Forslag:
I
"Stortinget ber Regjeringen etablere mulighet
for politianmeldelse på Internett av mindre tyverier, tyveri av
sykkel, moped, motorsykkel, trailer, personbil, vare-/lastebil,
mistanke om hacking og tilfelle av barnepornografi."
II
"Stortinget ber Regjeringen fjerne begrensningen med
hensyn til kategorier og beløp når en sikker nasjonal
e-ID/e-signatur er klar for Min side og Altlnn."
1. ANMELDELSER
Det vil fortsatt være mindre alvorlige
lovbrudd som kan anmeldes elektronisk. Ved mer alvorlige lovbrudd vil
det være behov for flere og mer spesifikke opplysninger
som mest effektivt innhentes i en dialog mellom politi og anmelder.
Anmeldelse av alvorlige lovbrudd vil vanskelig kunne innpasses i
et elektronisk skjema, samtidig som det er viktig for politiet gjennom
kontakt med anmelder å kunne klarlegge forholdet tilstrekkelig til å kunne
foreta en prioritering og iverksette eventuelle umiddelbare etterforskningsskritt.
Det kan dessuten være grunn til å nevne
at innlevering av uriktig eller falsk anmeldelse er straffbart.
Ved mer alvorlige lovbrudd er det viktig at dette presiseres klart
ved mottak av anmeldelsen. En erfaren polititjenestemann eller -kvinne
vil dessuten gjennom dialogen med anmelder kunne avsløre
og evt. forhindre at vedkommende pådrar seg straffansvar
ved uriktig anmeldelse.
2. ELEKTRONISK ANMELDELSE AV ENKLE FORHOLD
Politidirektoratet har følgende faser
for etablering av mottak av anmeldelser elektronisk:
1. I fase l, 2007 / 2008
er det lagt til rette for at anmeldelsesskjema, for enkle forhold,
kan lastes ned frå www.politi.no. Skjemaet skrives ut,
fylles ut av fornærmede / melder, signeres og
leveres eller sendes i ordinær postgang til politiet.
2. I fase 2, 2008, tar en sikte på å tilrettelegge
for at skjemaet kan fylles ut ved hjelp av dialogbokser med tilknyttet
hjelpetekst til hver boks. I denne fasen vil det være aktuelt å se
på muligheten for å kunne sende anmeldelsen elektronisk
i en slik løsning. Men flere forhold må avklares
før det kan skje, bl.a.. forholdet til elektronisk signatur
og ikke minst behovet for organisatoriske endringer i politidistriktene
for å for å kunne utnytte gevinstpotensialet både
for publikum og i politiet. Blant annet må mottaksapparatet
innrettes slik at anmeldelsene blir vurdert og effektuert på en
effektiv og sikker måte.
3. I fase 3, 2008 / 2009 vil en
vurdere en løsning hvor anmeldelsene innsendes fullelektronisk
på en slik måte at dataene importeres direkte
inn i BL - politiets basisløsninger for behandling av straffesaker. Med
et slikt utgangspunkt, og for utvalgte kriminalitetstyper, vil det
også kunne være mulig å anmelde et forhold
til politiet samtidig med f.eks. innlevering av skademeldingen til
forsikringsselskapet, som et av rutinetrinnene hos forsikringsselskapet
når det er mistanke om straffbart forhold. Tilsvarende
for tapsmeldinger på bankkort, kredittkort, mobiltelefoner
og simkort.
Innfrielse av fase 3 kravene vil formentlig
kunne påvirke både politiets behov for effektive
og ressursbesparende rutiner, sikre et behov for en mer reell oversikt
over straffbare handlinger og sikre forsikringsselskapenes behov.
Denne løsningen vil også bedre kunne ivareta borgernes
forventning til at politiet tar imot anmeldelsen, vurderer den og
etterforsker i den grad det er opplysninger som gir grunnlag for
etterforskning.
Ved å sørge for at lovbrudd
med stor enkelthet kan bli registrert, vil politiet kunne ha et
bedre grunnlag for å rette ressursene inn på å systematisere
lovbruddene og arbeide problemorientert med fokus på hvor,
når og hvem som utøver slik kriminalitet.
3. ELEKTRONISK SIGNATUR
Når det gjelder elektronisk signatur
vil det sannsynligvis ikke være et krav om dette for å kunne
levere en anmeldelse via internett. Dette må avklares,
men det vil være fullt mulig å implementere anmeldelse
via internett uten krav til elektronisk signatur og det vil derfor ikke
ha betydning for den skisserte fremdriftsplanen i pkt.2.
Fornyings- og administrasjonsdepartementet (FAD) har
sendt forslag til strategi for elektronisk ID og signatur for offentlig
sektor ut på høring med frist 14. mai.
4. INTERNETTRELATERTE OVERGREP MOT BARN
En arbeidsgruppe ledet av Grete Faremo foreslår,
i rapporten "Forebygging av internettrealterte overgrep mot barn"
foreslår bl.a. at det blir lagt til rette for en direkte
rapporteringsmulighet for internettbrukerne til politiet i form
av en lett identifiserbar knapp på nettsiden i tråd
med den britiske løsningen. I dag er det noe tilfeldig
hvor rapporteringshenvendelser havner og chatteaktørene
har et behov for klarere rapporterings- og mottaksapparat hos myndighetene,
chatteaktørene sier at de ønsker å ta
i bruk en slik løsning på sine sider, dersom det
blir tilrettelagt for dette. Rapporten er sendt på høring
med frist 7. mai 2007.
5. ADMINISTRATIVE OG ØKONOMISKE
KONSEKVENSER
Innføring av nye elektroniske løsninger
og videreutvikling av eksisterende vil ha visse administrative og mer
vesentlige økonomiske konsekvenser.
Effektiv behandling av elektroniske anmeldelser
og særlig de foreslåtte varslingsmuligheter ved
mistanke om internettrelaterte overgrep mot barn, vil kreve tilstrekkelig
mottakskapasitet og kompetanse. Det er grunn til å regne
med at mengden henvendelser til politiet vil øke, samtidig
som det ligger en forventning om rask respon.
Særlig i forhold til fase 3, fullelektronisk
innsending av enkle anmeldelser, er det behov for uttredninger i forhold
til kompleksitet og investeringsbehov. Politidirektoratet vil initiere
et forprosjekt våren 2007.