Den inngåtte jordbruksavtalen for perioden
2007-2008 er basert på premissene i St.meld. nr. 19 (1999-2000)
Om norsk landbruk og matproduksjon og Stortingets behandling av
denne, jf. Innst. S. nr. 167 (1999-2000), Regjeringens politiske
plattform, nedfelt i Soria Moria-erklæringen og Stortingets
behandling av inneværende jordbruksavtale, Innst. S. nr.
236 (2005-2006).
Befolkningens oppslutning om landbrukspolitikken, og
dens legitimitet, er i økende grad knyttet til sektorens
produksjon av fellesgoder, som må betales for kollektivt.
Samtidig vil Regjeringen bidra til forbedringer i kvalitetssikringssystemer
og merkeordninger, slik at mat fortsatt er helsemessig trygg og
befolkningen kan ha tillit til varene som frembys.
Jordbruket har hatt en svakere prosentvis inntektsutvikling
enn andre grupper, målt både for siste 10-års- og
siste 5-årsperiode. Selv om investeringene er økende
og totalt jordbruksareal er relativt stabilt, er både produksjonsutviklingen
og arealutviklingen svakere i noen områder på Vestlandet,
i Agder/Telemark og deler av Nord-Norge. For noen grasbaserte
produksjoner er det tendenser til at næringen ikke klarer å dekke
innenlands etterspørsel.
Dette er en utvikling som utfordrer de overordnede målene
om en fortsatt variert bruksstruktur og levende landbruk i hele
landet, som det er bred politisk oppslutning om. Avtalepartene har
hatt oppmerksomhet omkring disse spørsmålene ved
utforming av virkemidlene i oppgjøret. Det gjelder både
gjennom fordelingen av de inntektsgivende tilskuddene i råvareproduksjonen
og tiltak for å utvikle større næringsbredde med
grunnlag i landbrukseiendommene.
Avtalen styrker miljøprofilen, bl.a.
ved å opprettholde og utvikle kulturlandskapet gjennom økt
beiting, ved å målrette virkemidlene for å redusere
forurensning og ivareta særskilte miljøkvaliteter.
Det legges også vekt på å øke
landbrukets bidrag til å redusere klimagassutslippene.
På dette området ligger det også muligheter
til næringsutvikling i produksjon av miljøvennlig
og fornybar energi. Videre er tiltakene for det økologiske
landbruket styrket, med grunnlag i målene som er satt for
produksjon og forbruk.
Landbrukspolitikken må ta hensyn til,
og konsekvensen av, utviklingen i hele matkjeden, og legge til rette for
en livskraftig næringsmiddelindustri, fordi produksjonen
må ha et marked. Fortsatt produktivitetsframgang vil derfor
være nødvendig.
Norsk matproduksjon består av sammenhengende nasjonale
verdikjeder. Det må være tilstrekkelig lønnsomhet
i alle ledd for å opprettholde nasjonal produksjon. Det
er sammenheng mellom inntektsnivå og investeringsnivå i
landbruket. Det er viktig at virkemidlene bedrer inntektsmulighetene
så langt som mulig uten at ny overkapasitet bygges opp
og overproduksjon igjen presser priser og inntekter ned.
Dette er noen av dilemmaene politikkutformingen står
overfor i et høykostland som heller ikke har de beste forhold
for matproduksjon. Innenfor disse rammene har forhandlingspartene
tilpasset virkemiddelbruken for å få best mulig
måloppnåelse.
Jordbrukets brutto inntekter består
av egeninntjening fra markedet og overføringer fra staten.
Oppbyggingen av rammen er basert på anslag for utviklingen
i jordbrukets produksjon, kostnadene, samt arbeidsforbruk og anslag
på inntektsvekst for andre grupper.
Partene har lagt følgende prognoser
til grunn ved oppbygging av rammen:
– en vekst
i produksjonsvolum tilsvarende vel 100 mill. kroner
– framskriving av siste års
endring i kostnadsvolum, -0,1 pst. for driftskostnader og -0,9 pst.
for kapitalslit
– prisvekst på 1,9 pst.
– vekst i gjeldsvolum til 36 mrd.
kroner
– vekst i utlånsrente
fra banker på 0,7 pst. som gir virkning i 3/4
av jordbrukets samlede lånemasse
– vekst i normalisert prisstigning
fra 1,4 til 1,6 ved beregning av realrente
– 3,5 pst. reduksjon i arbeidsforbruk
– inntektsvekst på 4 1/2
pst. for andre grupper fra 2007 til 2008.
Partene har videre lagt til grunn at jordbruket
skal ha en nivåheving i inntektene, ut over lik prosentvis
vekst, på 475 mill. kroner. Totalt gir det en ramme for
avtalen på 975 mill. kroner. Rammen legger til rette for
en inntektsøkning på om lag 10 pst., eller vel
17 000 kroner pr. årsverk, fra 2007 før
oppgjør, til 2008, når verdien av økt
utnyttelse av jordbruksfradraget er inkludert. Ekskl. verdien av
jordbruksfradraget anslås også inntektsveksten
til om lag 10 pst., eller 15 000 kroner pr. årsverk.
Dette inkluderer anslått produksjonsøkning, kostnadsvekst
og prognosert produktivitetsutvikling fra 2007 til 2008.
Finansieringen av rammen går fram av
tabellen nedenfor. Fra 2006 er det vel 30 mill. kroner i overførte midler,
som ikke ligger inne i grunnlagsmaterialet fra BFJ. Disse midlene
disponeres som en del av rammen og tilføres Landbrukets
utviklingsfond og Skadefondet for landbruksproduksjon.
Tabell: Finansiering av
ramma
| Mill. kr |
Målpriser fra
01.07.07 | 545 |
Økt bevilgning
på kap. 1150 i 2008 | 400 |
Ledige midler
på avtalen fra 2006 | 30 |
Sum målpriser
og budsjett | 975 |
Inkludert omfordeling/økning
av tilskuddssatser innenfor budsjettrammen i 2008 og økt
utnyttelse av jordbruksfradraget, viser referansebruksberegninger gjennomsnittlig årsutslag
av tiltakene i avtalen på om lag 24 500 kroner
pr. årsverk.
Dette er bare et helt års utslag av
målpris- og tilskuddsendringene i avtalen og ikke et anslag
på utviklingen fra 2007 til 2008, hvor også volum-
og kostnadsendringer må tas hensyn til.
Melkeproduksjonsbrukenes inntekter øker
med i underkant av 25 000 kroner pr. årsverk,
mens sau øker med vel 36 000, og ammekyr med vel
28 000 kroner pr. årsverk. Detaljert fordeling
på endringer i avtalepriser og tilskuddsordninger går
frem av kapittel 8 i proposisjonen, og fordelingsskjemaet som ligger
ved sluttprotokollen.
I sluttprotokollen fra forhandlingene viser
partene til at en vesentlig del av inntektsrammen, knyttet til økte målpriser,
gir inntektsøkning allerede i 2007. Partene ber derfor
Budsjettnemnda for jordbruket beregne utslaget av årets
avtale for kalenderåret 2007 særskilt i neste års
grunnlagsmateriale.
For 2007 har partene lagt til grunn reviderte
forbruksprognoser fra Statens landbruksforvaltning. De viser at
utbetalinger med gjeldende satser i 2007 kan gi et underforbruk
på om lag 173 mill. kroner.
Ekstrautbetalingen i 2007 utgjør om
lag 3 000 kroner pr. årsverk i gjennomsnitt. Utslaget
av fordelingen av de frigjorte midlene i 2007 og helårsutslaget
av rammen på referansebrukene er vist i tabell 6.6 i proposisjonen.
På kapittel 4150 er det i 2007 prognosert
inntekter på om lag 48 mill. kroner som tilbakebetaling
av investeringsmidler gitt til reguleringsanlegg som ikke lenger benyttes
til formålet. Disse midlene omdisponeres til Landbrukets
utviklingsfond (LUF) i 2007. Dette kombineres med å etablere
bl.a. et utviklingsprogram for frukt og grønt under innvilgningsrammen
for LUF.
Partene har lagt vekt på at næringsmiddelindustriens konkurranseevne
skal opprettholdes som følge av avtalen. Bevilgningen til
prisnedskriving til RÅK-industrien tar hensyn
til svingninger i volum, internasjonale råvarepriser og
valutakurser. Den foreslåtte bevilgningen til råvareprisordningen
tar hensyn til endringene i målpriser og tilskuddsendringer
som påvirker råvarekostnadene til industrien.
Med grunnlag i prinsippet om råvarepriskompensasjon og
forbruksprognoser fra Statens landbruksforvaltning økes
bevilgningen med 2 mill. kroner.
Målprisene økes innenfor en
samlet ramme på 545 mill. kroner, tilsvarende 3 1/4
pst. Den isolerte effekten av avtalen på norskproduserte
matvarer kan anslås til 1 1/2 pst. Effekten
på konsumprisindeksen anslås til i underkant av
0,1 pst.
Norsk matvaresektor blir i økende grad
konkurranseutsatt, og importen er økende. Spesielt gjelder
dette innen bakervaresektoren og for osteprodukter. Det er derfor
viktig at landbrukspolitikken utformes med sikte på å sikre
konkurransekraft på hjemmemarkedet. Avtalen er inngått
i en situasjon hvor forhandlingene om en ny landbruksavtale i WTO
fortsatt pågår. Partene har lagt til grunn at
rammen, og fordelingen av den, er innenfor Norges forpliktelser
i gjeldende WTO-avtale. AMS (gul støtte) økes
med vel 450 mill. kroner som følge av avtalen.
Gjennom avtalen forsterkes kulturlandskapstiltakene,
særlig med sikte på å hindre gjengroing
og stimulere til økt beiting. Det er også innført
et utviklingsprogram for klimatiltak som skal øke kunnskapen
relatert til jordbruk og klimautslipp.
Avtalen innebærer bl.a.:
– Økning
av kulturlandskapstilskuddet med 48 mill. kroner.
– Økning av beitetilskuddet
med 72 mill. kroner.
– Et 5-årig utviklingsprogram
for klimatiltak med en årlig ramme på 4 mill.
kroner.
– Det etableres et 5-årig
prosjekt for bedre tilpassing av nye bygninger i kulturlandskapet
med en årlig ramme på 2 mill. kroner.
– Videreføring av regionale
miljøprogram innenfor uendret ramme.
– Reduksjon av den kommunale ordningen
Spesielle miljøtiltak i jordbrukets kulturlandskap til
130 mill. kroner.
– Styrking av arbeidet med redusert
risiko ved bruk av plantevernmidler.
– Etablering av tilskudd til miljøvennlig
håndtering av husdyrgjødsel.
Den nasjonale strategien "Ta landet i bruk!"
setter offensive mål for landbruksbasert næringsutvikling:
– Bevilgningen
til Landbrukets utviklingsfond økes med 80 mill. kroner
i 2008.
– Rammen for investeringsvirkemidler
(fylkesvise BU-midler) økes med 9 mill. kroner, Verdiskapingsprogrammet
reduseres til 67 mill. kroner, bioenergi og skogbruk videreføres
uendret og rammen for utviklingstiltak innen økologisk
jordbruk økes med 3 mill. kroner.
– Det etableres en satsing på frukt
og grønt på 25 mill. kroner, som blant annet inneholder
et 5-årig prosjekt knyttet til frukt, reiseliv og kulturlandskap på Vestlandet.
– Det etableres et 5-årig
utviklingsprogram for innlandsfiske med en årlig ramme
på 4 mill. kroner for 2008.
– Det etableres en satsing i verdensarvområdene
på 3 mill. kroner.
– Utviklingstiltakene rettet mot
geiteholdet videreføres uendret.
– Det settes av 2 mill. kroner
til likestillings- og rekrutteringsarbeid.
Forslaget innebærer en vesentlig økning
i de årlige areal- og husdyrtilskuddene til bruk med økologisk drift.
I tillegg vil melkekvoter tilsvarende 4 mill liter prioriteres for
salg til økologiske bruk, hvorav 1 mill. liter avsettes
til økologiske melkeprodusenter på Vestlandet.
Det foreslås videre en betydelig økning i avsetning
av midler til utviklingstiltak. Prosjektet "Økologiske
kommuner" etableres i samarbeid med Kommunal- og regionaldepartementet.
Prosjektet er på til sammen 10 mill. kroner pr. år
i to år, hvorav KRD delfinansierer prosjektet med 5 mill.
kroner pr. år. Avsetningen gir rom for flere samarbeidsprosjekter med
andre statlige institusjoner basert på 50 pst. finansiering
fra jordbruksavtalen. For øvrig vil prosjekter rettet mot å øke
primærproduksjon bli prioritert.
Det er lagt vekt på å styrke økonomien
i det distrikts- og grasbaserte husdyrholdet på bruk i
alle størrelseskategorier:
– Maksimal
kvote for enkeltbruk og samdrifter i melkeproduksjon, samt antalls-
og avstandsgrensen, holdes uendret.
– Kravet til omsetning for å være
berettiget til produksjonstilskudd reduseres fra 30 000
til 20 000 kroner pr. foretak.
– Bunnfradraget reduseres med
1 000 kroner pr. foretak til 4 000 kroner.
– Det innføres et nytt
driftstilskudd til sauehold på inntil 7 500 kroner
pr. foretak som ikke mottar driftstilskudd til melk-/storfekjøttproduksjon.
– Beløpstaket pr. foretak
for husdyrtilskudd heves til 220 000 kroner, med grunnlag
i økte satser, for å bidra til å harmonisere
taket mellom enkeltbruk og samdrifter, og å gjøre
det enklere å kombinere melkeproduksjon med økt
storfekjøttproduksjon.
– I husdyrtilskuddet for sau innføres
nytt satsintervall for 76-100 sau.
Distriktstilskuddene økes med 38 mill.
kroner, fordelt med vel 13 mill. kroner på melk og vel
28 mill. kroner på kjøtt. I tillegg økes
distrikts- og kvalitetstilskudd for frukt, bær og grønnsaker
med 2,7 mill. kroner. Flere av de generelle struktur- og distriktstiltakene beskrevet
ovenfor vil være av stor betydning for Vestlandet. De viktigste
er driftstilskudd og endring i satsintervall for sau, økning
i distriktstilskuddet, reduksjon i bunnfradraget og reduksjon i
krav til omsetning for å være berettiget produksjonstilskudd.
– Den kommunale
landbruksvikarordningen avvikles, og en nasjonal ordning
etableres. Inkludert 27 mill. kroner som overføres fra
kommunesektoren til kap. 1150 vil det i alt disponeres 59 mill.
kroner til den nye ordningen.
– Satsene i løserordningen
ved ferie og fritid økes med 7 pst. og maksimalbeløpet
heves til 55 500 kroner.
– Tidligpensjonsordningen forbedres
vesentlig.
– Bevilgningen til forskning økes
med 4,5 mill. kroner for oppfølging av partenes prioriterte
forsknings- og utviklingsbehov.
Bevilgningspostene over kap. 1150 Til gjennomføring
av jordbruksavtalen endres som vist i tabellen under. Satsendringer
på de enkelte ordningene går fram av protokollen
som følger proposisjonen som vedlegg. Tilpasning av virkemiddelbruken
er nærmere omtalt i kapittel 7 i proposisjonen.
Endringar i løyvinga
til gjennomføring av jordbruksavtala
| Endring | Budsjett 2007 |
Post | | mill. kr | mill. kr |
50 | Fondsavsetninger | 80,0 | 751,0 |
70 | Markedsregulering | 1,6 | 201,0 |
73 | Pristilskudd | 63,6 | 2 077,3 |
74 | Direkte tilskudd | 240,5 | 6 715,0 |
77 | Utviklingstiltak | 10,0 | 227,4 |
78 | Velferdsordninger | 4,3 | 1 609,2 |
SUM
KAP. 1150 | 400,0 | 11 580,9 |
KAP. 4150
Post 80 | 1,0 | 145,0 |
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke
medlemene frå Framstegspartiet og Høgre, konstaterer
at partane i den framforhandla avtala var samde om at jordbruket
skal ha ei nivåheving i inntektene, ut over lik prosentvis
vekst, på 475 mill. kroner. Samla ramme på 975
mill. kroner legg til rette for ei inntektsauke på om lag
10 pst., eller vel 17 000 kroner per årsverk,
frå 2007 før oppgjeret til 2008, når
verdien av auka nytting av jordbruksfrådraget er inkludert.
Eit anna fleirtal, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil streke under at ei slik inntektsauke er ei oppfølging
av Soria Moria-erklæringa, der det mellom anna heiter:
"Regjeringa vil sikre utøvere i landbruket
inntektsutvikling og sosiale vilkår på linje med
andre grupper."
Dette fleirtalet er samd i dette.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Høgre,
registrerer at partane er samde om at det, i tillegg til den forhandla avtala
og utanfor ramma, kjem 173 mill. kroner i frigjorte midlar som oppstår
i 2007. Fleirtalet er samd i at ledige midlar frå 2007
skal haldast utanfor ramma og utbetalast i det året dei
er forhandla for.
Fleirtalet er kjent med behovet
for betre velferdsordningar innan landbruket, og er glad for at
den framforhandla avtala gir betre velferdsordningar i landbruket
og sikrar ei landbruksvikarordning over heile landet, noko som er
viktig for tryggleiken til bøndene ved sjukdom. Gode velferdsordningar
er viktig både i høve til trivselen i landbruket
og for å sørge for rekruttering til næringa.
Fleirtalet er difor glad for
at satsen for refusjon av avløysing ved ferie og fritid
er auka med 7 pst., og at taket vert heva til 55 500 kroner. Fleirtalet har merka
seg at avtala gjer det klart at dei auka satsane skal leggjast til
grunn allereie for avløysing i 2007, og stør dette.
Eit anna fleirtal, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
strekar under at årets avtale er historisk. Ramma til fordeling
har vore høgare ved enkelte tidligare oppgjer, men det
reelle resultatet for inntektsutviklinga kan berre målast
ved å ta omsyn til pris- og kostnadsutvikling og andre
relevante tilhøve. Når verdien av jordbruksfrådraget
blir rekna med, legg årets ramme til rette for ei inntektsauke
på 17 000 kroner per årsverk - eller
om lag 10 pst. Dette er ein langt høgare inntektsvekst
enn i noko anna jordbruksoppgjer sidan slutten av 1970-åra. Dette
fleirtalet viser til St.prp. nr. 77 (2006-2007), der det òg
går fram at produksjonen av dei fleste jordbruksvarer her
i landet har vore stabil eller auka i dei seinare åra.
Dette fleirtalet viser til at
antal kommunar med landbruksvikarordning har vorte redusert over
fleire år. Det er difor viktig at ein ved jordbruksoppgjeret
i år vart samde om ei etablering av landsdekkjande landbruksvikarordning
som gir bøndene tryggleik for vidare drift ved sjukdom
og skade. Ordninga gir også tryggleik for drifta av avløysarlaga.
Dette fleirtalet viser òg
til at tidlegpensjonsordninga er forbetra.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i de foregående kapitlene.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine merknader under kapittel 1.2.
Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti
og Venstre vil samstundes visa til sin merknad i kapittel
1.2 om kor langt unna Regjeringa er å innfri dei forventningane
dei sjølv skapte på førehand om resultatet
av jordbruksoppgjeret.