Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ann-Kristin Engstad, Asmund Kristoffersen, Marianne Marthinsen,
Tore Nordtun, Torny Pedersen og Terje Aasland, fra Sosialistisk Venstreparti,
Inga Marte Thorkildsen, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Holten
Hjemdal, fra Senterpartiet, Erling Sande og fra Venstre, lederen
Gunnar Kvassheim, viser til at Norge i likhet med EU har som
mål å stanse tapet av biologisk mangfold innen 2010.
En forutsetning for at vi skal nå dette målet
er at alle sektorer og offentlige myndighetsnivåer bidrar aktivt
innenfor egne ansvarsområder.
Flertallet mener vern er et viktig
virkemiddel for bevaring av biologisk mangfold og andre viktige
miljøverdier. For å stanse tapet av biologisk
mangfold vil derfor ytterligere vern etter flertallets mening
fortsatt være et sentralt virkemiddel.
Flertallet mener at vern så langt
som mulig skal baseres på ordningen med frivillig vern,
men det er også slik at myndighetsstyrte verneprosesser
må kunne benyttes dersom det er nødvendig for å sikre
viktige verneverdier.
Flertallet viser til brev fra
statsråden datert 23. november 2007, som er vedlagt,
der det vises til at det i forslaget til ny plandel i plan- og bygningsloven, som
i nær framtid vil bli lagt fram for Stortinget, vil være
bestemmelser som skal sikre en ytterligere bedre samordning av lokale
og nasjonale interesser i denne sammenheng.
Flertallet viser også til
at Regjeringen allerede på flere områder arbeider
for å kombinere vern og lokal verdiskaping.
Komiteen mener at
selv om det fortsatt vil være behov for mer vern, så er
det viktig å kombinere vern med hensynet til lokal næringsutvikling
og levekår. Vi må sikre lokal forankring og støtte
til vernearbeidet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Torbjørn Andersen, Tord Lien og Ketil Solvik-Olsen, og
fra Høyre, Børge Brende og Ivar Kristiansen,
viser til at det er nødvendig å gi lokale myndigheter
i kommuner med mye vern større mulighet til å påvirke
egen utvikling. Disse medlemmer viser til at mer
lokal forvaltning av verneområder ble gjennomført
i mange av de nye nasjonalparkene regjeringen Bondevik II opprettet.
Disse medlemmer viser til at
prosessene de siste 10 årene har flyttet råderett
over store arealer og verdier fra lokale myndigheter til statlige
myndigheter. Vi opplever at denne prosessen samtidig medfører
en form for tillitskrise mellom mange lokalsamfunn og sentrale styringsmyndigheter.
Etter årtier hvor naturområder er blitt forvaltet
gjennom stort sett varsom lokal bruk, oppleves vern/arealutnyttelse
som et konfliktområde mellom lokale myndigheter og sentrale myndigheter.
Dette gjelder i særlig grad kommuner med store vernede
områder, som samtidig preges av fraflytting og ønsker
om aktiv lokal næringsutvikling for å etablere
nye arbeidsplasser og å være attraktive for tilflytting.
Disse medlemmer har merket seg
at det er varslet flere saker fra Regjeringen den nærmeste
fremtid som ytterligere vil forsere vern og båndleggingsprosesser. Disse
medlemmer viser her blant annet til statsrådens
brev til energi- og miljøkomiteen, datert 23. november
2007, som er vedlagt innstillingen.
Disse medlemmer mener derfor
at det er viktig å gjenreise et tillitsforhold mellom lokalbefolkningen
i berørte kommuner og storsamfunnet, og bekjempe følelsen
av at enkelte områder betaler en uforholdsmessig stor regning
for storsamfunnets prioriteringer. Disse medlemmer mener
at det må etableres en ny nasjonal strategi, som skaper
rom for lokal utvikling i kommuner med store verneområder
og verdier for hele det norske samfunnet.
Disse medlemmer fremmer derfor
forslaget fremsatt i Dokument nr. 8:10 (2007-2008).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartietstøtter ambisjonen om å stoppe
tapet av artsmangfold innen 2010, men stiller seg sterkt tvilende
til om passivt arealvern er den riktige veien å gå for
fremtiden.
Disse medlemmer peker på at
de store verneområdene i høyfjellet i
henhold til nasjonalparkplanen nå er ferdigstilt, og at
nytt vern i stor grad vil måtte gjennomføres i
mer produktive områder, særlig skogsområder. Disse
medlemmer peker på at av de mange arter som har
sine biotoper tilknyttet skogen, er en stor del tilknyttet randsoneområder,
plantefelt og ungskog. Skog som blir skjøttet medfører
også mindre risiko for større og mer ødeleggende
skogbranner.
Disse medlemmer vil peke på at
en vernekvalitet ofte har oppstått på grunn av
aktiv forvaltning fra grunneiers side. Det er da ingen logikk i
at de grunneierne som ut fra et økologisk perspektiv har
tatt best vare på sin eiendom, skal straffes ved å bli
fratatt råderetten over denne. Det er grunn til å peke
på at det har vært drevet hogst til lokal industri
og eksport i Norge i århundrer, og at artsmangfoldet tilknyttet
norsk skog nærmest ikke er påvirket av dette.
Likeens er det grunn til å peke på at norsk skogbruk
har innført "Levende skog"-standard, og at endringene i
skogbruket for øvrig har medført at mengden nedfallsskog
og dødskog ikke har vært så stor som
i dag på århundrer. Samtidig vil Regjeringens
uttalte målsetting om vern av skogsområder i enkelte
deler av landet i de neste 20 til 30 årene kunne bidra
til svekket virkestilgang både for trelast-, prosess- og
bioenergiindustrien.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
statsrådens brev av 23. november 2007, der statsråden
uttaler at Regjeringen vil legge frem en handlingsplan for bærekraftig
bruk og skjøtsel av nasjonalparker og andre verneområder
i tråd med Soria Moria-erklæringen. Disse
medlemmer mener denne handlingsplanen bør fremmes
som en egen sak for Stortinget våren 2008, da den vil være
viktig for å bedre forvaltningen av disse områdene.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen våren
2008 fremme en sak for Stortinget med en strategi for næringsutvikling og
arbeidsplasser i kommuner med høy andel vern."