2. Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Tore Hagebakken, Saera Khan, Tom Strømstad Olsen, Inger Løite og Arild Stokkan-Grande, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Åge Starheim og Ib Thomsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Rolf Reikvam, og fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, fra Høyre, Kari Lise Holmberg og Bent Høie, fra Kristelig Folkeparti, Bjørg Tørresdal, og fra Venstre, Vera Lysklætt, viser til at det er en økning i antall asylsøkere igjen (prognosen er økt fra 5 500 til 6 000). Det betyr at trenden med at antallet går ned i forhold til prognosen, nå er snudd. Dette kan etter disse medlemmers syn skyldes at regjeringspartiene skaper usikkerhet om hva som er Norges asyl- og flyktningepolitikk.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener at dette fører til at UDI må bruke ressurser til nye intervjuer og førstegangsvurderinger, istedenfor bosetning.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti vil vise til at Regjeringen dermed ikke makter å nå målene for vedtaksproduksjonen i UDI. Konsekvensene av dette er at flere mennesker blir boende lengre på asylmottak. Disse medlemmer mener at dette er en svært negativ utvikling og ber Regjeringen ta ansvar for at denne utviklingen snur.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener dagens innvandrings- og integreringspolitikk er naiv og uansvarlig. Disse medlemmer viser til at stadig flere europeiske land legger om innvandringspolitikk i Fremskrittspartiets retning, og mener det er på høy tid med innstramninger også i Norge. Disse medlemmer vil videre påpeke at det er umulig å få til en vellykket integreringsprosess så lenge 3 av 4 andregenerasjonsinnvandrere fra visse land fortsatt henter ektefelle i opprinnelseslandet, og viser til at blant annet Danmark og Nederland har innført effektive og integreringsfremmende tiltak på familiegjenforeningsområdet. Disse medlemmer vil videre vise til at disse medlemmer foreslår betydelige kutt på innvandringsområdet i Fremskrittspartiets alternative budsjett og Budsjett-innst. S. nr. 5 (2007-2008), samt fremmer forslag om redusert mottak av flyktninger.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at proposisjonen beskriver at utgiftene i UNE er mindre enn budsjettert på grunn av at klageren ikke møter personlig, fordi mange barnesaker har blitt avgjort i nemndsmøter. Disse medlemmermener det er viktig i forhold til barns rettigheter at de får mulighet til å fremstille sin personlige historie og at dette var et sentralt tema for mange av organisasjonene som var på høring i komiteen i forbindelse med behandlingen av Ot.prp. nr. 75 (2006-2007). Disse medlemmer er uenige i at dette er en innsparing, og mener heller at pengene burde brukes til å legge bedre til rette for at barn i 2008 får mulighet til å møte personlig i nemndsmøter for å få fremstille sin sak selvstendig.

På denne bakgrunn vil disse medlemmer stemme imot Regjeringens bevilgningsforslag under kap. 691 Utlendingsnemnda, post 21 Særskilte driftsutgifter, nemndbehandling. Disse medlemmer foreslår også:

"Kap. 691 Utlendingsnemnda, post 221 Særskilde driftsutgifter, nemndbehandling, tilføyes betegnelsen "kan overførast"."

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er positive til at Regjeringen avvikler Ressurssenteret for natur- og reindriftstjenester i tråd med disse medlemmers forslag i Budsjett-innst. S. nr. 5 (2006-2007). Disse medlemmer håper dette er starten på en trend der Regjeringen også følger opp andre samepolitiske forslag fremmet av Fremskrittspartiet, og vil vise til at Dokument nr. 8:106 (2006-2007) inneholder forslag til flere konkrete tiltak som regjeringspartiene i denne omgang dessverre stemte imot. Disse medlemmer viser til at Sametinget og Finnmarkseiendommen gir folk rettigheter på bakgrunn av kulturell og etnisk opprinnelse, og mener dette er uakseptabelt ut ifra prinsippet om likebehandling av alle norske borgere. Disse medlemmer støtter Regjeringens forslag om å redusere kap. 683 post 1 med 875 000 kroner, og at Ressurssenter for natur- og reindriftstjenester derved blir avviklet.