen viser vidare til at
forslag framsette i denne innstillinga er oppførte under
kapittel 21 Tilråding frå komiteen eller under
kapittel 20 Forslag frå mindretal.
Komiteen viser vidare til at
merknader og forslag som er sette fram under behandlinga i komiteen
og som gjeld budsjettpostar som ikkje er omhandla i St.prp. nr. 69
(2006-2007), er lagt kronologisk etter kapittel- og postnummer under
omtalen av dei respektive departementa.
Når det gjeld gjennomføringa
av den økonomiske politikken for 2007, viser komiteen til
merknader under kapittel 2 i Budsjett-innst. S. II (2006-2007),
jf. St.meld. nr. 2 (2006-2007) Revidert nasjonalbudsjett 2007. Lovforslag
omtalt i St.meld. nr. 2 (2006-2007) og i St.prp. nr. 69 (2006-2007)
er framsette i Ot.prp. nr. 61 (2006-2007), og komiteen viser
til Innst. O. nr. 80 (2006-2007) når det gjeld desse.
Etter konjunkturomslaget i 2003 har norsk økonomi nå vokst
sterkt i nærmere fire år. Lave renter og kraftig oppgang
i oljeinvesteringene har gitt betydelige etterspørselsimpulser,
godt hjulpet av et markert oppsving i fastlandsinvesteringene. Sysselsettingen
har tatt seg kraftig opp, og arbeidsledigheten er nå nede
på sitt laveste nivå på nærmere
20 år. Med utgangspunkt i oppdatert informasjon om den økonomiske
utviklingen er anslaget for veksten i fastlandsøkonomien
i inneværende år justert klart opp, samtidig som
anslaget for arbeidsledigheten er betydelig redusert.
Til tross for relativt omfattende arbeidsinnvandring, særlig
fra nye EU-land, preges norsk økonomi i økende grad
av kapasitetsproblemer og knapphet på arbeidskraft, og
lønnsveksten er på vei opp. I en slik situasjon må den økonomiske
politikken bidra til at lønnskostnadene ikke stiger til
et nivå som det over tid kan bli vanskelig for konkurranseutsatte
bedrifter å leve med. Regjeringen legger derfor stor vekt
på å holde bruken av oljeinntekter på et
nivå som understøtter en fortsatt balansert utvikling
i norsk økonomi.
Statsbudsjettet for 2007 ble vedtatt med et
strukturelt, oljekorrigert budsjettunderskudd på 71,0 mrd.
kroner. En ny gjennomgang av budsjettet og de økonomiske
utsiktene viser at det er behov for å foreta enkelte justeringer
av statsbudsjettets utgifter og inntekter. Regjeringens forslag
til endringer i statsbudsjettet innebærer at det strukturelle,
oljekorrigerte budsjettunderskuddet reduseres med 3,2 mrd. kroner,
fra 71,0 mrd. kroner i saldert budsjett til 67,8 mrd. kroner nå.
Bruken av oljeinntekter i 2007 vil dermed være om lag 3,5
mrd. kroner lavere enn forventet realavkastning av Statens pensjonsfond
- Utland på 71,3 mrd. kroner. Bruken av oljepenger reduseres
dermed fra 4 pst. til 3,8 pst. av forventet realavkastning av Statens
pensjonsfond - Utland.
Ny informasjon om utviklingen i norsk økonomi
og innbetalte skatter og avgifter tilsier at de strukturelle skatte-
og avgiftsinntektene mv. fra Fastlands-Norge nå anslås
2,5 mrd. kroner høyere i 2007 enn i saldert budsjett. Utenom
anslagsendringer for skatter og avgifter, foreslås inntektene økt
med om lag 2,1 mrd. kroner. Av dette bidrar økte utbyttebetalinger
med til sammen vel 1,3 mrd. kroner, i hovedsak som følge
av høyere utbyttebetalinger fra børsnoterte selskaper,
mens øvrige inntekter øker med 0,8 mrd. kroner.
Samlet økes dermed inntektene med 4,6 mrd. kroner i forhold
til saldert budsjett. Renteinntekter, petroleumsvirksomheten og lånetransaksjoner
er ikke medregnet i disse tallene.
Også på utgiftssiden av budsjettet
er det behov for å endre bevilgningene til regelstyrte
overføringsordninger på grunnlag av ny informasjon.
I tillegg fremmer Regjeringen forslag om økte bevilgninger
til enkelte prioriterte formål.
Det foreslås i denne proposisjonen
netto utgiftsøkninger på 0,3 mrd. kroner. Medregnet
forslag om bevilgningsendringer som tidligere er fremmet for Stortinget
og som isolert sett bidrar til å svekke budsjettbalansen
med til sammen 1,1 mrd. kroner, utgjør utgiftsøkninger
hittil i år dermed 1,4 mrd. kroner. Bevilgningsendringer
på poster som inngår i korreksjonene ved beregningen
av det strukturelle, oljekorrigerte budsjettunderskuddet, samt lånetransaksjoner
og petroleumsvirksomheten er da ikke medregnet.
Utgiftene i folketrygden anslås å bli
knapt 2,1 mrd. kroner lavere enn i saldert budsjett. Utgiftene til
sykepenger reduseres med om lag 0,8 mrd. kroner i forhold til saldert
budsjett. Nedsettelsen på 0,8 mrd. kroner skyldes dels
lavere anslått vekst i det trygdefinansierte sykefraværet
fra 2006 til 2007 og dels lavere sykepengeutgifter i 2006 enn det
som lå til grunn for bevilgningsanslaget i saldert budsjett.
Det forutsettes nå en reduksjon i det trygdefinansierte
sykefraværet på 1 pst. fra 2006 til 2007, mens
det i bevilgningsanslaget som lå til grunn for saldert
budsjett, ble forutsatt en vekst i det trygdefinansierte sykefraværet
på 1 pst.
Andre områder i folketrygden hvor utgiftene
nå anslås noe lavere enn i saldert budsjett, gjelder
blant annet de øvrige sykdomsrelaterte ytelsene (rehabiliteringspenger,
attføringspenger og uførhet) hvor bevilgningene
foreslås satt ned med til sammen om lag 0,9 mrd. kroner.
Videre foreslås utgiftene til folketrygdens helsedel satt
ned med knapt 0,6 mrd. kroner, hvorav reduserte utgifter til legemidler
utgjør mrd. kroner. Utgiftene til foreldrepenger og tekniske
hjelpemidler mv. foreslås økt noe i forhold til
saldert budsjett.
Som følge av at det ble etablert flere
nye barnehageplasser i 2006 enn tidligere antatt, er måltallene
for utbygging av nye barnehageplasser i 2007 justert opp. Det legges
nå til grunn en kapasitetsvekst i 2006 og 2007 på til
sammen 38 800 heldagsplasser, fordelt med 16 100
plasser i 2006 og 22 700 plasser i 2007. Det er om lag
6 000 flere plasser for denne toårsperioden enn lagt
til grunn i saldert budsjett. Samlet foreslås det på denne
bakgrunn å øke bevilgningene til barnehager (drift-
og investeringstilskudd og skjønnsmidler) med knapt 0,4
mrd. kroner. Dette vil være den sterkeste veksten
i antall barnehageplasser noensinne.
Også på andre områder
enn folketrygdens regelstyrte utgiftsordninger og tilskudd til barnehagesektoren,
tilsier ny informasjon endrede bevilgninger i forhold til saldert
budsjett uten at dette gir uttrykk for nye politiske prioriteringer.
Bevilgningene til Statens lånekasse for utdanning, Norges
bidrag til finansieringsordningene i det utvidede EØS og
til CO2-håndtering foreslås redusert,
mens ny informasjon innebærer at bevilgningene til blant
annet sysselsettingstilskudd til sjøfolk og merverdiavgiftskompensasjon
til kommunene foreslås økt.
Lønnsveksten fra 2005 til 2006 anslås
av det Tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene (TBU)
til 4,1 pst. Dette er 0,6 prosentenheter høyere enn lagt
til grunn ved reguleringen av grunnbeløpet i folketrygden
fra 1. mai 2006. Retningslinjene som Stortinget har fastsatt
for regulering av grunnbeløpet i folketrygden, innebærer
at det kompenseres for dette i forbindelse med reguleringen av grunnbeløpet
i folketrygden fra 1. mai 2007. Videre er lønnsvekstanslaget fra
2006 til 2007 oppjustert med 1/4 prosentpoeng fra Nasjonalbudsjettet
2007. Oppjusteringen av anslått lønnsvekst innebærer
at det må påregnes høyere utgifter i
2007 til lønn og trygdeytelser enn lagt til grunn da Stortinget
behandlet statsbudsjettet for 2007 i fjor høst. Stortingsproposisjoner
om bevilgningsendringer i tilknytning til lønns- og trygdeoppgjørene
vil bli fremmet senere i vår. For å ta tilstrekkelig
høyde for bevilgningene i forbindelse med lønns-
og trygdeoppgjør foreslås det nå å øke
bevilgningen til tilfeldige utgifter på kap. 2309 med om
lag 1,6 mrd. kroner.
I denne proposisjonen foreslås det
også bevilgningsøkninger til enkelte prioriterte
formål. Det foreslås et nytt tilskudd til innføring
av en ordning med gratis frukt og grønnsaker på skoler
med ungdomstrinn. Det foreslås også økte
midler til forsøk i grunnopplæring som skal omfatte
utvidet skoledag, økt fysisk aktivitet, leksehjelp og skolemat.
Rådgivningstjenesten på ungdomstrinnene foreslås
styrket. Regjeringen prioriterer også flere miljøtiltak,
herunder forslag om økte bevilgninger til kollektivtransport,
investeringer i jernbanelinjen, nye gang- og sykkelveger og til
flere tiltak på Miljøverndepartementets budsjett.
Bevilgningene til politiet foreslås økt, med vekt
på Oslopolitiets ressurser. Regjeringen foreslår
også økte bevilgninger til tiltak i distriktene,
herunder midler til omstilling i kommunene Vanylven, Meråker
og Gamvik, samt en vesentlig opptrapping av innsatsen for bredbåndsutbygging
i hele landet.
Forslagene i denne proposisjonen innebærer
en reell, underliggende vekst i statsbudsjettets utgifter på 3 3/4 pst.
sammenliknet med regnskap for 2006. Dette er økning på om
lag 3/4 prosentpoeng sammenliknet med anslaget i saldert
budsjett 2007. Foruten økte utgifter i 2007, skyldes oppjusteringen
av anslaget for den reelle, underliggende utgiftsveksten fra 2006
til 2007 i hovedsak at utgiftene i statsregnskapet for 2006 ble lavere
enn anslått i fjor høst.
I proposisjonen kapittel 1 gjøres det
rede for hovedinnholdet i proposisjonen. Kapittel 2 gir en omtale
av Regjeringens forslag til endrede skatte- og avgiftsbestemmelser,
mens det i kapittel 3 gjøres rede for forslagene til bevilgningsendringer
mv. under de enkelte departementene.
Komiteen tek omtalen til orientering
og viser til dei respektive merknader i Budsjett-innst. S. II
(2006-2007).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet betrakter
Revidert nasjonalbudsjett for 2007 som en teknisk revisjon, som
skal ta høyde for nye oppståtte forhold i forhold
til regjeringen Stoltenberg IIs vedtatte budsjett for 2007.
Tabellen nedenfor viser en oversikt over endringene som
er foreslått på akkumulert nivå:
FORSLAG TIL
REVIDERT BUDSJETT 2007 FRP - HOVEDOVERSIKT | Endringer
ifht. Regjeringen |
| | 2007 |
ØKTE
FORESLÅTTE OFFENTLIGE BEVILGNINGER | | |
| | |
ØKT
OFFENTLIG FORBRUK I BUDSJETTRAMMENE | | 2 957 |
REDUSERTE
OFFENTLIGE INNTEKTER | | 603 |
Økt
offentlig finansieringsbehov (økt anvendelse av oljepenger): | | 3 560 |
| | |
OVERFØRING
TIL STATENS PETROLEUMSFOND REGJERINGEN
(oljefondet) | | 338
300 |
OVERFØRING
TIL STATENS PETROLEUMSFOND FRP ALT.
REVIDERT 2007 (oljefondet) | 334
740 |
| | |
REDUSERTE / ØKTE
OFFENTLIGE UTGIFTER | | |
| | |
FORNYELSE
OG ADMINISTRASJON Ramme 1 | | |
Fengsel Halden,
Indre Salten | 15 | |
Annet | -57 | |
| | -42 |
| | |
BARN/LIKESTILLING
Ramme 2 | | 0 |
| | |
KULTUR Ramme
3 | | 0 |
| | |
UTENRIKS Ramme
4 | | 0 |
| | |
JUSTIS Ramme
5 | | |
Kriminalomsorgen | 20 | |
Driftsutgifter
politiet | 114 | |
Oslopolitiet | 30 | |
Annet | 62 | |
| | 226 |
KOMMUNAL/INTEGRERING/MANGFOLD
Ramme 6 | | |
Statlige mottak | 50 | |
Annet | -5 | |
| | 45 |
| | |
RAMMETILSKUDD
KOMMUNER Ramme 19 | | |
Øremerket
millliard til varm, valgfri og verdig eldreomsorg som skinner | | 1 000 |
Innbyggertilskudd | | -2 |
| | |
ARBEID/SOSIAL
Ramme 7, 15 | | |
Kjøp
av private helsetjenester | 602 | |
Overført
til kjøp av private helsetjenester | -147 | |
| | 455 |
| | |
FORSVAR Ramme
8 | | |
Forsvarsbygg
og nybygg | -690 | |
Nyanskaffelser
av materiell | 690 | |
| | 0 |
| | |
NÆRING
Ramme 9, 10, 11 | | 0 |
| | |
ENERGI/MILJØ Ramme
12, 13 | | |
Annet | | -66 |
| | |
KONTROLL Ramme
14 | | 0 |
| | |
HELSE Ramme
16 | | |
Rusmiddeltiltak,
forebyggende arbeid | 200 | |
Regionale
helseforetak | 700 | |
Psykisk helse | 100 | |
Overført
til kjøp av private helsetjenester under ramme 15 | -395 | |
Atorvastatin | 40 | |
| | 645 |
| | |
KUNNSKAP Ramme
17 | | |
Kvalitetsutvikling
i grunnopplæringen | 32 | |
Annet | 1 | |
| | 33 |
TRANSPORT
Ramme 18 | | |
Kystverket | 30 | |
Trafikktilsyn,
drift, vedlikeh. riksveier | 85 | |
Rassikring | 50 | |
Riksveiinvesteringer | 350 | |
Kjøp
av riksveifergetjenester | 33 | |
Jernbane | 120 | |
| | 668 |
| | |
FINANS Ramme
20-22 | | -6 |
| | |
SUM ØKNING
OFFENTLIGE UTGIFTER | | 2
957 |
| | |
REDUSERTE
OFFENTLIGE INNTEKTER | | |
| | |
| | |
Ikke innføre
CO2-avgift på gass | 0 | |
Støtte
til E85-biler 50.000 kr | 180 | |
Fjerne NOx-avgift
fra 1. juli | 134 | |
Individuell
pensjonssparing (IPA), årlig sparebeløp opp til
1G | 310 | |
| | 624 |
| | |
SUM
SKATTE-/AVGIFTSLETTELSER Ramme 23 | | 624 |
| | |
UTBYTTE Ramme
24 | | -21 |
| | |
SUM
REDUSERTE OFFENTLIGE INNTEKTER | | 603 |
| | |
| | |
POSTER
UTEN RESULTATVIRKNING ("UNDER STREKEN") | | |
| | |
Kommunalbanken,
aksjekapital | | -59 |
SUM | | -59 |
Endringene i Revidert nasjonalbudsjett reflekterer dermed
ikke Fremskrittspartiets helhetlige budsjettpolitikk. Disse
medlemmer viser til sitt alternative statsbudsjett for 2007
der disse medlemmer hadde en annen profil enn Regjeringen,
med store kutt i offentlig sektor, vridning over på offentlige
investeringer fremfor offentlig forbruk, samt offentlige anskaffelser
fra utlandet som forutsettes ikke å ha innvirkning på norsk
innenlands økonomi. Disse medlemmer viser
til at denne budsjettprofilen ble lagt inn i Statistisk sentralbyrås
makroøkonomiske modell MODAG, der utslaget viste lavere
inflasjon, noe som indikerte at Norges Bank kunne sette renten ned
med 0,6 prosentpoeng.
Budsjettopplegget gjengis i tabellen nedenfor:
FORSLAG TIL
BUDSJETT - HOVEDOVERSIKT- FRP 2007
Endringer ifht. Regjeringen
(mill. kr) |
| | |
| | 2007 |
REDUSERTE OFFENTLIGE UTGIFTER/REDUSERTE
INNTEKTER | | |
| | |
REDUSERT OFFENTLIG
FORBRUK I BUDSJETTRAMMENE (- er kutt i kostnader) | -11 429 |
REDUSERTE OFFENTLIGE INNTEKTER | | 27 158 |
| | 15 730 |
| | |
UTENLANDSBUDSJETTET | | 7 099 |
| | |
OVERFØRING TIL
STATENS PENSJONSFOND REGJERINGEN (oljefondet) | | 389 500 |
OVERFØRING TIL
STATENS PENSJONSFOND FRP ALT 2007 (oljefondet) | | 366 672 |
| | |
| | |
REDUSERTE / ØKTE
OFFENTLIGE UTGIFTER | | 2007 |
| | |
FORNYELSE OG ADMINISTRASJON
Ramme 1 | | |
Fengsel Halden og Indre
Salten | 160 | |
Kutt i offentlig forbruk | -186 | |
| | -26 |
BARN/LIKESTILLING
Ramme 2 | | |
Ikke øke makspris | 185 | |
Økning i barnetrygd | 250 | |
Kutt i offentlig forbruk | -551 | |
| | -116 |
| | |
KULTUR Ramme 3 | | -786 |
| | |
UTENRIKS Ramme 4 | | |
Nordområdetiltak | 100 | |
Bistand | -10 329 | |
Nødhjelp | 75 | |
Annet | 109 | |
| | -10 045 |
JUSTIS Ramme 5 | | |
Driftsutgifter politiet | 320 | |
PST | 100 | |
Investeringsbudsjett politiet | 500 | |
Annet | 66 | |
| | 986 |
KOMMUNAL/INTEGRERING/MANGFOLD
Ramme 6 | | |
Reduksjoner i bevilgningene
til innvandringsformål | -1 016 | |
Fylkeskommuner | -980 | |
Øvrig kutt i offentlig
forbruk/reduksjon i inntekter | -231 | |
| | -2 227 |
RAMMETILSKUDD KOMMUNER
Ramme 19 | | |
Styrking av eldreomsorgen
(øremerket) | 2 000 | |
Styrking av grunnopplæringen
(øremerket) | 400 | |
Omprioritering innen rammen | -1 400 | |
Overført til behandling
ressurskrevende brukere, ref Kap under Helse | -449 | |
| | 551 |
ARBEID/SOSIAL
Ramme 7, 15 | | |
Reduksjon dagpenger (Ramme
7) | | -937 |
| | |
Minstepensjon økes
med 13.000 kr | 2 095 | |
Tiltak for yrkeshemmede | 230 | |
Ordningen med ventelønn
trappes ned | -100 | |
Annet | -1 156 | |
| | 1 069 |
FORSVAR Ramme 8 | | |
Hæren | 472 | |
Sjøforsvaret,
driftsutgifter | 380 | |
Luftforsvaret, driftsutgifter | 160 | |
Heimevernet | 50 | |
Større utstyrsanskaffelser | 380 | |
Kystvakten | 110 | |
Norske styrker i utlandet | 30 | |
Annet | -48 | |
| | 1 534 |
NÆRING Ramme 9,
10, 11 | | |
Næring/handel | 88 | |
Fiskeri | -3 | |
Landbruk | -5 817 | |
| | -5 732 |
ENERGI/MILJØ Ramme
12, 13 | | |
Olje | -988 | |
Miljø | -365 | |
| | -1 353 |
| | |
KONTROLL Ramme 14 | | 0 |
| | |
HELSE Ramme 16 | | |
Regionale helseforetak | 1 268 | |
Ikke øke egenandeler | 130 | |
Brukere med særskilte
behov, finansiering settes til 80% over 600 000 kr | 894 | |
Annet | 613 | |
| | 2 905 |
KUNNSKAP Ramme 17 | | |
Gratis skolebøker,
med mer | 465 | |
Universiteter/høyskoler | 332 | |
Skolemat | 40 | |
Annet (herunder pålagt
kutt på 200 mill.) | 20 | |
| | 857 |
TRANSPORT/KOMMUNIKASJON
Ramme 18 | | |
Trafikktilsyn, drift, vedlikehold
riksveier | 768 | |
Grusveipakke, fylkesveier | 200 | |
Riksveiinvesteringer | 4 200 | |
Rassikring | 150 | |
Kjøp av riksveifergetjenester | 140 | |
Jernbane | -1 992 | |
Øvrige kutt | -726 | |
| | 2 740 |
| | |
FINANS Ramme 22 | | -848 |
| | |
SUM REDUKSJON
OFFENTLIGE UTGIFTER | | -11 429 |
| | |
REDUSERTE OFFENTLIGE INNTEKTER | | 2007 |
| | |
Nulle Regjeringens skjerpelser | | |
Ikke øke ligningsverdiene
for bolig | 0 | |
Ikke redusere rabatten
ved formuesverdsettelse av aksjer til 15% | 225 | |
Ikke fjerne rabatt ved
formuesfastsettelse av andeler i verdipapirfond | 90 | |
Ikke øke formuesverdsettelsen
av skog | 10 | |
Ikke formuesbeskatte individuelle
livrenter | 100 | |
Ikke avvikle skattefavorisering
av individuelle og kollektive livrenter | 360 | |
Ikke avvikle skattefavorisering
av IPA | 180 | |
Reversere økning
i mva på mat fra 13 til 14 % | 575 | |
Ikke stramme inn SkatteFUNN | 0 | |
Ikke innføre NOx-avgift | 440 | |
Ikke innføre CO2-avgift
på gass | 5 | |
Ikke øke satser
for forbrenning av avfall | 10 | |
Ikke øke sektoravgifter | 3 | |
Ikke legge om avgiften
på alkoholfrie drikkevarer | 55 | |
Ikke innføre dieselavgift
på fritidsbåter | 20 | |
Ikke endre tidspunkter
for betaling av mva. og etterskuddsskatt | 278 | |
Justere opp øvrige
fradragsgrenser som er videreført nominelt | 15 | |
| | |
INNTEKTSSKATTER | | 2 366 |
Opprydning/forenkling | | |
Fjerne fagforeningsfradraget | -830 | |
Ikke øke jordbruksfradraget | -283 | |
| | -1 113 |
Ytterligere lettelser | | |
Personfradrag økes
fra 37 000/74 000 til 40 000/80 000 | 1 940 | |
Minstefradrag økes
fra 63 800 til 72 000 (samme sats). Pensjonister gis likt | | |
minstefradrag som lønnstakere | 6 940 | |
Innslagspunkt for toppskatt
trinn 1 kr 430 000 | 1 404 | |
Innslagspunkt for toppskatt
trinn 2 kr 750 000 | 288 | |
Gjeninnføre skattefritaket
for fri kost for sokkelarb. for inntekt over 60 000 kr | 35 | |
Øke særfradraget
for alder og uførhet fra 19.368 kr til 20 376 kr | 76 | |
Gjeninnføre valgfri
sjablonregel kr 9 180 for store sykdomsutgifter (diabetes) | 100 | |
Øke fradraget
for gaver til frivillige organisasjoner til 15 000 kr | 15 | |
Skattefritak for personlig
treningskort betalt av arbeidsgiver inntil 3 000 kr | 160 | |
Sjømanns- og fiskerfradrag økes
fra 80 000 kr til 150 000 kr | 95 | |
Frikortgrensen økes
til 70 000 | 450 | |
Øke årlig
innskuddsbeløp for BSU til 20 000 kr, sparebeløp
150 000 kr | 80 | |
Øke grensen for
fritak for oppgaveplikt fra 2000 kr til 15 000 kr | 52 | |
Ingen avkorting av alderspensjon
mot arbeidsinntekt (over 67 år) | 0 | |
Gjeninnføre Svalbardskatten
slik den var før 2006 | 2 | |
| | 11 637 |
KAPITALSKATTER | | |
Arveavgiften, innslagspunkt økes
til 500 000 kr | 80 | |
Bunnfradrag i formuesskatten økes
til 300 000 kr | 1 696 | |
| | 1 776 |
NÆRINGSBESKATNING | | |
Øke avskrivningssatsen
for saldogruppe c) vogntog til 25% | 130 | |
Øke avskrivningssatsen
for saldogruppe d) maskiner til 25% | 360 | |
Øke avskrivningssatsen
i saldogruppe e) fartøyer til 16% | 12 | |
| | 502 |
AVGIFTER | | |
Bil | | |
Red av avgift på bensin
fra 1. jan med 1,25 kr Gir pumpepris på 9,60 kr | 1 792 | |
Red av avgift på diesel
fra 1. jan med 1,25 kr Gir pris fra pumpe på ca. 9,10 kr | 1 854 | |
Årsavgift på personbiler
reduseres med 300 kr ifht Regjeringens forslag | 770 | |
Vektårsavgift
reduseres med 10% i alle satser | 40 | |
Årsavgift på campingvogn
kr 0 | 60 | |
Årsavgift motorsykkel
reelt halvparten av årsavgiften for biler | 30 | |
Årsavgift veterankjøretøyer
m.v. settes til kr 0 | 35 | |
Omregistreringsavgift reduseres
med 10% | 195 | |
Engangsavgift reduseres
med 10%, mest i høye satser | 1 300 | |
Ikke øke engangsavgiften
for campingbiler | 41 | |
Ikke øke engangsavgiften
for kombinerte varebiler | 54 | |
| | 6 171 |
Grensehandel | | |
Alkoholavgifter, øl
reduseres med 20%, vin og brennevin reduseres med 10% | 910 | |
Tobakksavgifter reduseres
10% | 435 | |
Fjerning av sjokoladeavgiften
fra 1. desember | 0 | |
| | 1 345 |
Elavgifter | | |
Fjerning av elavgift til
husholdninger fra 1. januar til 1. mars 2007 | 1 340 | |
Halvering av mva. på elektrisk
kraft for husholdninger fra 1. januar til 1. mars 2007 | 690 | |
| | 2 030 |
Annet | | |
Dokumentavgift reduseres
med 25% og settes til 1,875% | 910 | |
Redusere statlige gebyrer
med 100 mill kr. | 100 | |
| | 1 010 |
| | |
SUM SKATTELETTELSER
Ramme 23 | | 25 724 |
| | |
UTBYTTE Ramme 24 | | |
Mindre utbytte fra statens
selskaper (provenytap): | | |
Statkraft SF (75%) | | 1 380 |
Avinor (50%) | | 54 |
Andre | | 0 |
SUM REDUSERTE
OFFENTLIGE INNTEKTER | | 27 158 |
| | |
| | |
POSTER UTEN RESULTATVIRKNING
("under streken") | | |
| | |
Forskningsfondet, egenkapital | | 25 000 |
Fond for energi- og petroleumsforskning | | 10 000 |
Avvikle Samefolkets fond
og Romanifolkets fond | | -150 |
Sletting av sykehusgjeld | | 2 000 |
Argentum (egenkapitalinnskudd) | | 1 800 |
Lån
til Statens lånekasse | | 50 |
SUM | | 38 700 |
| | |
| | |
UTENLANDSBUDSJETTET (utgifter
til investeringer og tiltak utenfor Norge) | | |
| | |
Kjøp av militærmateriell
i utlandet | 2 000 | |
Kjøp av klimakvoter
(overført fra Kap 638) | 100 | |
Kjøp av sykehusutstyr. | 400 | |
Kjøp av behandling
i utlandet | 100 | |
Investering i IKT-utstyr
til universiteter og høyskoler | 300 | |
Kjøp av forskningsutstyr
til universiteter og høyskoler | 180 | |
Riksveiinvesteringer utført
av utenlandske entreprenører | 2 000 | |
Forbedret samferdselssikkerhet | 500 | |
Medlemskap i internasjonale
organisasjoner | 19 | |
Sykdomsbekjempelse i utlandet
(HIV, tuberkulose, malaria, HVP-vaksinasjon etc.) | 1 000 | |
Internasjonal markedsføring
av Norge | 300 | |
Internasjonal
markedsføring av Norge som vinterdestinasjon | 200 | |
SUM | | 7 099 |
Nedenfor er generelle merknader til hvert område som
forklarer hovedtrekkene som ble gjort.
Det er et viktig politisk mål å redusere
og effektivisere det offentlige byråkrati, for derved å gjøre
de sentrale myndigheter mer oversiktlige for den enkelte innbygger.
Dette vil øke den enkelte innbyggers innflytelse og redusere
det offentliges utgifter. Disse medlemmer foreslo
kutt i offentlig byråkrati under denne posten med 186 mill.
kroner. Under dette området ble det også foreslått
bevilgning til bygging av nye fengsler.
Disse medlemmer foreslo å ikke øke
maksprisen for barnehager, samt å ikke øke barnetrygden.
For øvrig kuttet disse medlemmer 551 mill.
kroner under dette området.
Disse medlemmer mener at kulturen
i utgangspunktet skal være fri og uavhengig av politisk
styring, og at den må være basert på frivillighet
og personlig engasjement. Disse medlemmer foreslo
kutt på 786 mill. kroner i bevilgningene til kultur i sitt
alternative statsbudsjett.
I Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett
for 2007 kuttes det totalt med 40,7 pst. i utgifter til rammeområde
utenriks. Mesteparten av kuttet er relatert til reduksjon i bistand,
ettersom det har vist seg at store bistandsoverføringer
ikke er et egnet virkemiddel for å løfte mennesker
ut av fattigdom, men snarere har bidratt til å holde udemokratiske
og despotiske regimer ved makten, samt øke korrupsjonen.
I stedet økte Fremskrittspartiet innsatsen på gjeldsslette,
nød- og katastrofehjelp, mikrokreditt og bekjempelse av
HIV/AIDS, tuberkulose og andre verdensomspennende sykdommer.
Disse medlemmer har i sine budsjetter
alltid fremhevet at politiet trenger flere stillinger, at det er behov
for store investeringer i politiet. Disse medlemmer har
videre i sine budsjett hatt fokus på å styrke
kriminalomsorgen, og spesielt behovet for lukkede plasser. Disse
medlemmer har også prioritert en styrking og modernisering
av domstolene.
Disse medlemmer gikk inn for å øke
kommunenes økonomiske handlingsrom med 1,5 mrd. kroner utover
Regjeringens forslag for 2007. Samtidig foretok disse medlemmer betydelige
kutt der dette var hensiktsmessig. Behovet for Fremskrittspartiets
halvannen kommunemilliard hadde imidlertid ikke vært
til stede hvis Fremskrittspartiets kommunepolitikk hadde blitt gjennomført,
og det er uten tvil et stort effektiviseringspotensial i denne delen
av økonomien.
Disse medlemmer viser til at
ressursbehovet i utlendingsforvaltningen ville ha vært
vesentlig lavere hvis Fremskrittspartiets innvandrings- og integreringspolitikk
hadde blitt lagt til grunn, og at disse medlemmer derfor
kutter betydelig i utlendingsforvaltningens kapitler i Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett for å illustrere dette.
I sitt alternative budsjettforslag for 2007
igjen fremmet disse medlemmer forslag om å øke
minstepensjonen med 13 000 kroner slik at den skulle tilsvare to
ganger grunnbeløpet.
Disse medlemmer fremmet også forslag
om å be Regjeringen legge frem en plan for en ytterligere nedtrapping
av avkortingen av gifte og samboende pensjonisters grunnpensjon.
Disse medlemmer er svært
opptatt av at Forsvarets materiellbehov blir realisert, og kunne
derfor ikke støtte forslaget fra Regjeringen om å ta
midler fra nyanskaffelser av materiell. Disse medlemmer fokuserte
på høyere aktivitetsnivå i alle våpengrener
og en mer forutsigbar økonomi for Forsvarets organisasjon.
Disse medlemmer viser til forslag
fremmet på Nærings- og handelsdepartementets område
for en mer effektiv forvaltning og med en satsing på en
mer effektiv ordning for innrapportering gjennom Altinn. Disse
medlemmer viser videre til forslag fremmet om en fullverdig
nettolønnsordning for norske sjøfolk og en betydelig
satsing på Argentum fondsinvesteringer gjennom ny kapitaltilførsel.
Disse medlemmer viser til forslag
fremmet på Fiskeri- og kystdepartementets område
for en mer effektiv forvaltning og for markant lavere gebyrer og avgifter
som er av stor viktighet for en næring i internasjonal
konkurranse. Disse medlemmer viser til forslag fremmet
om avvikling av de resterende næringssubsidiene samt satsing
på kontroll og forvaltning av fiskeressursene.
Disse medlemmer viser til forslag
fremmet på Landbruks- og matdepartementets område
om en betydelig effektivisering av forvaltningen og deregulering. Disse
medlemmer viser videre til forslag fremmet om en styrking
av den private eiendomsretten, betydelig styrking av næringsfriheten
samt forslag om reduksjon i de direkte næringssubsidiene
og innføring av en egen omstillingsstøtte for
landbruket.
Disse medlemmer la i det alternative
budsjettet for 2007 vekt på å legge forholdene
til rette for at Norge som energistormakt, kan få utnyttet
sine ressurser. En sterk olje- og energisektor vil skape grobunn
for teknologiutvikling, høy verdiskaping og god levestandard. Disse
medlemmer er fortsatt bekymret for kraftbalansen i Norge,
og konstaterer at Regjeringen ikke har levert noen nye tiltak for å motvirke
kraftkrise i Midt-Norge. Disse medlemmer registrerer
også at løfter rundt industrikraftregimet er brutt.
Disse medlemmer vektlegger en
god og realistisk miljøpolitikk. Tiltak som for eksempel
kalking av vassdrag og bekjempelse av lakseparasitten gyro var viktige
satsingsområder for Fremskrittspartiet i budsjettet for
2007.
Disse medlemmer mener at innfrielse
av miljøavtaler og forpliktelser må skje i et
kost/nytte-perspektiv.
Disse medlemmer foreslo i det
alternative budsjettet for 2007 å styrke økonomien
i de regionale helseforetakene, samt å øke den
innsatsstyrte finansieringen. Disse medlemmer gikk
imot å øke egenandeler, samt gikk inn for å sette
finansieringen av brukere med særskilte behov til 80 pst.
over 600 000 kroner. Disse medlemmer foreslo
også kjøp av sykehusutstyr fra utlandet.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets alternative
budsjett for 2007 der det ble foreslått en betydelig styrking
på området i forhold til Regjeringens forslag. Disse
medlemmer vil spesielt vise til forslagene om å utvide
rentekompensasjonsordningen for skole- og kirkebygg med 39 mill.
kroner, økte tilskudd til frittstående skoler
med 82,6 mill. kroner for å likebehandle offentlige og
private skoler, innføringen av en bok- og materialkortordning
for elever i videregående opplæring samt 50 mill.
kroner i tilskudd til skoler og elever med særskilte behov. Disse
medlemmer vil også vise til at Fremskrittspartiet
i sitt alternative budsjett foreslo en økning i finansieringen til
høyskoler og universitet med 326 mill. kroner utover Regjeringens
forslag, og 50 mill. kroner i avsetning til utdanningsstipend blant
annet for å sikre likebehandling av studenter i Norge og
studenter i utlandet.
Disse medlemmer ønsket
en storsatsing på samferdsel - spesielt på utbygging
av veinettet - i en periode hvor vi har store muligheter for å omplassere
en del av vår finansielle oljeformue til innenlands infrastruktur
og realverdier som veier. Dette har dokumentert lønnsomhet
og stor betydning for sikkerhet, fremkommelighet og miljø/utslipp.
Disse medlemmer foreslo 7,5 mrd.
kroner mer til vei hvert år, dette mer enn dobler hva staten
i dag bruker på riksveiinvesteringer, og tar avstand fra
at vei- og veitrafikken skal finansieres med bompenger fra bilistene
i en situasjon hvor det allerede innbetales over 50 mrd. kroner årlig
i bil- og veiavgifter, mens kun om lag en fjerdedel går
tilbake til veiformål.
Forslagene til skatter og avgifter fremkommer
av tabellen i Budsjett-innst. S. II (2006-2007). I hovedtrekk utgjør
forslagene skattereduksjoner for de med lavere og midlere inntekter,
samt forslag om reduksjoner av en rekke avgifter som er tyngende
for folk flest, som på bilbruk og bruk av elektrisitet.