Helse- og omsorgsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag om endringer av bevilgningene under enkelte kapitler på statsbudsjettet for 2007. Under programområde 10 Helse og omsorg fremmes det forslag om økning av utgiftene med netto 342 mill. kroner. I dette beløpet er det tatt hensyn til at 3 mill. kroner overføres til Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Inntektene foreslås økt med 85 mill. kroner (inkl. lånetransaksjoner). Lånebevilgningen til de regionale helseforetakene foreslås satt ned med 800 mill. kroner. Under programområde 30 Stønad ved helsetjenester fremmes det forslag om en netto økning i utgiftene på 11,4 mill. kroner. Under kapittel 3 Andre saker gis det bl.a. en omtale av konsekvenser av økte pensjonskostnader for regionale helseforetak og private, ideelle organisasjoner som har driftsavtale med disse.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås
satt ned med 0,3 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås
satt ned med 9,8 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås
satt ned 0,55 mill. kroner.
Post 74 Skolefrukt foreslås satt ned
med 2 mill. kroner.
Post 79 Andre tilskudd foreslås satt
opp med 2 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter foreslås satt
opp med 2,9 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås
satt ned med 2,485 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter foreslås satt
opp med 1,5 mill. kroner.
Post 70 Dekning av advokatutgifter foreslås
satt ned med 4,5 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter foreslås satt
opp med 2 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter foreslås satt
opp med 0,7 mill. kroner.
Post 21 Forsøk og utvikling i primærhelsetjenesten foreslås
satt ned med 0,8 mill. kroner.
Post 61 Tilskudd til turnustjeneste foreslås
satt ned med 2 mill. kroner.
Post 70 Andre tilskudd foreslås satt
opp med 2,0 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter foreslås satt
opp med 13,85 mill. kroner.
Post 70 Tilskudd foreslås satt ned
med 1,17 mill. kroner.
Post 21 Forsøk og utvikling i tannhelsetjenesten
foreslås satt ned med 0,335 mill. kroner.
Post 70 Tilskudd foreslås påført
stikkordet "kan overføres".
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås
satt ned med 3,22 mill. kroner
Post 76 Innsatsstyrt finansiering forslås
satt ned med 28,9 mill. kroner.
Post 77 Refusjon poliklinisk virksomhet ved
sykehus mv. foreslås satt opp med 189 mill. kroner.
Post 90 Lån til investeringsformål
i helseforetakene foreslås satt ned med 800 mill. kroner.
Post 91 Opptrekksrenter foreslås satt
opp med 8 mill. kroner.
Post 70 Tilskudd foreslås satt opp
med 1,7 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås
satt ned med 1 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås
satt ned med 0,4 mill. kroner.
Post 70 Tilskudd foreslås satt ned
med 1,5 mill. kroner.
Post 70 Tilskudd foreslås satt ned
med 1 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås
satt opp med 1,32 mill. kroner.
Post 64 Ressurskrevende brukere foreslås
satt opp med 185,14 mill. kroner.
Post 76 Tilskudd til opphold i institusjon for
eldre med særskilte behov foreslås satt ned med
0,16 mill. kroner.
Post 70 Refusjon spesialisthjelp foreslås
satt ned med 15 mill. kroner.
Post 71 Refusjon psykologhjelp foreslås
satt ned med 2 mill. kroner.
Post 72 Refusjon tannlegehjelp foreslås
satt opp med 25 mill. kroner.
Post 76 Private laboratorier og røntgeninstitutt
foreslås satt opp med 25 mill. kroner.
Post 70 Legemidler foreslås satt ned
med 58 mill. kroner.
Post 70 Refusjon av egenbetaling, egenandelstak
1, foreslås satt ned med 121 mill. kroner.
Post 71 Refusjon av egenbetaling, egenandelstak
2, foreslås satt opp med 45 mill. kroner.
Post 62 Tilskudd til fastlønnsordning
fysioterapeuter foreslås satt ned med 10 mill. kroner.
Post 70 Refusjon allmennlegehjelp foreslås
satt opp med 84 mill. kroner.
Post 71 Refusjon fysioterapi foreslås
satt opp med 34 mill. kroner.
Post 73 Kiropraktorbehandling foreslås
satt ned med 11 mill. kroner.
Post 70 Bidrag, lokalt, foreslås satt
opp med 15,4 mill. kroner.
Post 80 Renter på investeringslån
satt opp med 40 mill. kroner.
Post 90 Avdrag på investeringslån
foreslås satt opp med 45 mill. kroner.
Det opplyses at helseforetakenes pensjonskostnader (inkl.
private, ideelle institusjoner som er etablert innenfor de regionale
helseforetakenes "sørge for"-ansvar) vil øke med
om lag 3,2 mrd. kroner i 2007 og med om lag 2,2 mrd. kroner i 2008
sammenliknet med kostnadsnivået som ble lagt til grunn
ved utarbeidelsen av statsbudsjettet for disse to årene.
Det ligger videre an til en økning av pensjonspremiene
i 2008. Departementet er gjort kjent med at private virksomheter
også vil få økte pensjonskostnader og
-premier.
For 2007 foreslår Regjeringen at de økte
pensjonskostnadene som følger av endrede økonomiske
parametere, unntas fra resultatkravet som er stilt til de regionale
helseforetakene. Regjeringen vil senest i forbindelse med Revidert
nasjonalbudsjett for 2008 komme tilbake til hvordan saken skal håndteres
i 2008, herunder konsekvenser for private, ideelle institusjoner som
er etablert innenfor de regionale helseforetakenes "sørge
for"-ansvar.
For å unngå eventuelle likviditetsmessige
problemer hos de private, ideelle institusjonene, foreslås
det at de regionale helseforetakene gis anledning til å bruke
av driftskredittene til å yte likviditetslån til økte
pensjonspremier hos de private, ideelle institusjonene som er etablert
innenfor de regionale helseforetakenes "sørge for"-ansvar.
Det foreslås at Helse- og omsorgsdepartementet
kan ettergi fordringer på i alt 19 331 037
kroner til Stiftelsen Furustrand aldershjem, Landsbystiftelsen Vidaråsen,
Pinsevennenes evangeliesenter, Solliakollektivet, Renåvangen,
Fossumkollektivet, Tyrilikollektivet, Sauherad samtun, Storbuankollektivet,
Solborg familiehjem/treningssenter og Kimerudstiftelsen.