Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Freddy de Ruiter, Anniken Huitfeldt, Gerd Janne Kristoffersen, Anna Ljunggren
og Torfinn Opheim, fra Fremskrittspartiet, Anders Anundsen, Jon Jæger
Gåsvatn og Åse M. Schmidt, fra Høyre,
Gunnar Gundersen og lederen Ine Marie Eriksen Søreide,
fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik og Lena Jensen, fra
Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen, fra Senterpartiet, Inger S.
Enger, og fra Venstre, Odd Einar Dørum, viser til
representantforslaget.
Komiteen viser til at skolens
evne til å innfri forventningene til en god skole først
og fremst er avhengig av kvaliteten på undervisningen og
det utviklingsarbeidet som skjer på den enkelte skole og
i det enkelte klasserom. Ansvaret ligger her hos lokale skoleledere og
skoleeiere og den enkelte lærer, i samarbeid med elevenes
foresatte og eleven selv.
Komiteen viser til opplæringslovens § 9-1
med bestemmelse om at skolen skal ha en forsvarlig faglig, pedagogisk
og administrativ ledelse, at opplæringen skal ledes av
en rektor, og at rektor skal ha nødvendige lederegenskaper
og pedagogisk kompetanse. Komiteen vil understreke
at det er skoleeiers ansvar å oppfylle lovens krav om en
god ledelse ved den enkelte skole, og viser i den forbindelse til
behandlingen av Innst. O. nr. 126 (2002-2003) om Ot.prp. nr. 67
(2002-2003). Komiteen viser til at lovendringen resulterte i
større lokal handlefrihet i rekrutteringen av skoleledere
og en sterkere vektlegging av skoleeiers ansvar for å rekruttere
gode ledere i skolen. Tidligere krav om formell kompetanse ble erstattet
av realkompetanse.
Komiteen viser til at det innenfor
et nasjonalt rammeverk gitt gjennom lov og forskrift er delegert
et betydelig ansvar til skolen lokalt i hvordan nasjonale målsettinger
skal operasjonaliseres, både pedagogisk og organisatorisk.
Gjennom de senere års reformer i skolen stilles det store,
og til dels nye, krav til skoleledelse. Skolelederens oppdrag som
pådriver for det pedagogiske utviklingsarbeidet i skolen
er en sammensatt og krevende oppgave. Rektor skal ivareta alle sider ved
lederrollen; både den strategiske, faglige, innovative
og administrative rollen, og i tillegg ha et sterkt grep om arbeidsgiverrollen. Komiteen vil
derfor understreke at skolelederne er nøkkelpersoner i
arbeidet med å realisere Kunnskapsløftets mål
om høyere kvalitet og bedre resultater i norsk skole.
Komiteen vil i tillegg vise til
St.meld. nr. 16 (2006-2007) og komiteens behandling av meldingen, jf.
Innst. S. nr. 164 (2006-2007), der betydningen av en tydelig og
pedagogisk sterk skoleledelse er avgjørende for at skolen
skal kunne utjamne sosiale forskjeller. Lave forventninger til enkeltelever
og lite systematikk i læringsarbeidet er nevnt som eksempler
på årsaker til ulikt læringsutbytte,
med den konsekvens at sosiale ulikheter sementeres i skolesystemet. Komiteen vil understreke
at dette er et ansvar som tilligger skolens ledelse.
Komiteen viser til Innst. S.
nr. 164 (2006-2007) der flertallet uttrykte følgende:
"Fleirtalet støttar ei kartlegging av korleis
skoleleiinga blir ivaretatt ved ulike skolar og ei vurdering av om
skoleleiing er godt nok ivaretatt i lovverket i dag."
Komiteen vil understreke sammenhengen
mellom skolens evne til å fungere som en lærende
organisasjon og hvor godt den fungerer i å fremme læring.
Både i Kvalitetsutvalgets innstilling NOU 2003:16 og i St.meld.
nr. 30 (2003-2004) vektlegges skoleledelse som en nøkkelfunksjon
i utviklingen av skolen som en lærende organisasjon. Rektor
er en viktig premissgiver for utviklingen av gode skoler og derigjennom
et godt læringsutbytte for elevene.
Komiteen er kjent med at skoleledelse
er et tema med internasjonal oppmerksomhet og at Norge deltar i OECDs
studie Improving School Leadership sammen med 21 andre land. Imidlertid
har Norge lite nasjonal forskning på området sammenlignet
med de andre landene. Komiteen vil derfor understreke
behovet for mer forskning på betydningen av skoleledelse,
slik at kunnskapsgrunnlaget om den faktiske sammenhengen mellom
skoleledelse og elevenes læring kan identifiseres mer presist.
Komiteen viser til at behovet
for mer profesjonalisering av skolelederfunksjonen førte
til at det fra midten av 80-tallet og fram til i dag er iverksatt
en serie statlige ledelsesprogrammer (LEVIS, MOLIS, LIS, LUIS mfl.).
Komiteen er kjent med at skoleledelse
siden 2005 har vært et prioritert område gjennom
Strategi for kompetanseutvikling. Rapportene viser at et betydelig antall
skoleledere har deltatt i formell videreutdanning. Tall fra 2006
viser at hver fjerde skoleleder har deltatt i videreutdanning. Komiteen viser
til at strategiperioden avsluttes i 2008, og at det i den forbindelse
er nødvendig å foreta en samlet vurdering av effekten
av de tilbud som er gjennomført og på hvilken
måte staten bør organisere tilbud om videreutdanning
av skoleledere framover.
Komiteen er også kjent
med at departementet tidligere har gitt støtte til utvikling
av skolelederutdanninger, herunder også masterutdanninger.
Gjennom samarbeid mellom flere høgskoler og universiteter,
samt gjennom nettverk for skoleledelse, er tilbudene utviklet med
noe felles og noe regional profilering av innholdet. I dag er for
eksempel 200 studenter inne på Institutt for lærerutdanning
og skoleutvikling (ILS) ved Universitetet i Oslo sitt skolelederprogram.
Mange skoleeiere har også tatt initiativ og lagt til rette
for videreutdanning for sine skoleledere ved å etterspørre
skreddersydde opplegg. Som et eksempel kan nevnes at sju kommuner
i Nordfjord har bestilt "rektorskole" fra Høgskolen i Sogn
og Fjordane, der 70 skoleledere har gjennomført et studieopplegg
over ett år med gode evalueringer.
Komiteen mener det er behov for å foreta
en gjennomgang av eksisterende studietilbud og vurdere behovet for
eventuelle nye tilbud for å gi skoleeiere og skoleledere
utdanningstilbud i samsvar med de utfordringer som skolen står
overfor.
Komiteen vil understreke at dette
må diskuteres i nær dialog med berørte
parter og aktører.
Komiteen vil påpeke
at skoleledelse ikke kun dreier seg om rektorrollen. Den administrative
ressursen beregnes etter skolenes størrelse og varierer
derfor svært mye. De minste barneskolene opererer med under
50 pst. ledelsesressurs, slik at rektor i tillegg til å være
administrativ og pedagogisk leder, også underviser. Til
sammenligning har de ca. 6 pst. største skolene hele 400
pst. ledelsesressurs, som i praksis betyr tre hele årsverk
i tillegg til rektor. Komiteen vil i tillegg påpeke
at utviklingen av den kommunale organiseringen etter kommuneloven
i 1993 har ført til store forskjeller i hvordan skoleledelse
utøves i kommunene, og med det hvilke oppgaver som er tillagt
den enkelte rektor. Komiteen er derfor opptatt av
at en strategi for styrking av skoleledelse må inkludere
hele skolens ledelsesfunksjon.
Komiteen viser til representantforslaget
og slutter seg til intensjonen om en styrking av ledelsesfunksjonen
i grunnopplæringen og behovet for en mer systematisert
kompetanseutvikling av skolelederne.
Komiteen viser til St.prp. nr.
1 (2007-2008), der Regjeringen varsler framleggelse av en egen stortingsmelding
om kvalitet i grunnopplæringen og en prioritering av statlige
virkemidler i denne sammenheng. Tiltak for bedre skoleledelse bør,
etter komiteens oppfatning, være et sentralt
tema i den kommende meldingen.
Komiteen vil derfor fremme følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen foreta
en bred gjennomgang av status på området og vurdering
av behovet for nye tiltak og strategier for en bedre skoleledelse,
som en del av stortingsmeldingen om kvalitet i grunnopplæringen.
Stortinget ber om at de konkrete forslag som ligger i representantforslaget
Dokument nr. 8:100 (2006-2007), blir nærmere drøftet
og vurdert i denne sammenheng."
Komiteen viser til
at god skoleledelse er svært viktig av flere årsaker.
Den bidrar til å øke elevenes læringsutbytte,
den virker motiverende og utviklende på lærerne,
og den virker positivt inn på den generelle skoleutviklingen.
Det finnes mange eksempler på god skoleledelse. Komiteen har
i forbindelse med behandlingen av representantforslaget vært
på befaring på Kastellet skole og Ullern videregående
skole, begge i Oslo. Felles for skolene er at de har tatt utfordringen
med skoleledelse på alvor, og bidratt til å utvikle
skolene i en meget positiv retning. En viktig del av skolelederrollen består
i å ha endringskompetanse. Generelt vil komiteen peke
på at Oslo kommune gjennomfører svært mange
gode tiltak for å styrke skoleledelsen og bygge opp om
rektors lederrolle gjennom kompetanseheving og utvikling. Blant
annet gjennomføres tiltaket som er foreslått i
forslagets punkt 4 om rektorveiledere ("coaching"). I tillegg har
Utdanningsetaten i Oslo utviklet en mastergrad i skoleledelse i
samarbeid med Handelshøyskolen BI. Videre drives mentorordning,
rekrutteringskurs i skoleledelse, skoleledermøter for alle
rektorer i osloskolen arrangeres fem ganger i året, og
det gis stipend til individuelle ledertiltak.
Etter komiteens mening er det
grunn til å peke på at St.meld. nr. 16 (2006-2007)
bekreftet funnene i St.meld. nr. 30 (2003-2004) om at norske skoleledere
i for liten grad engasjerer seg i forhold til hvordan opplæringen
bør gjennomføres og forbedres. Dette er fortsatt
uløste utfordringer i skolen. I tillegg påpekte
Riksrevisjonen i 2006 at 343 av 507 spurte skoler ikke hadde gjennomført
skriftlige vurderinger av om opplæringen har nådd
fastsatte mål i lærerplanverket. Ingen av disse
funnene gir grunnlag for en avventende holdning fra Stortingets
og Regjeringens side.
Komiteen vil understreke at det
er et overordnet nasjonalt ansvar å sørge for
at forholdene legges til rette for at kommuner og fylkeskommuner
skal kunne være gode og aktive skoleeiere. For å ivareta
det hensynet er det viktig at man fra Stortingets og Regjeringens
side driver et målrettet og fremtidsrettet utviklingsarbeid
innenfor skolen, slik at norske kommuner uavhengig av størrelse
har et velutviklet spekter av virkemidler å velge fra når
de skal ivareta sitt ansvar for å gi en god opplæring
til alle elever.
Komiteen mener det bør
legges bedre til rette for erfaringsutveksling og erfaringsspredning
mellom skoleledere. Komiteen peker på at
en ordning med demonstrasjonskommuner etter modell av demonstrasjonsskoleordningen
som har eksistert siden 2002, har vært et bidrag til å få til
slik erfaringsutveksling. Ordningen med demonstrasjonsskoler har
vært et vellykket tiltak, og har ført til mer
og bedre skoleutvikling, inspirasjon og motivasjon for både
elever, lærere og skoleledere.
Komiteen viser til at det er
store lokale forskjeller når det gjelder skoleeiers satsing
på videreutdanning av skoleledere, og det finnes ikke noe
overordnet system som samkjører eller definerer innholdet
i utdanningen. I den samme undersøkelsen pekes det på at
det har vært et markant skifte i kommunenes ledelsesstruktur
fra 2001 til 2005, over til en to-nivås administrativ modell. I
flere og flere kommuner er skolelederen dermed gitt ansvar for alt
fra faglig utvikling til personalhåndtering og økonomi
og administrasjon, men ofte uten eget administrativt apparat rundt
seg. Det stiller meget store krav til rektors lederkompetanse på svært
ulike felt. Komiteen vil peke på at kollegiet
som en skoleleder er ansvarlig for, består av mange mennesker
med høy kompetanse, og med egne, individuelle lederutfordringer
i undervisningssituasjonen. Å utvikle lærerkollegiet
til en lærende organisasjon der ressursene brukes optimalt,
er en krevende ledelsesutfordring. Men det er i tillegg et helt
avgjørende vilkår for å bedre elevenes læring
og mestring. Komiteen vil også understreke at
det er en nær sammenheng mellom god skoleledelse og rekruttering
av dyktige lærere. En videre effekt av at lærere
får utvikle seg faglig og pedagogisk under en god skoleledelse,
er at det i sin tur øker læreryrkets status.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er svært
positive til de nye utdanningsprogrammene i skoleledelse og -administrasjon
som tilbys ved ulike institusjoner, og ser at dette kan føre
til en ytterligere profesjonalisering hos skoleledere. Disse medlemmer legger
til grunn at skoleeier sørger for at rektor får
nødvendig videreutdanning, og at staten legger til rette
for dette. En selvstyrt skole forutsetter profesjonalitet hos skolelederen,
og at det legges til rette for skolelederes mulighet til kompetanseheving.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre vil peke på at
det foreliggende representantforslaget er en videreføring av
det arbeidet som ble startet under regjeringen Bondevik II. For
den forrige regjeringen var det en viktig del av analysen i St.meld.
nr. 30 (2003-2004) at manglende fokus på god
skoleledelse var en av årsakene til at elevene hadde for
dårlig læringsutbytte. I forbindelse med Kunnskapsløftet
har flere høyskoler innført egne program for skoleledelse.
Dette er viktig for å styrke den formelle skolelederkompetansen.
I tillegg har en uttalt målsetting vært at kompetanseheving
for skoleledere skulle prioriteres i forbindelse med "Kompetanse for
utvikling. Strategi for kompetanseheving i grunnopplæringen
2005-2008".
Disse medlemmer mener rektors
fremste oppgave vil være å skape og vedlikeholde
en skolekultur som verdsetter kompetanse, som setter høye
fagligpedagogiske mål, som både verdsetter tradisjon
og er åpen for endring og utvikling, og som setter elevens beste
i sentrum.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
fornøyd med at flere partier er opptatt av å sikre
bedre skoleledelse. Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
forslag i Dokument nr. 8:113 (2006-2007) der partiet fremmer flere
forslag knyttet til forbedret lærerkompetanse i klasseledelse
for lærere. Disse medlemmer viser til den
nære sammenhengen mellom tydelig og god skoleledelse og
tilsvarende klasseledelse, og mener forslagene i Dokument nr. 8:100
(2006-2007) til en viss grad bidrar til å øke
det generelle fokus på behovet for lederskap i alle ledd
i utdanningskjeden.
Disse medlemmer mener det er
nødvendig å legge forholdene bedre til rette for å øke
den totale lederkompetansen til skoleledere og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem en helhetlig handlingsplan for å sikre bedre skoleledelse
i grunnskoler og videregående skoler."
"Stortinget ber Regjeringen vurdere
om det er hensiktsmessig å innføre formalkompetansekrav
i skoleledelse/ledelse for skoleledere."
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
peke på at det er et nasjonalt ansvar å sørge
for at det blir innført et formelt krav til at rektor skal
ha skolelederutdanning.
Som det pekes på i representantforslaget,
må rektorer i dag som hovedregel ha pedagogisk utdanning.
Det stilles imidlertid ingen krav til utdanning som skoleleder.
Det finnes heller ingen nasjonal standard som definerer hva en skolelederutdanning
skal inneholde. "Skolelederundersøkelsen 2005" fra Universitetet
i Oslo viser at nesten 40 pst. av rektorene overhodet ikke har noen
formell utdanning i skoleledelse, og at bare 18,5 pst. av dem har
mer enn 20 vekttall (minst ett års utdanning) i organisasjon
og ledelse. I tillegg vet vi at mange er skeptiske til å ta
på seg det ledelsesansvaret det medfører å være
rektor. Ledelseskulturen i skolen har i svært lang tid
vært til dels svak. Disse medlemmer mener
det er liten tvil om at fokuset på skoleledelsens betydning
for resultater, utnyttelse av ressursene i skolen og videreutviklingen
av dem, har fått for lite fokus i skolen. Vi vet at ledelse
er viktig, men vi vet for lite om hva som faktisk gir de gode resultatene.
Undersøkelsen fra 2005 konkluderer imidlertid med at det
er en signifikant sammenheng mellom formell utdanning i organisasjon
og ledelse og høy skår på ulike kilder
til læring. Nettopp fordi det er variasjoner både
i hvordan ledelsen utøves og hvilke tiltak som virker og
ikke virker, mener disse medlemmer at det er viktig å gjennomføre
mer systematisk forskning på skoleledelse.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre vil understreke at rektor må få bedre
mulighet til å utøve sin rolle som pedagogisk
leder. Rektor er noe annet enn en byråkrat og funksjonær.
En mer selvstyrt skole betinger at skolene må styrkes med
egne administrative funksjoner. I dag opplever skolene en hverdag
med mange direktiv fra staten, og mye kontroll og detaljstyring
fra fylkene. Den statlige skoleadministrasjonen må fungere
som ressursorgan, heller enn kontrollorgan, og fylkene
må gi skolene stabile betingelser, slik at de ansatte kan konsentrere
seg om å skape en best mulig skole for elevene.
Komiteens medlem fra Venstre mener
at skolen skal ledes av en rektor med pedagogisk utdannelse og bakgrunn.
Det er således ikke tilstrekkelig å bare ha skolelederutdannelse
(organisasjon og ledelse), med mindre denne kommer i tillegg til
en pedagogisk utdannelse. Dette medlem kan i prinsippet
slutte seg til krav om skolelederutdanning for å kunne
bli tilsatt som rektor, men ønsker at Stortinget skal få anledning
til en egen drøfting av dette spørsmålet. Dette medlem legger
til grunn i sine øvrige merknader at en slik utdanning
kommer i tillegg til og ikke erstatter en pedagogisk utdanning.