Vedlegg: Brev fra Justis- og politidepartementet v/statsråden til justiskomiteen, datert 2. mai 2007

Dok nr 8:51 - representantforslag fra Aspaker Halleraker og Dahl om mulighet for elektronisk politianmeldelse av tyverier på Internett

Forslag:

I

"Stortinget ber Regjeringen etablere mulighet for politianmeldelse på Internett av mindre tyverier, tyveri av sykkel, moped, motorsykkel, trailer, personbil, vare-/lastebil, mistanke om hacking og tilfelle av barnepornografi."

II

"Stortinget ber Regjeringen fjerne begrensningen med hensyn til kategorier og beløp når en sikker nasjonal e-ID/e-signatur er klar for Min side og Altlnn."

1. ANMELDELSER

Det vil fortsatt være mindre alvorlige lovbrudd som kan anmeldes elektronisk. Ved mer alvorlige lovbrudd vil det være behov for flere og mer spesifikke opplysninger som mest effektivt innhentes i en dialog mellom politi og anmelder. Anmeldelse av alvorlige lovbrudd vil vanskelig kunne innpasses i et elektronisk skjema, samtidig som det er viktig for politiet gjennom kontakt med anmelder å kunne klarlegge forholdet tilstrekkelig til å kunne foreta en prioritering og iverksette eventuelle umiddelbare etterforskningsskritt.

Det kan dessuten være grunn til å nevne at innlevering av uriktig eller falsk anmeldelse er straffbart. Ved mer alvorlige lovbrudd er det viktig at dette presiseres klart ved mottak av anmeldelsen. En erfaren polititjenestemann eller -kvinne vil dessuten gjennom dialogen med anmelder kunne avsløre og evt. forhindre at vedkommende pådrar seg straffansvar ved uriktig anmeldelse.

2. ELEKTRONISK ANMELDELSE AV ENKLE FORHOLD

Politidirektoratet har følgende faser for etablering av mottak av anmeldelser elektronisk:

  • 1. I fase l, 2007 / 2008 er det lagt til rette for at anmeldelsesskjema, for enkle forhold, kan lastes ned frå www.politi.no. Skjemaet skrives ut, fylles ut av fornærmede / melder, signeres og leveres eller sendes i ordinær postgang til politiet.

  • 2. I fase 2, 2008, tar en sikte på å tilrettelegge for at skjemaet kan fylles ut ved hjelp av dialogbokser med tilknyttet hjelpetekst til hver boks. I denne fasen vil det være aktuelt å se på muligheten for å kunne sende anmeldelsen elektronisk i en slik løsning. Men flere forhold må avklares før det kan skje, bl.a.. forholdet til elektronisk signatur og ikke minst behovet for organisatoriske endringer i politidistriktene for å for å kunne utnytte gevinstpotensialet både for publikum og i politiet. Blant annet må mottaksapparatet innrettes slik at anmeldelsene blir vurdert og effektuert på en effektiv og sikker måte.

  • 3. I fase 3, 2008 / 2009 vil en vurdere en løsning hvor anmeldelsene innsendes fullelektronisk på en slik måte at dataene importeres direkte inn i BL - politiets basisløsninger for behandling av straffesaker. Med et slikt utgangspunkt, og for utvalgte kriminalitetstyper, vil det også kunne være mulig å anmelde et forhold til politiet samtidig med f.eks. innlevering av skademeldingen til forsikringsselskapet, som et av rutinetrinnene hos forsikringsselskapet når det er mistanke om straffbart forhold. Tilsvarende for tapsmeldinger på bankkort, kredittkort, mobiltelefoner og simkort.

Innfrielse av fase 3 kravene vil formentlig kunne påvirke både politiets behov for effektive og ressursbesparende rutiner, sikre et behov for en mer reell oversikt over straffbare handlinger og sikre forsikringsselskapenes behov. Denne løsningen vil også bedre kunne ivareta borgernes forventning til at politiet tar imot anmeldelsen, vurderer den og etterforsker i den grad det er opplysninger som gir grunnlag for etterforsk­ning.

Ved å sørge for at lovbrudd med stor enkelthet kan bli registrert, vil politiet kunne ha et bedre grunnlag for å rette ressursene inn på å systematisere lovbruddene og arbeide problemorientert med fokus på hvor, når og hvem som utøver slik kriminalitet.

3. ELEKTRONISK SIGNATUR

Når det gjelder elektronisk signatur vil det sannsynligvis ikke være et krav om dette for å kunne levere en anmeldelse via internett. Dette må avklares, men det vil være fullt mulig å implementere anmeldelse via internett uten krav til elektronisk signatur og det vil derfor ikke ha betydning for den skisserte fremdriftsplanen i pkt.2.

Fornyings- og administrasjonsdepartementet (FAD) har sendt forslag til strategi for elektronisk ID og signatur for offentlig sektor ut på høring med frist 14. mai.

4. INTERNETTRELATERTE OVERGREP MOT BARN

En arbeidsgruppe ledet av Grete Faremo foreslår, i rapporten "Forebygging av internettrealterte overgrep mot barn" foreslår bl.a. at det blir lagt til rette for en direkte rapporteringsmulighet for internettbrukerne til politiet i form av en lett identifiserbar knapp på nettsiden i tråd med den britiske løsningen. I dag er det noe tilfeldig hvor rapporteringshenvendelser havner og chatteaktørene har et behov for klarere rapporterings- og mottaksapparat hos myndighetene, chatteaktørene sier at de ønsker å ta i bruk en slik løsning på sine sider, dersom det blir tilrettelagt for dette. Rapporten er sendt på høring med frist 7. mai 2007.

5. ADMINISTRATIVE OG ØKONOMISKE KONSEKVENSER

Innføring av nye elektroniske løsninger og videreutvikling av eksisterende vil ha visse administrative og mer vesentlige økonomiske konsekvenser.

Effektiv behandling av elektroniske anmeldelser og særlig de foreslåtte varslingsmuligheter ved mistanke om internettrelaterte overgrep mot barn, vil kreve tilstrekkelig mottakskapasitet og kompetanse. Det er grunn til å regne med at mengden henvendelser til politiet vil øke, samtidig som det ligger en forventning om rask respon.

Særlig i forhold til fase 3, fullelektronisk innsending av enkle anmeldelser, er det behov for uttredninger i forhold til kompleksitet og investeringsbehov. Politidirektoratet vil initiere et forprosjekt våren 2007.