Stortingsrepresentantene Trond Helleland, Elisabeth Aspaker, Øyvind Halleraker og André Oktay Dahl framsatte 21. mars 2007 følgende forslag:
"I
Stortinget ber Regjeringen etablere mulighet for politianmeldelse på Internett av mindre tyverier, tyveri av sykkel, moped, motorsykkel, trailer, personbil, vare-/lastebil, mistanke om hacking og tilfelle av barnepornografi.
II
Stortinget ber Regjeringen fjerne begrensningene med hensyn til kategorier og beløp når en sikker nasjonal e-ID/e-signatur er klar for Min side og AltInn."
Forslagsstillerne viser til at det i dag er en stor underrapportering av vinningskriminalitet som for eksempel mindre tyverier. Mange velger å ikke anmelde, fordi politiet mange steder har åpningstider og bemanning som gjør det praktisk vanskelig.
Med unntak av e-postadresse for tips om visse typer kriminalitet, som for eksempel barnepornografi, er det ikke mulig å anmelde via Internett i Norge i dag. I Danmark har man i flere år kunnet anmelde flere typer kriminalitet elektronisk. Forslagsstillerne beskriver i forslaget hvordan den danske ordningen er utformet.
Allerede før en sikker nasjonal e-ID/e-signatur er klar for Min side og AltInn, bør man kunne åpne for en løsning tilsvarende den danske også i Norge. Det sentrale er å få tilbudet raskt på plass.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Anne Marit Bjørnflaten, Thomas Breen, Ingrid Heggø og
Hilde Magnusson Lydvo, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen,
Solveig Horne og Thore A. Nistad, fra Høyre, Elisabeth Aspaker
og André Oktay Dahl, og fra Sosialistisk Venstreparti,
Kirsti Saxi, viser til forslagene i Dokument nr. 8:51 (2006-2007).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser
til at forslagsstillerne tar opp et viktig tema for å gjøre
det lettere å anmelde mindre lovbrudd. Flertallet viser
til justisministerens brev (jf. vedlagte brev av 2. mai
2007) der det framkommer at Politidirektoratet allerede er i gang
med et arbeid for å forberede elektronisk mottak av anmeldelser
for enkle forhold, og der en framdriftsplan i tre faser er presentert
fra Politidirektoratet.
Flertallet viser til Politidirektoratets
arbeid for å forberede elektronisk mottak av anmeldelser
for enkle forhold. I dette arbeidet vil det også bli vurdert
en løsning der anmeldelsene kan sendes inn fullelektronisk slik
at dataene importeres direkte inn i politiets basisløsninger
for behandling av straffesaker. Flertallet er fornøyd
med at politiet er i gang med et slikt arbeid.
Flertallet viser til at det i
Revidert nasjonalbudsjett for 2007 er foreslått avsatt
6 mill. kroner til etablering av en politistasjon på nett.
Dette er en oppfølging av forslagene fra Faremo-utvalget,
og vil rette seg mot forebygging av internettrelaterte overgrep
mot barn. Ett av forslagene er å legge til rette for at
internettbrukerne kan rapportere direkte til politiet i form av
en lett identifiserbar knapp på nettsiden.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at forslagsstillerne tar opp
et viktig tema som bidrar til å gjøre det lettere å anmelde
mindre lovbrudd. Disse medlemmer har merket seg at
forslagsstillerne er bekymret for den store underrapporteringen
av for eksempel mindre tyverier.
Disse medlemmer viser til justisministerens brev
(jf. vedlagte brev av 2. mai 2007) der en framdriftsplan
i tre faser er presentert fra Politidirektoratet. Disse medlemmer mener
at dette er lite ambisiøst og ønsker en raskere
framdrift av prosjektet.
Disse medlemmer viser i den sammenheng
til Innst. S. nr. 155 (2006-2007), der det vises til at Riksrevisjonen
har stilt spørsmål ang. prosjektet "Politiet på nett".
Riksrevisjonen stiller her blant annet spørsmål om
kostnadene og framdriften ved prosjektet. Disse medlemmer er
av den oppfatning at politiet skal være i forkant når
det gjelder å ta i bruk nye løsninger, og ikke
at de skal være de siste som benytter seg av ny teknologi. Disse
medlemmer mener det er viktig å få på plass
en kostnadsoversikt, samtidig som man får fortgang i prosjektet,
da det allerede finnes løsninger som for eksempel de som
det danske politiet benytter.
Disse medlemmer merker seg også i
brevet fra justisministeren at det sannsynligvis ikke vil være
krav om elektronisk signatur for å kunne levere anmeldelse via
Internett. Disse medlemmer mener at dette forenkler
arbeidet og bidrar til at en løsning kan komme på plass
hurtigst mulig.
Disse medlemmer mener ut ifra
de opplysninger som foreligger, at det skulle være mulig å ha
et fullgodt system for elektronisk anmeldelse av mindre forbrytelser
oppe å gå i løpet av siste halvår
2008.
Disse medlemmer merker seg også i
brevet fra justisministeren at Fornyings- og administrasjonsdepartementet
har sendt forslag til strategi for elektronisk ID og signatur for
offentlig sektor ut på høring, med frist 14. mai.
Når en slik løsning er klar for Minside og AltInn,
kan man etter disse medlemmers mening fjerne begrensninger
med hensyn til kategorier og beløp.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen etablere mulighet
for politianmeldelse på Internett av mindre tyverier, tyveri
av sykkel, moped, motorsykkel, trailer, personbil, vare-/lastebil,
mistanke om hacking og tilfelle av barnepornografi.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen fjerne begrensningene med
hensyn til kategorier og beløp når en sikker nasjonal
e-ID/e-signatur er klar for Min side og AltInn.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:51 (2006-2007) - representantforslag fra stortingsrepresentantene Trond Helleland, Elisabeth Aspaker, Øyvind Halleraker og André Oktay Dahl om mulighet for elektronisk politianmeldelse av tyverier på Internett - vedlegges protokollen.
Forslag:
I
"Stortinget ber Regjeringen etablere mulighet
for politianmeldelse på Internett av mindre tyverier, tyveri av
sykkel, moped, motorsykkel, trailer, personbil, vare-/lastebil,
mistanke om hacking og tilfelle av barnepornografi."
II
"Stortinget ber Regjeringen fjerne begrensningen med
hensyn til kategorier og beløp når en sikker nasjonal
e-ID/e-signatur er klar for Min side og Altlnn."
1. ANMELDELSER
Det vil fortsatt være mindre alvorlige
lovbrudd som kan anmeldes elektronisk. Ved mer alvorlige lovbrudd vil
det være behov for flere og mer spesifikke opplysninger
som mest effektivt innhentes i en dialog mellom politi og anmelder.
Anmeldelse av alvorlige lovbrudd vil vanskelig kunne innpasses i
et elektronisk skjema, samtidig som det er viktig for politiet gjennom
kontakt med anmelder å kunne klarlegge forholdet tilstrekkelig til å kunne
foreta en prioritering og iverksette eventuelle umiddelbare etterforskningsskritt.
Det kan dessuten være grunn til å nevne
at innlevering av uriktig eller falsk anmeldelse er straffbart.
Ved mer alvorlige lovbrudd er det viktig at dette presiseres klart
ved mottak av anmeldelsen. En erfaren polititjenestemann eller -kvinne
vil dessuten gjennom dialogen med anmelder kunne avsløre
og evt. forhindre at vedkommende pådrar seg straffansvar
ved uriktig anmeldelse.
2. ELEKTRONISK ANMELDELSE AV ENKLE FORHOLD
Politidirektoratet har følgende faser
for etablering av mottak av anmeldelser elektronisk:
1. I fase l, 2007 / 2008
er det lagt til rette for at anmeldelsesskjema, for enkle forhold,
kan lastes ned frå www.politi.no. Skjemaet skrives ut,
fylles ut av fornærmede / melder, signeres og
leveres eller sendes i ordinær postgang til politiet.
2. I fase 2, 2008, tar en sikte på å tilrettelegge
for at skjemaet kan fylles ut ved hjelp av dialogbokser med tilknyttet
hjelpetekst til hver boks. I denne fasen vil det være aktuelt å se
på muligheten for å kunne sende anmeldelsen elektronisk
i en slik løsning. Men flere forhold må avklares
før det kan skje, bl.a.. forholdet til elektronisk signatur
og ikke minst behovet for organisatoriske endringer i politidistriktene
for å for å kunne utnytte gevinstpotensialet både
for publikum og i politiet. Blant annet må mottaksapparatet
innrettes slik at anmeldelsene blir vurdert og effektuert på en
effektiv og sikker måte.
3. I fase 3, 2008 / 2009 vil en
vurdere en løsning hvor anmeldelsene innsendes fullelektronisk
på en slik måte at dataene importeres direkte
inn i BL - politiets basisløsninger for behandling av straffesaker. Med
et slikt utgangspunkt, og for utvalgte kriminalitetstyper, vil det
også kunne være mulig å anmelde et forhold
til politiet samtidig med f.eks. innlevering av skademeldingen til
forsikringsselskapet, som et av rutinetrinnene hos forsikringsselskapet
når det er mistanke om straffbart forhold. Tilsvarende
for tapsmeldinger på bankkort, kredittkort, mobiltelefoner
og simkort.
Innfrielse av fase 3 kravene vil formentlig
kunne påvirke både politiets behov for effektive
og ressursbesparende rutiner, sikre et behov for en mer reell oversikt
over straffbare handlinger og sikre forsikringsselskapenes behov.
Denne løsningen vil også bedre kunne ivareta borgernes
forventning til at politiet tar imot anmeldelsen, vurderer den og
etterforsker i den grad det er opplysninger som gir grunnlag for
etterforskning.
Ved å sørge for at lovbrudd
med stor enkelthet kan bli registrert, vil politiet kunne ha et
bedre grunnlag for å rette ressursene inn på å systematisere
lovbruddene og arbeide problemorientert med fokus på hvor,
når og hvem som utøver slik kriminalitet.
3. ELEKTRONISK SIGNATUR
Når det gjelder elektronisk signatur
vil det sannsynligvis ikke være et krav om dette for å kunne
levere en anmeldelse via internett. Dette må avklares,
men det vil være fullt mulig å implementere anmeldelse
via internett uten krav til elektronisk signatur og det vil derfor ikke
ha betydning for den skisserte fremdriftsplanen i pkt.2.
Fornyings- og administrasjonsdepartementet (FAD) har
sendt forslag til strategi for elektronisk ID og signatur for offentlig
sektor ut på høring med frist 14. mai.
4. INTERNETTRELATERTE OVERGREP MOT BARN
En arbeidsgruppe ledet av Grete Faremo foreslår,
i rapporten "Forebygging av internettrealterte overgrep mot barn"
foreslår bl.a. at det blir lagt til rette for en direkte
rapporteringsmulighet for internettbrukerne til politiet i form
av en lett identifiserbar knapp på nettsiden i tråd
med den britiske løsningen. I dag er det noe tilfeldig
hvor rapporteringshenvendelser havner og chatteaktørene
har et behov for klarere rapporterings- og mottaksapparat hos myndighetene,
chatteaktørene sier at de ønsker å ta
i bruk en slik løsning på sine sider, dersom det
blir tilrettelagt for dette. Rapporten er sendt på høring
med frist 7. mai 2007.
5. ADMINISTRATIVE OG ØKONOMISKE
KONSEKVENSER
Innføring av nye elektroniske løsninger
og videreutvikling av eksisterende vil ha visse administrative og mer
vesentlige økonomiske konsekvenser.
Effektiv behandling av elektroniske anmeldelser
og særlig de foreslåtte varslingsmuligheter ved
mistanke om internettrelaterte overgrep mot barn, vil kreve tilstrekkelig
mottakskapasitet og kompetanse. Det er grunn til å regne
med at mengden henvendelser til politiet vil øke, samtidig
som det ligger en forventning om rask respon.
Særlig i forhold til fase 3, fullelektronisk
innsending av enkle anmeldelser, er det behov for uttredninger i forhold
til kompleksitet og investeringsbehov. Politidirektoratet vil initiere
et forprosjekt våren 2007.
Oslo, i justiskomiteen, den 31. mai 2007
Anne Marit Bjørnflaten
leder |
Thore A. Nistad
ordfører |