I dokumentet fremmes følgende forslag:
"1. Stortinget
ber Regjeringen om at det innføres krav til skolelederutdanning
for å kunne bli tilsatt som rektor. Det foreslås å lage
en tiltaksplan og en framdriftsplan for når formelle krav
til alle skoleledere vil være innfridd.
2. Stortinget ber Regjeringen om at det
foretas en samordning av minstekrav til innholdet i skolelederutdanningen.
Mangfold i utdanningstilbudet er en styrke, men det må veies
opp mot behovet for minstekrav til kompetanse hos dem som skal lede norsk
skole.
3. Stortinget ber Regjeringen om at det
settes i gang systematisk forskning på skoleledelse på alle
nivå i skolen. Det er viktig å kartlegge hva som
er viktige forutsetninger for en god ledelse av skolen som et kollegium,
og hvordan skolen som en lærende organisasjon kan styrkes.
4. Stortinget ber Regjeringen om at det
settes i gang forsøk med "rektorveiledere" etter en modell
fra Skövde kommune i Sverige. Formålet er å lage nettverk
for erfaringsutveksling, korrektiv og oppfølging av den
enkelte skoleleder.
5. Stortinget ber Regjeringen om at det
for å styrke rekrutteringen til skolelederrollen startes
forsøk med "rektorlærlinger".
6. Stortinget ber Regjeringen om å kartlegge
hvilke samarbeidsmodeller for videreutdanning innen skoleledelse
som eksisterer mellom skoleeiere og relevante utdanningsinstitusjoner.
På bakgrunn av dette bes det igangsatt en ordning med demonstrasjonskommuner,
som bidrar til at det skjer erfaringsspredning mellom skoleeierne."