Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Jan Bøhler, Sonja Mandt-Bartholsen, Gunn Olsen og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Vigdis Giltun og lederen Harald T. Nesvik, fra Høyre, Inge Lønning og Sonja Irene Sjøli, fra Sosialistisk Venstreparti, Olav Gunnar Ballo, fra Kristelig Folkeparti, Laila Dåvøy, fra Senterpartiet, Rune J. Skjælaaen, og fra Venstre, Gunvald Ludvigsen, har når det gjelder kapitler som ikke er omtalt nedenfor, ingen merknader og slutter seg til de framlagte forslagene i proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at influensavaksine for risikoutsatte grupper ikke lenger er
offentlig finansiert. Dette vil, slik disse medlemmer ser
det, kunne medføre en økt helserisiko for disse
gruppene. Disse medlemmer er av den oppfatning at
det er samfunnsøkonomisk lønnsomt å gi
vaksinen gratis til risikogruppene, da dette vil kunne medføre
færre sykehusinnleggelser, færre legebesøk
og også færre dødsfall. Dette kommer i
tillegg til det faktum at en også reduserer den enkelte influensapasients
lidelser og samtidig sørger for å utjamne sosiale
helseforskjeller, da det ikke lenger vil være økonomiske
grunner til at en ikke tar vaksinen. Disse medlemmer mener
derfor ordningen med gratis influensavaksine må gjeninnføres
med umiddelbar virkning, og foreslår dermed å bevilge
2,5 mill. kroner til dette formål for budsjettåret
2007. Disse medlemmer påpeker imidlertid
at disse midlene må gjøres overførbare
til budsjettåret 2008, slik at man får tid til å gjennomføre
vaksineringen av de som ønsker det innenfor risikogruppene,
og samtidig også har tilgjengelige midler til å kunne
kjøpe inn vaksiner for å møte neste års
influensautbrudd.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
710 | | Nasjonalt folkehelseinstitutt | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, forhøyes
med | 2 500 000 |
| | fra kr 284 000 000 til
kr 286 500 000" | |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
det i budsjettet for 2006 ble bevilget 15 mill. kroner til gratis
influensavaksine til risikogruppene. Ordningen innebar at Folkehelseinstituttet
i 2006 formidlet gratis influensavaksine til kommunene som hadde
bestilt slik vaksine til risikogruppene. Kommunene kunne imidlertid
ta betalt for arbeidet med vaksineringen. I 2007 har en gått
tilbake til ordningen med at Nasjonalt folkehelseinstitutt selger
vaksinen til kommunene (40 kroner per dose), som igjen har muligheten
til å velge hvorvidt de ønsker å ta betalt
for vaksinen og arbeidet med vaksineringen.
Disse medlemmer viser til at
ordningen med gratis vaksine i 2006 var ment som en stimulans til kommunene
for å øke vaksinasjonsdekningen i risikogruppene
i befolkningen til 50 prosent i løpet av 2006, og til å tilrettelegge
for et system for massevaksinasjon i kommunene. Disse medlemmer viser
til at kommunenes bestilling av influensavaksine for influensasesongen
2006/2007 viser at målet ble nådd.
Disse medlemmer understreker
betydningen av å fortsette arbeidet med å nå WHOs
målsetting om 75 prosent vaksinasjonsdekning i risikogruppene
innen 2010 og ber Regjeringen følge utviklingen nøye,
slik at dette målet kan oppnås. Disse medlemmer mener at
ulike tiltak, herunder erfaringene med ordningen i 2006, bør
vurderes i denne sammenheng.
Komiteen merker seg at det foreslås å samle
finansieringer fra ulike drifts- og tilskuddsordninger i bevilgningen
til Kunnskapssenteret.
Komiteen tar til etterretning
at prognosen for 2007 indikerer en vekst i antall DRG-poeng på om
lag 1,2 prosent sammenliknet med det som er lagt til grunn i oppdragsdokumentet
til regionale helseforetak.
Komiteen merker seg at det foreslås
et trekk på til sammen 87,9 mill. kroner i den endelige
avregningen for innsatsstyrt finansiering 2006, og at årsaken
i hovedsak dreier seg om feil registrering av dagrehabilitering.
Komiteen viser til at tydelige
regler rundt ISF-avregningen er viktig for å skape forutsigbarhet
rundt de årlige avregningene. Komiteen er
kjent med at Sosial- og helsedirektoratet på oppdrag fra
Helse- og omsorgsdepartementet har foretatt en gjennomgang av aktivitetsbasert
finansiering. Komiteen ber om at Regjeringen i sammenheng
med arbeidet med aktivitetsbasert finansiering ser på om
regelverket gir tilstrekkelig forutsigbar koding.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til de innrapporterte underskuddene ved de regionale helseforetakene
for budsjettåret 2007, som har som konsekvens at en har
fått en økning i antallet som står på venteliste
for behandling i spesialisthelsetjenesten med 20 000 pasienter
bare siste år. Disse medlemmer er av den
oppfatning at sykehusenes økonomiske situasjon er prekær,
og at det derfor er behov for tilleggsbevilgninger for 2007. Disse medlemmer viser
til de vedvarende debattene knyttet til nedskjæringer,
oppsigelser og innsparinger i de regionale helseforetakene og ønsker
på denne bakgrunn at det tilleggsbevilges 1 mrd. kroner
for budsjettåret 2007.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 72 | Tilskudd til Helse Sør
RHF, kan overføres, forhøyes
med | 559 400 000 |
| | fra kr 10 381 201 000
til kr 10 940 601 000 | |
| 73 | Tilskudd til Helse Vest
RHF, kan overføres, forhøyes
med | 187 000 000 |
| | fra kr 9 800 849 000
til kr 9 987 849 000 | |
| 74 | Tilskudd til Helse Midt-Norge
RHF, kan overføres, forhøyes med | 135 400 000 |
| | fra kr 7 293 805 000
til kr 7 429 205 000 | |
| 75 | Tilskudd til Helse Nord
RHF, kan overføres, forhøyes med | 118 100 000 |
| | fra kr 6 349 885 000
til kr 6 467 985 000" | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til avregningen for 2006 til innsatsstyrt finansiering.
De siste årene har avkortingen til helseforetakene som
følge av feilutbetalinger til innsatsstyrt finansiering økt
fra 6,5 mill. kroner i 2004 til 15 mill. kroner i 2005 og 88 mill.
kroner i 2006. I 2006 har feilkoding særlig gått
utover dagrehabilitering, slik at det er fare for at pasientene
ikke har fått den behandlingen de har krav på.
Blant annet har gruppebehandling blitt kodet som individuell behandling,
og poliklinisk behandling har blitt kodet som dagbehandling.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre Kristelig Folkeparti og Venstre,
mener det er avgjørende viktig for pasienten og for samfunnets
tillit til den offentlige helsetjenesten at koding av diagnoser
og behandling foregår korrekt. Helseforetakene forvalter betydelige
summer av samfunnets fellesmidler.
Komiteen viser til
at ifølge Avregningsutvalget har mange sykehus og institusjoner
ikke fylt kravene som regelverket stiller for refusjonsbetaling.
Journaler viser mangelfull dokumentasjon av pasienters sykehusopphold,
både når det gjelder aktivitet og oppfyllelse
av faglige krav. Feil koding kan ha uheldige innvirkninger på forskningsgrunnlaget
om helsetjenestene, for planleggingen av aktivitetene og finansieringen.
For befolkningen kan dette i verste fall medføre at det
ikke gis det behandlingstilbudet som det er gjort vedtak om, og
at heller ikke statistikker viser den faktiske behandlingen. Komiteen ber
Regjeringen iverksette tiltak for å sikre at regelverket
overholdes.
Komiteen registrerer at helseforetakenes
pensjonskostnader vil øke med om lag 3,2 mrd. kroner i 2007
og med om lag 2,2 mrd. kroner i 2008 sammenliknet med kostnadsnivået
som ble lagt til grunn ved utarbeidelsen av statsbudsjettet for
disse to årene, og at kostnadsøkningen i hovedsak
skyldes at lønnsveksten framover vil bli høyere
og det langsiktige rentenivået lavere enn det som tidligere
har vært lagt til grunn ved beregning av pensjonskostnadene.
Komiteen viser til at statsråd
Sylvia Brustad i sitt innlegg i finansdebatten 27. november
2007 uttalte følgende:
"Regjeringa legger til grunn at de økte
pensjonskostnadene ikke skal inngå i resultatkravet for
de regionale helseforetaka verken for 2007 eller 2008."
Komiteen støtter at
de økte pensjonskostnadene unntas fra resultatkravet i
2007 og 2008 og merker seg at Regjeringen senest i forbindelse med
Revidert nasjonalbudsjett for 2008 vil komme tilbake til konsekvenser
for private, ideelle institusjoner som er etablert innenfor de regionale
helseforetakenes "sørge for"-ansvar.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til at helseforetak og private ideelle sykehus
som er etablert innenfor helseforetakenes "sørge for"-ansvar,
får økte pensjonskostnadene i størrelsesorden
3,2 mrd. kroner. Flertallet viser videre til at helseforetakene
har funnet en løsning som innbærer at de økte
pensjonskostnadene unntas fra resultatkravet. Flertallet vil
i den forbindelse vise til brev fra Lovisenberg Diakonale sykehus
til helse- og omsorgskomiteen, datert 26. november 2007,
der det gjøres oppmerksom på at den nevnte løsning
ikke kan gjøres gjeldende for de private, ideelle sykehusene, fordi
disse blant annet er pålagt å følge regnskapslovens
bestemmelser. Flertallet viser videre til at de private,
ideelle sykehusene ikke har noe konkursvern slik de offentlige sykehusene
har, og at den foreslåtte løsning ikke tar opp
de økonomiske problemene for inneværende år.
Flertallet frykter at de økte
pensjonskostnadene vil føre til permanent redusert aktivitet
og innskrenkning av tilbudet til pasientene. Videre er flertallet bekymret
for at flere av de private, ideelle sykehusene vil gå konkurs
dersom pensjonskostnadene overgår de samlede inntekter
og verdien av egenkapitalen.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre vil be Regjeringen om å sørge
for at fritaket for balansekravet ikke fører til en utilsiktet
forskjellsbehandling for de private, ideelle sykehusene som er etablert
innenfor de regionale helseforetakenes "sørge for"-ansvar.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til den svært anstrengte
situasjonen knyttet til økte pensjonsutgifter for private
og ideelle sykehus og institusjoner. For Haraldsplass Diakonale
Sykehus i Bergen betyr regelendringen 22 mill. kroner i merutgifter
i inneværende år (NRK), mens det for Diakonhjemmet
Sykehus i Oslo vil være på til sammen 58 mill.
kroner i år og for neste år. Disse medlemmer viser
til uttalelse til dn.no fra administrerende direktør ved
Diakonhjemmet Sykehus, Morten Skjørshammer:
"Utgifter av denne størrelsen klarer vi
ikke å håndtere. En konkurs kan ramme oss i verste
fall, noe de offentlige sykehusene er beskyttet mot. Dette kan redusere
mulighetene til å modernisere sykehuset, og vi mister kredittverdigheten
når vi ønsker å ta opp lån."
Disse medlemmer er svært
bekymret for situasjonen knyttet til dette og mener derfor det er
nødvendig med tanke på pasientbehandlingen og
det viktige tilbudet de private og ideelle institusjonene bidrar
med, at man sørger for å ordne opp i dette under
nysalderingen for 2007.
Disse medlemmer fremmer derfor
forslag om at rammen til de regionale helseforetakene økes
med 150 mill. kroner for å dekke de private, ideelle sykehusenes økte
pensjonsutgifter for 2007.
Disse medlemmer femmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 70 | Tilskudd til helseforetakene, kan overføres, kan nyttes under
postene 71, 72, 73, 74 og 75, forhøyes med | 150 000 000 |
| | fra kr 3 338 021 000
til kr 3 488 021 000" | |